Γέρμα

3

Ο σπουδαίος δραματουργός πιάνεται από το θέμα της στειρότητας και συνθέτει ένα «τραγικό ποίημα» για τον έρωτα, την απουσία του και την κοινωνική θέση της γυναίκας. Εδώ ανεβαίνει σε μια παράσταση που επικεντρώνεται στον λαϊκό χαρακτήρα του.

Γέρμα

Θα πρέπει να πάμε τουλάχιστον στα τέλη του 20ού αιώνα για να θυμηθούμε πώς ο Λόρκα κατέγραφε συχνή παρουσία στην ελληνική παραστασιογραφία. Έκτοτε έπεσε σχεδόν στην αφάνεια, και μόνο κάποιες σποραδικές παραστάσεις μάς θυμίζουν τη δύναμη της γραφής του. Τα έργα του φαίνεται να μην πολυαφορούν τους σύγχρονους σκηνοθέτες· το αγροτικό, επαρχιακό περιβάλλον όπου τοποθετούνται τα κάνει ίσως να φαντάζουν ηθογραφικά και τα τυλίγει με μιαν αχλή νοσταλγίας.

Τα έργα του Λόρκα, όμως, δεν είναι ηθογραφικά, είναι έργα που καταφέρνουν να μιλούν ταυτόχρονα για το ατομικό και το κοινωνικό και μάλιστα μέσα από μια αστείρευτα ποιητική γλώσσα. Στην Ελλάδα αγαπήθηκαν πολύ, καθώς η λαϊκή κουλτούρα της ανδαλουσιανής επαρχίας έφερε στενές συγγένειες με την αντίστοιχη ελληνική, και ίσως ένας από τους λόγους που πια έχουν ξεχαστεί είναι επειδή, λανθασμένα, τα θεωρούμε έργα ενός λαϊκού ύφους που δεν συνάδει με την εποχή μας.

Γέρμα - εικόνα 1

Η παράσταση που σκηνοθετεί ο Θανάσης Σαράντος –σε δική του διασκευή– έρχεται να μας θυμίσει το ποιητικό μεγαλείο του Λόρκα και να επιβεβαιώσει ότι τα καλά έργα έχουν πάντα λόγο ύπαρξης. Στη «Γέρμα» συγκεκριμένα, αυτός ο λόγος ύπαρξης δεν έχει να κάνει τόσο με το θέμα της, που αφορά τον πόθο μιας στείρας γυναίκας να αποκτήσει παιδιά, αλλά κυρίως με τη διαχείρισή του από τον συγγραφέα. Με το γεγονός δηλαδή ότι έχει μετουσιώσει μία «ατομική περίπτωση» σε οικουμενικό και λαϊκό ποιητικό δράμα.

Ο Σαράντος προχώρησε στον εξελληνισμό του έργου, που όμως κρίνεται μάλλον περιττός. Αφενός, εκτός από την αλλαγή μερικών ονομάτων (ο Χουάν έγινε Γιάννης, ο Βικτόρ Βίκτωρας), τίποτα δεν υποδήλωνε ότι βρισκόμαστε –κατά τη σκηνοθετική διατύπωση– σε ένα ελληνικό ακριτικό χωριό του 2019 και όχι στην Ανδαλουσία του 1930 και, αφετέρου, η μεταφορά δεν χρειαζόταν ούτως ή άλλως. Η «Γέρμα» ξεπερνάει από μόνη της τον τόπο και τον χρόνο γραφής της, μπορεί να διαδραματίζεται οποτεδήποτε, σε οποιαδήποτε πατριαρχική κοινωνία.

Γέρμα - εικόνα 2

Από εκεί και πέρα, η σκηνοθεσία υιοθέτησε κώδικες αντλημένους από τη δημοτική παράδοση, κυρίως από το κομμάτι της που φέρει τελετουργικά χαρακτηριστικά. Η συγκεκριμένη σκηνοθετική ανάγνωση εναρμονίστηκε με τη «γήινη» γραφή του Λόρκα και οι ορθόδοξες και παγανιστικές αναφορές της κίνησης και της όψης λειτούργησαν ωραία· ειδικά το σκηνικό περιβάλλον που δημιούργησε η Φιλάνθη Μπουγάτσου (ο σταυρός από χώμα στο πάτωμα, το γυμνό δέντρο με τα κρεμασμένα παγανιστικά αντικείμενα) συγκαταλέγεται στις αρετές της παράστασης.

Οι ερμηνείες των ηθοποιών είναι δυναμικές, αν και οι άντρες, ο Θάνος Σαράντος (Βίκτωρας) και κυρίως ο Τάσος Σωτηράκης (Γιάννης) εγκλωβίστηκαν σε μια μονοκόμματη απόδοση της ανδρικής κυριαρχίας. Αντίθετα, η Βασιλίνα Κατερίνη (Μαρία) στη σύντομη παρουσία της και ειδικά η Πηνελόπη Μαρκοπούλου (Γέρμα) και η Βίλμα Τσακίρη (Ντολόρες) δημιούργησαν με μεγαλύτερη πλαστικότητα τους διαφορετικούς ρόλους τους.

ΘΗΣΕΙΟΝ, ΕΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΕΧΝΕΣ Τουρναβίτου 7, Ψυρρή, 2103255444. Διάρκεια: 75΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Γέρμα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 75 '

Μια εκδοχή του εμβληματικού έργου του Ισπανού ποιητή Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα για πέντε ηθοποιούς, με φόντο ένα ακριτικό χωριό της Ελλάδας σήμερα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Νέες φωτογραφίες από τον "Θάνατο του εμποράκου" που συνεχίζει την καλοκαιρινή του περιοδεία

Η πρώτη στάση της εμβληματικής παράστασης του Γιώργου Νανούρη σημειώθηκε από ένα ακόμα sold-out και ταξιδεύει σε άλλα ανοιχτά θέατρα της Ελλάδας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
09/07/2025

Παράταση υποβολής αιτήσεων για το 3ο Be-Hive Theatre Festival 2025

Λόγω της μεγάλης αποδοχής από τις ομάδες, το Φεστιβάλ παρατείνει τη διάρκεια υποβολής αιτήσεων.

"Ο Πατέρας μου": Το συγκινητικό έργο του Ζελέρ έρχεται στο θέατρο Στοά

Ο Θανάσης Παπαγεωργίου φέρνει στη Στοά ένα από τα πιο σπουδαία έργα της σύγχρονης δραματουργίας: "Ο Πατέρας μου" του Φλοριάν Ζελέρ.

Τι θα δούμε στο θέατρο "Μπέλλος" τη σεζόν 2025-26

Επιστρέφει η μεγάλη θεατρική επιτυχία "Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα"; Τι άλλο ετοιμάζει για τη νέα σεζόν η ομάδα The Young Quill;

Πέντε ραντεβού στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Με σύγχρονα ελληνικά έργα, μία επανάληψη, δύο πολυαναμενόμενες ξένες μετακλήσεις και μια σημαντική πολιτική μαρτυρία συνεχίζεται το πρόγραμμα του Φεστιβάλ, σε Μικρή Επίδαυρο και Πειραιώς 260, την εβδομάδα 10-16 Ιουλίου.

Οι πρώτοι σταθμοί της "Ηλέκτρας" του Δημήτρη Τάρλοου στην Αθήνα

Δείτε φωτογραφίες από την πρεμιέρα της "Ηλέκτρας" στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου. Την παράσταση του σκηνοθέτη Δημήτρη Τάρλοου που συνεχίζει με μεγάλη περιοδεία, παρακολούθησαν πάνω από 16.000 θεατές.

Ακρόαση από το θέατρο Αγγέλων Βήμα με προορισμό τη θεατρική Αυστραλία

Ένα θεατρικό αφιέρωμα στη σύγχρονη δραματουργία της Αυστραλίας ετοιμάζει το Αγγέλων Βήμα για τη σεζόν 2025-26.