Ιστορίες από το δάσος της Βιέννης

2,5

Αξίζει να δείτε το σπουδαίο έργο, που προειδοποιεί ότι όσοι δεν μαθαίνουν από την Ιστορία είναι καταδικασμένοι να την ξαναζήσουν, κι ας το κρατάει η σκηνοθεσία στο μίνιμουμ των δυνατοτήτων του.

Ιστορίες από το δάσος της Βιέννης

Αξίζει να δείτε το σπουδαίο έργο, που προειδοποιεί ότι όσοι δεν μαθαίνουν από την Ιστορία είναι καταδικασμένοι να την ξαναζήσουν, κι ας το κρατάει η σκηνοθεσία στο μίνιμουμ των δυνατοτήτων του.

Οταν ο Χόρβατ έγραφε τις «Ιστορίες» στα τέλη της δεκαετίας του 1920, ο Χίτλερ δεν είχε αναλάβει ακόμη την εξουσία στη Γερμανία. Το ζοφερό κλίμα της περιόδου, όμως, η οποία μαστιζόταν από την οικονομική ύφεση και την κοινωνική εξαθλίωση, δεν ξέφυγε από το διορατικό βλέμμα του Αυστρο-ουγγαρέζου συγγραφέα. Το έργο δανείζεται τον τίτλο του από το ομώνυμο βαλς του Γιόχαν Στράους και, όπως αυτό, στρέφει την προσοχή του στους λαϊκούς ανθρώπους που κινούνταν στο περιθώριο του «αυτοκρατορικού μεγαλείου» της Αυστρίας. Τα πρόσωπα είναι φτωχοί βιοπαλαιστές, επιρρεπείς σε ηθικές και οικονομικές ατασθαλίες και εν δυνάμει ή έμπρακτοι υποστηρικτές του εθνικοσοσιαλισμού που φαντάζει ως ιδανική λύση για την ανάκαμψή τους.

Ιστορίες από το δάσος της Βιέννης - εικόνα 1

Ο Χόρβατ εκμεταλλεύεται τη δύναμη που μπορεί να έχει μια ερωτική ιστορία –αυτή της νεαρής, κάπως αφελούς, Μαριάνε που βρίσκει τη δύναμη να απαρνηθεί τον αρραβώνα της για να ακολουθήσει τον έρωτα, που όμως θα έχει δραματική κατάληξη– και ακολουθεί τη φόρμα της λαϊκής παραβολής αντί να επιλέξει μιαν άλλου τύπου δραματουργία· έτσι, καταφέρνει να απευθυνθεί με αμεσότητα και σαφήνεια στους θεατές.

Η αμεσότητα του έργου περνάει και στην παράσταση που σκηνοθετεί η Μαριάννα Κάλμπαρη, έχοντας ως σύμμαχο την εξαιρετική μετάφραση του Γιώργου Δεπάστα, που αποτυπώνει πολύ επιτυχημένα στα ελληνικά τη γεμάτη λάθη γλώσσα των ηρώων. Ο θεατής δεν μπορεί παρά να απολαύσει αυτό το σπουδαίο έργο, να στοχαστεί πάνω στην οξυδερκή πολιτική του θέση και να θαυμάσει τον τρόπο με τον οποίο ο συγγραφέας έκανε αυτήν τη θέση θέατρο. Η σκηνοθεσία, όμως, δεν κατορθώνει κάτι παραπάνω. Σκιαγραφεί τους ήρωες μάλλον τυποποιημένα, κάτι που έχει το ανάλογο αποτέλεσμα στις ερμηνείες των περισσότερων ηθοποιών, αν και αυτοί δεν υπολείπονται σε ικανότητες (Νίκος Χατζόπουλος, Ιωάννα Μαυρέα, Θόδωρος Γράμψας, Σμαράγδα Σμυρναίου κ.ά.).

Ιστορίες από το δάσος της Βιέννης - εικόνα 2

Η Κωνσταντίνα Τάκαλου ξεχωρίζει στο ρόλο της Μαριάνε, καθώς επιδεικνύει ουσιαστική εκφραστική γκάμα κι αποτυπώνει σε όλη της την πληρότητα την ψυχοσύνθεση ενός εύθραυστου πλάσματος. Δεν περνάει, ωστόσο, απαρατήρητο ότι ο ρόλος αφορά ένα κορίτσι που βρίσκεται στην πρώτη νιότη του και όχι μια ώριμη –όπως η ηθοποιός– γυναίκα. Στη διανομή παρατηρούνται κι άλλες ηλικιακές δυσαναλογίες, ίσως και λόγω του ότι το ανέβασμα της παράστασης σύρθηκε επί δύο χρόνια. Τα βιενέζικα βαλς που παίζονται ζωντανά στο πιάνο λειτουργούν ως ειρωνική αντιπαραβολή της ωραιοποιημένης εικόνας της Αυστρίας με την πραγματικότητα του έργου, αλλά τα «μπρεχτικά» στοιχεία –π.χ. η διατύπωση των σκηνικών οδηγιών από μικροφώνου– δεν προσθέτουν κάτι ιδιαίτερο. Τα σκηνικά (Χριστίνα Κάλμπαρη) περιορίζονται σε μερικούς ξύλινους πάγκους κι έρχονται να επιβεβαιώσουν την αναγκαστική σκηνική λιτότητα της πλειονότητας των παραστάσεων η οποία θα πρέπει να απασχολήσει τους υπεύθυνους των επιχορηγήσεων.

ΤΕΧΝΗΣ «ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ» (Υπόγειο) Πεσμαζόγλου 5, κέντρο, 2103228706. Διάρκεια: 100΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ιστορίες από το δάσος της Βιέννης

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 100 '

Μια ανατομία της αυστριακής κοινωνίας στους ταραγμένους καιρούς της ανόδου του φασισμού, το 1931.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

'Επόμενη Στάση: Κυψέλη': Η γειτονιά γίνεται ξανά θεατρική σκηνή

Η επιτυχημένη θεατρική διαδρομή "Επόμενη Στάση: Κυψέλη" επιστρέφει για 6η χρονιά, μεταμορφώνοντας ξανά την Κυψέλη σε σκηνή γεμάτη μνήμες, ιστορίες, πρόσωπα και εκπλήξεις. Από τις 14 Σεπτεμβρίου, για επτά Κυριακές.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
13/09/2025

"Το ταξίδι μου" του Γιάννη Ψυχάρη, θεμελιωτή της δημοτικής, στη σκηνή

Το εμβληματικό έργο του Γιάννη Ψυχάρη "Το ταξίδι μου", σε διασκευή-σκηνοθεσία Γιώργου Πετρούνια παρουσιάζεται σε μια παράσταση με λόγο, μουσική και χιούμορ, αφιερωμένη στον θεμελιωτή της δημοτικής γλώσσας.

Το Θέατρο Πορεία έρχεται με "Ηλέκτρα εντός", "Prima facie", "Ντόριαν Γκρέι"

Η σεζόν 2025-26 στο θέατρο του Δημήτρη Τάρλοου ανοίγει με αναπάντεχες σκηνικές προτάσεις, σαρωτικές επαναλήψεις, συγκλονιστικές ερμηνείες, ενδιαφέρουσες συμπαραγωγές και πολλά ακόμη.

Η "Ζιζέλ" στο Ηρώδειο από το Μπαλέτο της Εθνικής Όπερας της Οδησσού την Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου

H προπώληση ξεκίνησε για τη "Ζιζέλ" του Αντόλφ Αντάμ που παρουσιάζει η Ορχήστρα και το Μπαλέτο της Εθνικής Όπερας της Οδησσού, σε μια μεγαλειώδη παραγωγή στη σκιά της Ακρόπολης.

Λυκόφως 2025-2026: Αυτές είναι οι παραστάσεις που θα συζητηθούν φέτος

9 νέες παραγωγές, 7 επαναλήψεις- Μια νέα εποχή για το ελληνικό θέατρο. Η εταιρία Λυκόφως γιορτάζει τα 20+1 χρόνια της και εγκαινιάζει τη νέα εικοσαετία με ένα πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα που συνδυάζει κλασικά έργα, διεθνείς επιτυχίες και νέες ελληνικές δημιουργίες, με ισχυρές συνεργασίες και προσβασιμότητα για το κοινό.

Είδατε το πολυσυζητημένο "Relic" του Λασκαρίδη; Επιστρέφει για λίγες παραστάσεις στο Πτι Παλαί

Η παράσταση "Relic" του Λασκαρίδη ανεβαίνει για πέντε μόνο ημέρες στο Πτι Παλαί. Ένα ταξίδι μνήμης, επιθυμιών και παρελθόντος, που συγκινεί και προκαλεί τον θεατή να αναλογιστεί τις δικές του ρίζες.

"Κοιμώμενος Χαλεπάς, ο σαλός άγιος": Η παράσταση για τη ζωή του κορυφαίου γλύπτη επιστρέφει

Για τέταρτη χρονιά η παράσταση που αφηγείται τη ζωή του κορυφαίου γλύπτη Γιαννούλη Χαλεπά, επιχειρεί ένα ψυχολογικό ταξίδι που εμπνέει και συγκινεί.