Ο θείος Βάνιας

4

Ουσιαστική ανάγνωση του τσεχοφικού δράματος, λιτή αλλά άμεση, εκπληρώνεται επί σκηνής χάρη στην καλά δουλεμένη και δεμένη ομάδα ηθοποιών και τις εις βάθος ερμηνείες τους.

Ο θείος Βάνιας

Κωμικοτραγικό, δηλαδή ανθρώπινο. Αυτό θα μπορούσε να είναι το μότο για τα έργα του Τσέχοφ, καθώς το δράμα και η κωμωδία σφιχταγκαλιάζονται στις ιστορίες του. Δεν υπάρχει καλύτερο παράδειγμα γι’ αυτό από την περίφημη σκηνή στον «Θείο Βάνια», όταν ο ήρωας εισβάλλει ορμητικά στο δωμάτιο κρατώντας την ανθοδέσμη που προορίζεται για την Έλενα και τη βλέπει στην αγκαλιά του Αστρόφ. Άνθρωποι ματαιωμένοι, ανολοκλήρωτοι, αδρανείς, ανήμποροι να διαχειριστούν το παρόν ή το χρόνο που περνάει αλλά και με μια παράλογη, επίμονη πίστη στο μέλλον, αυτοί είναι οι ήρωες του Τσέχοφ, η πρώτη ύλη του για να δραματοποιήσει την κωμικοτραγικότητα της ανθρώπινης κατάστασης.

Όλα αυτά αναδεικνύονται αβίαστα στην παράσταση που σκηνοθετεί η Μαρία Μαγκανάρη, με μια απολύτως σύγχρονη ανάγνωση που φωτίζει το έργο στις λεπτομέρειές του. Χωρίς την «τσεχοφική ατμόσφαιρα» παρελθοντικών συνηθειών, χωρίς άρωμα ηθογραφίας, χωρίς μονόπλευρη καταφυγή στο κωμικό γκροτέσκο που ισοπεδώνει κάθε άλλη απόχρωση, χωρίς αποσυναισθηματοποιημένες ή μεταδραματικές λύσεις. Μπορεί η παράσταση να δείχνει ότι προέρχεται από μια ερευνητική δουλειά, δεν μένει όμως στο επίπεδο της δοκιμής· μας παραδίδεται ολοκληρωμένη.

Ο θείος Βάνιας - εικόνα 1

Σε σημεία δείχνει την κατασκευή της, καθώς κάποιες σκηνές φέρνουν μια ανάμνηση από τη δια­δικασία της προετοιμασίας τους (χαρακτηριστικότερο παράδειγμα ο τρόπος με τον οποίο η σκηνοθέτις ερμηνεύει τον ρόλο της Μαρίνας: λέει τα λόγια της σαν να υποκαθιστά προσωρινά κάποια ηθοποιό που προορίζεται για τον ρόλο). Δεν εξαντλείται όμως σε τέτοια ευρήματα. Αντιθέτως, στη σκηνή –με ελάχιστες εξαιρέσεις κάποιας αμηχανίας– τα πάντα είναι ουσιαστικά, εκ βαθέων και εις βάθος.

Βλέπουμε έναν «Βάνια» που οι ήρωες διψάνε για έρωτα και ζωή, σε μια παράσταση που αναβλύζει ερωτισμό. Ειδικά η σκηνή μεταξύ του Αστρόφ (Γιωργής Τσαμπουράκης) και της Σόνιας (Σύρμω Κεκέ) πάνω από ένα μπουκάλι βότ­κα φέρνει επιτέλους στο προσκήνιο το μοτίβο του ανεκπλήρωτου έρωτα που απασχολεί τόσο πολύ την τσεχοφική δραματουργία. Συνολικά η ερμηνεία της Σύρμως Κεκέ είναι σπουδαία, έτσι όπως έχει ενσωματώσει στην παρουσία της (σώμα, βλέμμα, αντιδράσεις) τη φλόγα που καίει μια ανανταπόδοτα ερωτευμένη γυναίκα.

Ο θείος Βάνιας - εικόνα 2

Και οι υπόλοιπες ερμηνείες είναι αξιομνημόνευτες: ο Κώστας Κουτσολέλος στον ρόλο του Βάνια ισορροπεί δεξιοτεχνικά στην κόψη του κωμικοτραγικού (χαρακτηριστικό και το κοστούμι του, που συνδυάζει γραβάτα με βερμούδα), ο Γιωργής Τσαμπουράκης δίνει τον γιατρό με όλες του τις αρετές και αδυναμίες, ενώ η Ανθή Ευστρατιάδου δεν πέφτει στην παγίδα της ωραιοπάθειας που ελλοχεύει στον ρόλο της Έλενας. Οι Βασίλης Καραμπούλας, Ασπασία Κράλλη, Δημήτρης Ντάσκας στους μικρότερους ρόλους είναι επίσης αποτελεσματικοί. Η έξοχη μουσική του Παναγιώτη Καλαντζόπουλου –ίσως ό,τι καλύτερο έχουμε ακούσει στο θέατρο τα τελευταία χρόνια– μεταγράφει σε νότες και στίχους την ψυχική κατάσταση των ηρώων. Τα κοστούμια του Παύλου Θανόπουλου σημερινά, όχι όλα επιτυχημένα, αλλά κάποια παίζουν ωραία με την καταγωγή του έργου, έχοντας «άρωμα» ρωσικού φολκλόρ.

BIOS Πειραιώς 84, Γκάζι, 2103425335. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο θείος Βάνιας

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 80 '

Η σκηνοθέτις, που συνηθίζει να αναζητά τη συμβιωτική σχέση ανάμεσα στην παράσταση και στο κείμενο, παρουσιάζει τη δική της εκδοχή πάνω στο βαθιά υπαρξιακό έργο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Σεμινάριο Αρχαίου Δράματος με την Άννα Βαγενά: Εκάβη και η δύναμη της εκδίκησης

Η Άννα Βαγενά συνεχίζει για τρίτη χρονιά τα σεμινάρια στο Μεταξουργείο, εστιάζοντας στο αρχαίο δράμα. Φέτος, μελετούμε την Εκάβη του Ευριπίδη, διερευνώντας την εκδίκηση ως ιερό χρέος και σύγχρονο μήνυμα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
11/09/2025

Ο Τόλης Παπαδημητρίου ξαναχτυπά με την "Οικογένεια Τσεκμέ"

Πρώτες φωτογραφίες από τη νέα κωμωδία με την υπογραφή του ηθοποιού, συγγραφέα και σκηνοθέτη, που επιστρέφει δριμύτερος μετά την πολύχρονη επιτυχία της "Μαύρης σαμπούκας" στο θέατρο Πόλη.

Φεστιβάλ Φιλίππων: Έρχεται στο Λιμάνι του Πειραιά και το Παρασκήνιο της Λυρικής

Το Φεστιβάλ Φιλίππων ταξιδεύει στην Εθνική Λυρική Σκηνή και… στη θάλασσα, με τέσσερις πρωτότυπες παραστάσεις, μεταξύ των οποίων μία εν πλω, στη διαδρομή Πειραιάς–Αίγινα.

Θέατρο Επί Κολωνώ: Ραντεβού για μεγάλους αλλά και μικρούς τη νέα σεζόν 2025-26

"Linda" της Ελένης Σκότη, ο Αντώνης Καφετζόπουλος με δική του παράσταση, εγκαινιάζεται Παιδική Σκηνή, το Off Off Athens επιστρέφει και όλα όσα θα δούμε στο στέκι της ομάδας Νάμα.

"Άνθρωπος χωρίς όνομα": 2η χρονιά στο θέατρο Αποθήκη με προσφορά εισιτηρίων

Μετά την περσινή επιτυχία, ο "Άνθρωπος χωρίς όνομα" επιστρέφει στο Θέατρο Αποθήκη με ανανεωμένο καστ. Απολαύστε την ιστορία του Σαμπέρ με έκπτωση στα εισιτήρια έως 22 Σεπτεμβρίου.

Η παράσταση που καθήλωσε το κοινό της Νέας Υόρκης επιστρέφει στην Αθήνα

Το "Κόκκαλο", η παράσταση που μας καθήλωσε από το 2022, επιστρέφει στην Αθήνα. Μια λυτρωτική ροκ τελετουργία για τον Αντονέν Αρτώ, γεμάτη ένταση, μουσική και ακραία δημιουργικότητα.

"Το ψέμα": Τελευταίες παραστάσεις στην ταράτσα του Θεάτρου Λαμπέτη

Μια ευφυής, ανάλαφρη κωμωδία γεμάτη ανατροπές, χιούμορ και σκέψεις για αλήθεια, "Το ψέμα" του Φλοριάν Ζελέρ παίζεται για λίγο ακόμα στην ταράτσα του Θεάτρου Λαμπέτη.