Πριν την αποχώρηση

3

Στα μέλη μιας οικογένειας προσωποποιεί ο Μπέρνχαρντ τη σήψη της μεταπολεμικής Γερμανίας, υπογράφοντας μια γκροτέσκα σκηνική φάρσα. Η παράσταση του Νίκου Μαστοράκη, ωστόσο, συλλαμβάνει μόνο εν μέρει το σαρκαστικό ύφος της.

Πριν την αποχώρηση

Ο Μπέρνχαρντ χαρακτήρισε το «Πριν την αποχώρηση» ως «κωμωδία της γερμανικής ψυχής», ενώ η πρώτη του παρουσίαση στη Στουτγάρδη το 1979 συνοδεύτηκε από δημοσιεύματα στον Τύπο που ζητούσαν από τους θεατές να μην περιοριστούν στην ανάγνωση του έργου ως μιας «φάρσας με θέμα τους ναζί, που τους ξεσκεπάζει κάνοντάς μας να ξεκαρδιζόμαστε στα γέλια». Μα είναι καθόλου κωμικό το έργο; Μπορεί ο Τόμας Μπέρν­χαρντ να χαρακτηριστεί «ανελέητος κωμωδιογράφος»; Πράγματι, το «Πριν την αποχώρηση» –το πιο βατό από τα έργα του συγγραφέα– είναι μια σαρδόνια, ειρωνική φάρσα, που λειτουργεί σαν καθρέφτης στραμμένος στο κοινωνικό πρόσωπο της μεταπολεμικής Γερμανίας.

Αυτό που αντικατοπτρίζεται είναι η απο-ναζιστικοποίηση που δεν έγινε ποτέ. Βασικός ήρωας είναι ο Ρούντολφ, δικαστικός και αμετανόητος ναζιστής, που όχι μόνο κατάφερε να διαφύγει της σύλληψης, αλλά μεταπολεμικά αναρριχήθηκε ακόμη περισσότερο στην ιεραρχία. Προφανώς δεν έχουμε να κάνουμε με εύκολο, απροβλημάτιστο γέλιο. Όμως μόνο ένα μυαλό όπως του Μπέρν­χαρντ θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα έργο όπου αυτός ο άντρας, που στήνει φιέστες στην επέτειο των γενεθλίων του Χίμλερ –δεύτερου τη τάξει στο Γ΄ Ράιχ–, εκφράζει οικολογικές ανησυχίες επειδή ένα εργοστάσιο μολύνει την πόλη με τα τοξικά του αέρια.

Πριν την αποχώρηση - εικόνα 1

Στην παράσταση που έχει σκηνοθετήσει ο Νίκος Μαστοράκης τον ρόλο του Ρούντολφ υποδύεται ο Περικλής Μουστάκης σε μια αξιομνημόνευτη ερμηνεία, που συλλαμβάνει στην ολότητά του αυτόν τον πολυπρισματικό ήρωα. Πολυπρισματικό όχι επειδή κρύβει δήθεν ανθρώπινες, ευαίσθητες πλευρές, αλλά επειδή η ηθική διαφθορά του είναι ανεξάντλητη και το απόλυτο κακό δεν είναι ποτέ μονοδιάστατο. Τα μισανθρωπικά παραληρήματα, το αντιεβραϊκό μένος, ο κυνισμός, η ηθική σήψη και ο άρρωστος ψυχισμός του ήρωα πλημμυρίζουν τη σκηνή και αφοπλίζουν. Ο Ρούντολφ του Μουστάκη είναι ένας «κλόουν» με ένα παραμορφωτικό χαμόγελο, που σκορπίζει ανατριχίλα.

Όμως, μέχρι να εμφανιστεί επί σκηνής, η σκηνοθεσία του Μαστοράκη έχει περιοριστεί σε μια άνευρη παρουσίαση. Τα σκηνικά γεγονότα διαδραματίζονται ανήμερα των γενεθλίων του Χίμλερ στο σπίτι της Βέρας (Μπέττυ Αρβανίτη) και της Κλάρας (Σμαράγδα Σμυρναίου), που περιμένουν τον αδερφό τους για την καθιερωμένη γενέθλια φιέστα. Η Βέρα, αν και προσπαθεί να φανεί ως ο εξισορροπητικός παράγοντας, είναι κομμάτι από το πλευρό του Ρούντολφ, ενώ η Κλάρα, καθηλωμένη σε αμαξίδιο, είναι το μοναδικό ελεύθερο πνεύμα της οικογένειας. Κι ενώ τα λόγια τους αποκαλύπτουν στον θεατή μια βαθιά άρρωστη οικογενειακή κατάσταση, η ανάγνωση των ρόλων κι επακόλουθα οι ερμηνείες των δύο ηθοποιών εγκλωβίζονται στη σοβαρότητα του θέματος. Λείπουν έτσι από τη σκηνή το γκροτέσκο, η ειρωνεία και η ζωηρότερη αποτύπωση του σαρκασμού που διατρέχουν το έργο.
ΘΕΑΤΡΟ ΟΔΟΥ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ Κεφαλληνίας 16, Κυψέλη, 2108838727. Διάρκεια: 120΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Πριν την αποχώρηση

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Ο Αυστριακός συγγραφέας δίνει πολιτικές διαστάσεις σε ένα ψυχολογικό οικογενειακό δράμα για έναν δικαστή, πρώην ναζί που κατάφερε να διαφύγει τη σύλληψη και να αναλάβει κρατικό αξίωμα στη μεταπολεμική Γερμανία και ο οποίος ζει με τις δύο αδερφές του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Dramodé": Που συναντά η ελληνική μόδα τον πολιτισμό

Η Ελληνική Ένωση Σχεδιαστών Μόδας διοργανώνει ένα μοναδικό φεστιβάλ με παραστάσεις, συζητήσεις και ανατρεπτικά fashion shows.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
11/09/2025

Σεμινάριο Αρχαίου Δράματος με την Άννα Βαγενά: Εκάβη και η δύναμη της εκδίκησης

Η Άννα Βαγενά συνεχίζει για τρίτη χρονιά τα σεμινάρια στο Μεταξουργείο, εστιάζοντας στο αρχαίο δράμα. Φέτος, μελετούμε την Εκάβη του Ευριπίδη, διερευνώντας την εκδίκηση ως ιερό χρέος και σύγχρονο μήνυμα.

Ο Τόλης Παπαδημητρίου ξαναχτυπά με την "Οικογένεια Τσεκμέ"

Πρώτες φωτογραφίες από τη νέα κωμωδία με την υπογραφή του ηθοποιού, συγγραφέα και σκηνοθέτη, που επιστρέφει δριμύτερος μετά την πολύχρονη επιτυχία της "Μαύρης σαμπούκας" στο θέατρο Πόλη.

Φεστιβάλ Φιλίππων: Έρχεται στο Λιμάνι του Πειραιά και το Παρασκήνιο της Λυρικής

Το Φεστιβάλ Φιλίππων ταξιδεύει στην Εθνική Λυρική Σκηνή και… στη θάλασσα, με τέσσερις πρωτότυπες παραστάσεις, μεταξύ των οποίων μία εν πλω, στη διαδρομή Πειραιάς–Αίγινα.

Θέατρο Επί Κολωνώ: Ραντεβού για μεγάλους αλλά και μικρούς τη νέα σεζόν 2025-26

"Linda" της Ελένης Σκότη, ο Αντώνης Καφετζόπουλος με δική του παράσταση, εγκαινιάζεται Παιδική Σκηνή, το Off Off Athens επιστρέφει και όλα όσα θα δούμε στο στέκι της ομάδας Νάμα.

"Άνθρωπος χωρίς όνομα": 2η χρονιά στο θέατρο Αποθήκη με προσφορά εισιτηρίων

Μετά την περσινή επιτυχία, ο "Άνθρωπος χωρίς όνομα" επιστρέφει στο Θέατρο Αποθήκη με ανανεωμένο καστ. Απολαύστε την ιστορία του Σαμπέρ με έκπτωση στα εισιτήρια έως 22 Σεπτεμβρίου.

Η παράσταση που καθήλωσε το κοινό της Νέας Υόρκης επιστρέφει στην Αθήνα

Το "Κόκκαλο", η παράσταση που μας καθήλωσε από το 2022, επιστρέφει στην Αθήνα. Μια λυτρωτική ροκ τελετουργία για τον Αντονέν Αρτώ, γεμάτη ένταση, μουσική και ακραία δημιουργικότητα.