Ο άνθρωπος ελέφαντας

3

H ιστορία του δύσμορφου Τζο Μέρικ ζωντανεύει σε μια ατμοσφαιρική παράσταση τσέπης με αξιοσημείωτη αισθητική ταυτότητα, η οποία δοκιμάζει τα αντανακλαστικά μας σε σχέση με τον εγκλωβισμό στην εικόνα και στο φαίνεσθαι.

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Ο άνθρωπος ελέφαντας

Ο «Άνθρωπος ελέφαντας» βασίζεται στην αληθινή ιστορία του παραμορφωμένου Τζο Μέρικ, που έζησε στο βικτοριανό Λονδίνο βγάζοντας τα προς το ζην ως ζωντανό έκθεμα στα διαδεδομένα σόου τεράτων της εποχής, ώσπου ο χειρούργος Φρέντερικ Τριβς, παρακινημένος από την τραγωδία του, τον περιέθαλψε σε νοσοκομείο μέχρι το τέλος της σύντομης ζωής του. Πρόκειται για τη συνταρακτική ιστορία ενός ανθρώπου εγκλωβισμένου στο ίδιο του το σώμα –καθώς οι δυσμορφίες του δεν ήταν μόνο αισθητικής φύσης, αλλά του προκαλούσαν πολλαπλές οργανικές δυσλειτουργίες και πόνους– καθώς και για μια ιστορία που βάζει στο τραπέζι μια σειρά θεμάτων που έρχονται να δοκιμάσουν τα αντανακλαστικά μας όσον αφορά τον εγκλωβισμό στην εικόνα και στο φαίνεσθαι, στην πραγμάτευση των εννοιών φυσιολογικό - μη φυσιολογικό, στην αποδοχή του διαφορετικού κ.λπ.

Αυτά τα θέματα επιχειρεί να φωτίσει η παράσταση του Κοραή Δαμάτη, αφού πρώτα χτίσει το κατάλληλο περιβάλλον. Πραγματικά η όψη είναι αληθινό κομψοτέχνημα. Με τα ελάχιστα σκηνικά αντικείμενα που επιτρέπει η μικρή σκηνή, αλλά με ιδιαίτερη έμφαση στα καλοδουλεμένα κοστούμια (του σκηνοθέτη) και κυρίως στις εξαιρετικές μάσκες/αξεσουάρ κεφαλιού (της Ελένης Σουμή), η παράσταση αποκτάει διακριτό ύφος: η όψη της δεν προσθέτει μόνο σε θεατρικότητα, ούτε αποτυπώνει απλώς την εποχή, αλλά υπονοεί διαρκώς την ύπαρξη μιας κοινωνίας ανθρώπων που κρύβονται πίσω από προσωπεία. Το ότι τα πρόσωπα του έργου θυμίζουν κάποιες φορές άψυχες μαριονέτες είναι ένα ωραίο σχόλιο, αν και σε άλλα σημεία η σχετική τυποποίηση των ρόλων ή το ελλιπές χτίσιμο των σχέσεων –κυρίως αυτών που αναπτύσσει ο Τζο με τον Τριβς και την κυρία Κένταλ– αφαιρούν βαθμούς από τη σκηνική θερμοκρασία.

Ο άνθρωπος ελέφαντας - εικόνα 1

Οι περισσότεροι ηθοποιοί (Στέλιος Καλαϊτζής, Μιχάλης Καλιότσος, Μαρία Καβουκίδη κ.ά.) μοιράζονται δύο και πλέον ρόλους, ανταποκρινόμενοι με επάρκεια στις διαφορετικές απαιτήσεις τους, και μόνο ο Δημήτρης Καρατζιάς και ο Περικλής Μοσχολιδάκης κρατούν από έναν, του Τζο και του Τριβς αντίστοιχα, με τον δεύτερο να καταφεύγει κάποιες φορές σε έναν αχρείαστο, ελαφρύ στόμφο (ίσως επειδή ο γιατρός, αν και συμπονετικός, δεν παύει να είναι κομμάτι της κοινωνίας των «κανονικών» ανθρώπων). Ο Δημήτρης Καρατζιάς, αντιθέτως, ως άνθρωπος-ελέφαντας –με μια εξίσου ενδιαφέρουσα μάσκα, που λειτουργεί ωραία καθώς παραπέμπει σε κλουβί– προσεγγίζει τρυφερά αλλά διεισδυτικά τον ρόλο-πρόκληση και, επιδιδόμενος σε μια επίπονη σωματική και ψυχική διαδικασία, μας συστήνει έναν άνθρωπο που στην πραγματικότητα ήταν ένας από εμάς.

VAULT Μελενίκου 26, Βοτανικός, 2130356472, 6945993870. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο άνθρωπος ελέφαντας

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Πολυβραβευμένο έργο για τη ζωή του Τζον Μέρικ, ενός παραμορφωμένου άντρα που έζησε στο Λονδίνο του 1880, που έγινε ευρέως γνωστό από την κινηματογραφική μεταφορά του Ντέιβιντ Λιντς.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ας περιμένουν οι γυναίκες": Η ταινία του Σταύρου Τσιώλη πρώτη φορά στο θέατρο

Στο Θέατρο Ψυρρή θα δούμε την κλασική ταινία του Σταύρου Τσιώλη "Ας περιμένουν οι γυναίκες", η οποία μεταφέρεται για πρώτη φορά στη σκηνή. Μια κωμωδία για άνδρες που ταξιδεύουν, ονειρεύονται και γελούν με τη ζωή, γεμάτη χιούμορ, ειρωνεία και αλήθεια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/12/2025

Ο Λάκης Λαζόπουλος στο Βέμπο: Τελευταία ευκαιρία για τον "Ήρωα με παντούφλες"

Ο Λάκης Λαζόπουλος ξανασυστήνει τον "Ήρωα με παντούφλες", μια κωμωδία που παραμένει πεισματικά επίκαιρη. Προλαβαίνετε να την δείτε έως 4/1 στο Βέμπο.

Οι ακούραστοι του ελληνικού θεάτρου

Σημαντικοί δημιουργοί και ηθοποιοί, όπως ο Θανάσης Παπαγεωργίου, η Μαίρη Ραζή, ο Σωτήρης Τσόγκας, ο Αντώνης Αντωνίου και η Νατάσα Ασίκη, παραμένουν δραστήριοι, χαράζοντας δρόμους και αφηγούμενοι ανθρώπινες ιστορίες στη σκηνή.

Αι γυμνισταί

Σουρεαλιστικής υφής κωμωδία για το νόημα και τις απρόσμενες συναντήσεις της ζωής, παρουσιάζεται σε μια ευφρόσυνη παράσταση με ωραία αισθητική και χαρακτηριστικές ερμηνείες. | Powered by Uber

Απόψε κανείς δεν πεθαίνει

Η νέα δουλειά της ομάδας The Young Quill, "Απόψε κανείς δεν πεθαίνει" στο Θέατρο Μπέλλος, είναι από τις πιο ενδιαφέρουσες και ευχάριστες παραστάσεις της φετινής σεζόν. Είναι από αυτές που φεύγεις και σκέφτεσαι: "ναι, κάτι μου είπε". Και μάλιστα χωρίς διδακτισμό ή βαρύ φορτίο.| Powered by Uber

Αυτοί είναι οι νικητές των πρώτων βραβείων του D-Athens Διονύσια Greek 2025

Δείτε σε ποιους απονεμήθηκαν τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής, οι έπαινοι, αλλά και τα Βραβεία Κοινού, στην πρώτη διοργάνωση του νέου θεσμού.

Τι ανεβάζει ο Βασίλης Μπισμπίκης τη νέα χρονιά;

Μετά τα συνεχόμενα sold out του "Άνθρωποι και ποντίκια" και τις ανθρώπινες ιστορίες στα όρια, ο Βασίλης Μπισμπίκης ετοιμάζει νέα πρεμιέρα. Τον Ιανουάριο ανεβάζει στο Cartel τον "Σωσμένο" του Μποντ, ένα έργο που απαγορεύτηκε αρχικά από τις βρετανικές θεατρικές αρχές.