Πατέρας

3,5

Εμπνευσμένος από το ομώνυμο δράμα του Σουηδού δραματουργού, ο Βασίλης Μπισμπίκης το μεταγράφει στη σύγχρονη Ελλάδα, ακολουθώντας την αισθητική γραμμή του ακραίου ρεαλισμού και στη σκηνοθεσία της παράστασης.

Πατέρας

Ο Βασίλης Μπισμπίκης δείχνει πως έχει βρει το σκηνοθετικό του στίγμα, τουλάχιστον στην παρούσα φάση. Ξεκινώντας πέρυσι με το «Άνθρωποι και ποντίκια» του Στάιν­μπεκ, εφαρμόζει τη «μέθοδο» της προσαρμογής ενός ξένου –και χρονικά απομακρυσμένου– προς την Ελλάδα του σήμερα έργου, ερμηνεύοντάς το με ακραίο ρεαλισμό. Ο φετινός «Πατέρας», που εμπνέεται από το ομώνυμο έργο του Στρίντμπεργκ, θα μπορούσε να χτυπήσει ένα καμπανάκι για τον κίνδυνο να γίνει μανιέρα αυτή η προσαρμογή και, κυρίως, ο ακραίος ρεαλισμός και ό,τι τον συνοδεύει (αγοραία γλώσσα, ακραίοι χαρακτήρες κ.λπ.).

Η παράσταση αποδεικνύει ότι ο κίνδυνος απεφεύχθη: η μεταγραφή του έργου στη σύγχρονη πραγματικότητα αποτελεί και πάλι ερμηνευτικό εργαλείο, όχι σκηνικό εφέ. Η σύγκρουση του ζευγαριού με αφορμή τον επαγγελματικό προσανατολισμό της κόρης τους είναι και στην εκδοχή του Μπισμπίκη, όπως στο πρωτότυπο, το εφαλτήριο της πλοκής. Πίσω από αυτήν τη σύγκρουση κρύβονται πολλά: ένας αρρωστημένος γάμος, άνθρωποι ανίκανοι να αγαπήσουν, η συζυγική/γονεϊκή εξουσία ως μέσο αυτοεπιβεβαίωσης κ.λπ. Όλα φωτίζονται υπό νέο πρίσμα, χάρη στην τοποθέτηση της δράσης κάπου στην Αθήνα, μια παραμονή Πρωτοχρονιάς (ωραία ειρωνική η ιδέα της οικογενειακής κόλασης εν μέσω μιας «παραδοσιακά» οικογενειακής γιορτής), κι επιπροσθέτως η μεταφορά της ιστορίας δίνει στον Μπισμπίκη την ευκαιρία να ανοίξει το πεδίο πέραν των θεμάτων που θίγει το πρωτότυπο έργο· κυρίαρχη στην εκδοχή του είναι η επίδραση της οικονομικής κρίσης στις συζυγικές και οικογενειακές σχέσεις.

Πατέρας - εικόνα 1

Το ελληνικό ένδυμα και ο ρεαλισμός συντελούν στην επίδραση της παράστασης· κάνουν την εμπειρία για τον θεατή βιωματική, έχουν σχεδόν σωματική επίδραση πάνω του. Είναι προφανές ότι τον Μπισμπίκη τον ενδιαφέρει ένα θέατρο που λειτουργεί σαν «γροθιά στο στομάχι» και καταρρίπτει κάθε όριο ψευδαίσθησης. Ζητούμενο είναι οι θεατές –όπως και οι ηθοποιοί, που άλλωστε δανείζουν τα ονόματά τους στους ρόλους– να γίνουν «ένα» με όσα συντελούνται επί σκηνής.

Το μεγάλο στοίχημα είναι η κατάκτηση του ρεαλισμού από τους ηθοποιούς (αυτή βεβαίως είναι μέρος και της σκηνοθετικής ευθύνης), ενός ύφους που, για να πείσει, χρειάζεται να εμφανίζεται επί σκηνής ως «φυσική κατάσταση». Μπορεί να φαίνεται εύκολο να επιτευχθούν οι τεταμένες ερμηνείες, η αγοραία γλώσσα, το ύφος «πεζοδρομίου», όμως όλα αυτά μπορεί να αποδειχτούν βεβιασμένα. Από αυτήν την άποψη, η παράσταση εμφανίζεται άνιση, καθώς π.χ. η Μαρίνα Ασλάνογλου μπαίνει εξαρχής σε μια συνθήκη έντασης και δεν αφήνει να φανούν –παρά μόνο σε λίγες στιγμές– οι εσωτερικές διαδρομές που την έχουν οδηγήσει εκεί. Η Γιάννα Σταυράκη σε σημεία δείχνει να νιώθει άβολα με τη συνθήκη, αν και πρέπει να σημειωθεί ότι φέρνει στη σκηνή την εμπειρία της. Αντιθέτως, ο Τάσος Ιορδανίδης στον κεντρικό ρόλο και ο Ιωσήφ Ιωσηφίδης φωτίζουν πολύπλευρα τους ήρωές τους, ενώ ωραίες στιγμές έχει η Νικολέττα Χαρατζόγλου, ειδικά στις τρυφερότερες σκηνές της με τον πατέρα/Τάσο Ιορδανίδη.

ΑΠΟΘΗΚΗ Σαρρή 40, Ψυρρή, 2103253153. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο πατέρας

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Το έργο του Στρίντμπεργκ μεταφέρεται κάπου στην Αθήνα του 2019, πίσω από τις ερμητικά κλειστές πόρτες ενός μεσοαστικού σπιτιού, όπου δύο σύζυγοι συγκρούονται μέχρι τελικής πτώσεως για την κυριαρχία πάνω στο παιδί τους.

Αποθήκη

Σαρρή 40

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μάρτυρας κατηγορίας"- Μυστήριο και αμείωτο σασπένς και 3η χρονιά στο "Δημήτρης Χορν"

Με ένα καστ γεμάτο ταλέντο και ενέργεια, η παράσταση "Μάρτυρας κατηγορίας" ζωντανεύει το θρυλικό δικαστικό θρίλερ της Άγκαθα Κρίστι στο θέατρο "Δημήτρης Χορν". Για 3η χρονιά η ένταση και η αληθοφάνεια κρατούν το κοινό καθηλωμένο από την πρώτη στιγμή ως το συγκλονιστικό φινάλε.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/12/2025

"Το μεγάλο μας τσίρκο": Το ιστορικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη ξανά στα φώτα της σκηνής

Ο Πέτρος Ζούλιας σκηνοθετεί το έργο-σταθμός της θεατρικής και πολιτικής ιστορίας μας, σε μια μουσικοθεατρική υπερπαραγωγή, με την Ελεωνόρα Ζουγανέλη και τον Δημήτρη Γκοτσόπουλο επικεφαλής του πολυμελούς θιάσου.

Τιμητική βράβευση στον σκηνοθέτη και συγγραφέα Μπάμπη Πλαϊτάκη από τον οργανισμό Heritage & Museums

Προβολή της θεατρικής του παράστασης "Δείπνο με τον Μεγαλέξανδρο".

Η "Φόνισσα" σε σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή

Η "Φόνισσα" εμπνέει τη νεοσύστατη Ομάδα "Φάος", που υπό τη σκηνοθεσία του Θοδωρή Αμπαζή μετατρέπει τον παπαδιαμαντικό λόγο σε μουσικοθεατρική παράσταση, φωτίζοντας εκ νέου τη σκοτεινή δύναμη του εμβληματικού έργου.

Το θέατρο "Τζένη Καρέζη" υποστηρίζει την απεργία των ηθοποιών

'Το θέατρο χωρίς τους ανθρώπους του, δεν μπορεί να υπάρξει': Σε ακύρωση παραστάσεων προχωράει το θέατρο "Τζένη Καρέζη", δείχνοντας την υποστήριξή του στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών.

Τι ισχύει με την απεργία που ανακοίνωσε το Σ.Ε.Η.

Διαβάστε την ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος που στηρίζει τα αιτήματα του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών.

Έξι παραστάσεις σηκώνουν ξανά αυλαία (4-10/12)

Επιστρέφουν στις σκηνές από 4 έως 10 Δεκεμβρίου κι αξίζουν οι έξι θεατρικές επαναλήψεις που ακολουθούν.