Γέρμα

3

Ο σπουδαίος δραματουργός πιάνεται από το θέμα της στειρότητας και συνθέτει ένα «τραγικό ποίημα» για τον έρωτα, την απουσία του και την κοινωνική θέση της γυναίκας. Εδώ ανεβαίνει σε μια παράσταση που επικεντρώνεται στον λαϊκό χαρακτήρα του.

Γέρμα

Θα πρέπει να πάμε τουλάχιστον στα τέλη του 20ού αιώνα για να θυμηθούμε πώς ο Λόρκα κατέγραφε συχνή παρουσία στην ελληνική παραστασιογραφία. Έκτοτε έπεσε σχεδόν στην αφάνεια, και μόνο κάποιες σποραδικές παραστάσεις μάς θυμίζουν τη δύναμη της γραφής του. Τα έργα του φαίνεται να μην πολυαφορούν τους σύγχρονους σκηνοθέτες· το αγροτικό, επαρχιακό περιβάλλον όπου τοποθετούνται τα κάνει ίσως να φαντάζουν ηθογραφικά και τα τυλίγει με μιαν αχλή νοσταλγίας.

Τα έργα του Λόρκα, όμως, δεν είναι ηθογραφικά, είναι έργα που καταφέρνουν να μιλούν ταυτόχρονα για το ατομικό και το κοινωνικό και μάλιστα μέσα από μια αστείρευτα ποιητική γλώσσα. Στην Ελλάδα αγαπήθηκαν πολύ, καθώς η λαϊκή κουλτούρα της ανδαλουσιανής επαρχίας έφερε στενές συγγένειες με την αντίστοιχη ελληνική, και ίσως ένας από τους λόγους που πια έχουν ξεχαστεί είναι επειδή, λανθασμένα, τα θεωρούμε έργα ενός λαϊκού ύφους που δεν συνάδει με την εποχή μας.

Γέρμα - εικόνα 1

Η παράσταση που σκηνοθετεί ο Θανάσης Σαράντος –σε δική του διασκευή– έρχεται να μας θυμίσει το ποιητικό μεγαλείο του Λόρκα και να επιβεβαιώσει ότι τα καλά έργα έχουν πάντα λόγο ύπαρξης. Στη «Γέρμα» συγκεκριμένα, αυτός ο λόγος ύπαρξης δεν έχει να κάνει τόσο με το θέμα της, που αφορά τον πόθο μιας στείρας γυναίκας να αποκτήσει παιδιά, αλλά κυρίως με τη διαχείρισή του από τον συγγραφέα. Με το γεγονός δηλαδή ότι έχει μετουσιώσει μία «ατομική περίπτωση» σε οικουμενικό και λαϊκό ποιητικό δράμα.

Ο Σαράντος προχώρησε στον εξελληνισμό του έργου, που όμως κρίνεται μάλλον περιττός. Αφενός, εκτός από την αλλαγή μερικών ονομάτων (ο Χουάν έγινε Γιάννης, ο Βικτόρ Βίκτωρας), τίποτα δεν υποδήλωνε ότι βρισκόμαστε –κατά τη σκηνοθετική διατύπωση– σε ένα ελληνικό ακριτικό χωριό του 2019 και όχι στην Ανδαλουσία του 1930 και, αφετέρου, η μεταφορά δεν χρειαζόταν ούτως ή άλλως. Η «Γέρμα» ξεπερνάει από μόνη της τον τόπο και τον χρόνο γραφής της, μπορεί να διαδραματίζεται οποτεδήποτε, σε οποιαδήποτε πατριαρχική κοινωνία.

Γέρμα - εικόνα 2

Από εκεί και πέρα, η σκηνοθεσία υιοθέτησε κώδικες αντλημένους από τη δημοτική παράδοση, κυρίως από το κομμάτι της που φέρει τελετουργικά χαρακτηριστικά. Η συγκεκριμένη σκηνοθετική ανάγνωση εναρμονίστηκε με τη «γήινη» γραφή του Λόρκα και οι ορθόδοξες και παγανιστικές αναφορές της κίνησης και της όψης λειτούργησαν ωραία· ειδικά το σκηνικό περιβάλλον που δημιούργησε η Φιλάνθη Μπουγάτσου (ο σταυρός από χώμα στο πάτωμα, το γυμνό δέντρο με τα κρεμασμένα παγανιστικά αντικείμενα) συγκαταλέγεται στις αρετές της παράστασης.

Οι ερμηνείες των ηθοποιών είναι δυναμικές, αν και οι άντρες, ο Θάνος Σαράντος (Βίκτωρας) και κυρίως ο Τάσος Σωτηράκης (Γιάννης) εγκλωβίστηκαν σε μια μονοκόμματη απόδοση της ανδρικής κυριαρχίας. Αντίθετα, η Βασιλίνα Κατερίνη (Μαρία) στη σύντομη παρουσία της και ειδικά η Πηνελόπη Μαρκοπούλου (Γέρμα) και η Βίλμα Τσακίρη (Ντολόρες) δημιούργησαν με μεγαλύτερη πλαστικότητα τους διαφορετικούς ρόλους τους.

ΘΗΣΕΙΟΝ, ΕΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΕΧΝΕΣ Τουρναβίτου 7, Ψυρρή, 2103255444. Διάρκεια: 75΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Γέρμα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 75 '

Μια εκδοχή του εμβληματικού έργου του Ισπανού ποιητή Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα για πέντε ηθοποιούς, με φόντο ένα ακριτικό χωριό της Ελλάδας σήμερα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Το ταξίδι μου" του Γιάννη Ψυχάρη, θεμελιωτή της δημοτικής, στη σκηνή

Το εμβληματικό έργο του Γιάννη Ψυχάρη "Το ταξίδι μου", σε διασκευή-σκηνοθεσία Γιώργου Πετρούνια παρουσιάζεται σε μια παράσταση με λόγο, μουσική και χιούμορ, αφιερωμένη στον θεμελιωτή της δημοτικής γλώσσας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
12/09/2025

Το Θέατρο Πορεία έρχεται με "Ηλέκτρα εντός", "Prima facie", "Ντόριαν Γκρέι"

Η σεζόν 2025-26 στο θέατρο του Δημήτρη Τάρλοου ανοίγει με αναπάντεχες σκηνικές προτάσεις, σαρωτικές επαναλήψεις, συγκλονιστικές ερμηνείες, ενδιαφέρουσες συμπαραγωγές και πολλά ακόμη.

Η "Ζιζέλ" στο Ηρώδειο από το Μπαλέτο της Εθνικής Όπερας της Οδησσού την Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου

H προπώληση ξεκίνησε για τη "Ζιζέλ" του Αντόλφ Αντάμ που παρουσιάζει η Ορχήστρα και το Μπαλέτο της Εθνικής Όπερας της Οδησσού, σε μια μεγαλειώδη παραγωγή στη σκιά της Ακρόπολης.

Λυκόφως 2025-2026: Αυτές είναι οι παραστάσεις που θα συζητηθούν φέτος

9 νέες παραγωγές, 7 επαναλήψεις- Μια νέα εποχή για το ελληνικό θέατρο. Η εταιρία Λυκόφως γιορτάζει τα 20+1 χρόνια της και εγκαινιάζει τη νέα εικοσαετία με ένα πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα που συνδυάζει κλασικά έργα, διεθνείς επιτυχίες και νέες ελληνικές δημιουργίες, με ισχυρές συνεργασίες και προσβασιμότητα για το κοινό.

Είδατε το πολυσυζητημένο "Relic" του Λασκαρίδη; Επιστρέφει για λίγες παραστάσεις στο Πτι Παλαί

Η παράσταση "Relic" του Λασκαρίδη ανεβαίνει για πέντε μόνο ημέρες στο Πτι Παλαί. Ένα ταξίδι μνήμης, επιθυμιών και παρελθόντος, που συγκινεί και προκαλεί τον θεατή να αναλογιστεί τις δικές του ρίζες.

"Κοιμώμενος Χαλεπάς, ο σαλός άγιος": Η παράσταση για τη ζωή του κορυφαίου γλύπτη επιστρέφει

Για τέταρτη χρονιά η παράσταση που αφηγείται τη ζωή του κορυφαίου γλύπτη Γιαννούλη Χαλεπά, επιχειρεί ένα ψυχολογικό ταξίδι που εμπνέει και συγκινεί.

Ο "Φιάκας" επιστρέφει με τον Γιώργο Γαλίτη

Με προσφορά προπώλησης εισιτηρίων λίγο πριν την πρεμιέρα έρχεται η κωμωδία του Δημοσθένη Μισιτζή σε σκηνοθεσία του Πάνου Σκουρολιάκου.