The 1821 - η επιθεώρηση

4

Δυνατό boost στο επιθεωρησιακό είδος από τo καλλιτεχνικό δίδυμο Καραντζά-Δεληβοριά, που αγγίζει με τόλμη το θέμα της εθνικής ταυτότητας, της σχέσης μας με την Επανάσταση του ’21, ενώ δεν αφήνει απ’ έξω την τρέχουσα επικαιρότητα.

The 1821 - η επιθεώρηση

Αν πρέπει να συνοψίσουμε σε μία πρόταση την παράσταση που υπογράφουν ο Δημήτρης Καραντζάς (σκηνοθεσία) και ο Φοίβος Δεληβοριάς (μουσική σύνθεση), είναι ότι επί δυόμισι ώρες στη σκηνή του Βεάκειου ρέει αβίαστα το ταλέντο, φέρνοντας εις πέρας ένα εγχείρημα που εξαρχής φλερτάρει με το ρίσκο. Γιατί τι άλλο από ριψοκίνδυνο είναι να δημιουργήσεις, απευθυνόμενος στους Έλληνες θεατές, μια σατιρική παράσταση που αντλεί από την ιδέα του 1821; Η σκηνική πραγματικότητα, όμως, έρχεται να διαψεύσει τόσο αυτούς που φοβούνται μια τέτοια «ιεροσυλία» όσο και αυτούς που ενδεχομένως την προσδοκούν.

Η παράσταση πιάνεται από την ιδέα του ’21, κοιτάει τους ήρωές του με συγκινητική τρυφερότητα, και την παίρνει ως οδηγό για να επανεξετάσει, να κρίνει και να αποδομήσει, μέσω του γέλιου και του κλαυσίγελου, τη δική μας σχέση με αυτό το κομμάτι Ιστορίας και τη δική μας, τη σύγχρονη πια, παρουσία σε αυτόν τον τόπο, όπως έχει διαμορφωθεί τις τελευταίες δεκαετίες. Χάρη σ’ αυτόν τον θεματικό προσανατολισμό, η παράσταση αποδεσμεύεται από τον επίκαιρο χαρακτήρα της και αποκτάει διαχρονικότητα, όμως δεν αφήνει έξω τη σύγχρονη πραγματικότητα: το κείμενο θα ήταν διαφορετικό αν δεν είχαν μεσολαβήσει η πανδημία, οι σχετικές πολιτικές αποφάσεις, ή το ελληνικό #metoo.

The 1821 - η επιθεώρηση - εικόνα 1

Και ενώ όλα αυτά ακούγονται σοβαρά, στη σκηνή συντελείται μια πραγματική φαντασμαγορία: αφενός αυτή του λαμπερού περιτυλίγματος που δημιουργούν τα σκηνικά (Μ. Πανουργιά - Μ. Λάμπρου), τα κοστούμια (Ι. Τσάμη), οι χορογραφίες (Ζ. Χατζηαντωνίου) και, βέβαια, η μουσική του Δεληβοριά (εκτελεσμένη επί σκηνής από τέσσερις μουσικούς), που ακόμη κι όταν πατάει σε γνωστά μοτίβα, τα ανατρέπει και τους δίνει νέα υπόσταση. Είναι όμως και η φαντασμαγορία ενός δεύτερου επιπέδου, πιο εγκεφαλική, που απογειώνει την παράσταση: αυτή που δημιουργούν οι στίχοι των τραγουδιών και τα κείμενα (Λ. Κιτσοπούλου, Γλ. Μπασδέκη, Κ. Μανιάτης, Κ. Κωστάκος, Κ. Παπαδοπούλου, Φ. Δεληβοριάς), που στήνουν έναν δραματουργικό άξονα όσο αιχμηρό και τολμηρό, αλλά και απολύτως διασκεδαστικό χρειάζεται το επιθεωρησιακό είδος.

Χωρίς επιθυμία σύνθεσης ενιαίου ύφους, τα κείμενα λειτουργούν ως ένας πολυπρισματικός καμβάς που βγάζει γλώσσα αλλά μιλά και με ανείπωτη τρυφερότητα, ενοχλεί αλλά και διασκεδάζει πηγαία, προκαλεί γέλια μέχρι δακρύων αλλά και δάκρυα από συγκίνηση• και με την πληρότητά τους βάζουν το θεατή στη διαδικασία να τα σκέφτεται ξανά και ξανά.

The 1821 - η επιθεώρηση - εικόνα 2

Και βέβαια τίποτα απ' όλα αυτά δεν θα είχε εκπληρωθεί με τον τρόπο που εκπληρώνεται στη σκηνή, αν ο Δημήτρης Καραντζάς, ο οποίος ενορχηστρώνει επιδέξια το όλο θέαμα, δεν είχε αυτούς τους ηθοποιούς, που αλλάζουν ρόλους, τραγουδάνε, χορεύουν και δίνουν σώμα και φωνή στα κείμενα, αποδίδοντας ταυτόχρονα τη σοβαρότητα και την ελαφράδα του όλου εγχειρήματος: Μίρκα Παπακωνσταντίνου, Ελένη Κοκκίδου, Νίκο Καραθάνο, Γιώργο Γάλλο, Γαλήνη Χατζηπασχάλη, Γιάννη Νιάρρο, Μιχάλη Οικονόμου, Γιάννη Κουκουράκη, Γιάννη Κλίνη, Βάσω Καβαλιεράτου, Πάνο Παπαδόπουλο, Ηλία Μουλλά, Ιωάννα Πιατά, μπράβο σας!

ΒΕΑΚΕΙΟ ΘΕΑΤΡΟ Λόφος Προφήτη Ηλία, Πειραιάς, 2104226330. Διάρκεια: 140΄.

Περισσότερες πληροφορίες

The 1821 - η επιθεώρηση

  • Επιθεώρηση
  • Διάρκεια: 140 '

Η εθνική ταυτότητα και η σχέση μας με την επανάσταση και την ιστορική συνέχεια τοποθετούνται στο στόχαστρο μιας σύγχρονης επιθεώρησης με ζωντανή 4μελή ορχήστρα και κείμενα των Φ. Δεληβοριά, Λ. Κιτσοπούλου, Γ. Αστερή, Γλ. Μπασδέκη, κ.ά.

Βεάκειο

Λόφος Προφήτη Ηλία

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας ξεκινά με Χρήστο Παπαδόπουλο και την επετειακή έκθεση "Καλαμάτα, η πόλη του χορού"

Την Παρασκευή 18 Ιουλίου κάνει πρεμιέρα το διεθνές φεστιβάλ που φέρνει την αφρόκρεμα του σύγχρονου χορού από την Ελλάδα και το εξωτερικό στην Καλαμάτα και μας καλεί να το επισκεφθούμε.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
11/07/2025

"Athletes of the Gods" στο Ηρώδειο: 12 κορυφαίοι χορευτές σε μια μοναδική (φιλανθρωπική) βραδιά

Ένα ξεχωριστό γκαλά χορού που περιλαμβάνει κλασικό και μοντέρνο ρεπερτόριο ενώνει ταλαντούχους χορευτές σε μια βραδιά για καλό σκοπό στο ρωμαϊκό ωδείο, λίγο πριν κλείσει τις πόρτες του για τα επόμενα τρία χρόνια.

Οι κομματάρχες επιστρέφουν με "Δάφνες και Πικροδάφνες"

Βλαβιανός, Ζιόβας, Σοφιανός, Τσουρουνάκης φέρνουν την πολιτική στο σανίδι με τις "Δάφνες και Πικροδάφνες" των Δημήτρη Κεχαΐδη και Ελένης Χαβιαρά σε σκηνοθεσία Μάνου Καρατζογιάννη.

Η Μαρία Πρωτόπαππα για πρώτη φορά στην Επίδαυρο με την "Ανδρομάχη" του Ευριπίδη

Πρώτες φωτογραφίες από το σκηνοθετικό ντεμπούτο της χαρισματικής ηθοποιού και σκηνοθέτριας που συμπρωταγωνιστεί με τους Αργύρη Ξάφη, Γιάννη Νταλιάνη κι έναν εξαιρετικό θίασο ηθοποιών στην τραγωδία για την ανθρώπινη δικαιοσύνη και τη θέση της γυναίκας.

Ακρόαση | "Άμλετ" ανεβάζει το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης και αναζητά ηθοποιούς

Μετά την παράσταση "Ριχάρδος III*", η σκηνοθέτρια Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη και ο συγγραφέας Ανδρέας Φλουράκης συνεργάζονται ξανά σε μια ακόμα ελεύθερη διασκευή σαιξπηρικού έργου.

3 θεατρικές επαναλήψεις που θα μας συγκινήσουν

Open air ραντεβού με τέσσερις θεατρικές παραστάσεις σε περιοδεία: "Η Θάλασσα και ο Γέρος", "Lemon", "Μέσα στο μυαλό σου".

Αποκλειστικό: Αντώνης Καφετζόπουλος και Ζερόμ Καλούτα σε μια υπαρξιακή σύγκρουση στο "Άσπρο-Μαύρο" του Κόρμακ ΜακΚάρθι

Ο Αντώνης Καφετζόπουλος μεταφράζει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί δίπλα στον Ζερόμ Καλούτα στο "Άσπρο-Μαύρο", το βαθιά φιλοσοφικό έργο του Κόρμακ ΜακΚάρθι, που ανεβαίνει από τον Οκτώβριο στο Θέατρο Επί Κολωνώ, με early bird προσφορά.