Η φαλακρή τραγουδίστρια

3

Η καλοδουλεμένη και σε σημεία άκρως απολαυστική παράσταση τιμάει ένα αστραφτερό κείμενο, ορόσημο του κινήματος του θεάτρου του παραλόγου, όχι όμως χωρίς να δείχνει σημάδια αμηχανίας μπροστά στην απίθανη παραδοξότητά του.

Η φαλακρή τραγουδίστρια

Η καλοδουλεμένη και σε σημεία άκρως απολαυστική παράσταση τιμάει ένα αστραφτερό κείμενο, ορόσημο του κινήματος του θεάτρου του παραλόγου, όχι όμως χωρίς να δείχνει σημάδια αμηχανίας μπροστά στην απίθανη παραδοξότητά του.

Τι κρίμα που δεν βλέπουμε συχνότερα αυτό το απολαυστικό έργο με τον τρελό τίτλο, που είναι μάλιστα το πρώτο του σπουδαίου εκπροσώπου του θεάτρου του παραλόγου. Πηγή της έμπνευσής του στάθηκε μια μέθοδος διδασκαλίας αγγλικής γλώσσας άνευ διδασκάλου, κάτι που έχει τη σημασία του: σε πρώτο επίπεδο προέκυψε ένα έργο που εκμεταλλεύεται κωμικά τη βρετανική ταυτότητα (διαδραματίζεται σε «ένα εγγλέζικο σαλόνι, λίγο αφότου ο κύριος και η κυρία Σμιθ έχουν απολαύσει το εγγλέζικο γεύμα τους κι έχουν βάλει για ύπνο τα εγγλέζικα παιδιά τους»), και, το κυριότερο, αποδομεί πλήρως την ικανότητα της γλώσσας να προσφέρει επικοινωνία.

Η δράση εκτυλίσσεται μέσα από τυποποιημένες, επαναλαμβανόμενες κουβέντες που αναιρούνται συνεχώς και καταλήγει στην ολοκληρωτική αποσυναρμολόγηση της γλώσσας και την αποσύνδεσή της από κάθε λογικό νόημα. Επιπροσθέτως το σατιρικό βλέμμα του Ιονέσκο απέναντι στην καλοβαλμένη, καθωσπρέπει αστική τάξη, εκπρόσωποι της οποίας είναι τα δύο ζευγάρια του έργου που αναλώνονται σε ακατάπαυστες μπουρδολογίες, δεν περνάει φυσικά απαρατήρητη.

Η φαλακρή τραγουδίστρια - εικόνα 1

Η παράσταση που υπογράφει η Μαρία Ξανθοπουλίδου κερδίζει από τις πρώτες λεπτομέρειες, για παράδειγμα από τα κοστούμια, που είναι φτιαγμένα από τυπικά βρετανικά υφάσματα κι έχουν αντίστοιχα μοτίβα (τουίντ, κοτλέ και σκοτσέζικα καρό). Μεταδίδεται έτσι άμεσα και περιπαικτικά το περιβάλλον της δράσης, συμπληρούμενο από τα ελάχιστα αλλά εξίσου χαρακτηριστικά έπιπλα που συνθέτουν το λιτό «βρετανικό σκηνικό» (σκηνικά-κοστούμια: Αριάδνη Βοζάνη). Με πολύ ωραίο ρυθμό στο πρώτο μισό, η παράσταση προσφέρει στιγμές μεγάλης ευφορίας.

Η Φαίη Ξυλά ενσαρκώνει απολαυστικότατα την κυρία Σμιθ και καταφέρνει να αναδείξει απολύτως το μεταίχμιο στο οποίο κινείται η ιονεσκική ηρωίδα: με την όψη, το λόγο, ακόμη και την κίνησή της, που έχει τη δική της σημειολογία, δείχνει ταυτοχρόνως την κενότητα αλλά και όσα υποβόσκουν πίσω από το αιχμηρό της βλέμμα! Συνοδεύεται πολύ ωραία από τον Αλέξανδρο Μυλωνά στον ρόλο του συζύγου της, που εμφανίζεται εξαιρετικά άνετος στον «μπλαζέ» όσο και φλεγματικό ρόλο του. Συνολικά η διανομή της παράστασης είναι το δυνατό της σημείο. Ο Σωκράτης Πατσίκας και η Ευγενία Αποστόλου, στους ρόλους των Μάρτινς, φέρουν τη δική τους σφραγίδα –ειδικά ο τύπος που πλάθει η Αποστόλου–, ενώ η Σοφιάννα Θεοφάνους είναι όσο εμπρηστική χρειάζεται ως υπηρέτρια των Σμιθ.

Η φαλακρή τραγουδίστρια - εικόνα 2

Με την εμφάνιση του πυροσβέστη (Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος), όταν δηλαδή το έργο αφήνει κατά μέρος κάθε λογικό ειρμό, η παράσταση αρχίζει να ζορίζεται. Η ευρυθμία πέφτει και η σκηνοθεσία φαίνεται να εγκλωβίζεται σε ένα δρόμο προσγειωμένης απόδοσης. Όμως μια πιο σουρεαλιστική ματιά πάνω στα όσα απίθανα εξιστορεί ο πυροσβέστης, μια αποδιοργάνωση της αυστηρής σκηνοθετικής κατασκευής, ένα παιχνίδι με τη φόρμα, με λίγα λόγια η κλιμάκωση του παράλογου θεωρώ ότι θα βοηθούσαν την παράσταση να φτάσει τον πήχη που η ίδια έθεσε τόσο ψηλά.

ΘΕΑΤΡΟ ΟΔΟΥ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ - Β΄ ΣΚΗΝΗ Κεφαλληνίας 18, Κυψέλη, 2114117878. Διάρκεια: 70΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Η φαλακρή τραγουδίστρια

  • Θέατρο του Παραλόγου
  • Διάρκεια: 70 '

Η εποχή στην οποία έζησε ο συγγραφέας αντικατοπτρίζεται στο πιο γνωστό του έργο, που μιλάει για την παθητική στάση των ανθρώπων απέναντι στις ιδεολογίες που καθορίζουν τη ζωή τους.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Εθνικό Θέατρο: Τελευταία παράσταση για τα "Θραύσματα: Ευριπίδης"

Στο Σχολείον της Αθήνας "Ειρήνη Παπά" θα παιχτεί την Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου η πολυταξιδεμένη παράσταση που ενώνει το θέατρο με την αρχαιολογία.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
13/09/2025

Για τον Χάρη Φραγκούλη, η τέχνη είναι η μόνη αντίσταση απέναντι στον ακραίο ναρκισσισμό

Ο ατρόμητος ηθοποιός μιλά στο 'α' αφού έχει παραδώσει μία από τις ομορφότερες ερμηνείες του φετινού θεατρικού καλοκαιριού.

'Επόμενη Στάση: Κυψέλη': Η γειτονιά γίνεται ξανά θεατρική σκηνή

Η επιτυχημένη θεατρική διαδρομή "Επόμενη Στάση: Κυψέλη" επιστρέφει για 6η χρονιά, μεταμορφώνοντας ξανά την Κυψέλη σε σκηνή γεμάτη μνήμες, ιστορίες, πρόσωπα και εκπλήξεις. Από τις 14 Σεπτεμβρίου, για επτά Κυριακές.

"Το ταξίδι μου" του Γιάννη Ψυχάρη, θεμελιωτή της δημοτικής, στη σκηνή

Το εμβληματικό έργο του Γιάννη Ψυχάρη "Το ταξίδι μου", σε διασκευή-σκηνοθεσία Γιώργου Πετρούνια παρουσιάζεται σε μια παράσταση με λόγο, μουσική και χιούμορ, αφιερωμένη στον θεμελιωτή της δημοτικής γλώσσας.

Το Θέατρο Πορεία έρχεται με "Ηλέκτρα εντός", "Prima facie", "Ντόριαν Γκρέι"

Η σεζόν 2025-26 στο θέατρο του Δημήτρη Τάρλοου ανοίγει με αναπάντεχες σκηνικές προτάσεις, σαρωτικές επαναλήψεις, συγκλονιστικές ερμηνείες, ενδιαφέρουσες συμπαραγωγές και πολλά ακόμη.

Η "Ζιζέλ" στο Ηρώδειο από το Μπαλέτο της Εθνικής Όπερας της Οδησσού την Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου

H προπώληση ξεκίνησε για τη "Ζιζέλ" του Αντόλφ Αντάμ που παρουσιάζει η Ορχήστρα και το Μπαλέτο της Εθνικής Όπερας της Οδησσού, σε μια μεγαλειώδη παραγωγή στη σκιά της Ακρόπολης.

Λυκόφως 2025-2026: Αυτές είναι οι παραστάσεις που θα συζητηθούν φέτος

9 νέες παραγωγές, 7 επαναλήψεις- Μια νέα εποχή για το ελληνικό θέατρο. Η εταιρία Λυκόφως γιορτάζει τα 20+1 χρόνια της και εγκαινιάζει τη νέα εικοσαετία με ένα πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα που συνδυάζει κλασικά έργα, διεθνείς επιτυχίες και νέες ελληνικές δημιουργίες, με ισχυρές συνεργασίες και προσβασιμότητα για το κοινό.