Ιππείς

3

Με τη γλώσσα της εποχής μας, πολλή μουσική και με αδιάκοπη σκηνική ενέργεια μπολιάζει ο Κωνσταντίνος Ρήγος τους «Ιππείς» και μετατρέπει την -ακραιφνώς πολιτική- αριστοφανική κωμωδία σε μουσικό κλιπ και φαντασμαγορικό τηλεοπτικό σόου.

Ιππείς

Είναι περίεργο που οι «Ιππείς» δεν ανεβαίνουν συχνότερα, δεδομένης της πολιτικής υπόθεσης και της εύκολης πρόσληψής της από τον σημερινό θεατή, ο οποίος δεν χρειάζεται να γνωρίζει το πλαίσιο του 424 π.Χ. Ο Αριστοφάνης έγραψε μία κωμική αλληγορία για να επιτεθεί στον Κλέωνα, αλλά εύκολα η σκηνική συνθήκη μεταφέρεται γενικά στην πολιτική φαυλότητα και την παραπλάνηση του λαού από δημαγωγούς πολιτικούς. Ο λαός άλλωστε είναι ο πρωταγωνιστής του έργου και μάλιστα ονομαστικά, καθώς εκπροσωπείται από τον Δήμο, για την εύνοια του οποίου μαλώνουν οι πολιτικοί-δούλοι του: ο ήδη ευνοούμενός του, Παφλαγόνας, και ο Αλλαντοπώλης, που έρχεται να τη διεκδικήσει, είναι άνθρωποι άξεστοι, φαύλοι και συκοφάντες. Ο Αριστοφάνης εμφανίζεται αμφίθυμος: τι μέλλον μπορεί να έχει η (αθηναϊκή) δημοκρατία όταν αφήνεται από τον κακό στον χειρότερο; Από την άλλη, ο ανέμελος και καλοπιασμένος Δήμος δείχνει να κατακτάει στο τέλος του έργου την απαραίτητη επαγρύπνηση απέναντι στους κόλακες.

Ιππείς - εικόνα 1

Ο Κωνσταντίνος Ρήγος χτίζει πάνω σε αυτό το οικοδόμημα, αλλά σε αισθητικό επίπεδο κυρίως παρά σε ερμηνευτικό. Οι «Ιππείς» του μιλάνε τη γλώσσα της (νεολαίας της) εποχής μας, τραπάρουν, λένε τα λόγια τους σε ρυθμό χιπ χοπ και κατακλύζονται από μουσική και αβίαστη σωματική ενέργεια. Ο Ρήγος σκηνοθετεί ως χορογράφος και μαζί με τον Θοδωρή Ρέγκλη που υπογράφει την μπιτάτη μουσική δίνουν την αριστοφανική κωμωδία σαν βίντεο κλιπ και φαντασμαγορικό τηλεοπτικό σόου˙ την αίσθηση εντείνουν η χρήση των φωτιστικών εφέ (Χρήστος Τζιόγκας) και τα κοστούμια της Νατάσας Δημητρίου με τον γκλαμ-κιτς χαρακτήρα τους. Οι ηθοποιοί -εξαιρετικοί στην πλειοψηφία τους- ντύνουν τους ρόλους τους με ερμηνευτική υπερβολή στοχεύοντας στο κωμικό αποτέλεσμα, που προσφέρεται άφθονο. Ο Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης ξεχωρίζει ως άξεστος Αλλαντοπώλης, ο Πάνος Μουζουράκης εκμεταλλεύεται την τραγουδιστική του ιδιότητα για την ερμηνεία του Δημοσθένη, ο Κώστας Κόκλας προσαρμόζει τον τρομερό Παφλαγόνα στο «βαρύ» παίξιμό του και ο Κωνσταντίνος Μπιμπής ως ένας εκ των Κορυφαίων του Χορού αποδεικνύει τις τεράστιες ικανότητές του˙ μάλιστα, ο δεκαεξαμελής Χορός αναδεικνύεται σύσσωμος σε ισάξιο πρωταγωνιστή, δίνοντας τον τόνο σε ολόκληρη την παράσταση και κλέβοντας σε σημεία τις εντυπώσεις.

Ιππείς - εικόνα 2

Η πολλή οπτική και ακουστική πληροφορία, όμως, καταλήγει να θολώσει τη γραμμή της ιδεολογικής ερμηνείας, αν υπάρχει κάποια, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την ανάγνωση του -κομβικού- ρόλου του Δήμου (Στέλιος Ιακωβίδης), που καπελώνεται από τη σκηνική βαβούρα. Υπάρχουν στιγμές στην παράσταση που αποκαλύπτουν τον προβληματισμό του σκηνοθέτη, όπως οι διάσπαρτες σύγχρονες νύξεις που καταθέτουν πολιτικό σχόλιο, και κυρίως ο ρόλος που έχει ανατεθεί στη Στεφανία Γουλιώτη, ως μίας σημερινής φωνής, που δίνει πολύ ωραίες ποιότητες στην παράσταση. Κατά κύριο λόγο, όμως, ο Ρήγος επιλέγει να μείνει στην επιφάνεια μιας θεαματικής κωμωδίας με πολιτική χροιά στο φόντο, διανθισμένης κυρίως με εξωτερικά -διασκεδαστικά πάντως- ευρήματα.

Περισσότερες πληροφορίες

Ιππείς

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 105 '

Το φαινόμενο της δημαγωγίας και της διαφθοράς μπαίνουν στο στόχαστρο του αιχμηρού πολιτικά έργου (424 π.Χ.) που αποτελεί επίθεση του ποιητή κατά του δημαγωγού Κλέωνα.

Θέατρο Πέτρας

Τέρμα Λεωφόρου 25ης Μαρτίου και Σουλίου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Athletes of the Gods" στο Ηρώδειο: 12 κορυφαίοι χορευτές σε μια μοναδική (φιλανθρωπική) βραδιά

Ένα ξεχωριστό γκαλά χορού που περιλαμβάνει κλασικό και μοντέρνο ρεπερτόριο ενώνει ταλαντούχους χορευτές σε μια βραδιά για καλό σκοπό στο ρωμαϊκό ωδείο, λίγο πριν κλείσει τις πόρτες του για τα επόμενα τρία χρόνια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
11/07/2025

Οι κομματάρχες επιστρέφουν με "Δάφνες και Πικροδάφνες"

Βλαβιανός, Ζιόβας, Σοφιανός, Τσουρουνάκης φέρνουν την πολιτική στο σανίδι με τις "Δάφνες και Πικροδάφνες" των Δημήτρη Κεχαΐδη και Ελένης Χαβιαρά σε σκηνοθεσία Μάνου Καρατζογιάννη.

Η Μαρία Πρωτόπαππα για πρώτη φορά στην Επίδαυρο με την "Ανδρομάχη" του Ευριπίδη

Πρώτες φωτογραφίες από το σκηνοθετικό ντεμπούτο της χαρισματικής ηθοποιού και σκηνοθέτριας που συμπρωταγωνιστεί με τους Αργύρη Ξάφη, Γιάννη Νταλιάνη κι έναν εξαιρετικό θίασο ηθοποιών στην τραγωδία για την ανθρώπινη δικαιοσύνη και τη θέση της γυναίκας.

Ακρόαση | "Άμλετ" ανεβάζει το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης και αναζητά ηθοποιούς

Μετά την παράσταση "Ριχάρδος III*", η σκηνοθέτρια Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη και ο συγγραφέας Ανδρέας Φλουράκης συνεργάζονται ξανά σε μια ακόμα ελεύθερη διασκευή σαιξπηρικού έργου.

3 θεατρικές επαναλήψεις που θα μας συγκινήσουν

Open air ραντεβού με τέσσερις θεατρικές παραστάσεις σε περιοδεία: "Η Θάλασσα και ο Γέρος", "Lemon", "Μέσα στο μυαλό σου".

Αποκλειστικό: Αντώνης Καφετζόπουλος και Ζερόμ Καλούτα σε μια υπαρξιακή σύγκρουση στο "Άσπρο-Μαύρο" του Κόρμακ ΜακΚάρθι

Ο Αντώνης Καφετζόπουλος μεταφράζει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί δίπλα στον Ζερόμ Καλούτα στο "Άσπρο-Μαύρο", το βαθιά φιλοσοφικό έργο του Κόρμακ ΜακΚάρθι, που ανεβαίνει από τον Οκτώβριο στο Θέατρο Επί Κολωνώ, με early bird προσφορά.

Το νέο ρεπερτόριο του Θεάτρου Προσκήνιο για την περίοδο 2025-26

Ο Δημήτρης Καραντζάς επιστρέφει με το "Λεωφορείον ο Πόθος", ενώ νέες παραστάσεις υπογράφουν ο Ανέστης Αζάς και ο Βασίλης Μαγουλιώτης (Suyako) – τρεις δημιουργοί που χαρτογραφούν εκ νέου τη θεατρική γλώσσα και το τοπίο της εποχής.