Η Αποκάλυψη

3

Το φιλόδοξο εγχείρημα να μεταφερθεί στη σκηνή η προφητεία του ευαγγελιστή Ιωάννη χαίρει μιας υποβλητικής σκηνικής αντιμετώπισης, σκοντάφτει όμως στο ίδιο το δύσκολα αναπαραστάσιμο κείμενο.

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Η Αποκάλυψη

Πώς μεταφέρεις με λόγια το ανείπωτο; Το προφητικό βιβλίο που αποδίδεται στον ευαγγελιστή Ιωάννη αποτελεί μια τέτοια απόπειρα. Ο Ιωάννης (φέρεται να) έχει καταγράψει όσα του αποκάλυψε ο Θεός, μέσω του Ιησού, δίνοντάς του την εντολή να τα μεταφέρει στα πέρατα του κόσμου. Η αφήγησή του απλώνεται σε είκοσι δύο κεφάλαια και είναι μια εσχατολογική περιγραφή κοσμογονικών αλλαγών, καταστροφών και δεινών που πρόκειται να συμβούν (με αποκορύφωμα τον ερχομό του 666, δηλαδή του Αντίχριστου), προτού καταλήξει στη Δευτέρα Παρουσία, την ώρα της κρίσης για ζωντανούς και νεκρούς. Το να αποπειραθεί κάποιος να μετουσιώσει αυτό το κείμενο σε θεατρική πράξη είναι εξαρχής παράτολμο, καθώς πρόκειται για μια εκτενή αφηγηματική περιγραφή με μεγάλο ενδιαφέρον μεν από άποψη περιεχομένου, που όμως προσφέρει μηδαμινές σκηνικές διευκολύνσεις.

Τα δραματουργικά ενδιαφέροντα του Θάνου Παπακωνσταντίνου και το σκηνοθετικό του ύφος δικαιολογούν και μέχρι ενός σημείου δικαιώνουν την επιλογή του, καθώς στο κείμενο του Ιωάννη είδε ένα πρόσφορο πεδίο για να ασκήσει το είδος θεάτρου που υπηρετεί και το οποίο αγγίζει τα όρια της τελετουργίας. Οι παραστάσεις του συνιστούν σκηνικά δρώμενα με έντονους συμβολισμούς στην κίνηση, την όψη, τη μουσική, τη χρήση του κειμένου και κάπως έτσι αντιμετώπισε και την «Αποκάλυψη».

Η Αποκάλυψη - εικόνα 1

Η παράσταση εξελίσσεται σαν μια δια­δοχή ζωγραφικών πινάκων που ζωντανεύουν από δέκα ηθοποιούς, οι οποίοι χρειάζεται να αναφερθούν ως μια ισότιμη και ισάξια ομάδα: Αλεξία Καλτσίκη, Μαριάννα Δημητρίου, Καλλιόπη Σίμου, Ελένη Μολέσκη, Κλεοπάτρα Μάρκου, Θανάσης Δόβρης, Σωτήρης Τσακομίδης, Μάριος Παναγιώτου, Μιλτιάδης Φιορέντζης, Γιώργος Δικαίος. Το αποτέλεσμα καταφέρνει να είναι υποβλητικό κι επιβλητικό χάρη στην κλιμακούμενη ένταση, την άψογη όψη (τα σκηνικά και κουστούμια υπογράφει η Νίκη Ψυχογιού) και, κυρίως, χάρη στην παρουσία της ζωντανής ορχήστρας: η μουσική της παράστασης (σύνθεση του Πάνου Ηλιόπουλου κι επιμέλεια του Μάρκελλου Χρυσικόπουλου) δεν συνοδεύει απλώς τη δράση, αλλά μοιάζει να τη γεννάει.

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου δείχνει πως η «Αποκάλυψη» τον ενδιαφέρει ως όχημα για ένα ευρύτερο –από το θρησκευτικό– σχόλιο, κάτι που συνιστά και το πιο ενδιαφέρον στοιχείο της παράστασης. Παρεμβάλλοντας ανάμεσα στις σκηνές μια σειρά από tableaux vivants που απεικονίζουν καθοριστικές στιγμές της παγκόσμιας Ιστορίας (Οκτωβριανή Επανάσταση, Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας των ΗΠΑ, γερμανικός εθνικοσοσιαλισμός, Γαλλική Επανάσταση, Μεσαίωνας και Ιερά Εξέταση), ο Παπακωνσταντίνου μας λέει ότι η ανθρωπότητα έχει ήδη φτάσει, και μάλιστα πολλάκις, στην έσχατη ώρα.

Η Αποκάλυψη - εικόνα 2

Ως τελική επίγευση, ωστόσο, μένει το ότι το δραματουργικό υλικό αποδεικνύεται δύσκολα διαχειρίσιμο. Οι συμβολισμοί των εικόνων και των δράσεων δεν έχουν τη δυναμική στην οποία μας έχει συνηθίσει ο σκηνοθέτης, καθώς μοιάζουν να συνθλίβονται από την καταιγιστική ροή της αφήγησης, που και αυτή με τη σειρά της φτάνει αποσπασματικά στους θεατές, δείχνοντας έτσι ότι χρειαζόταν μια καλύτερη δραματουργική επεξεργασία.

ΣΤΕΓΗ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΩΝΑΣΗ Λεωφ. ­Συγγρού 107, Νέος Κόσμος, 2109005800. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Η αποκάλυψη

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 90 '

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου με την ιδιαίτερη εικαστική ματιά και την τελετουργική σκηνική γραφή καταπιάνεται με την «Αποκάλυψη» του ευαγγελιστή Ιωάννη.

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η δίκη

Ο Άρης Μπινιάρης προσεγγίζει το έργο του Κάφκα μέσα από τη μουσική φόρμα και προτείνει μια υπαρξιακή ανάγνωση, μετατοπίζοντας το βάρος από το πολιτικό στο υπαρξιακό πεδίο. | Powered by Uber

24/12/2025

"Ας περιμένουν οι γυναίκες": Η ταινία του Σταύρου Τσιώλη πρώτη φορά στο θέατρο

Στο Θέατρο Ψυρρή θα δούμε την κλασική ταινία του Σταύρου Τσιώλη "Ας περιμένουν οι γυναίκες", η οποία μεταφέρεται για πρώτη φορά στη σκηνή. Μια κωμωδία για άνδρες που ταξιδεύουν, ονειρεύονται και γελούν με τη ζωή, γεμάτη χιούμορ, ειρωνεία και αλήθεια.

Ο Λάκης Λαζόπουλος στο Βέμπο: Τελευταία ευκαιρία για τον "Ήρωα με παντούφλες"

Ο Λάκης Λαζόπουλος ξανασυστήνει τον "Ήρωα με παντούφλες", μια κωμωδία που παραμένει πεισματικά επίκαιρη. Προλαβαίνετε να την δείτε έως 4/1 στο Βέμπο.

Οι ακούραστοι του ελληνικού θεάτρου

Σημαντικοί δημιουργοί και ηθοποιοί, όπως ο Θανάσης Παπαγεωργίου, η Μαίρη Ραζή, ο Σωτήρης Τσόγκας, ο Αντώνης Αντωνίου και η Νατάσα Ασίκη, παραμένουν δραστήριοι, χαράζοντας δρόμους και αφηγούμενοι ανθρώπινες ιστορίες στη σκηνή.

Αι γυμνισταί

Σουρεαλιστικής υφής κωμωδία για το νόημα και τις απρόσμενες συναντήσεις της ζωής, παρουσιάζεται σε μια ευφρόσυνη παράσταση με ωραία αισθητική και χαρακτηριστικές ερμηνείες. | Powered by Uber

Απόψε κανείς δεν πεθαίνει

Η νέα δουλειά της ομάδας The Young Quill, "Απόψε κανείς δεν πεθαίνει" στο Θέατρο Μπέλλος, είναι από τις πιο ενδιαφέρουσες και ευχάριστες παραστάσεις της φετινής σεζόν. Είναι από αυτές που φεύγεις και σκέφτεσαι: "ναι, κάτι μου είπε". Και μάλιστα χωρίς διδακτισμό ή βαρύ φορτίο.| Powered by Uber

Αυτοί είναι οι νικητές των πρώτων βραβείων του D-Athens Διονύσια Greek 2025

Δείτε σε ποιους απονεμήθηκαν τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής, οι έπαινοι, αλλά και τα Βραβεία Κοινού, στην πρώτη διοργάνωση του νέου θεσμού.