Η φαλακρή τραγουδίστρια

3

Αν λίγους μήνες νωρίτερα μια άλλη παράσταση του έργου μάς θύμισε τη δυναμική του, η συγκεκριμένη επιβεβαιώνει ότι τα μεγάλα κείμενα επιδέχονται διαφορετικές σκηνικές αποδόσεις. Ως κοινή συνισταμένη προκύπτει επίσης ότι το θέατρο του Ιονέσκο δεν είναι εύκολη υπόθεση.

Η φαλακρή τραγουδίστρια

Δύο ανεβάσματα της «Φαλακρής τραγουδίστριας» μέσα στην ίδια σεζόν –και μάλιστα έπειτα από μακρά περίοδο απουσίας– μάλλον κάτι θέλουν να μας πουν. Το κατεξοχήν έργο που αμφισβητεί, μέχρι πλήρους αποδόμησης, την ικανότητα της γλώσσας να λειτουργήσει ως μέσο επικοινωνίας αντικατοπτρίζει, θεωρώ, κάτι από την εποχή μας.

Μάλιστα, η Σοφία Μαραθάκη στη δική της εκδοχή έφερε στο προσκήνιο κυρίως αυτό το χαρακτηριστικό. Δεν εννοώ πως η παράστασή της κάνει οποιαδήποτε άμεση ή έμμεση νύξη για το εδώ ή το τώρα. Καθόλου. Αφήνει το έργο στο πλαίσιο που το έχει τοποθετήσει ο συγγραφέας, το αντιμετωπίζει δηλαδή ως μια διαβρωτική ανακατασκευή ενός «έργου σαλονιού».

Η φαλακρή τραγουδίστρια - εικόνα 1

Η Μαραθάκη πιάνεται από την «αγγλική» ταυτότητα του έργου: η ιστορία διαδραματίζεται σε ένα αγγλικό αστικό σαλόνι και τα δύο βασικά ζευγάρια, οι Σμιθς και οι Μάρτινς, είναι τυπικοί Άγγλοι. Δεν στηρίζεται όμως σε αυτήν παρά μόνο περιφερειακά, για να παίξει με την αγγλική γλώσσα ή να σχολιάσει υπογείως την «καθαρότητα» της βρετανικής φυλής (ο Σμιθ της παράστασης παραπέμπει σε Ινδό, ο Μάρτιν σε Ιρλανδό –ακατανόητο γιατί η μετάφραση ή η σκηνοθεσία θέλει το επώνυμό του να ακούγεται γαλλικό ως Μαρτέν– και ο Αρχηγός της πυροσβεστικής σε Σκοτσέζο) και τροφοδοτεί με την όψη «αγγλικής εξοχής» την ενδυματολογία και το σκηνικό (Κωνσταντίνος Ζαμάνης).

Κατά βάση, η Μαραθάκη εστιάζει στο ζήτημα της μη επικοινωνίας. Η παρουσία όλων των ηθοποιών στο προσκήνιο, η ηχώ που δημιουργούν επαναλαμβάνοντας λέξεις ή φράσεις από τους διαλόγους της σκηνής που παίζεται, το κούρδισμα της δράσης πάνω σε ένα μοτίβο επαναληπτικότητας που σιγά σιγά απορυθμίζεται μέχρι να αποδιαρθρωθεί τελείως είναι σημεία καθοριστικά για τη σκηνοθετική ιδέα. Μάλιστα, αυτά αντιμετωπίζουν εύστοχα τις προκλήσεις του δεύτερου μισού του έργου, με την είσοδο του Αρχηγού της πυροσβεστικής (εξαιρετικός ο Κωνσταντίνος Μωραΐτης), όταν το παράλογο κορυφώνεται και οι ανούσιες, χωρίς κανένα νόημα κουβέντες εκτοξεύονται σε κάθε κατεύθυνση.

Η φαλακρή τραγουδίστρια - εικόνα 2

Μέχρι τότε, όμως, και ειδικά στην αρχή, ο ρυθμός χωλαίνει, ζήτημα πολύ σημαντικό για το συγκεκριμένο έργο, ίσως και λόγω της μετάφρασης της Δήμητρας Κονδυλάκη που δεν ακούγεται όσο πρέπει σπιρτόζικη και στακάτη. Ειδικά το ζευγάρι των Σμιθς (Μάριος Παναγιώτου, Φωτεινή Παπαχριστοπούλου) έχει μια περίεργη ουδετερότητα στην ερμηνεία του, που εμποδίζει να λειτουργήσει όπως πρέπει ο απολαυστικός διάλογος με τον οποίο τους έχει προικίσει ο συγγραφέας. Η δουλειά με το κείμενο και η δημιουργία προσώπων που θα μεταφέρουν πειστικά την κενότητά τους στον θεατή δεν είναι κάτι που μπορεί να παραβλεφθεί για χάρη της φόρμας. Καλύτεροι ο Κωνσταντίνος Παπαθεοδώρου και η Μαρία Παρασύρη, πλάθουν δύο απολαυστικές περσόνες, όπως και η ίδια η Μαραθάκη στο ρόλο της υπηρέτριας.

ΤΕΧΝΗΣ «ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ» Φρυνίχου 14, Πλάκα, 2103222464. Διάρκεια: 70΄

Περισσότερες πληροφορίες

Η φαλακρή τραγουδίστρια

  • Θέατρο του Παραλόγου
  • Διάρκεια: 75 '

Μια νέα ανάγνωση που αντιμετωπίζει το έργο του Ιονέσκο ως «οικοδόμημα καταστροφής» που καταρρέει σταδιακά, προδίδοντας την πνευματική και επικοινωνιακή ανεπάρκεια του σύγχρονου ανθρώπου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Το ταξίδι μου" του Γιάννη Ψυχάρη, θεμελιωτή της δημοτικής, στη σκηνή

Το εμβληματικό έργο του Γιάννη Ψυχάρη "Το ταξίδι μου", σε διασκευή-σκηνοθεσία Γιώργου Πετρούνια παρουσιάζεται σε μια παράσταση με λόγο, μουσική και χιούμορ, αφιερωμένη στον θεμελιωτή της δημοτικής γλώσσας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
12/09/2025

Το Θέατρο Πορεία έρχεται με "Ηλέκτρα εντός", "Prima facie", "Ντόριαν Γκρέι"

Η σεζόν 2025-26 στο θέατρο του Δημήτρη Τάρλοου ανοίγει με αναπάντεχες σκηνικές προτάσεις, σαρωτικές επαναλήψεις, συγκλονιστικές ερμηνείες, ενδιαφέρουσες συμπαραγωγές και πολλά ακόμη.

Η "Ζιζέλ" στο Ηρώδειο από το Μπαλέτο της Εθνικής Όπερας της Οδησσού την Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου

H προπώληση ξεκίνησε για τη "Ζιζέλ" του Αντόλφ Αντάμ που παρουσιάζει η Ορχήστρα και το Μπαλέτο της Εθνικής Όπερας της Οδησσού, σε μια μεγαλειώδη παραγωγή στη σκιά της Ακρόπολης.

Λυκόφως 2025-2026: Αυτές είναι οι παραστάσεις που θα συζητηθούν φέτος

9 νέες παραγωγές, 7 επαναλήψεις- Μια νέα εποχή για το ελληνικό θέατρο. Η εταιρία Λυκόφως γιορτάζει τα 20+1 χρόνια της και εγκαινιάζει τη νέα εικοσαετία με ένα πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα που συνδυάζει κλασικά έργα, διεθνείς επιτυχίες και νέες ελληνικές δημιουργίες, με ισχυρές συνεργασίες και προσβασιμότητα για το κοινό.

Είδατε το πολυσυζητημένο "Relic" του Λασκαρίδη; Επιστρέφει για λίγες παραστάσεις στο Πτι Παλαί

Η παράσταση "Relic" του Λασκαρίδη ανεβαίνει για πέντε μόνο ημέρες στο Πτι Παλαί. Ένα ταξίδι μνήμης, επιθυμιών και παρελθόντος, που συγκινεί και προκαλεί τον θεατή να αναλογιστεί τις δικές του ρίζες.

"Κοιμώμενος Χαλεπάς, ο σαλός άγιος": Η παράσταση για τη ζωή του κορυφαίου γλύπτη επιστρέφει

Για τέταρτη χρονιά η παράσταση που αφηγείται τη ζωή του κορυφαίου γλύπτη Γιαννούλη Χαλεπά, επιχειρεί ένα ψυχολογικό ταξίδι που εμπνέει και συγκινεί.

Ο "Φιάκας" επιστρέφει με τον Γιώργο Γαλίτη

Με προσφορά προπώλησης εισιτηρίων λίγο πριν την πρεμιέρα έρχεται η κωμωδία του Δημοσθένη Μισιτζή σε σκηνοθεσία του Πάνου Σκουρολιάκου.