Αρχιμάστορας Σόλνες

3

Το πιο αυτοβιογραφικό από τα έργα του Ίψεν είναι ένα δυνατό ψυχολογικό και κοινωνικό δράμα, κρύβει όμως συμβολισμούς και πτυχές που απαιτούν μια πιο αποφασιστική σκηνοθετική ματιά.

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Αρχιμάστορας Σόλνες

Στο έργο του Ίψεν θα μπορούσε να εντοπίσει κάποιος μακρινές συγγέ­νειες με την αρχαία τραγωδία, καθώς παρακολουθούμε την πτώση ενός σημαντικού άντρα που, ενώ ωθείται στην απολύτως θεμιτή απόφαση να υπερνικήσει έναν μεγάλο φόβο του, ταυτόχρονα διαπράττει «ύβρι». Ένας επιτυχημένος αλλά πλέον παροπλισμένος αρχιτέκτονας, που βλέπει τη νέα γενιά έτοιμη να τον βγάλει από το «κάδρο», ζει σε έναν παρηκμασμένο γάμο, υπό το βάρος του θανάτου των δύο μωρών παιδιών του. Καταφύγιό του η ερωτική συντροφιά της βοηθού του, ωσότου η νεαρή Χίλντα, που εισβάλλει στη ζωή του για να διεκδικήσει την αποπληρωμή μιας παλιάς του υπόσχεσης, θα τον ωθήσει να κυνηγήσει το αδύνατο: να υπερνικήσει την υψοφοβία του και να κρεμάσει στο ψηλότερο σημείο ενός θεόρατου πύργου που έχτισε το στεφάνι των εγκαινίων.

Η κατάληξη θα είναι τραγική. Φυσικά έχουμε να κάνουμε με ένα ψυχογράφημα, όπως βέβαια και με ένα κοινωνικό δράμα, αλλά και με ένα έργο που κρύβει πολλούς συμβολισμούς κι επιτρέπει ποικίλες αναγνώσεις. Είναι ο «Σόλνες» ένα έργο για την πτώση ενός «μεγάλου ανδρός»; Για την άνωθεν τιμωρία του; Μια αλληγορική παραβολή ή ένα ρεαλιστικό έργο; Μια σύγκρουση του ανέφικτου με την πραγματικότητα, της φαντασίας με την αληθινή ζωή ή της παλιάς γενιάς με τη νέα; Ο «Αρχιμάστορας Σόλνες» είναι όλα αυτά και όχι μόνο.

Αρχιμάστορας Σόλνες - εικόνα 1

Το θέμα με την παράσταση της Αθανασίας Καραγιαννοπούλου είναι ότι ακολουθεί το έργο χωρίς να αναδεικνύει κάποια από τις θεματικές του, χωρίς να φανερώνει κάποια θέση. Έτσι στερεί από την παράσταση ένα προσωπικό στίγμα (αυτό επιχειρεί να το προσδώσει με τις μουσικές επιλογές, που εκτείνονται από εκκλησιαστικές μελωδίες μέχρι πειραγμένα ροκ ακούσματα). Η εντύπωση μετριάζεται όσον αφορά τους δύο βασικούς ήρωες, τον Σόλνες του Γρηγόρη Βαλτινού και τη Χίλντα της Ιώβης Φραγκάτου, που δημιουργούν ένα δυναμικό δίπολο. Ο Βαλτινός είναι άνετος, καταδεικνύει τις αδυναμίες του ήρωα και δεν φοβάται να τον διαβάσει ακόμη και με ειρωνεία. Η Φραγκάτου φέρνει στη σκηνή την ορμή που χρειάζεται: είναι ρωμαλέα, τολμηρή, γοητευτική, ένα πλάσμα από άλλον κόσμο, που δείχνει να πατάει γερά στη γη και την ίδια στιγμή να ζει στις ονειροφαντασίες της.

Οι υπόλοιποι ρόλοι όμως διαβάζονται μάλλον μονοκόμματα από τη σκηνοθεσία, σαν να πλαισιώνουν απλώς το κεντρικό δίδυμο, όπως π.χ. ο Αντίνοος Αλμπάνης στον τόσο σημαντικό ρόλο του Ράγκ­ναρ, δηλαδή της νέας γενιάς που επελαύνει απειλητικά, ενώ η Κατερίνα Λέχου βρίσκει λίγο χώρο να μας συστήσει την ψυχοσύνθεση της Αλίνε. Οι αφαιρετικοί, γεωμετρικοί όγκοι του σκηνικού (Γιάννης Μουρίκης), αν και ψυχροί, συνομιλούν με το θέμα του έργου και προσδίδουν στην παράσταση αισθητική λιτότητα· κοντράρονται όμως με τα (καλοφτιαγμένα) κουστούμια εποχής (Γιώργος Σεγρεδάκης).

ΙΛΙΣΙΑ Παπαδιαμαντοπούλου 4, Ιλίσια, 2107210045. Διάρκεια: 120΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Αρχιμάστορας Σόλνες

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Όσο κι αν φαίνεται πανίσχυρος στα μάτια των άλλων, έρχεται η στιγμή που ο αρχιμάστορας στέκεται αδύναμος μπροστά στη μοναξιά του. Ωσότου εμφανιστεί η νεαρή Χίλντα που αλλάζει τη μοίρα του.

Ιλίσια

Παπαδιαμαντοπούλου 4

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ας περιμένουν οι γυναίκες": Η ταινία του Σταύρου Τσιώλη πρώτη φορά στο θέατρο

Στο Θέατρο Ψυρρή θα δούμε την κλασική ταινία του Σταύρου Τσιώλη "Ας περιμένουν οι γυναίκες", η οποία μεταφέρεται για πρώτη φορά στη σκηνή. Μια κωμωδία για άνδρες που ταξιδεύουν, ονειρεύονται και γελούν με τη ζωή, γεμάτη χιούμορ, ειρωνεία και αλήθεια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/12/2025

Ο Λάκης Λαζόπουλος στο Βέμπο: Τελευταία ευκαιρία για τον "Ήρωα με παντούφλες"

Ο Λάκης Λαζόπουλος ξανασυστήνει τον "Ήρωα με παντούφλες", μια κωμωδία που παραμένει πεισματικά επίκαιρη. Προλαβαίνετε να την δείτε έως 4/1 στο Βέμπο.

Οι ακούραστοι του ελληνικού θεάτρου

Σημαντικοί δημιουργοί και ηθοποιοί, όπως ο Θανάσης Παπαγεωργίου, η Μαίρη Ραζή, ο Σωτήρης Τσόγκας, ο Αντώνης Αντωνίου και η Νατάσα Ασίκη, παραμένουν δραστήριοι, χαράζοντας δρόμους και αφηγούμενοι ανθρώπινες ιστορίες στη σκηνή.

Αι γυμνισταί

Σουρεαλιστικής υφής κωμωδία για το νόημα και τις απρόσμενες συναντήσεις της ζωής, παρουσιάζεται σε μια ευφρόσυνη παράσταση με ωραία αισθητική και χαρακτηριστικές ερμηνείες. | Powered by Uber

Απόψε κανείς δεν πεθαίνει

Η νέα δουλειά της ομάδας The Young Quill, "Απόψε κανείς δεν πεθαίνει" στο Θέατρο Μπέλλος, είναι από τις πιο ενδιαφέρουσες και ευχάριστες παραστάσεις της φετινής σεζόν. Είναι από αυτές που φεύγεις και σκέφτεσαι: "ναι, κάτι μου είπε". Και μάλιστα χωρίς διδακτισμό ή βαρύ φορτίο.| Powered by Uber

Αυτοί είναι οι νικητές των πρώτων βραβείων του D-Athens Διονύσια Greek 2025

Δείτε σε ποιους απονεμήθηκαν τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής, οι έπαινοι, αλλά και τα Βραβεία Κοινού, στην πρώτη διοργάνωση του νέου θεσμού.

Τι ανεβάζει ο Βασίλης Μπισμπίκης τη νέα χρονιά;

Μετά τα συνεχόμενα sold out του "Άνθρωποι και ποντίκια" και τις ανθρώπινες ιστορίες στα όρια, ο Βασίλης Μπισμπίκης ετοιμάζει νέα πρεμιέρα. Τον Ιανουάριο ανεβάζει στο Cartel τον "Σωσμένο" του Μποντ, ένα έργο που απαγορεύτηκε αρχικά από τις βρετανικές θεατρικές αρχές.