Ο μισάνθρωπος

3

Να ένα καλό παράδειγμα του ότι η αναγνωρίσιμη σκηνοθετική σφραγίδα δεν αποβαίνει πάντα προς όφελος του αποτελέσματος. Κάτι δεν λειτουργεί στην πρόταση του Γιάννη Χουβαρδά πάνω στην πικρή μολιερική «κωμωδία», παρά τους αξιότατους συμμάχους που έχει σε κάθε τομέα της παράστασης.

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Ο μισάνθρωπος

Να ένα καλό παράδειγμα του ότι η αναγνωρίσιμη σκηνοθετική σφραγίδα δεν αποβαίνει πάντα προς όφελος του αποτελέσματος. Κάτι δεν λειτουργεί στην πρόταση του Γιάννη Χουβαρδά πάνω στην πικρή μολιερική «κωμωδία», παρά τους αξιότατους συμμάχους που έχει σε κάθε τομέα της παράστασης.

Η ερμηνεία του έργου από τον Χουβαρδά κι ενδιαφέρουσα είναι, και απολύτως «νόμιμη»· αποτύπωσε έναν ψευτο-γκλαμουράτο κόσμο μέσα στον οποίο αναπτύσσονται οι δύο πόλοι του: ο σκεπτικιστής, «μελαγχολικός» Αλσέστ απέναντι σε έναν φαύλο κόσμο που αποτελείται από κενά, ματαιόδοξα ανθρωπάκια. Χώρος δράσης ένα πολυτελές σαλόνι διάστικτο από τα απομεινάρια ενός πάρτι (Εύα Μανιδάκη), όπου κινούνται, χορεύουν σπασμωδικά κι ενίοτε τραγουδούν οι χαρωποί, καλοντυμένοι (από την Ιωάννα Τσάμη) ήρωες· είναι σαφές ότι ο Αλσέστ δεν είναι ένας από αυτούς. Στον ρόλο ο Μιχαήλ Μαρμαρινός, διακρίνεται από τους υπόλοιπους και μόνο από τη σωματική του παρουσία, ενώ είναι ωραίο που η ερμηνεία του έχει περισσότερο κάτι από την αθωότητα ενός (μεγάλου) παιδιού παρά από την αυτογνωσία ενός ενήλικου.

Ο μισάνθρωπος - εικόνα 1

Η βασική μου αντίρρηση είναι αισθητικής και όχι ερμηνευτικής φύσης. Δύο θέματα εμποδίζουν, θεωρώ, την παράσταση να λειτουργήσει: η επιλογή της έμμετρης, ομοιοκατάληκτης μετάφρασης της Χρύσας Προκοπάκη και η σκηνική φλυαρία. Η κατά τα άλλα εξαιρετική μετάφραση δεν συναρμόζει με το ύφος της σκηνοθετικής γλώσσας και ακόμη κι αν δεχτούμε πως το παραξένισμα ήταν συνειδητή επιλογή του σκηνοθέτη, γεγονός παραμένει πως τελικά ζημιώνεται η επίδραση του κειμένου.

Έπειτα, η σκηνή κατακλύζεται από τόσες δράσεις που καταπίνουν την ουσία. Σε συνδυασμό με μια διάθεση από την πλευρά της σκηνοθεσίας να «ισοπεδώσει» κάποια πρόσωπα, η σύγχυση του θεατή εντείνεται. Για παράδειγμα, οι άντρες που αποτελούν το αντίπαλον δέος του Αλσέστ δεν ενδιαφέρουν τον σκηνοθέτη για την ιστορία, αλλά μόνο για τη γελοία συμπεριφορά τους. Πάντως, οι ηθοποιοί που τους υποδύονται είναι εξαιρετικοί: Δημήτρης Παπανικολάου (Ορόντ), Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης (Ακάστ), Λαέρτης Μαλκότσης (Κλιτάντρ), όπως και ο Χρήστος Λούλης, που ενσαρκώνει εξαίσια την αμφιταλαντευόμενη διάθεση του καλύτερου φίλου του ­Αλσέστ (Φιλέντ).

Ο μισάνθρωπος - εικόνα 2

Η σκηνοθεσία εμφανίζεται πιο αναλυτική στην αποτύπωση των γυναικείων ρόλων. Ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά αυτόν της υπερφίαλης Σελιμέν, του μήλου της Έριδος στο έργο, στον οποίο η Άλκηστις Πουλοπούλου πραγματοποιεί την καλύτερη, θεωρώ, μέχρι τώρα ερμηνεία της. Με τις Έμιλυ Κολιανδρή (Αρσινόη) κι Έλενα Τοπαλίδου (Ελιάντ) σε εξίσου ωραίες ερμηνείες συμπληρώνεται το γυναικείο τρίπτυχο. Συνολικά ο Χουβαρδάς φαίνεται να στηρίχτηκε ιδιαίτερα στη σωματική γλώσσα των ηθοποιών –χαρακτηριστικό το πώς «γράφει» ο Γιάννης Βογιατζής στον επί της ουσίας βωβό ρόλο του–, όμως ένα «ξεσκόνισμα» της παράστασης ώστε να ακουστεί το κείμενο και να επιδράσουν καλύτερα οι σκηνικές συμπεριφορές θα το θεωρούσα επιβεβλημένο.

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ) Αγ. Κωνσταντίνου 22-24, Ομόνοια, 2105288170. Διάρκεια: 130΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο μισάνθρωπος

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 130 '

Ένας αθεράπευτα ειλικρινής άνθρωπος, ο οποίος απεχθάνεται την υποκρισία, είναι ο πρωταγωνιστής αυτής της δηκτικής κωμωδίας που αποκαλύπτει την υποκρισία κάθε κοινωνίας και κάθε εποχής.

Εθνικό Θέατρο

Αγ. Κωνσταντίνου 22-24

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Γιορτινές έξοδοι με ρυθμό: μιούζικαλ και μουσικοθεατρικές παραστάσεις

Τα φώτα ανάβουν, οι μελωδίες γεμίζουν τις σκηνές και η πόλη μπαίνει σε γιορτινό ρυθμό. Αυτές τις γιορτές, μιούζικαλ και μουσικοθεατρικές παραστάσεις μάς προσκαλούν να γελάσουμε, να συγκινηθούμε και να μοιραστούμε τη μαγεία του θεάτρου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
20/12/2025

"Ιβάνοφ" από τον Γιάννη Χουβαρδά-Νέες φωτογραφίες από την πρόβα της παράστασης

Ο Γιάννης Χουβαρδάς επιστρέφει στον Τσέχοφ με τον "Ιβάνοφ!" στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, με τον Αργύρη Ξάφη στον πρωταγωνιστικό ρόλο και ζωντανή μουσική του Blaine L. Reininger (Tuxedo Moon).

Στο Θέατρο Τζένη Καρέζη το νέο ελληνικό έργο κάνει αίσθηση

Αυτές τις γιορτές, οι "Άγριοι" και η "Έντα", δύο δυναμικά και επίκαιρα έργα κοιτούν κατάματα την ελληνική πραγματικότητα στο ιστορικό θέατρο της οδού Ακαδημίας αποτελώντας τοπ επιλογές για θεατρικές εξόδους που πιάνουν τόπο.

Το σινεμά πάει θέατρο

Από τη μεγάλη οθόνη στο θεατρικό σανίδι: οι έξι παραστάσεις που ακολουθούν σου δίνουν την ευκαιρία να παρακολουθήσεις διάσημα έργα του κινηματογράφου με νέα ματιά.

Ψήφισες στα Θεατρικά Βραβεία Κοινού; Δες αν κερδίζεις θεατρικά δώρα

Όλα τα ονόματα των αναγνωστών/τριών που κερδίζουν διπλές προσκλήσεις για παραστάσεις ή ένα θεατρικό βιβλίο.

Ποιες παραστάσεις Καρυοθραύστη θα δούμε & γιατί είναι το απόλυτο γιορτινό παραμύθι

Ο "Καρυοθραύστης" επιστρέφει κάθε γιορτινή περίοδο στη σκηνή, γιατί ενώνει μουσική, χορό και παιδική φαντασία σε ένα μαγικό ταξίδι αγάπης, ονείρων και Χριστουγεννιάτικης θαλπωρής. Πού θα τον συναντήσουμε φέτος;

Η Φάνια Νταλιάνη για τον "Ματωμένο Γάμο" του Λόρκα

Μιλήσαμε με την ηθοποιό Φάνια Νταλιάνη για τον "Ματωμένο Γάμο" και τη διαχρονική δύναμη του λορκικού σύμπαντος, που εξακολουθεί να συγκινεί και να προβληματίζει το σύγχρονο κοινό.