Ο άνθρωπος που γελά

3

Ο Θοδωρής Αμπαζής μας συστήνει ένα σπουδαίο κείμενο, μετατρέποντάς το σε μουσικοθεατρική παρτιτούρα. Όμως τόσο η σύνθεση όσο και –κυρίως– η σκηνοθεσία τού στερούν τη δυναμική, καθώς η παράσταση μένει καθηλωμένη σε μια στατική απόδοση, με ελάχιστες κορυφώσεις.

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Ο άνθρωπος που γελά

Ο Θοδωρής Αμπαζής μας συστήνει ένα σπουδαίο κείμενο, μετατρέποντάς το σε μουσικοθεατρική παρτιτούρα. Όμως τόσο η σύνθεση όσο και –κυρίως– η σκηνοθεσία τού στερούν τη δυναμική, καθώς η παράσταση μένει καθηλωμένη σε μια στατική απόδοση, με ελάχιστες κορυφώσεις.

Η γνωριμία με αυτό το μάλλον άγνωστο στους πολλούς κείμενο είναι το μεγάλο κέρδος που αποκομίζει κάποιος από την ευφάνταστη ιδέα του Αμπαζή να το διασκευάσει σε μορφή όπερας, με τη συνεργασία της Έλσας Ανδριανού που υπογράφει το λιμπρέτο. Ο σπουδαίος Ουγκό συνέθεσε μια ερωτική ιστορία που διαδραματίζεται στην Αγγλία της Παλινόρθωσης (τέλη 17ου αι.) κι έχει εμφανές και σημαντικό πολιτικό υπόβαθρο. Δύο κόσμοι συνυπάρχουν στο σύμπαν του Ουγκό, οι «πάνω» και οι «κάτω», οι λόρδοι και ο εξαθλιωμένος λαός. Κομμάτι του τελευταίου είναι οι περιπλανώμενοι θεατρίνοι στους οποίους ανήκει ο Γκουίνπλεν, ο άντρας που έχει υποστεί μια φρικτή παραμόρφωση καθώς στο πρόσωπό του έχει χαραχτεί ένα μόνιμο χαμόγελο. Μαζί με την τυφλή Ντέα αποτελούν τη βασική ατραξιόν που παρουσιάζει ο θιασάρχης Ούρσους περιοδεύοντας με την άμαξά του.

Ο άνθρωπος που γελά - εικόνα 1

Στη σκηνική εκδοχή που έχουν συνυπογράψει Αμπαζής και Ανδριανού κυριαρχεί το πολιτικό πρόσημο: μια κοινωνία διχοτομημένη σε προνομιούχους και μη, ένας λαός καθηλωμένος στην άγνοια προκειμένου να αποδέχεται μοιρολατρικά τα πάντα, λιγοστές φωνές εξέγερσης που είναι καταδικασμένες να πέφτουν στο κενό. Μάλιστα, οι ηχογραφημένες παρεμβάσεις (με τη φωνή του Θανάση Παπαγεωργίου) υπογραμμίζουν ακόμη περισσότερο τα σημεία πολιτικού ενδιαφέροντος και η δραματική ερωτική ιστορία που συνδέει τον Γκουίνπλεν με την Ντέα αφήνεται σχεδόν σε δεύτερη μοίρα.

Το λιμπρέτο κατορθώνει να συλλάβει –και μάλιστα σε ευσύνοπτη διάρκεια– την πολιτική καρδιά του έργου, αναγκάζεται όμως να καταφύγει πολύ συχνά στην αφήγηση, κάτι που στοιχίζει στο σκηνικό θέαμα. Αυτό με τη σειρά του, καθοδηγούμενο από τον Αμπαζή, δεν μεταδίδει ιδιαίτερα ρίγη στην πλατεία, παρά τη θεαματικότατη, υψηλής αισθητικής όψη (σκηνογραφία Κωνσταντίνος Ζαμάνης, κοστούμια Νίκη Ψυχογιού, φωτισμοί Νίκος Σωτηρόπουλος)· διακρίνεται από στατικότητα, ενώ και η μουσική σύνθεση ακούγεται σαν να ακολουθεί πάνω κάτω το ίδιο τέμπο.

Ο άνθρωπος που γελά - εικόνα 2

Οι ομαδικές σκηνές, ειδικά στο πρώτο μέρος, είναι ενδεικτικές: ούτε η σκηνοθεσία ούτε η χορογραφία (Αγγελική Στελλάτου) εκμεταλλεύονται το σύνολο των δεκάδων ηθοποιών, που εμφανίζονται πάντως άρτια δουλεμένοι και συντονισμένοι, ώστε να ανεβάσουν τη σκηνική θερμοκρασία. Θα χρειαστεί να φτάσουμε στο δεύτερο μέρος για να νιώσουμε την επίδραση του θεάματος, να δούμε κάποιες ερεθιστικές σκηνές, να ξεχωρίσουμε τα βασικά πρόσωπα πάνω από το πλήθος, να συναισθανθούμε το δράμα που μεταφέρουν.

Ο Αιμιλιανός Σταματάκης στον ρόλο του Γκουίνπλεν είναι εξαιρετικός, αλλά περιμένει το φινάλε για να το αποδείξει, όταν θα εκφωνήσει το φλογερό δημοκρατικό του μανιφέστο στη Βουλή των Λόρδων. Η Εβελίνα Παπούλια ανταποκρίνεται με κυνική αιχμηρότητα στον ρόλο της λαίδης Ζοζιάνα, ο Σπύρος Τσεκούρας είναι ίσως παραπάνω τραχύς ως Ούρσους, ενώ η Ντέα της Μαρίας Δελετζέ φαίνεται υποβιβασμένη από την ίδια τη σκηνοθεσία.

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ - REX (ΣΚΗΝΗ «ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ») Πανεπιστημίου 48, κέντρο, 2103305074. Διάρκεια: 135΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο άνθρωπος που γελά

  • Μουσικοθεατρική
  • Διάρκεια: 135 '

Το βαθιά πολιτικό ομώνυμο μυθιστόρημα του Βίκτορ Ουγκό, που εστιάζει στο αποκρουστικό πρόσωπο της εξουσίας, μετατρέπεται σε μια σύνθεση βασισμένη στο σύγχρονο μουσικό θέατρο και το θέατρο πρόζας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η δίκη

Ο Άρης Μπινιάρης προσεγγίζει το έργο του Κάφκα μέσα από τη μουσική φόρμα και προτείνει μια υπαρξιακή ανάγνωση, μετατοπίζοντας το βάρος από το πολιτικό στο υπαρξιακό πεδίο. | Powered by Uber

24/12/2025

"Ας περιμένουν οι γυναίκες": Η ταινία του Σταύρου Τσιώλη πρώτη φορά στο θέατρο

Στο Θέατρο Ψυρρή θα δούμε την κλασική ταινία του Σταύρου Τσιώλη "Ας περιμένουν οι γυναίκες", η οποία μεταφέρεται για πρώτη φορά στη σκηνή. Μια κωμωδία για άνδρες που ταξιδεύουν, ονειρεύονται και γελούν με τη ζωή, γεμάτη χιούμορ, ειρωνεία και αλήθεια.

Ο Λάκης Λαζόπουλος στο Βέμπο: Τελευταία ευκαιρία για τον "Ήρωα με παντούφλες"

Ο Λάκης Λαζόπουλος ξανασυστήνει τον "Ήρωα με παντούφλες", μια κωμωδία που παραμένει πεισματικά επίκαιρη. Προλαβαίνετε να την δείτε έως 4/1 στο Βέμπο.

Οι ακούραστοι του ελληνικού θεάτρου

Σημαντικοί δημιουργοί και ηθοποιοί, όπως ο Θανάσης Παπαγεωργίου, η Μαίρη Ραζή, ο Σωτήρης Τσόγκας, ο Αντώνης Αντωνίου και η Νατάσα Ασίκη, παραμένουν δραστήριοι, χαράζοντας δρόμους και αφηγούμενοι ανθρώπινες ιστορίες στη σκηνή.

Αι γυμνισταί

Σουρεαλιστικής υφής κωμωδία για το νόημα και τις απρόσμενες συναντήσεις της ζωής, παρουσιάζεται σε μια ευφρόσυνη παράσταση με ωραία αισθητική και χαρακτηριστικές ερμηνείες. | Powered by Uber

Απόψε κανείς δεν πεθαίνει

Η νέα δουλειά της ομάδας The Young Quill, "Απόψε κανείς δεν πεθαίνει" στο Θέατρο Μπέλλος, είναι από τις πιο ενδιαφέρουσες και ευχάριστες παραστάσεις της φετινής σεζόν. Είναι από αυτές που φεύγεις και σκέφτεσαι: "ναι, κάτι μου είπε". Και μάλιστα χωρίς διδακτισμό ή βαρύ φορτίο.| Powered by Uber

Αυτοί είναι οι νικητές των πρώτων βραβείων του D-Athens Διονύσια Greek 2025

Δείτε σε ποιους απονεμήθηκαν τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής, οι έπαινοι, αλλά και τα Βραβεία Κοινού, στην πρώτη διοργάνωση του νέου θεσμού.