Το ξύπνημα της άνοιξης

3

Η φρέσκια και θαρραλέα σκηνική απόδοση δικαιώνει ένα τολμηρό έργο που μας αφορά, αλλά η παράσταση ζημιώνεται από την αφαιρετική αντιμετώπισή του.

Το ξύπνημα της άνοιξης

Στην παράσταση που υπογράφει ο Δημήτρης Καραντζάς η σεξουαλικότητα αναδύεται αβίαστα μέσα σε μια ατμόσφαιρα ανεπιτήδευτης αθωότητας. Αποτυπώνεται δηλαδή με ευστοχία ο πυρήνας του έργου του Βέντεκιντ: η αφύπνιση του σεξουαλικού ενστίκτου κατά τη μεταιχμιακή εφηβική ηλικία, που σηματοδοτεί το πέρασμα από την παιδικότητα στην ενηλικίωση.

Το έργο έχει ακόμη λόγο ύπαρξης, αν και χρονολογείται στα τέλη του 19ου αιώνα (1891), ακριβώς επειδή ασχολείται με θέματα που παραμένουν ταμπού. Η υπόθεση κινείται γύρω από τη ζωή μερικών μαθητών και μαθητριών ενός γυμνασίου, που ανακαλύπτουν τον έρωτα και τις σαρκικές ηδονές, κόντρα στο αυστηρά πουριτανικό περιβάλλον –του σχολείου και της οικογένειας– στο οποίο ανατρέφονται. Η φρεσκάδα της παράστασης είναι το βασικό της προνόμιο, από το ολάνθιστο σκηνικό, που γίνεται το καταφύγιο –αλλά και ο τάφος– των ηρώων (Άρτεμις Φλέσσα) μέχρι την ολόσωστη διανομή.

Το ξύπνημα της άνοιξης - εικόνα 1

Οι Βαγγέλης Αμπαζής, Ασημίνα Αναστασοπούλου, Κορίνα-Άννα Γκουγκουλή, Γιώργος Δικαίος, Αναστάσης Λουλάκος, Μάνος Πετράκης και Νάνσυ Σιδέρη αιχμαλωτίζουν τους άγουρους ήρωες και μόνο από φυσιογνωμικής άποψης. Η «ιδρυματοποίησή» τους, έκδηλη στα κοστούμια (Ιωάννα Τσάμη) και στα καλοχτενισμένα κεφάλια των αγοριών, δημιουργεί σκηνικό περιβάλλον χωρίς να υπάρχει ανάγκη συγκεκριμένης σκηνογραφίας και υποβάλλει στο θεατή μηνύματα προτού ειπωθούν. Μέσα στο συγκεκριμένο περιβάλλον, π.χ., όταν οι νεαροί και οι νεαρές απελευθερώνονται από τα ρούχα τους, έχει τη σημασία του. Οι ερμηνείες όλης της ομάδας αξίζει να επαινεθούν κυρίως για το γεγονός ότι μεταφέρουν την άγουρη αθωότητα που χρειάζεται, κι έτσι οι ήρωες γίνονται εκπρόσωποι ενός κόσμου άδολου ακόμη και στις σκληρές ή βίαιες στιγμές του.

Ο Καραντζάς φαίνεται ότι δόθηκε με ζήλο στη συγκεκριμένη δουλειά και τα σημεία του έργου που τον ενδιέφεραν τα φώτισε γλαφυρότατα. Η παράστασή του έχει δυναμική και διαθέτει αισθητική ταυτότητα, όμως η ιστορία κάπου χάνεται στη διαδρομή. Ένα έργο που αποτελείται ούτως ή άλλως από μικρές σκηνές που διαδέχονται η μία την άλλη, παρουσιάζοντας στιγμιότυπα από τη ζωή των ηρώων, εδώ αποδιαρθρώθηκε σε σημείο μεγάλης αφαίρεσης.

Το ξύπνημα της άνοιξης - εικόνα 2

Στον θεατή παραδίδεται περισσότερο μια σκηνική σύνθεση για την (όχι μόνο εφηβική) σεξουαλικότητα παρά ένα έργο με συγκεκριμένη πλοκή· στο «Ξύπνημα της άνοιξης», όμως, συμβαίνουν συγκεκριμένα και σημαντικά γεγονότα, κάποια από τα οποία αφαιρέθηκαν –θεμιτό–, αλλά όσα έμειναν δεν δέθηκαν σε ένα νήμα που θα βοηθούσε τον θεατή. Αυτό που έλειψε ιδιαίτερα ήταν μια πιο ολοκληρωμένη κατάδειξη του σχολικού και οικογενειακού περίγυρου, που στην παράσταση εκπροσωπείται μόνο από τη Μητέρα (την οποία ερμηνεύει η Μαρία Σκουλά). Οι κοινωνικοί περιορισμοί, η σεμνοτυφία, η γονεϊκή αμέλεια, η κακοποίηση, το πλέγμα εν ολίγοις που εγκλωβίζει τους ασφυκτιούντες νέους αποτυπώθηκε στη σκηνή σχεδόν με νύξεις.

ΘΕΑΤΡΟ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΚΟΣΜΟΥ (ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ) Αντισθένους 7 & Θαρύπου, Νέος Κόσμος, 2109212900. Διάρκεια: 100΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Το ξύπνημα της άνοιξης

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Ένα σχόλιο πάνω στο συντηρητισμό της κοινωνίας, που πατάσσει την αθωότητα και την ενστικτώδη τάση της νιότης για την ανακάλυψη του κόσμου αλλά και του εαυτού.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Το ταξίδι μου" του Γιάννη Ψυχάρη, θεμελιωτή της δημοτικής, στη σκηνή

Το εμβληματικό έργο του Γιάννη Ψυχάρη "Το ταξίδι μου", σε διασκευή-σκηνοθεσία Γιώργου Πετρούνια παρουσιάζεται σε μια παράσταση με λόγο, μουσική και χιούμορ, αφιερωμένη στον θεμελιωτή της δημοτικής γλώσσας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
12/09/2025

Το Θέατρο Πορεία έρχεται με "Ηλέκτρα εντός", "Prima facie", "Ντόριαν Γκρέι"

Η σεζόν 2025-26 στο θέατρο του Δημήτρη Τάρλοου ανοίγει με αναπάντεχες σκηνικές προτάσεις, σαρωτικές επαναλήψεις, συγκλονιστικές ερμηνείες, ενδιαφέρουσες συμπαραγωγές και πολλά ακόμη.

Η "Ζιζέλ" στο Ηρώδειο από το Μπαλέτο της Εθνικής Όπερας της Οδησσού την Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου

H προπώληση ξεκίνησε για τη "Ζιζέλ" του Αντόλφ Αντάμ που παρουσιάζει η Ορχήστρα και το Μπαλέτο της Εθνικής Όπερας της Οδησσού, σε μια μεγαλειώδη παραγωγή στη σκιά της Ακρόπολης.

Λυκόφως 2025-2026: Αυτές είναι οι παραστάσεις που θα συζητηθούν φέτος

9 νέες παραγωγές, 7 επαναλήψεις- Μια νέα εποχή για το ελληνικό θέατρο. Η εταιρία Λυκόφως γιορτάζει τα 20+1 χρόνια της και εγκαινιάζει τη νέα εικοσαετία με ένα πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα που συνδυάζει κλασικά έργα, διεθνείς επιτυχίες και νέες ελληνικές δημιουργίες, με ισχυρές συνεργασίες και προσβασιμότητα για το κοινό.

Είδατε το πολυσυζητημένο "Relic" του Λασκαρίδη; Επιστρέφει για λίγες παραστάσεις στο Πτι Παλαί

Η παράσταση "Relic" του Λασκαρίδη ανεβαίνει για πέντε μόνο ημέρες στο Πτι Παλαί. Ένα ταξίδι μνήμης, επιθυμιών και παρελθόντος, που συγκινεί και προκαλεί τον θεατή να αναλογιστεί τις δικές του ρίζες.

"Κοιμώμενος Χαλεπάς, ο σαλός άγιος": Η παράσταση για τη ζωή του κορυφαίου γλύπτη επιστρέφει

Για τέταρτη χρονιά η παράσταση που αφηγείται τη ζωή του κορυφαίου γλύπτη Γιαννούλη Χαλεπά, επιχειρεί ένα ψυχολογικό ταξίδι που εμπνέει και συγκινεί.

Ο "Φιάκας" επιστρέφει με τον Γιώργο Γαλίτη

Με προσφορά προπώλησης εισιτηρίων λίγο πριν την πρεμιέρα έρχεται η κωμωδία του Δημοσθένη Μισιτζή σε σκηνοθεσία του Πάνου Σκουρολιάκου.