Ναπολεοντία

3

Με χάρη και κομψότητα ανάλογη του έργου ανεβαίνει η ψευδοϊστορική κωμωδία του Ανδρέα Στάικου, που σχολιάζει ανάλαφρα αλλά εύστοχα τα θέματα της ξενομανίας και της αναζήτησης ταυτότητας που ταλανίζουν τους Έλληνες επί δύο αιώνες.

Ναπολεοντία

Στο Ναύπλιο του 1833, η πόλη ετοιμάζεται να υποδεχτεί τον πρώτο βασιλιά της Ελλάδας, χορεύοντας προς τιμήν του βαλς. Ειδικοί Βαυαροί χοροδιδάσκαλοι έχουν επιστρατευτεί, μεταχειριζόμενοι ακόμη και τη βία διά ροπάλου, ώστε να εξευρωπαΐσουν τα ήθη των Ελλήνων και να αισθανθεί ο Όθωνας σαν στο σπίτι του. Στο σπίτι του γιατρού Γιαννόπουλου, ο ζήλος είναι ακόμη μεγαλύτερος, αφού η κόρη της οικογένειας, η Ναπολεοντία, έχει υποκύψει στο φλερτ δι’ αλληλογραφίας του χοροδιδασκάλου τον οποίο περιμένει πώς και πώς, ενώ σύσσωμη η οικογένεια αλλά και η υπηρέτριά τους έχουν για τα καλά παραδοθεί στα θέλγητρα του βαλς, των ευρωπαϊκών ενδυμάτων και της σαμπάνιας. Ο κηπουρός τους, ωστόσο, πρώην αγωνιστής του ’21, που επιμένει να κυκλοφορεί με τη φουστανέλα και να προκαλεί τα εξευρωπαϊσμένα αντανακλαστικά τους με τη λαϊκή ντοπιολαλιά του, αποτελεί τη μοναδική ενοχλητική εκτροπή από τον νέο τρόπο ζωής, που κάπως πρέπει να διευθετηθεί, ακόμη κι αν χρειαστεί να δημιουργηθεί ένας «άλλος» άνθρωπος.

Σε αυτό το πλαίσιο εκτυλίσσεται η δράση της «Ναπολεοντίας». Ο Ανδρέας Στάικος ξεκινάει από ένα καταγεγραμμένο (;) περιστατικό και δημιουργεί ένα αληθινό κομψοτέχνημα, όπου η καθαρεύουσα και η λαϊκή γλώσσα μπερδεύονται σε ένα ωραίο παιχνίδι ύφους και η λεπτή ειρωνεία και το χιούμορ επικρατούν. Η υπόθεση φιλτράρεται και υπό το πρίσμα της ερωτικής φάρσας, αναβαθμισμένης χάρη στο συγγραφικό ύφος, ενώ οι ιδέες της ξενομανίας, του αρχοντοχωριατισμού και εντέλει της αναζήτησης (εθνικής) ταυτότητας μετουσιώνονται σε μια δραματουργική κατασκευή ανάλαφρη και ευφρόσυνη σαν τις φυσαλίδες της σαμπάνιας που καταναλώνουν οι ήρωες, από την οποία δεν λείπουν, όμως, οι σκοτεινές αποχρώσεις. Διότι μπορεί στην περίπτωση της «Ναπολεοντίας» η πλάστιγγα Ανατολής και Δύσης να γέρνει τελικά υπέρ της πρώτης όταν οι γυναίκες της οικογένειας δίνουν ένα γερό μάθημα στον μπαγαπόντη χοροδιδάσκαλο, όμως μια χώρα που στηρίζεται συνεχώς σε ξένα πόδια δεν μπορεί να έχει ευοίωνο μέλλον.

Ναπολεοντία - εικόνα 1

Με την ίδια χάρη και το ανάλογο κέφι η Κερασία Σαμαρά σκηνοθετεί την παράσταση, στην οποία επίσης ερμηνεύει το ρόλο της μητέρας. Οι υποκριτικές, ελαφρώς στιλιζαρισμένες ερμηνείες υποδεικνύουν τα ήθη των προσώπων: παιχνιδιάρες και γοητευτικές παρουσιάζονται η Ναπολεοντία της Ιζαμπέλλας Φούλοπ και η Μαρούλα της Βίκυς Μαραγκάκη, μεγαλοπιασμένη και υπερφίαλη η Πολυτίμη της Σαμαρά, άκαμπτος και στακάτος ο πατέρας του Μιχάλη Μαρκάτη, ενώ στους αντίποδες βρίσκεται ο χειμαρρώδης, λαϊκός και «άξεστος» αγωνιστής Χαλδούπης του Χάρη Γρηγορόπουλου.

Τα κοστούμια της Τώνιας Αυδελοπούλου περιγράφουν εύγλωττα τις πολιτισμικές διαφορές Ελλάδας και Ευρώπης του 19ου αι. και τα σκηνικά της δημιουργούν τους χώρους δράσης συνυπάρχοντας πολύ ωραία με τον κήπο όπου παίζεται η παράσταση. Τα τραγούδια, σε μουσική του Τάκη Μπαρμπέρη και χορογραφίες της Αγγελικής Στελλάτου, προσθέτουν στο κομψό αποτέλεσμα και συμπληρώνουν με τους στίχους τους (Κερασία Σαμαρά) το συγγραφικό σχόλιο.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ - ΠΟΛΥΧΩΡΟΣ ΤΕΧΝΗΣ Σπάρτης 14, Πλ. Αμερικής, 2121007079. Διάρκεια: 80΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ναπολεοντία

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 80 '

Ένα σχόλιο για την αμφιταλαντευόμενη -ανάμεσα σε Ανατολή και Δύση- ιδιοσυγκρασία του Έλληνα με φόντο τις απαρχές του ελληνικού κράτους.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Dramodé": Που συναντά η ελληνική μόδα τον πολιτισμό

Η Ελληνική Ένωση Σχεδιαστών Μόδας διοργανώνει ένα μοναδικό φεστιβάλ με παραστάσεις, συζητήσεις και ανατρεπτικά fashion shows.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
11/09/2025

Σεμινάριο Αρχαίου Δράματος με την Άννα Βαγενά: Εκάβη και η δύναμη της εκδίκησης

Η Άννα Βαγενά συνεχίζει για τρίτη χρονιά τα σεμινάρια στο Μεταξουργείο, εστιάζοντας στο αρχαίο δράμα. Φέτος, μελετούμε την Εκάβη του Ευριπίδη, διερευνώντας την εκδίκηση ως ιερό χρέος και σύγχρονο μήνυμα.

Ο Τόλης Παπαδημητρίου ξαναχτυπά με την "Οικογένεια Τσεκμέ"

Πρώτες φωτογραφίες από τη νέα κωμωδία με την υπογραφή του ηθοποιού, συγγραφέα και σκηνοθέτη, που επιστρέφει δριμύτερος μετά την πολύχρονη επιτυχία της "Μαύρης σαμπούκας" στο θέατρο Πόλη.

Φεστιβάλ Φιλίππων: Έρχεται στο Λιμάνι του Πειραιά και το Παρασκήνιο της Λυρικής

Το Φεστιβάλ Φιλίππων ταξιδεύει στην Εθνική Λυρική Σκηνή και… στη θάλασσα, με τέσσερις πρωτότυπες παραστάσεις, μεταξύ των οποίων μία εν πλω, στη διαδρομή Πειραιάς–Αίγινα.

Θέατρο Επί Κολωνώ: Ραντεβού για μεγάλους αλλά και μικρούς τη νέα σεζόν 2025-26

"Linda" της Ελένης Σκότη, ο Αντώνης Καφετζόπουλος με δική του παράσταση, εγκαινιάζεται Παιδική Σκηνή, το Off Off Athens επιστρέφει και όλα όσα θα δούμε στο στέκι της ομάδας Νάμα.

"Άνθρωπος χωρίς όνομα": 2η χρονιά στο θέατρο Αποθήκη με προσφορά εισιτηρίων

Μετά την περσινή επιτυχία, ο "Άνθρωπος χωρίς όνομα" επιστρέφει στο Θέατρο Αποθήκη με ανανεωμένο καστ. Απολαύστε την ιστορία του Σαμπέρ με έκπτωση στα εισιτήρια έως 22 Σεπτεμβρίου.

Η παράσταση που καθήλωσε το κοινό της Νέας Υόρκης επιστρέφει στην Αθήνα

Το "Κόκκαλο", η παράσταση που μας καθήλωσε από το 2022, επιστρέφει στην Αθήνα. Μια λυτρωτική ροκ τελετουργία για τον Αντονέν Αρτώ, γεμάτη ένταση, μουσική και ακραία δημιουργικότητα.