Παλιοί καιροί

3,5

Το να επιχειρήσει ο θεατής να λύσει τους γρίφους του αινιγματικού αλλά γοητευτικού έργου θα ήταν λάθος, ειδικά καθώς η παράσταση δεν επιθυμεί να δώσει απαντήσεις, αλλά μόνο να θέσει τα ερωτήματα.

Παλιοί καιροί

Eνα τυπικό πιντερικό δράμα για τρεις: το αντρόγυνο, η Κέιτ και ο Ντίλι, και ο τρίτος άνθρωπος, η Άννα, συγκάτοικος της Κέιτ, που έρχεται να την επισκεφθεί ενώ έχουν να ιδωθούν τουλάχιστον είκοσι χρόνια. Η δράση διαδραματίζεται στις λίγες ώρες αυτής της επίσκεψης και ορίζεται εξολοκλήρου από αναδρομές στο παρελθόν. Επεισόδια από την κοινή ζωή των δύο γυναικών ανασύρονται στην επιφάνεια, υπονοούμενα για τυχόν ερωτικό δεσμό τους αιωρούνται, η ύπαρξη ή όχι οποιασδήποτε σχέσης του Ντίλι με την Άννα μένει ασαφής.

Ερωτήματα και δεδομένα τίθενται συνεχώς επί τάπητος, η οπτική του καθενός έρχεται να αναιρέσει την προηγούμενη, χωρίς τελικά τίποτα να επιβεβαιώνεται και τίποτα να διαψεύδεται. Η ατάκα της Άννας χαρακτηριστική: «Υπάρχουν πράγματα που θυμάται κάποιος ακόμη κι αν δεν έχουν συμβεί ποτέ. Καθώς τα σκέφτομαι πραγματοποιούνται». Το ασαφές φινάλε δε αφήνει τον θεατή εν κενώ. Είναι κάποια από τις δύο γυναίκες νεκρή; Πρόκειται μήπως για το ίδιο πρόσωπο, για δύο διαφορετικές «εκδοχές» της ίδιας γυναίκας;

Παλιοί καιροί - εικόνα 1

Ο Γιάννης Χουβαρδάς ενσωμάτωσε ως νύξεις στην παράσταση αυτά τα ερωτήματα, χωρίς να τα αποσαφηνίσει ή να προκρίνει κάποια εκδοχή. Τον ενδιέφερε να εστιάσει στο θέμα της «υποκειμενικής οπτικής» απέναντι στο παρελθόν, στη σχετικότητα και τη ρευστότητα της μνήμης και ως εργαλείο επέλεξε την ταυτόχρονη κινηματογράφηση των σκηνικών δρωμένων.

Ορμώμενος από την ιδιότητα του Ντίλι, που είναι κινηματογραφιστής, εφοδίασε τη σκηνή με κάμερες προς χρήση από τους ηθοποιούς κι έτσι στην οθόνη στο βάθος της λαμβάνει χώρα μια –παράλληλη με τη σκηνική– δράση από πλάνα που εστιάζουν πολλαπλώς στα πρόσωπα, στις εκφράσεις, στα σώματα των ηθοποιών. Είναι ένα εύρημα που κάποιες φορές κουράζει, αλλά λειτουργεί ως συνεχής αναφορά στην υποκειμενικότητα του προσωπικού «βλέμματος» στα πράγματα.

Παλιοί καιροί - εικόνα 2

Παρά την υπέρμετρη χρήση αυτού του ευρήματος, το σκηνοθετικό ενδιαφέρον δεν φεύγει από τις σχέσεις των ηθοποιών, αντιθέτως η σκηνή γεμίζει με την ενέργειά τους. Η ικανότατη ερμηνευτική τριάδα υπηρετεί στο έπακρον το ζητούμενο των πολλών και σημαντικών που υπονοούνται κάτω από το casual talking. Ο Χρήστος Λούλης κινείται υποδειγματικά στις πτυχές της πολυσύνθετης –και τελικά ίσως περισσότερο αινιγματικής από των υπολοίπων– ψυχολογίας του Ντίλι. Η Μαρία Κεχαγιόγλου ενσαρκώνει με μια υπόγεια δυναμική την ισχυρή γυναικεία παρουσία που κινείται σαν στο σπίτι της αν και φιλοξενούμενη, ενώ η Μαρία Σκουλά δίνει μια γοητευτική νωχελικότητα στον ρόλο της Κέιτ, από το παρελθόν της οποίας διεκδικούν μερίδιο οι άλλοι δύο.

Το δίδυμο σκηνικό της Εύας Μανιδάκη υπονοεί εύστοχα –με την όψη και τη χρήση του– ότι κάθε οπτική ίσως είναι ένας πανομοιότυπος καθρέφτης της προηγούμενης, ενώ και τα κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη συμβάλλουν υπαινικτικά στα αινίγματα που αιωρούνται επί σκηνής.

ΤΕΧΝΗΣ «ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ» - ΥΠΟΓΕΙΟ Πεσμαζόγλου 5, κέντρο, 2103228706. Διάρκεια: 100΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Παλιοί καιροί

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 100 '

Το πιο αινιγματικό έργο του μεγάλου Βρετανού δραματουργού φλερτάρει με την ευμετάβλητη φύση της μνήμης, τα αληθινά γεγονότα κι εκείνα που δημιουργούν ο φόβος και οι ανεκπλήρωτες επιθυμίες μας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ανδρομάχη" και "Ηλέκτρα": δύο τραγικές φωνές αντηχούν στο Ηρώδειο

Δύο γυναικείες μορφές του αρχαίου δράματος, η "Ανδρομάχη" του Ευριπίδη και η "Ηλέκτρα" του Σοφοκλή, ζωντανεύουν στο Ηρώδειο, σε παραστάσεις που γεφυρώνουν το παρελθόν με το παρόν της θεατρικής μας παράδοσης.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
18/09/2025

Ποιο δικαστικό δράμα σε καλεί να αποφασίσεις για την ετυμηγορία;

Οι θεατές αποφασίζουν ποια θα είναι η ετυμηγορία στην "Ομολογία της 4ης Ιανουαρίου" των Αγνής και Χάρη Χιώτη που κάνει πρεμιέρα τον Οκτώβριο.

Εκείνος και εκείνος

Το σπονδυλωτό έργο του Κώστα Μουρσελά παραμένει διαχρονικό πενήντα χρόνια μετά τη συγγραφή του. Εδώ παρουσιάζεται σε μία ατμοσφαιρική -αλλά και κάπως ράθυμη ως προς τους ρυθμούς και τις κλιμακώσεις- παράσταση, με δύο απολαυστικές ερμηνείες από τον Γιώργο Κωνσταντίνου και τον Λεωνίδα Κακούρη.

Στο Ηρώδειο 18 αγαπημένοι ηθοποιοί "…για τον Αριστοφάνη"

Μια παράσταση από το Σπίτι του Ηθοποιού που συνδέει όλες τις κωμωδίες του Αριστοφάνη σε μια ευφάνταστη ιστορία για καλό σκοπό.

"Κατερίνα Γώγου: Το Γαμώτο που Δεν Έζησα" για 5η συνεχή χρονιά

Μετά από τέσσερις σεζόν sold-out παραστάσεων, η θεατρική αναμέτρηση με τη ζωή και το έργο της Κατερίνας Γώγου επιστρέφει στη Σκηνή "Brecht"-2510 με αλλαγές στο καστ.

Μπαλέτα Μπεζάρ και Κιέβου: Δύο μαγικά ταξίδια στον κόσμο του χορού

Δύο κορυφαία μπαλετικά σχήματα, δύο διαφορετικές προσεγγίσεις του χορού, που όμως συναντιούνται στη μαγεία της κίνησης και στην παγκόσμια γλώσσα του σώματος.

"Το μεγάλο μας τσίρκο" με φωτογραφίες από την mega μουσικοθεατρική παράσταση

Ελεωνόρα Ζουγανέλη, Δημήτρης Γκοτσόπουλος, Γιάννης Ζουγανέλης και ο μουσικός και τραγουδιστής Κώστας Τριανταφυλλίδης πρωταγωνιστούν στο εμβληματικό έργο του Καμπανέλλη "Το μεγάλο μας τσίρκο", σε μουσική Σταύρου Ξαρχάκου και σκηνοθεσία Πέτρου Ζούλια στο Κέντρου Πολιτισμού 'Ελληνικός Κόσμος'.