Το δάνειο

3

Η απάνθρωπη όψη του καπιταλιστικού συστήματος μπαίνει στο στόχαστρο του Καταλανού συγγραφέα μέσα από μια πικρόχολη, δραματική κομεντί, την οποία ερμηνεύουν ένθερμα ο Σωτήρης Χατζάκης και ο Δημήτρης Μυλωνάς.

Το δάνειο

Δοσμένοι ψυχή τε και σώματι είναι ο Δημήτρης Μυλωνάς και ο Σωτήρης Χατζάκης στις ερμηνείες του Αντόνιο και του Γκρεγκόριο αντίστοιχα, δηλαδή ως απελπισμένος υποψήφιος δανειολήπτης ο πρώτος, που δεν πληροί καμία από τις απαραίτητες προϋποθέσεις ώστε να λάβει δάνειο, και ως αμείλικτος, πραγματιστής διευθυντής τράπεζας ο δεύτερος, που του ψαλιδίζει κάθε ελπίδα. Η σκηνοθεσία που υπογράφει ο ένας εκ των δύο, Δημήτρης Μυλωνάς, επικεντρωμένη στη γλαφυρή σκηνική σκιαγράφηση των δύο χαρακτήρων, διογκώνει ακόμη περισσότερο ένα κωμικό αλλά ήδη προσχηματικό έργο, που έχει εμπνευστεί από τη μεγάλη χρηματοπιστωτική κρίση που χτύπησε τον πλανήτη στις αρχές του 21ου αιώνα. Ως αποτέλεσμα, η παράσταση πότε αβαντάρει το ίδιο το έργο, καλύπτοντας τις αδυναμίες του, και πότε σκοντάφτει πάνω τους από υπερβάλλοντα ζήλο.

Για να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, ο Καταλανός συγγραφέας με την παγκόσμια απήχηση (γνωστός και στην Ελλάδα από τη «Μέθοδο Γκρόνχολμ» και το «Δάνειο») στηρίζεται σε μια πικάντικη, έξυπνη αρχική ιδέα: αφού ο λόγος του Αντόνιο ότι θα αποπληρώσει το δάνειο στο ακέραιο δεν έχει καμία αξία μέσα στον ορθολογιστικό κόσμο των αριθμών και των εγγυήσεων, δεν μπορεί παρά να προχωρήσει στον εκβιασμό. Προειδοποιεί έτσι τον τραπεζίτη ότι αν δεν υπογράψει το πολυπόθητο δάνειο, αυτός θα… πηδήξει τη γυναίκα του! Έτσι, ο Γκαλθεράν με ένα πικρόχολα κωμικό τρόπο βάζει στο στόχαστρό του την απάνθρωπη όψη του καπιταλιστικού συστήματος, αλλά εντέλει δεν κατορθώνει να ξεπεράσει το επίπεδο μιας χαριτωμένης κομεντί, η οποία μάλιστα από τα μισά και ύστερα αλλάζει ρότα και λοξοκοιτάει προς το είδος της ερωτικής φάρσας.

Το δάνειο - εικόνα 1

Το έργο είναι δομημένο πάνω στους δύο χαρακτήρες, προσφέροντας μεγάλο πεδίο δράσης στους ηθοποιούς – φυλάει μάλιστα στον καθένα τον δικό του χώρο για να ξεδιπλωθεί. Και πράγματι ό,τι ξεχωρίζει στο «Δάνειο» δεν είναι οι όποιες ανατροπές ή το σασπένς, αλλά το roller coaster των διαθέσεων και των συναισθημάτων που βιώνει κάθε ήρωας, καθώς και η μεταξύ τους διάδραση. Σε αυτό τον τομέα επικεντρώνεται εξάλλου και η παράσταση, με τους δύο ηθοποιούς να δίνουν ο καθένας το δικό του στίγμα και μάλιστα σε δύο ρόλους που θα μπορούσαν να μείνουν στο επίπεδο μιας απλής σχηματοποίησης.

Όμως ο Σωτήρης Χατζάκης δεν αρκείται στην ενσάρκωση ενός ορθολογιστή διευθυντή τράπεζας που βιώνει το φόβο της απιστίας, αλλά με την ερμηνεία του αγγίζει το επίπεδο ενός υπαρξιακού δράματος, ενώ ο Δημήτρης Μυλωνάς, από την πλευρά του, κινείται με πολύ κέφι στο ρόλο ενός πανούργου Δον Ζουάν της δεκάρας. Παράλληλα, αναπτύσσεται μεταξύ τους ένα ωραίο παιχνίδι θύτη-θύματος με τους ρόλους συνεχώς να εναλλάσσονται, στοιχείο που φροντίζουν να αναδείξουν περισσότερο οι σκηνοθετικές πινελιές του Μυλωνά. Αν το εγχείρημα δεν σκόνταφτε στις εγγενείς αδυναμίες του κειμένου, το οποίο δείχνει να εξαντλεί αρκετά γρήγορα τη δυναμική του, αλλά και στην κάπως βεβιασμένη διάθεση της σκηνοθεσίας να μην αφήσει τίποτα ανεκμετάλλευτο, το αποτέλεσμα θα έφτανε πιο εύρυθμα και άμεσα στην πλατεία.

ΧΥΤΗΡΙΟ Ιερά Οδός 44, Γκάζι, 2103412313. Διάρκεια: 105΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Το δάνειο

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Στην κωμική πλευρά των χρηματοπιστωτικών συναλλαγών, ένας απελπισμένος άντρας απειλεί τον τραπεζίτη ότι θα αποπλανήσει τη γυναίκα του, αν δεν εγκρίνει το πολυπόθητο δάνειο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας ξεκινά με Χρήστο Παπαδόπουλο και την επετειακή έκθεση "Καλαμάτα, η πόλη του χορού"

Την Παρασκευή 18 Ιουλίου κάνει πρεμιέρα το διεθνές φεστιβάλ που φέρνει την αφρόκρεμα του σύγχρονου χορού από την Ελλάδα και το εξωτερικό στην Καλαμάτα και μας καλεί να το επισκεφθούμε.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
11/07/2025

"Athletes of the Gods" στο Ηρώδειο: 12 κορυφαίοι χορευτές σε μια μοναδική (φιλανθρωπική) βραδιά

Ένα ξεχωριστό γκαλά χορού που περιλαμβάνει κλασικό και μοντέρνο ρεπερτόριο ενώνει ταλαντούχους χορευτές σε μια βραδιά για καλό σκοπό στο ρωμαϊκό ωδείο, λίγο πριν κλείσει τις πόρτες του για τα επόμενα τρία χρόνια.

Οι κομματάρχες επιστρέφουν με "Δάφνες και Πικροδάφνες"

Βλαβιανός, Ζιόβας, Σοφιανός, Τσουρουνάκης φέρνουν την πολιτική στο σανίδι με τις "Δάφνες και Πικροδάφνες" των Δημήτρη Κεχαΐδη και Ελένης Χαβιαρά σε σκηνοθεσία Μάνου Καρατζογιάννη.

Η Μαρία Πρωτόπαππα για πρώτη φορά στην Επίδαυρο με την "Ανδρομάχη" του Ευριπίδη

Πρώτες φωτογραφίες από το σκηνοθετικό ντεμπούτο της χαρισματικής ηθοποιού και σκηνοθέτριας που συμπρωταγωνιστεί με τους Αργύρη Ξάφη, Γιάννη Νταλιάνη κι έναν εξαιρετικό θίασο ηθοποιών στην τραγωδία για την ανθρώπινη δικαιοσύνη και τη θέση της γυναίκας.

Ακρόαση | "Άμλετ" ανεβάζει το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης και αναζητά ηθοποιούς

Μετά την παράσταση "Ριχάρδος III*", η σκηνοθέτρια Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη και ο συγγραφέας Ανδρέας Φλουράκης συνεργάζονται ξανά σε μια ακόμα ελεύθερη διασκευή σαιξπηρικού έργου.

3 θεατρικές επαναλήψεις που θα μας συγκινήσουν

Open air ραντεβού με τέσσερις θεατρικές παραστάσεις σε περιοδεία: "Η Θάλασσα και ο Γέρος", "Lemon", "Μέσα στο μυαλό σου".

Αποκλειστικό: Αντώνης Καφετζόπουλος και Ζερόμ Καλούτα σε μια υπαρξιακή σύγκρουση στο "Άσπρο-Μαύρο" του Κόρμακ ΜακΚάρθι

Ο Αντώνης Καφετζόπουλος μεταφράζει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί δίπλα στον Ζερόμ Καλούτα στο "Άσπρο-Μαύρο", το βαθιά φιλοσοφικό έργο του Κόρμακ ΜακΚάρθι, που ανεβαίνει από τον Οκτώβριο στο Θέατρο Επί Κολωνώ, με early bird προσφορά.