Ο Τζόνι πήρε τ’ όπλο του

3,5

Η Σοφία Αδαμίδου γράφει έναν αντιπολεμικό μονόλογο στηριγμένη στην ομώνυμη νουβέλα του Ντάλτον Τράμπο και δίνει το υλικό στον Τάσο Ιορδανίδη για μια ερμηνεία-άθλος που καθηλώνει.

Ο Τζόνι πήρε τ’ όπλο του

Η Σοφία Αδαμίδου γράφει έναν αντιπολεμικό μονόλογο στηριγμένη στην ομώνυμη νουβέλα του Ντάλτον Τράμπο και δίνει το υλικό στον Τάσο Ιορδανίδη για μια ερμηνεία-άθλος που καθηλώνει.

Ενας στρατιώτης του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου βρίσκεται στο νοσοκομείο με πλήρως ακρωτηριασμένα άκρα και πρόσωπο. Ένας άνθρωπος φυλακισμένος στο ίδιο του το σώμα, ανήμπορος να επικοινωνήσει, που διατηρεί όμως την πνευματική του διαύ­γεια, είναι καταδικασμένος σε μια ζωή που δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ζωή. Αυτός είναι ο πυρήνας της νουβέλας του Τράμπο (1938), γνωστής κυρίως από την κινηματογραφική μεταφορά που σκηνοθέτησε ο ίδιος (1971).

Η ιδέα της Αδαμίδου να μεταφέρει την ιστορία σε μονολογική μορφή είναι εύστοχη, καθώς ούτως ή άλλως το δραματικό ενδιαφέρον επικεντρώνεται στον ήρωα. Πρόκειται για μια επιλογή που δυσκολεύει το εγχείρημα, καθώς απογυμνώνει τη σκηνή από κάθε δράση, αφαιρεί τη φυσική παρουσία των υπόλοιπων προσώπων (γιατροί, νοσοκόμα, οικογένεια του Τζόνι) που συντρέχουν στην εξέλιξη της πλοκής και, κυρίως, εμπλουτίζουν τη συγκινησιακή ταυτότητα του πρωτοτύπου. Η θεατρική εκδοχή της Αδαμίδου εστιάζει αποκλειστικά στην εσωτερική φωνή του ήρωα και μέσω αυτής μεταφέρει στοιχεία από το περιβάλλον του. Ταυτοχρόνως ανοίγει το έργο στο χρόνο, ενσωματώνοντας αναφορές σε μεταγενέστερα του πρωτοτύπου, ακόμη και σύγχρονά μας, πολεμικά γεγονότα, σε μια απόπειρα να καταθέσει έναν διαχρονικό αντιπολεμικό λόγο.

Ο Τζόνι πήρε τ’ όπλο του - εικόνα 1

Η συγγραφική απόπειρα σκοντάφτει ωστόσο στο ότι, σε σημεία, το κείμενο ακούγεται «στεγνό», ακόμη και κάπως διδακτικό, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν έχει και στιγμές που επιδρούν έντονα. Δεν ευνοείται ίσως από το γεγονός ότι τα θέματα για τα οποία μιλάει –η φρίκη του πολέμου και οι πολιτικές που οδηγούν σε αυτήν– είναι πολύ μεγάλα για να εκφραστούν με τη γλώσσα που έχει επιλέξει η συγγραφέας.

Η παράσταση πάντως δικαιώνεται πλήρως σκηνοθετικά και, κυρίως, ερμηνευτικά και η άδεια σκηνή γεμίζει με ενέργεια. Η Θάλεια Ματίκα πήρε τη θαρραλέα απόφαση να μη μεταχειριστεί εξωτερικά μέσα που θα εμπλούτιζαν τη δράση και στηρίχτηκε κατά κύριο λόγο στον ηθοποιό της, καταφεύγοντας σε ελάχιστες παρεμβάσεις που δημιουργούν ατμόσφαιρα, δηλαδή λίγες προβολές και μουσική (Τάσος Σωτηράκης). Η εντυπωσιακή σκηνογραφική σύλληψη (Ηλένια Δουλαδίρη) γίνεται ένα με τον ηθοποιό και οι υπέροχοι φωτισμοί (Σάκης Μπιρμπίλης) συνεργάζονται άψογα με το σκηνικό, διευρύνοντας την ταυτότητά του.

Ο Τζόνι πήρε τ’ όπλο του - εικόνα 2

Μέσα σε αυτό το εικαστικό πλαίσιο ο Τάσος Ιορδανίδης επιβάλλεται με μόνα εργαλεία το πρόσωπο και τη φωνή του, καθώς παραμένει ακίνητος σε όρθια στάση κατά το μεγαλύτερο μέρος της παράστασης. Κάνοντας δικές του τις συναισθηματικές διακυμάνσεις του ήρωα –τον τρόμο της συνειδητοποίησης, την απόγνωση, τη συναισθηματική τρυφερότητα στη σκέψη της γυναίκας του, το πείσμα να μην παραιτηθεί–, μέχρι το συγκλονιστικό, οργισμένο «κατηγορώ» με το οποίο κλείνει την παράσταση, γίνεται η εκκωφαντική φωνή ενός τραγικού ανθρώπου που δεν παύει, με όση ανάσα του έχει απομείνει, να φωνάζει άβολες αλήθειες προς τους ισχυρούς του κόσμου.

ALTERA PARS Μ. Αλεξάνδρου 123, Μεταξουργείο, 2103410011. Διάρκεια: 70΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Τζόνι πήρε τ’ όπλο του

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 60 '

Το σπουδαίο κείμενο του Τράμπο μεταφέρθηκε στη θεατρική σκηνή από τηνΣοφία Αδαμίδου σε έναν σπαρακτικό μονόλογο-καταγγελία στον πόλεμο και τη βία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Κοιμώμενος Χαλεπάς, ο σαλός άγιος": Η παράσταση για τη ζωή του κορυφαίου γλύπτη επιστρέφει

Για τέταρτη χρονιά η παράσταση που αφηγείται τη ζωή του κορυφαίου γλύπτη Γιαννούλη Χαλεπά, επιχειρεί ένα ψυχολογικό ταξίδι που εμπνέει και συγκινεί.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
12/09/2025

Ο "Φιάκας" επιστρέφει με τον Γιώργο Γαλίτη

Με προσφορά προπώλησης εισιτηρίων λίγο πριν την πρεμιέρα έρχεται η κωμωδία του Δημοσθένη Μισιτζή σε σκηνοθεσία του Πάνου Σκουρολιάκου.

"Dramodé": Που συναντά η ελληνική μόδα τον πολιτισμό

Η Ελληνική Ένωση Σχεδιαστών Μόδας διοργανώνει ένα μοναδικό φεστιβάλ με παραστάσεις, συζητήσεις και ανατρεπτικά fashion shows.

Σεμινάριο Αρχαίου Δράματος με την Άννα Βαγενά: Εκάβη και η δύναμη της εκδίκησης

Η Άννα Βαγενά συνεχίζει για τρίτη χρονιά τα σεμινάρια στο Μεταξουργείο, εστιάζοντας στο αρχαίο δράμα. Φέτος, μελετούμε την Εκάβη του Ευριπίδη, διερευνώντας την εκδίκηση ως ιερό χρέος και σύγχρονο μήνυμα.

Ο Τόλης Παπαδημητρίου ξαναχτυπά με την "Οικογένεια Τσεκμέ"

Πρώτες φωτογραφίες από τη νέα κωμωδία με την υπογραφή του ηθοποιού, συγγραφέα και σκηνοθέτη, που επιστρέφει δριμύτερος μετά την πολύχρονη επιτυχία της "Μαύρης σαμπούκας" στο θέατρο Πόλη.

Φεστιβάλ Φιλίππων: Έρχεται στο Λιμάνι του Πειραιά και το Παρασκήνιο της Λυρικής

Το Φεστιβάλ Φιλίππων ταξιδεύει στην Εθνική Λυρική Σκηνή και… στη θάλασσα, με τέσσερις πρωτότυπες παραστάσεις, μεταξύ των οποίων μία εν πλω, στη διαδρομή Πειραιάς–Αίγινα.