Αρχιμάστορας Σόλνες

3

Το πιο αυτοβιογραφικό από τα έργα του Ίψεν είναι ένα δυνατό ψυχολογικό και κοινωνικό δράμα, κρύβει όμως συμβολισμούς και πτυχές που απαιτούν μια πιο αποφασιστική σκηνοθετική ματιά.

Αρχιμάστορας Σόλνες

Στο έργο του Ίψεν θα μπορούσε να εντοπίσει κάποιος μακρινές συγγέ­νειες με την αρχαία τραγωδία, καθώς παρακολουθούμε την πτώση ενός σημαντικού άντρα που, ενώ ωθείται στην απολύτως θεμιτή απόφαση να υπερνικήσει έναν μεγάλο φόβο του, ταυτόχρονα διαπράττει «ύβρι». Ένας επιτυχημένος αλλά πλέον παροπλισμένος αρχιτέκτονας, που βλέπει τη νέα γενιά έτοιμη να τον βγάλει από το «κάδρο», ζει σε έναν παρηκμασμένο γάμο, υπό το βάρος του θανάτου των δύο μωρών παιδιών του. Καταφύγιό του η ερωτική συντροφιά της βοηθού του, ωσότου η νεαρή Χίλντα, που εισβάλλει στη ζωή του για να διεκδικήσει την αποπληρωμή μιας παλιάς του υπόσχεσης, θα τον ωθήσει να κυνηγήσει το αδύνατο: να υπερνικήσει την υψοφοβία του και να κρεμάσει στο ψηλότερο σημείο ενός θεόρατου πύργου που έχτισε το στεφάνι των εγκαινίων.

Η κατάληξη θα είναι τραγική. Φυσικά έχουμε να κάνουμε με ένα ψυχογράφημα, όπως βέβαια και με ένα κοινωνικό δράμα, αλλά και με ένα έργο που κρύβει πολλούς συμβολισμούς κι επιτρέπει ποικίλες αναγνώσεις. Είναι ο «Σόλνες» ένα έργο για την πτώση ενός «μεγάλου ανδρός»; Για την άνωθεν τιμωρία του; Μια αλληγορική παραβολή ή ένα ρεαλιστικό έργο; Μια σύγκρουση του ανέφικτου με την πραγματικότητα, της φαντασίας με την αληθινή ζωή ή της παλιάς γενιάς με τη νέα; Ο «Αρχιμάστορας Σόλνες» είναι όλα αυτά και όχι μόνο.

Αρχιμάστορας Σόλνες - εικόνα 1

Το θέμα με την παράσταση της Αθανασίας Καραγιαννοπούλου είναι ότι ακολουθεί το έργο χωρίς να αναδεικνύει κάποια από τις θεματικές του, χωρίς να φανερώνει κάποια θέση. Έτσι στερεί από την παράσταση ένα προσωπικό στίγμα (αυτό επιχειρεί να το προσδώσει με τις μουσικές επιλογές, που εκτείνονται από εκκλησιαστικές μελωδίες μέχρι πειραγμένα ροκ ακούσματα). Η εντύπωση μετριάζεται όσον αφορά τους δύο βασικούς ήρωες, τον Σόλνες του Γρηγόρη Βαλτινού και τη Χίλντα της Ιώβης Φραγκάτου, που δημιουργούν ένα δυναμικό δίπολο. Ο Βαλτινός είναι άνετος, καταδεικνύει τις αδυναμίες του ήρωα και δεν φοβάται να τον διαβάσει ακόμη και με ειρωνεία. Η Φραγκάτου φέρνει στη σκηνή την ορμή που χρειάζεται: είναι ρωμαλέα, τολμηρή, γοητευτική, ένα πλάσμα από άλλον κόσμο, που δείχνει να πατάει γερά στη γη και την ίδια στιγμή να ζει στις ονειροφαντασίες της.

Οι υπόλοιποι ρόλοι όμως διαβάζονται μάλλον μονοκόμματα από τη σκηνοθεσία, σαν να πλαισιώνουν απλώς το κεντρικό δίδυμο, όπως π.χ. ο Αντίνοος Αλμπάνης στον τόσο σημαντικό ρόλο του Ράγκ­ναρ, δηλαδή της νέας γενιάς που επελαύνει απειλητικά, ενώ η Κατερίνα Λέχου βρίσκει λίγο χώρο να μας συστήσει την ψυχοσύνθεση της Αλίνε. Οι αφαιρετικοί, γεωμετρικοί όγκοι του σκηνικού (Γιάννης Μουρίκης), αν και ψυχροί, συνομιλούν με το θέμα του έργου και προσδίδουν στην παράσταση αισθητική λιτότητα· κοντράρονται όμως με τα (καλοφτιαγμένα) κουστούμια εποχής (Γιώργος Σεγρεδάκης).

ΙΛΙΣΙΑ Παπαδιαμαντοπούλου 4, Ιλίσια, 2107210045. Διάρκεια: 120΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Αρχιμάστορας Σόλνες

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Όσο κι αν φαίνεται πανίσχυρος στα μάτια των άλλων, έρχεται η στιγμή που ο αρχιμάστορας στέκεται αδύναμος μπροστά στη μοναξιά του. Ωσότου εμφανιστεί η νεαρή Χίλντα που αλλάζει τη μοίρα του.

Ιλίσια

Παπαδιαμαντοπούλου 4

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Σεμινάριο Αρχαίου Δράματος με την Άννα Βαγενά: Εκάβη και η δύναμη της εκδίκησης

Η Άννα Βαγενά συνεχίζει για τρίτη χρονιά τα σεμινάρια στο Μεταξουργείο, εστιάζοντας στο αρχαίο δράμα. Φέτος, μελετούμε την Εκάβη του Ευριπίδη, διερευνώντας την εκδίκηση ως ιερό χρέος και σύγχρονο μήνυμα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
11/09/2025

Ο Τόλης Παπαδημητρίου ξαναχτυπά με την "Οικογένεια Τσεκμέ"

Πρώτες φωτογραφίες από τη νέα κωμωδία με την υπογραφή του ηθοποιού, συγγραφέα και σκηνοθέτη, που επιστρέφει δριμύτερος μετά την πολύχρονη επιτυχία της "Μαύρης σαμπούκας" στο θέατρο Πόλη.

Φεστιβάλ Φιλίππων: Έρχεται στο Λιμάνι του Πειραιά και το Παρασκήνιο της Λυρικής

Το Φεστιβάλ Φιλίππων ταξιδεύει στην Εθνική Λυρική Σκηνή και… στη θάλασσα, με τέσσερις πρωτότυπες παραστάσεις, μεταξύ των οποίων μία εν πλω, στη διαδρομή Πειραιάς–Αίγινα.

Θέατρο Επί Κολωνώ: Ραντεβού για μεγάλους αλλά και μικρούς τη νέα σεζόν 2025-26

"Linda" της Ελένης Σκότη, ο Αντώνης Καφετζόπουλος με δική του παράσταση, εγκαινιάζεται Παιδική Σκηνή, το Off Off Athens επιστρέφει και όλα όσα θα δούμε στο στέκι της ομάδας Νάμα.

"Άνθρωπος χωρίς όνομα": 2η χρονιά στο θέατρο Αποθήκη με προσφορά εισιτηρίων

Μετά την περσινή επιτυχία, ο "Άνθρωπος χωρίς όνομα" επιστρέφει στο Θέατρο Αποθήκη με ανανεωμένο καστ. Απολαύστε την ιστορία του Σαμπέρ με έκπτωση στα εισιτήρια έως 22 Σεπτεμβρίου.

Η παράσταση που καθήλωσε το κοινό της Νέας Υόρκης επιστρέφει στην Αθήνα

Το "Κόκκαλο", η παράσταση που μας καθήλωσε από το 2022, επιστρέφει στην Αθήνα. Μια λυτρωτική ροκ τελετουργία για τον Αντονέν Αρτώ, γεμάτη ένταση, μουσική και ακραία δημιουργικότητα.

"Το ψέμα": Τελευταίες παραστάσεις στην ταράτσα του Θεάτρου Λαμπέτη

Μια ευφυής, ανάλαφρη κωμωδία γεμάτη ανατροπές, χιούμορ και σκέψεις για αλήθεια, "Το ψέμα" του Φλοριάν Ζελέρ παίζεται για λίγο ακόμα στην ταράτσα του Θεάτρου Λαμπέτη.