The 1821 - η επιθεώρηση

4

Δυνατό boost στο επιθεωρησιακό είδος από τo καλλιτεχνικό δίδυμο Καραντζά-Δεληβοριά, που αγγίζει με τόλμη το θέμα της εθνικής ταυτότητας, της σχέσης μας με την Επανάσταση του ’21, ενώ δεν αφήνει απ’ έξω την τρέχουσα επικαιρότητα.

The 1821 - η επιθεώρηση

Αν πρέπει να συνοψίσουμε σε μία πρόταση την παράσταση που υπογράφουν ο Δημήτρης Καραντζάς (σκηνοθεσία) και ο Φοίβος Δεληβοριάς (μουσική σύνθεση), είναι ότι επί δυόμισι ώρες στη σκηνή του Βεάκειου ρέει αβίαστα το ταλέντο, φέρνοντας εις πέρας ένα εγχείρημα που εξαρχής φλερτάρει με το ρίσκο. Γιατί τι άλλο από ριψοκίνδυνο είναι να δημιουργήσεις, απευθυνόμενος στους Έλληνες θεατές, μια σατιρική παράσταση που αντλεί από την ιδέα του 1821; Η σκηνική πραγματικότητα, όμως, έρχεται να διαψεύσει τόσο αυτούς που φοβούνται μια τέτοια «ιεροσυλία» όσο και αυτούς που ενδεχομένως την προσδοκούν.

Η παράσταση πιάνεται από την ιδέα του ’21, κοιτάει τους ήρωές του με συγκινητική τρυφερότητα, και την παίρνει ως οδηγό για να επανεξετάσει, να κρίνει και να αποδομήσει, μέσω του γέλιου και του κλαυσίγελου, τη δική μας σχέση με αυτό το κομμάτι Ιστορίας και τη δική μας, τη σύγχρονη πια, παρουσία σε αυτόν τον τόπο, όπως έχει διαμορφωθεί τις τελευταίες δεκαετίες. Χάρη σ’ αυτόν τον θεματικό προσανατολισμό, η παράσταση αποδεσμεύεται από τον επίκαιρο χαρακτήρα της και αποκτάει διαχρονικότητα, όμως δεν αφήνει έξω τη σύγχρονη πραγματικότητα: το κείμενο θα ήταν διαφορετικό αν δεν είχαν μεσολαβήσει η πανδημία, οι σχετικές πολιτικές αποφάσεις, ή το ελληνικό #metoo.

The 1821 - η επιθεώρηση - εικόνα 1

Και ενώ όλα αυτά ακούγονται σοβαρά, στη σκηνή συντελείται μια πραγματική φαντασμαγορία: αφενός αυτή του λαμπερού περιτυλίγματος που δημιουργούν τα σκηνικά (Μ. Πανουργιά - Μ. Λάμπρου), τα κοστούμια (Ι. Τσάμη), οι χορογραφίες (Ζ. Χατζηαντωνίου) και, βέβαια, η μουσική του Δεληβοριά (εκτελεσμένη επί σκηνής από τέσσερις μουσικούς), που ακόμη κι όταν πατάει σε γνωστά μοτίβα, τα ανατρέπει και τους δίνει νέα υπόσταση. Είναι όμως και η φαντασμαγορία ενός δεύτερου επιπέδου, πιο εγκεφαλική, που απογειώνει την παράσταση: αυτή που δημιουργούν οι στίχοι των τραγουδιών και τα κείμενα (Λ. Κιτσοπούλου, Γλ. Μπασδέκη, Κ. Μανιάτης, Κ. Κωστάκος, Κ. Παπαδοπούλου, Φ. Δεληβοριάς), που στήνουν έναν δραματουργικό άξονα όσο αιχμηρό και τολμηρό, αλλά και απολύτως διασκεδαστικό χρειάζεται το επιθεωρησιακό είδος.

Χωρίς επιθυμία σύνθεσης ενιαίου ύφους, τα κείμενα λειτουργούν ως ένας πολυπρισματικός καμβάς που βγάζει γλώσσα αλλά μιλά και με ανείπωτη τρυφερότητα, ενοχλεί αλλά και διασκεδάζει πηγαία, προκαλεί γέλια μέχρι δακρύων αλλά και δάκρυα από συγκίνηση• και με την πληρότητά τους βάζουν το θεατή στη διαδικασία να τα σκέφτεται ξανά και ξανά.

The 1821 - η επιθεώρηση - εικόνα 2

Και βέβαια τίποτα απ' όλα αυτά δεν θα είχε εκπληρωθεί με τον τρόπο που εκπληρώνεται στη σκηνή, αν ο Δημήτρης Καραντζάς, ο οποίος ενορχηστρώνει επιδέξια το όλο θέαμα, δεν είχε αυτούς τους ηθοποιούς, που αλλάζουν ρόλους, τραγουδάνε, χορεύουν και δίνουν σώμα και φωνή στα κείμενα, αποδίδοντας ταυτόχρονα τη σοβαρότητα και την ελαφράδα του όλου εγχειρήματος: Μίρκα Παπακωνσταντίνου, Ελένη Κοκκίδου, Νίκο Καραθάνο, Γιώργο Γάλλο, Γαλήνη Χατζηπασχάλη, Γιάννη Νιάρρο, Μιχάλη Οικονόμου, Γιάννη Κουκουράκη, Γιάννη Κλίνη, Βάσω Καβαλιεράτου, Πάνο Παπαδόπουλο, Ηλία Μουλλά, Ιωάννα Πιατά, μπράβο σας!

ΒΕΑΚΕΙΟ ΘΕΑΤΡΟ Λόφος Προφήτη Ηλία, Πειραιάς, 2104226330. Διάρκεια: 140΄.

Περισσότερες πληροφορίες

The 1821 - η επιθεώρηση

  • Επιθεώρηση
  • Διάρκεια: 140 '

Η εθνική ταυτότητα και η σχέση μας με την επανάσταση και την ιστορική συνέχεια τοποθετούνται στο στόχαστρο μιας σύγχρονης επιθεώρησης με ζωντανή 4μελή ορχήστρα και κείμενα των Φ. Δεληβοριά, Λ. Κιτσοπούλου, Γ. Αστερή, Γλ. Μπασδέκη, κ.ά.

Βεάκειο

Λόφος Προφήτη Ηλία

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Dramodé": Που συναντά η ελληνική μόδα τον πολιτισμό

Η Ελληνική Ένωση Σχεδιαστών Μόδας διοργανώνει ένα μοναδικό φεστιβάλ με παραστάσεις, συζητήσεις και ανατρεπτικά fashion shows.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
11/09/2025

Σεμινάριο Αρχαίου Δράματος με την Άννα Βαγενά: Εκάβη και η δύναμη της εκδίκησης

Η Άννα Βαγενά συνεχίζει για τρίτη χρονιά τα σεμινάρια στο Μεταξουργείο, εστιάζοντας στο αρχαίο δράμα. Φέτος, μελετούμε την Εκάβη του Ευριπίδη, διερευνώντας την εκδίκηση ως ιερό χρέος και σύγχρονο μήνυμα.

Ο Τόλης Παπαδημητρίου ξαναχτυπά με την "Οικογένεια Τσεκμέ"

Πρώτες φωτογραφίες από τη νέα κωμωδία με την υπογραφή του ηθοποιού, συγγραφέα και σκηνοθέτη, που επιστρέφει δριμύτερος μετά την πολύχρονη επιτυχία της "Μαύρης σαμπούκας" στο θέατρο Πόλη.

Φεστιβάλ Φιλίππων: Έρχεται στο Λιμάνι του Πειραιά και το Παρασκήνιο της Λυρικής

Το Φεστιβάλ Φιλίππων ταξιδεύει στην Εθνική Λυρική Σκηνή και… στη θάλασσα, με τέσσερις πρωτότυπες παραστάσεις, μεταξύ των οποίων μία εν πλω, στη διαδρομή Πειραιάς–Αίγινα.

Θέατρο Επί Κολωνώ: Ραντεβού για μεγάλους αλλά και μικρούς τη νέα σεζόν 2025-26

"Linda" της Ελένης Σκότη, ο Αντώνης Καφετζόπουλος με δική του παράσταση, εγκαινιάζεται Παιδική Σκηνή, το Off Off Athens επιστρέφει και όλα όσα θα δούμε στο στέκι της ομάδας Νάμα.

"Άνθρωπος χωρίς όνομα": 2η χρονιά στο θέατρο Αποθήκη με προσφορά εισιτηρίων

Μετά την περσινή επιτυχία, ο "Άνθρωπος χωρίς όνομα" επιστρέφει στο Θέατρο Αποθήκη με ανανεωμένο καστ. Απολαύστε την ιστορία του Σαμπέρ με έκπτωση στα εισιτήρια έως 22 Σεπτεμβρίου.

Η παράσταση που καθήλωσε το κοινό της Νέας Υόρκης επιστρέφει στην Αθήνα

Το "Κόκκαλο", η παράσταση που μας καθήλωσε από το 2022, επιστρέφει στην Αθήνα. Μια λυτρωτική ροκ τελετουργία για τον Αντονέν Αρτώ, γεμάτη ένταση, μουσική και ακραία δημιουργικότητα.