Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ

4

Το έργο του Άλμπι, από τα σπουδαιότερα του 20ού αιώνα, δεν παύει να αποδεικνύει τη δυναμική του. Εδώ το επιτυγχάνει μια στιβαρή παράσταση, που διαβάζει το έργο χωρίς «εκπλήξεις», με σημείο αιχμής τις υποκριτικές ερμηνείες.

Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ

Το «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ», γραμμένο στην αυγή της δεκαετίας του ’60, κουβαλάει τα τραύματα της εποχής που το γέννησε, όταν η Αμερική έχτιζε για ακόμη μία φορά το αφήγημα του «αμερικανικού ονείρου». Η πένα του Άλμπι παρεμβαίνει με ένα δράμα δωματίου που λειτουργεί ως καταλύτης σε αυτό το οικοδόμημα, καθώς αποδομεί την εικόνα της «αγίας» οικογένειας όπως και αυτή του ευυπόληπτου διανοούμενου. Βεβαίως, ο θεατής μπορεί να μη γνωρίζει τίποτε από αυτά, χωρίς να επηρεάζεται στο ελάχιστο η επίδραση του έργου. Και αυτό επειδή ο Άλμπι έχει συνθέσει μια υποδειγματική ιστορία, που στην ουσία της μιλάει για τον επίπονο αλλά αναγκαίο δρόμο που οδηγεί στην κατάρριψη των ψευδαισθήσεων.

Αυτόν το δρόμο διανύουν ο Τζορτζ και η Μάρθα –όπως και ο Νικ και η Χάνεϊ, το νεότερο ζευγάρι που εντέχνως έχει δημιουργήσει ο συγγραφέας– κατά τη διάρκεια μιας αποκαλυπτικής νύχτας, ενώ το αλκοόλ ρέει άφθονο και οι προσβολές αναδεικνύονται σε κύριο μέσο επικοινωνίας. Μια συζυγική σχέση έχει μετατραπεί σε ανελέητο παιχνίδι εξουσίας μεταξύ δύο πληγωμένων ανθρώπων που δεν μπορούν να εκφραστούν παρά με το μόνο συναίσθημα που γνωρίζουν: πληγώνοντας το άλλο τους «μισό». Το τέλος της βραδιάς θα τους βρει στο κατώφλι μιας νέας αρχής, απαλλαγμένης από τις ψευδαισθήσεις που είχαν κατασκευάσει, και μια χαραμάδα φωτός θα κλείσει το έργο.

Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ - εικόνα 1

Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης αφουγκράστηκε με ιδιαίτερη προσοχή αυτό το έργο χαρακτήρων, έντονων συγκρούσεων και, μοιραία, ερμηνειών. Δεν είναι τυχαίο π.χ. ότι η παράσταση δεν φοβάται να γίνει «κωμική»· ας μην ξεχνάμε ότι ο Τζορτζ και η Μάρθα αρέσκονται να δίνουν «παράσταση», να παίζουν «παιχνίδια» και οι βιτριολικές ατάκες είναι βασικό συστατικό των ρόλων που υποδύονται, έστω κι αν οι ρόλοι έχουν γίνει πια φύση τους (χρειάζεται, πάντως, προσοχή ώστε να μην υποκύψει η παράσταση ολοκληρωτικά στη γοητεία του κωμικού ή της έντασης).

Η μεγάλη κατάκτηση όμως είναι η διαύγεια που προσδίδει η σκηνοθεσία στα πρόσωπα, κάτι που βέβαια πάει χέρι χέρι με τις αξιοσημείωτες ερμηνείες. Ξεκινώντας από τους «μικρότερους» ρόλους, δεν γίνει να μη σταθεί κάποιος στην Ντάνη Γιαννακοπούλου: ενώ υιοθετεί στα όρια της τυποποίησης τον ρόλο της Αμερικανίδας «sweetheart», αποκαλύπτει με τη σωματική της γλώσσα τον βαθιά κλονισμένο ψυχισμό της Χάνι, ενώ ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος πιάνει ωραία τον τυχοδιωκτισμό ενός νέου επιστήμονα που δεν είναι όσο άνετος θέλει να δείχνει. Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, ο ματαιωμένος σε σημείο «ευνουχισμού» Τζορτζ, που όμως γυρίζει αποφασιστικά το παιχνίδι, βρίσκεται στην καλύτερη ερμηνευτική του στιγμή, ενώ η Μαρία Πρωτόπαππα κυριαρχεί επί σκηνής, αδηφάγα, κυνική, αλλά στην πραγματικότητα διψασμένη για επαφή. Αναμενόμενο ίσως το σκηνικό της Αθανασίας Σμαραγδή, αποτυπώνει πάντως εύστοχα το σαλόνι ενός ζευγαριού διανοουμένων, όμως τα κοστούμια της Μαρίας Κοντοδήμα φλερτάρουν με τη σχηματοποίηση.

ΘΕΑΤΡΟ ΑΘΗΝΩΝ Βουκουρεστίου 10, κέντρο, 2103312343. Διάρκεια: 120΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Ένα σαλόνι-πεδίο μάχης, μια νύχτα που αποδεικνύεται πολύ μακριά και δύο ζευγάρια που ξενυχτούν, πίνουν και παίζουν τα πιο επικίνδυνα παιχνίδια.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Dramodé": Που συναντά η ελληνική μόδα τον πολιτισμό

Η Ελληνική Ένωση Σχεδιαστών Μόδας διοργανώνει ένα μοναδικό φεστιβάλ με παραστάσεις, συζητήσεις και ανατρεπτικά fashion shows.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
11/09/2025

Σεμινάριο Αρχαίου Δράματος με την Άννα Βαγενά: Εκάβη και η δύναμη της εκδίκησης

Η Άννα Βαγενά συνεχίζει για τρίτη χρονιά τα σεμινάρια στο Μεταξουργείο, εστιάζοντας στο αρχαίο δράμα. Φέτος, μελετούμε την Εκάβη του Ευριπίδη, διερευνώντας την εκδίκηση ως ιερό χρέος και σύγχρονο μήνυμα.

Ο Τόλης Παπαδημητρίου ξαναχτυπά με την "Οικογένεια Τσεκμέ"

Πρώτες φωτογραφίες από τη νέα κωμωδία με την υπογραφή του ηθοποιού, συγγραφέα και σκηνοθέτη, που επιστρέφει δριμύτερος μετά την πολύχρονη επιτυχία της "Μαύρης σαμπούκας" στο θέατρο Πόλη.

Φεστιβάλ Φιλίππων: Έρχεται στο Λιμάνι του Πειραιά και το Παρασκήνιο της Λυρικής

Το Φεστιβάλ Φιλίππων ταξιδεύει στην Εθνική Λυρική Σκηνή και… στη θάλασσα, με τέσσερις πρωτότυπες παραστάσεις, μεταξύ των οποίων μία εν πλω, στη διαδρομή Πειραιάς–Αίγινα.

Θέατρο Επί Κολωνώ: Ραντεβού για μεγάλους αλλά και μικρούς τη νέα σεζόν 2025-26

"Linda" της Ελένης Σκότη, ο Αντώνης Καφετζόπουλος με δική του παράσταση, εγκαινιάζεται Παιδική Σκηνή, το Off Off Athens επιστρέφει και όλα όσα θα δούμε στο στέκι της ομάδας Νάμα.

"Άνθρωπος χωρίς όνομα": 2η χρονιά στο θέατρο Αποθήκη με προσφορά εισιτηρίων

Μετά την περσινή επιτυχία, ο "Άνθρωπος χωρίς όνομα" επιστρέφει στο Θέατρο Αποθήκη με ανανεωμένο καστ. Απολαύστε την ιστορία του Σαμπέρ με έκπτωση στα εισιτήρια έως 22 Σεπτεμβρίου.

Η παράσταση που καθήλωσε το κοινό της Νέας Υόρκης επιστρέφει στην Αθήνα

Το "Κόκκαλο", η παράσταση που μας καθήλωσε από το 2022, επιστρέφει στην Αθήνα. Μια λυτρωτική ροκ τελετουργία για τον Αντονέν Αρτώ, γεμάτη ένταση, μουσική και ακραία δημιουργικότητα.