Ναπολεοντία

3

Με χάρη και κομψότητα ανάλογη του έργου ανεβαίνει η ψευδοϊστορική κωμωδία του Ανδρέα Στάικου, που σχολιάζει ανάλαφρα αλλά εύστοχα τα θέματα της ξενομανίας και της αναζήτησης ταυτότητας που ταλανίζουν τους Έλληνες επί δύο αιώνες.

Ναπολεοντία

Στο Ναύπλιο του 1833, η πόλη ετοιμάζεται να υποδεχτεί τον πρώτο βασιλιά της Ελλάδας, χορεύοντας προς τιμήν του βαλς. Ειδικοί Βαυαροί χοροδιδάσκαλοι έχουν επιστρατευτεί, μεταχειριζόμενοι ακόμη και τη βία διά ροπάλου, ώστε να εξευρωπαΐσουν τα ήθη των Ελλήνων και να αισθανθεί ο Όθωνας σαν στο σπίτι του. Στο σπίτι του γιατρού Γιαννόπουλου, ο ζήλος είναι ακόμη μεγαλύτερος, αφού η κόρη της οικογένειας, η Ναπολεοντία, έχει υποκύψει στο φλερτ δι’ αλληλογραφίας του χοροδιδασκάλου τον οποίο περιμένει πώς και πώς, ενώ σύσσωμη η οικογένεια αλλά και η υπηρέτριά τους έχουν για τα καλά παραδοθεί στα θέλγητρα του βαλς, των ευρωπαϊκών ενδυμάτων και της σαμπάνιας. Ο κηπουρός τους, ωστόσο, πρώην αγωνιστής του ’21, που επιμένει να κυκλοφορεί με τη φουστανέλα και να προκαλεί τα εξευρωπαϊσμένα αντανακλαστικά τους με τη λαϊκή ντοπιολαλιά του, αποτελεί τη μοναδική ενοχλητική εκτροπή από τον νέο τρόπο ζωής, που κάπως πρέπει να διευθετηθεί, ακόμη κι αν χρειαστεί να δημιουργηθεί ένας «άλλος» άνθρωπος.

Σε αυτό το πλαίσιο εκτυλίσσεται η δράση της «Ναπολεοντίας». Ο Ανδρέας Στάικος ξεκινάει από ένα καταγεγραμμένο (;) περιστατικό και δημιουργεί ένα αληθινό κομψοτέχνημα, όπου η καθαρεύουσα και η λαϊκή γλώσσα μπερδεύονται σε ένα ωραίο παιχνίδι ύφους και η λεπτή ειρωνεία και το χιούμορ επικρατούν. Η υπόθεση φιλτράρεται και υπό το πρίσμα της ερωτικής φάρσας, αναβαθμισμένης χάρη στο συγγραφικό ύφος, ενώ οι ιδέες της ξενομανίας, του αρχοντοχωριατισμού και εντέλει της αναζήτησης (εθνικής) ταυτότητας μετουσιώνονται σε μια δραματουργική κατασκευή ανάλαφρη και ευφρόσυνη σαν τις φυσαλίδες της σαμπάνιας που καταναλώνουν οι ήρωες, από την οποία δεν λείπουν, όμως, οι σκοτεινές αποχρώσεις. Διότι μπορεί στην περίπτωση της «Ναπολεοντίας» η πλάστιγγα Ανατολής και Δύσης να γέρνει τελικά υπέρ της πρώτης όταν οι γυναίκες της οικογένειας δίνουν ένα γερό μάθημα στον μπαγαπόντη χοροδιδάσκαλο, όμως μια χώρα που στηρίζεται συνεχώς σε ξένα πόδια δεν μπορεί να έχει ευοίωνο μέλλον.

Ναπολεοντία - εικόνα 1

Με την ίδια χάρη και το ανάλογο κέφι η Κερασία Σαμαρά σκηνοθετεί την παράσταση, στην οποία επίσης ερμηνεύει το ρόλο της μητέρας. Οι υποκριτικές, ελαφρώς στιλιζαρισμένες ερμηνείες υποδεικνύουν τα ήθη των προσώπων: παιχνιδιάρες και γοητευτικές παρουσιάζονται η Ναπολεοντία της Ιζαμπέλλας Φούλοπ και η Μαρούλα της Βίκυς Μαραγκάκη, μεγαλοπιασμένη και υπερφίαλη η Πολυτίμη της Σαμαρά, άκαμπτος και στακάτος ο πατέρας του Μιχάλη Μαρκάτη, ενώ στους αντίποδες βρίσκεται ο χειμαρρώδης, λαϊκός και «άξεστος» αγωνιστής Χαλδούπης του Χάρη Γρηγορόπουλου.

Τα κοστούμια της Τώνιας Αυδελοπούλου περιγράφουν εύγλωττα τις πολιτισμικές διαφορές Ελλάδας και Ευρώπης του 19ου αι. και τα σκηνικά της δημιουργούν τους χώρους δράσης συνυπάρχοντας πολύ ωραία με τον κήπο όπου παίζεται η παράσταση. Τα τραγούδια, σε μουσική του Τάκη Μπαρμπέρη και χορογραφίες της Αγγελικής Στελλάτου, προσθέτουν στο κομψό αποτέλεσμα και συμπληρώνουν με τους στίχους τους (Κερασία Σαμαρά) το συγγραφικό σχόλιο.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ - ΠΟΛΥΧΩΡΟΣ ΤΕΧΝΗΣ Σπάρτης 14, Πλ. Αμερικής, 2121007079. Διάρκεια: 80΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ναπολεοντία

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 80 '

Ένα σχόλιο για την αμφιταλαντευόμενη -ανάμεσα σε Ανατολή και Δύση- ιδιοσυγκρασία του Έλληνα με φόντο τις απαρχές του ελληνικού κράτους.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Κατερίνα Σακελλαροπούλου Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Μετά τον Δημήτρη Πασσά, η πρώην Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, παρέλαβε τη σκυτάλη από τη Λίνα Μενδώνη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/10/2025

Δύο παραστάσεις με αφετηρία τη Γλυκερία Μπασδέκη όπου η γυναικεία φωνή επιτέλους ακούγεται

Κάθε φορά που η Γλυκερία Μπασδέκη επιστρέφει στην Αθήνα, ξέρουμε ότι έχει κάτι ηχηρό να πει.

"Τα χρόνια" της Ανί Ερνό γίνονται παράσταση από τους Ακύλλα Καραζήση και Νίκο Χατζόπουλο

Το εμβληματικό μυθιστόρημα "Τα χρόνια" της νομπελίστριας Ανί Ερνό, σε σκηνοθεσία Ακύλλα Καραζήση και Νίκου Χατζόπουλου, μετατρέπεται σε θεατρική παράσταση μνήμης και χρόνου - μια ζωντανή ανατομία του εαυτού και της εποχής μας.

Στο 'Καπούτ', η ζωή δεν έχει ηλικία

Για δεύτερη χρονιά και με ανανεωμένο καστ παίζεται το "Καπούτ", το έργο που εστιάζει με λεπτότητα και χιούμορ στις προκλήσεις της τρίτης ηλικίας, έναν κόσμο συχνά παραγνωρισμένο στη σύγχρονη δραματουργία.

Το "Εγώ κι Εσύ" της Lauren Gunderson μάς θυμίζει τι σημαίνει να συνδέεσαι αληθινά

Δύο νέοι, ένα ποίημα και μια απρόσμενη συνάντηση γίνονται η αφορμή για ένα ταξίδι αυτογνωσίας, τρυφερότητας και αλήθειας. Η Σοφία Βγενοπούλου σκηνοθετεί την παράσταση "Εγώ κι Εσύ" για τη δύναμη της τέχνης και της ανθρώπινης επαφής.

Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025: Οι φετινές υποψηφιότητες

Λίγο πριν από την τελετή απονομής των Θεατρικών Βραβείων Κοινού, όσων δηλαδή οι αναγνώστες και οι αναγνώστριες του "αθηνοράματος" ξεχώρισαν στην περσινή σεζόν, ας μάθουμε τους επικρατέστερους και τις επικρατέστερες ανά κατηγορία βραβείων, σε μια λίστα 85 ονομάτων.

Ράφτης κυριών

Η παράσταση του Γιάννη Κακλέα γεφυρώνει το Παρίσι της Μπελ Επόκ με την Αθήνα του 2025 και καθιστά μία τυπική ερωτική φάρσα πολυθέαμα θεάτρου, stand up και μουσικής περφόρμανς. | Powered by Uber