Ο γλάρος

3

Η παράσταση επιχειρεί να προσεγγίσει δημιουργικά το κατεξοχήν τσεχοφικό έργο, που μιλάει για την ίδια την τέχνη του θεάτρου και, κυρίως, να προτείνει έναν τρόπο ανάγνωσής του, καταλήγοντας σε ενδιαφέροντα αλλά άνισα αποτελέσματα.

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Ο γλάρος

Δεν είναι τυχαίο πως ο «Γλάρος» αποτελεί συχνή επιλογή, όταν επιθυμία της παράστασης είναι να μιλήσει για τη φύση της θεατρικής τέχνης. Καθώς φέρνει σε πρώτο πλάνο κι εστιάζει στο δίπολο ζωή - τέχνη, αποδεικνύεται ιδανικό «πεδίο βολής» για τους καλλιτέχνες· γι’ αυτό και οι μεταδραματικές αναγνώσεις του αφθονούν. Αυτήν την οδό ακολουθεί η παράσταση του Γιάννη Παρασκευόπουλου, που δίνει το στίγμα της ήδη από την έναρξη, όταν οι έντεκα ηθοποιοί, μετωπικά τοποθετημένοι προς τους θεατές, ξεκινούν να μιλούν για τον «Γλάρο» και τον Τσέχοφ, αντί να παίζουν τον «Γλάρο» του Τσέχοφ. Όλα φωνάζουν «εδώ είναι θέατρο»: αφήγηση στη θέση της δράσης, εκφώνηση σκηνικών οδηγιών, παρουσία νέων ηθοποιών σχεδόν σε όλους τους ρόλους, καθώς δεν υπάρχει επιθυμία ηλικιακής ταύτισης, σημερινά ρούχα ή ρούχα πρόβας για τους περισσότερους κ.ο.κ.

Μία από τις πληροφορίες που ακούει ο θεατής είναι ότι ο «Γλάρος» ξεκινάει forte και καταλήγει pianissimo. Η σκηνοθετική οδός που ακολούθησε ο Γιάννης Παρασκευόπουλος όμως λειτουργεί αντίστροφα. Η μεταδραματική συνθήκη επιφέρει κάποια αδράνεια και σε στιγμές δείχνει να αποτελεί κενό εύρημα, ενώ, αντιθέτως, τα πράγματα αποκτούν περισσότερη ουσία κι ενδιαφέρον όταν αυτή δίνει τη θέση της στη σκηνική δράση. Τότε η σκηνοθετική ματιά αποδεικνύει τη δυναμική της. Ο θεατής βλέπει τους ηθοποιούς να ενσωματώνουν στις λιτές ερμηνείες τους την εσωτερική φλόγα που καίει τους τσεχοφικούς ήρωες, ενώ ενώπιόν του εκτυλίσσεται μια γόνιμη διαδικασία αναζήτησης του έργου· μια «μπρεχτική» οπτική διατρέχει την παράσταση.

Ο γλάρος - εικόνα 1

Βλέπει, επίσης, τον τρόπο με τον οποίο τα δύο βασικά θέματα του «Γλάρου», η τέχνη και ο έρωτας, γίνονται θέματα ενός θεάτρου σημερινού, «απλού», που δείχνει να προκύπτει αυτονόητα. Η παράσταση ακολουθεί τις διαδρομές των ματαιωμένων ηρώων παραδίδοντας κάποιες αξιοσημείωτες σκηνές, όπως η χρήση της νοηματικής όταν «τα λόγια είναι φτωχά» (όταν δηλαδή ο Τρέπλιεφ βλέπει τη Νίνα στην αγκαλιά του Τριγκόριν), οι διασκευές των τραγουδιών της Έιμι Γουάινχαουζ είναι καίριες, το φινάλε ουσιαστικά συγκινητικό, ενώ γίνεται και ωραία χρήση ολόκληρου του θεάτρου (τα λειτουργικά, λιτότατα σκηνικά είναι του Ρίτσαρντ Άντονι).

Οι νέοι, ως επί το πλείστον άγνωστοι ηθοποιοί ακολουθούν την οδηγία για «απλότητα» και κάποιοι εντυπωσιάζουν: ο Γκαλ Α. Ρομπίσα είναι αποκαλυπτικός στον ρόλο του Τρέπλιεφ, η Έφη Γούση και η Χρυσή Μπαχτσεβάνη προσεγγίζουν ουσιαστικά τη Μάσα και τη Νίνα αντίστοιχα, ενώ η έμπειρη Γιώτα Φέστα εντάσσεται στη νεανική ομάδα με άνεση (αν κι εδώ σκηνοθέτης και ηθοποιός δεν ξεφεύγουν από ένα πλαίσιο ανάγνωσης που εξαντλείται στη ματαιοδοξία και τη φιλαυτία της Αρκάντινα). Η ερμηνευτική ανισότητα όμως κοστίζει στο συνολικό αποτέλεσμα κι εμποδίζει την παράσταση να φτάσει στο επίπεδο που θα μπορούσε, έστω κι αν γίνεται προσπάθεια να αντισταθμιστεί από τη συνολική εικόνα της ως μιας καλλιτεχνικής δια­δικασίας σε εξέλιξη.

ΤΕΧΝΗΣ «ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ» Φρυνίχου 14, Πλάκα, 2103222464. Διάρκεια: 130΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο γλάρος

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 130 '

Ο σκηνοθέτης διαβάζει για τρίτη φορά το κλασικό έργο που μιλά για τα μεγάλα θέματα της ζωής, τη ματαίωση των ονείρων και το αέναο κυνήγι της ευτυχίας, με στόχο να αποκαλύψει τις πιο κρυφές πτυχές του.

Τέχνης «Κάρολος Κουν»

Φρυνίχου 14, Πλάκα

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ας περιμένουν οι γυναίκες": Η ταινία του Σταύρου Τσιώλη πρώτη φορά στο θέατρο

Στο Θέατρο Ψυρρή θα δούμε την κλασική ταινία του Σταύρου Τσιώλη "Ας περιμένουν οι γυναίκες", η οποία μεταφέρεται για πρώτη φορά στη σκηνή. Μια κωμωδία για άνδρες που ταξιδεύουν, ονειρεύονται και γελούν με τη ζωή, γεμάτη χιούμορ, ειρωνεία και αλήθεια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/12/2025

Ο Λάκης Λαζόπουλος στο Βέμπο: Τελευταία ευκαιρία για τον "Ήρωα με παντούφλες"

Ο Λάκης Λαζόπουλος ξανασυστήνει τον "Ήρωα με παντούφλες", μια κωμωδία που παραμένει πεισματικά επίκαιρη. Προλαβαίνετε να την δείτε έως 4/1 στο Βέμπο.

Οι ακούραστοι του ελληνικού θεάτρου

Σημαντικοί δημιουργοί και ηθοποιοί, όπως ο Θανάσης Παπαγεωργίου, η Μαίρη Ραζή, ο Σωτήρης Τσόγκας, ο Αντώνης Αντωνίου και η Νατάσα Ασίκη, παραμένουν δραστήριοι, χαράζοντας δρόμους και αφηγούμενοι ανθρώπινες ιστορίες στη σκηνή.

Αι γυμνισταί

Σουρεαλιστικής υφής κωμωδία για το νόημα και τις απρόσμενες συναντήσεις της ζωής, παρουσιάζεται σε μια ευφρόσυνη παράσταση με ωραία αισθητική και χαρακτηριστικές ερμηνείες. | Powered by Uber

Απόψε κανείς δεν πεθαίνει

Η νέα δουλειά της ομάδας The Young Quill, "Απόψε κανείς δεν πεθαίνει" στο Θέατρο Μπέλλος, είναι από τις πιο ενδιαφέρουσες και ευχάριστες παραστάσεις της φετινής σεζόν. Είναι από αυτές που φεύγεις και σκέφτεσαι: "ναι, κάτι μου είπε". Και μάλιστα χωρίς διδακτισμό ή βαρύ φορτίο.| Powered by Uber

Αυτοί είναι οι νικητές των πρώτων βραβείων του D-Athens Διονύσια Greek 2025

Δείτε σε ποιους απονεμήθηκαν τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής, οι έπαινοι, αλλά και τα Βραβεία Κοινού, στην πρώτη διοργάνωση του νέου θεσμού.

Τι ανεβάζει ο Βασίλης Μπισμπίκης τη νέα χρονιά;

Μετά τα συνεχόμενα sold out του "Άνθρωποι και ποντίκια" και τις ανθρώπινες ιστορίες στα όρια, ο Βασίλης Μπισμπίκης ετοιμάζει νέα πρεμιέρα. Τον Ιανουάριο ανεβάζει στο Cartel τον "Σωσμένο" του Μποντ, ένα έργο που απαγορεύτηκε αρχικά από τις βρετανικές θεατρικές αρχές.