Ηλέκτρα

3

Ο Άρης Μπινιάρης συνεχίζει την τριβή του με τα κείμενα της αρχαιοελληνικής γραμματείας, πατώντας πάνω τους σαν σε μουσική παρτιτούρα για να προτείνει έναν νέο τρόπο ανάγνωσης, όμως αυτήν τη φορά καταλήγει σε άνισα αποτελέσματα.

Ηλέκτρα

Πατώντας εν μέρει στα ίχνη της παράστασης των «Βακχών», που είχε ανεβάσει πριν από λίγα χρόνια, ο Άρης Μπινιάρης δημιούργησε ένα σκηνικό δρώμενο με αρχέγονες ρίζες, μια μουσική και χορική αναπαράσταση της σοφόκλειας τραγωδίας. Οι δέκα ερμηνευτές μετεωρίζονται μεταξύ της εντύπωσης ότι είναι άνθρωποι αυτού του κόσμου που ανακαλούν μια παλιά ιστορία (έτσι όπως ξεκινάνε την παράσταση καθισμένοι σε ημικύκλιο, επαναλαμβάνοντας σταθερά «ας ακουστεί ο κρυφός της λόγος») και πλάσματα του Κάτω Κόσμου, χθόνια, απόκοσμα, τα ίδια τα πρόσωπα της ιστορίας που επέστρεψαν από τα βάθη του χρόνου. Η όψη των μαύρων κοστουμιών και των αξεσουάρ (Νίκη Ψυχογιού), μαζί με την –κάποιες φορές– παραμορφωτική στάση που υιοθετούν οι ηθοποιοί (επιμέλεια κίνησης: Άρης Μπινιάρης, Ιωάννα Τουμπακάρη) συντελούν καθοριστικά στην απόκοσμη εικόνα.

Η δουλειά του Μπινιάρη πάνω στο –ριζικά διασκευασμένο– σοφόκλειο κείμενο εστιάζει σε τρία βασικά μοτίβα: θρήνος, μίσος, γυναικεία φύση. Η δράση, ακολουθώντας ελεύθερα τη δομή μιας αρχαίας τραγωδίας, μοιράζεται σε «επεισόδια» (άφιξη του Ορέστη στο Άργος, θρήνος της Ηλέκτρας, σύγκρουση με Χρυσόθεμη και Κλυταιμνήστρα, αναγνώριση Ηλέκτρας - Ορέστη, δολοφονία Κλυταιμνήστρας - Αίγισθου) και σε «στάσιμα», στα μέρη του Χορού δηλαδή. Φυσικά Χορός και πρόσωπα ταυτίζονται, τα πρόσωπα προκύπτουν από την ομάδα που τραγουδάει και χορεύει, ενισχύοντας την τελετουργική εικόνα της παράστασης – κάτι που αποτελεί σήμα κατατεθέν της σκηνοθετικής ταυτότητας του Μπινιάρη.

Ηλέκτρα - εικόνα 1

Οι ομαδικές στιγμές, όταν οι δέκα ερμηνευτές συντονίζονται κινησιολογικά κι εκφωνούν από κοινού το κείμενο ρυθμικά, με τη συνοδεία της μουσικής του Χρήστου Γεωργόπουλου (την εκτελεί ο ίδιος επί σκηνής), λειτουργούν ωραία και υποβάλλουν τον θεατή σε μια μυστηριακή ατμόσφαιρα. Σε αυτήν την ατμόσφαιρα συνδράμει η αισθητική του σκηνικού περιβάλλοντος: ο ζεστός σκηνικός χώρος που έχει δημιουργήσει ο Κωστής Καραντάνης (ένας ξύλινος σκελετός που ενσωματώνει μέσα του την ομάδα), οι ωραίοι φωτισμοί (Σάκης Μπιρμπίλης), το παιχνίδι με το φως των κεριών. Στα επεισόδια όμως, στα μέρη της δράσης των προσώπων, το εγχείρημα δεν έχει να επιδείξει την ίδια δυναμική. Ο λόγος ακούγεται παράταιρος όταν δεν είναι πολυφωνικός, η χαμηλόφωνη, «υποχθόνια» εκφορά έχει τα αντίθετα αποτελέσματα, ενώ η κινησιολογία ωθεί τους ηθοποιούς σε μια σπασμωδική απεικόνιση των προσώπων.

Έτσι, όταν οι ερμηνευτές (Εβελίνα Παπούλια, Ελένη Μπούκλη, Λένα Μποζάκη, Δημήτρης Μανδρινός, Νίκος Τσολερίδης, Τάσος Κορκός, Λεωνή Ξεροβάσιλα, Δώρα Ξαγοράρη, Κατερίνα Δημάτη, Άρης Μπινιάρης) ενεργούν ως πρόσωπα, μένουν σε μια δισδιάστατη απεικόνισή τους. Εδώ ίσως κρύβεται η επιθυμία του σκηνοθέτη να διαβάσει τους ρόλους ως σύμβολα και όχι ως χαρακτήρες, αλλά αυτό που τελικά βλέπουμε στη σκηνή είναι μια σχεδόν εικονογραφική απόδοση της ιστορίας. Στο συγκεκριμένο πλαίσιο ανάγνωσης ξεχωρίζει η Εβελίνα Παπούλια (Κλυταιμνήστρα), και λιγότερο η Ελένη Μποζάκη (Χρυσόθεμις) και η Ελένη Μπούκλη (Ηλέκτρα), που εγκλωβίζονται στο στιλιζάρισμα της φωνής και της κίνησης.

ΤΕΧΝΗΣ «ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ» Φρυνίχου 14, Πλάκα, 2103222464. Διάρκεια: 70΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ηλέκτρα

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 70 '

Χορωδιακά μέρη, μελωδίες και δυναμικοί ρυθμοί δημιουργούν ένα ζωντανό ηχητικό περιβάλλον, μέσα από το οποίο αναδεικνύονται τα πρόσωπα της τραγωδίας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο "Ήρωας με παντούφλες" επιστρέφει στο Θέατρο Βέμπο με τον Λάκη Λαζόπουλο

Η εμβληματική κωμωδία των Σακελλάριου–Γιαννακόπουλου, σε σκηνοθεσία Γιάννη Μπέζου, ανεβαίνει ξανά στο ανανεωμένο Θέατρο Βέμπο. Ο Λάκης Λαζόπουλος πρωταγωνιστεί, ζωντανεύοντας έναν ρόλο-ορόσημο της ελληνικής σκηνής με σεβασμό και συγκίνηση.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/09/2025

Ποιο έργο αποτελεί την πρώτη σκηνοθετική απόπειρα της Λένας Δροσάκη;

Η Λένα Δροσάκη, βραβευμένη με το "Μελίνα Μερκούρη", περνά για πρώτη φορά πίσω από τη σκηνή και σκηνοθετεί ένα δυνατό έργο του Τζον Πάτρικ Σάνλεϊ για δύο στο Θέατρο Μεταξουργείο.

"Μα" της Ρηνιώς Κυριαζή στο Ανοιχτό Θέατρο Κολωνού – Μια συμπεριληπτική θεατρική παράσταση

Η Ρηνιώ Κυριαζή παρουσιάζει το έργο "Μα", μια παράσταση με υπερτιτλισμό και διερμηνεία στην ελληνική νοηματική γλώσσα, που ανοίγει τον διάλογο για την αυτιστική εμπειρία και την ουσία της επικοινωνίας.

Για πρώτη φορά στη χώρα μας ο κωμικός Charlie Mac

Το Athens English Comedy Club υποδέχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα τον Αμερικανό κωμικό Charlie Mac με την παράστασή του στα ισπανικά "FCK THEM KIDS"*.

30 παραστάσεις που ανυπομονούμε να δούμε τη σεζόν 2025-26

Οι πρώτες πρεμιέρες έχουν ανακοινωθεί, οι παρουσιάσεις των ρεπερτορίων πληθαίνουν και η αδημονία μεγαλώνει. Εμείς, σε πρώτη φάση, ξεχωρίσαμε μερικές από τις παραστάσεις της επερχόμενης σεζόν.

"Wonnangatta": Ένα αυστραλιανό γουέστερν στο Αγγέλων Βήμα

Το Αγγέλων Βήμα εγκαινιάζει τη θεματική ενότητα "Αυστραλία: Γοητευτική χώρα – Συγκλονιστικό θέατρο" με το βραβευμένο έργο "Wonnangatta" του Άνγκους Τσερίνι· μια σκοτεινή ιστορία εξαφάνισης, φιλίας και ηθικών διλημμάτων.

Ο "Φάουστ" επιστρέφει στο Εθνικό με πρωταγωνιστή τον Χάρη Φραγκούλη

Μια παράσταση έντονης μουσικότητας για τη δριμεία σύγκρουση ανάμεσα στο σώμα και το πνεύμα, το βίωμα και τη γνώση, το απολλώνιο και το διονυσιακό είναι ο "Φάουστ" σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη που επιστρέφει στο Εθνικό με τους Χάρη Φραγκούλη (Φάουστ) και Ανδρέα Κοντόπουλο (Μεφιστοφελή).