Θεσμοφοριάζουσες

3

Καλό παράδειγμα αριστοφανικού ανεβάσματος, με έμφαση στο ζουμί του κειμένου και στα σκηνικά ευρήματα αντί στις βωμολοχίες, την επιθεωρησιακή ανάγνωση ή τις αναγωγές στο εδώ και τώρα, που αδικείται κατά βάση από ένα «αδύναμο σημείο», το ίδιο το κείμενο.

Θεσμοφοριάζουσες

Καλό παράδειγμα αριστοφανικού ανεβάσματος, με έμφαση στο ζουμί του κειμένου και στα σκηνικά ευρήματα αντί στις βωμολοχίες, την επιθεωρησιακή ανάγνωση ή τις αναγωγές στο εδώ και τώρα, που αδικείται κατά βάση από ένα «αδύναμο σημείο», το ίδιο το κείμενο.

Θεσμοφοριάζουσες - εικόνα 1

Eξηγούμαι κι εξομολογούμαι: θεωρώ τις «Θεσμοφοριάζουσες» από τα λιγότερο ενδιαφέροντα αριστοφανικά έργα. Μπορεί να συμπληρώνουν με τη «Λυσιστράτη» και τις «Εκκλησιάζουσες» την τριάδα των «γυναικείων έργων» του κωμωδιογράφου, θεωρώ όμως πως δεν φτάνει τα άλλα δύο σε ουσία ή κωμικότητα (στη «Λυσιστράτη» το εύρημα θέλει τις γυναίκες να αμπαρώνονται στην Ακρόπολη και να στερούν από τους άντρες το σεξ για χάρη της ειρήνης, ενώ στις «Εκλησιάζουσες» παραδίδεται η διακυβέρνηση στις γυναίκες).

Κι εδώ έχουμε μια περίπτωση αριστοφανικής κωμωδίας που επαφίεται στη μεταμφίεση, προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι να επηρεάσουν διά της απάτης τη λήψη μιας συλλογικής απόφασης: ο Μνησίλοχος, γέρος συγγενής του Ευριπίδη, παρίσταται –υποχρεωτικά μεταμφιεσμένος σε γυναίκα– στη γυναικεία γιορτή προς τιμήν της Δήμητρας. Σταλμένος από τον ίδιο τον τραγικό ποιητή, έχει ως αποστολή να στρέψει τις γυναίκες υπέρ του, καθώς αυτές, απηυδισμένες από το «μισογυνισμό» του, σκοπεύουν να εκδώσουν τιμωρητική απόφαση.

Το έργο (και το χιούμορ του) στήνεται αφενός πάνω στην υπεράσπιση του Ευριπίδη, με διάφορα επιχειρήματα που επιστρατεύει ο Μνησίλοχος «κατά των γυναικών» για να του δώσει δίκιο, και αφετέρου, αφού αποκαλυφθεί η απάτη και κρατηθεί αιχμάλωτος, στο κόλπο που μηχανεύεται –παίζει, παρωδώντας τις, σκηνές από έργα του τραγικού– για να τον καλέσει σε βοήθεια.

Θεσμοφοριάζουσες - εικόνα 2

Ο Βαγγέλης Θεόδωροπουλος, εστιάζοντας στα βασικά δεδομένα του κειμένου, εμπλούτισε κάθε σκηνή με κωμικά ευρήματα και γκαγκ (με αποκορύφωμα ίσως τη μεταμφίεση, που τροφοδότησε ολόκληρη σκηνή), διάβασε με χοντροκομμένο χιούμορ –όχι χωρίς λόγο– συγκεκριμένους ρόλους (όπως του τοξότη), δεν αυτολογοκρίθηκε στα σεξουαλικά αστεία, αλλά δεν έκανε κι εκβιαστική χρήση τους, δεν κατέφυγε σε επικαιροποιήσεις ή εύκολους αναχρονισμούς (σημαντική η συμβολή της νέας μετάφρασης του Παντελή Μπουκάλα). Παρέδωσε, με λίγα λόγια, μια διασκεδαστική παράσταση, ίσως κάπως συγκρατημένη, με μια «ευγένεια» ύφους που την απομακρύνει τόσο από το λαϊκό κι επιθεωρησιακό ανέβασμα του Αριστοφάνη, που έχουν δημιουργήσει σχολή, όσο και από τη νεόκοπη αποδόμησή του.

Θεσμοφοριάζουσες - εικόνα 3

Επιπροσθέτως, η παράσταση αποτέλεσε εμφανώς δουλειά συνόλου, την οποία υπηρέτησαν με κέφι οι ηθοποιοί, χωρίς να καταφεύγουν σε κραυγαλέα κόλπα (Μ. Παπαδημητρίου, Γ. Χρυσοστόμου, Οδ. Παπασπηλιόπουλος και –ο καλύτερος, θεωρώ, όλων– Γ. Παπαγεωργίου), από την οποία δεν έλειπαν οι συγκινησιακές σκηνές, όπως αυτή της Παράβασης στην οποία οι γυναίκες υπερασπίζονται το φύλο τους. Χαρίεν το σκηνικό (Μ. Αυγερινού), όμως χρειάζεται μικρότερα της Επιδαύρου θέατρα για να λειτουργήσει, ακριβώς όπως και η συγκρατημένη χορογραφία (Σ. Μικρούτσικου) και η διακριτική μουσική (Ν. Κυπουργός).

Οι επόμενες στάσεις της περιοδείας είναι οι εξής: Κηποθέατρο Παπάγου (3-4/9), Δημοτικό Θέατρο Άλσους Ηλιούπολης (6/9), Θέατρο Βράχων (7/9), Βεάκειο (12/9), Θέατρο Ρεματιάς (13-14/9), Θέατρο Πέτρας (17/9), Ηρώδειο (19/9). Διάρκεια: 117΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Θεσμοφοριάζουσες

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 117 '

Η ανάγκη για πολιτική σταθερότητα διατυπωμένη από το στόμα των γυναικών, σε μια παράσταση με σύγχρονη ματιά, πιστή ωστόσο στο αριστοφανικό πρωτότυπο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Νέες φωτογραφίες από τον "Θάνατο του εμποράκου" που συνεχίζει την καλοκαιρινή του περιοδεία

Η πρώτη στάση της εμβληματικής παράστασης του Γιώργου Νανούρη σημειώθηκε από ένα ακόμα sold-out και ταξιδεύει σε άλλα ανοιχτά θέατρα της Ελλάδας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
09/07/2025

Παράταση υποβολής αιτήσεων για το 3ο Be-Hive Theatre Festival 2025

Λόγω της μεγάλης αποδοχής από τις ομάδες, το Φεστιβάλ παρατείνει τη διάρκεια υποβολής αιτήσεων.

"Ο Πατέρας μου": Το συγκινητικό έργο του Ζελέρ έρχεται στο θέατρο Στοά

Ο Θανάσης Παπαγεωργίου φέρνει στη Στοά ένα από τα πιο σπουδαία έργα της σύγχρονης δραματουργίας: "Ο Πατέρας μου" του Φλοριάν Ζελέρ.

Τι θα δούμε στο θέατρο "Μπέλλος" τη σεζόν 2025-26

Επιστρέφει η μεγάλη θεατρική επιτυχία "Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα"; Τι άλλο ετοιμάζει για τη νέα σεζόν η ομάδα The Young Quill;

Πέντε ραντεβού στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Με σύγχρονα ελληνικά έργα, μία επανάληψη, δύο πολυαναμενόμενες ξένες μετακλήσεις και μια σημαντική πολιτική μαρτυρία συνεχίζεται το πρόγραμμα του Φεστιβάλ, σε Μικρή Επίδαυρο και Πειραιώς 260, την εβδομάδα 10-16 Ιουλίου.

Οι πρώτοι σταθμοί της "Ηλέκτρας" του Δημήτρη Τάρλοου στην Αθήνα

Δείτε φωτογραφίες από την πρεμιέρα της "Ηλέκτρας" στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου. Την παράσταση του σκηνοθέτη Δημήτρη Τάρλοου που συνεχίζει με μεγάλη περιοδεία, παρακολούθησαν πάνω από 16.000 θεατές.

Ακρόαση από το θέατρο Αγγέλων Βήμα με προορισμό τη θεατρική Αυστραλία

Ένα θεατρικό αφιέρωμα στη σύγχρονη δραματουργία της Αυστραλίας ετοιμάζει το Αγγέλων Βήμα για τη σεζόν 2025-26.