Φεγγίτης

3

Βάζοντας στο επίκεντρο τη σχέση δύο ανθρώπων με διαφορετική πολιτική θεώρηση του κόσμου, το έργο ξεκινάει ως δυνατό κοινωνικό δράμα, αλλά καταλήγει κάπως αναποφάσιστο, κάτι που διαφαίνεται και στη συγκεκριμένη παράσταση των δύο ταχυτήτων.

Φεγγίτης

Βάζοντας στο επίκεντρο τη σχέση δύο ανθρώπων με διαφορετική πολιτική θεώρηση του κόσμου, το έργο ξεκινάει ως δυνατό κοινωνικό δράμα, αλλά καταλήγει κάπως αναποφάσιστο, κάτι που διαφαίνεται και στη συγκεκριμένη παράσταση των δύο ταχυτήτων.

Φεγγίτης - εικόνα 1

Μοιρασμένο εξίσου ανάμεσα στο προσωπικό και το κοινωνικό πρόσημο είναι το έργο του Βρετανού συγγραφέα, που γράφτηκε το 1995 και ανέβηκε στην Ελλάδα ένα χρόνο αργότερα με τον τίτλο «Γυάλινος ουρανός». Ξαναβλέποντάς το τώρα σε νέα μετάφραση της Μιρέλλας Παπαοικονόμου και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη, δεν μπορεί να μην παρατηρήσει κάποιος την επικαιρότητα που διατηρεί η κοινωνικοπολιτική του ταυτότητα. θα μπορούσε να είναι ένα έργο που έχει γραφτεί στον απόηχο του τραπεζικού κραχ της πρώτης δεκαετίας του 20ού αιώνα και της μεγάλης ανακατάταξης που προκάλεσε στην κοινωνική διαστρωμάτωση.

Στο έργο παρακολουθούμε τη συνάντηση του Τομ και της Κίρα, δύο πρώην εραστών, τρία χρόνια μετά το χωρισμό τους, όταν η σύζυγος του Τομ μαθαίνει για τη σχέση τους. Ο Τομ είναι επιτυχημένος επιχειρηματίας της εστίασης, κυνικός και υλιστής, και η κατά είκοσι χρόνια νεότερή του Κίρα μια παθιασμένη, ιδεολόγος δασκάλα που υπηρετεί σε σχολείο μιας υποβαθμισμένης περιοχής του Λονδίνου. Η συνάντησή τους, κατόπιν μάλιστα της παραίνεσης του γιου του Τομ, θα στραφεί μοιραία γύρω από τα συναισθήματα και τη σχέση τους, αλλά θα φέρει στην επιφάνεια και τις διαφορετικές τους κοσμοθεωρίες, που φαίνεται να λειτουργούν ως σημαντικό εμπόδιο για μια ενδεχόμενη –νόμιμη πλέον– επανένωση.

Φεγγίτης - εικόνα 2

Φιλτράροντας το προσωπικό μέσα από το κοινωνικό και αντίστροφα, ο «Φεγγίτης» έχει τα εχέγγυα ενός δυνατού κοινωνικού δράματος –έχει τιμηθεί, άλλωστε, με διάφορα βραβεία–, ­τελικά όμως δίνει την εντύπωση, τουλάχιστον σε αυτήν την παρουσίαση, ενός «αναποφάσιστου» έργου, στο οποίο δεν έχουν χωνευτεί αρμονικά τα δύο παράλληλα ζητούμενα. Υπάρχουν μάλιστα σκηνές όπου η σύγκρουση με το έντονο ταξικό πρόσημο στην οποία επιδίδονται οι δύο ήρωες κάνει το έργο να ακούγεται άκαμπτο. Βέβαια, αυτές οι σκηνές στην παράσταση είναι οι πιο ενδια­φέρουσες, μια που τόσο ο Δημήτρης Καταλειφός όσο και η Λουκία Μιχαλοπούλου αποδίδουν με θέρμη τη συγκεκριμένη πλευρά των ρόλων τους κι έτσι αίρεται το άνευρο συναίσθημα που επικρατεί σε άλλα σημεία.

Εκεί που η παράσταση διαψεύδει τις προθέσεις των συντελεστών της είναι αυτή καθαυτή η ερωτική ιστορία: ίσως λόγω χημείας, οι δύο καλοί ηθοποιοί δεν πείθουν ότι κάποτε αγαπήθηκαν παράφορα, ειδικά καθώς ο Καταλειφός ερμηνεύει άβολα τον γοητευτικό μεσήλικο εραστή. Η μουσική του Μίνωα Μάτσα αναπληρώνει τη χωλαίνουσα συναισθηματική ατμόσφαιρα, ίσως όμως καταλήγει να ακούγεται παράφωνη σε σχέση με το υπόλοιπο κλίμα, ενώ το εμπνευσμένο σκηνικό της Αθανασίας Σμαραγδή, που αποδίδει το σπίτι της Κίρα με γυμνό το σκελετό του επιτρέποντας τη θέα σε όλα τα δωμάτια, εκφράζει από την πλευρά του την πρόθεση ακτινογραφικής διείσδυσης στο «μέσα» των ηρώων. Η διανομή συμπληρώνεται από τον Μιχάλη Πανάδη, που ερμηνεύει ζωηρά τον γιο του Τομ, τον Έντουαρντ.

ΕΜΠΟΡΙΚΟΝ Σαρρή 11, Ψυρρή, 2103211750. Διάρκεια: 130΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Φεγγίτης

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 130 '

Το έργο διερευνά με χιούμορ αν μπορεί να επιβιώσει μια σχέση αγάπης ανάμεσα σε δύο ανθρώπους με διαφορετική κοινωνική και πολιτική κοσμοθεωρία και συμπεριφορά

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πέντε ραντεβού στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Με σύγχρονα ελληνικά έργα, μία επανάληψη, δύο πολυαναμενόμενες ξένες μετακλήσεις και μια σημαντική πολιτική μαρτυρία συνεχίζεται το πρόγραμμα του Φεστιβάλ, σε Μικρή Επίδαυρο και Πειραιώς 260, την εβδομάδα 10-16 Ιουλίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
09/07/2025

Ακρόαση από το θέατρο Αγγέλων Βήμα με προορισμό τη θεατρική Αυστραλία

Ένα θεατρικό αφιέρωμα στη σύγχρονη δραματουργία της Αυστραλίας ετοιμάζει το Αγγέλων Βήμα για τη σεζόν 2025-26.

"Η θάλασσα και ο γέρος": Ο Τάσος Νούσιας στον συγκλονιστικό ρόλο του Σαντιάγο, στην Ηλιούπολη

Ο βραβευμένος Τάσος Νούσιας πρωταγωνιστεί, για 2η χρονιά, στην παράσταση "Η Θάλασσα και ο Γέρος" – μια θεατρική μεταφορά του αριστουργήματος του Έρνεστ Χέμινγουεϊ "Ο Γέρος και η Θάλασσα", σε σκηνοθεσία Μαρλέν Καμίνκσι.

"Στο τσακ!" της Δήμητρας Παπαδοπούλου – Η ξεκαρδιστική κωμωδία επιστρέφει

Η ανατρεπτική κωμωδία της Δήμητρας Παπαδοπούλου "Στο τσακ!" επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στο Θέατρο Αλέκος Αλεξανδράκης και υπόσχεται γέλιο μέχρι δακρύων, μέσα από παρεξηγήσεις, σύγχρονες σχέσεις και... εκπλήξεις στο τσακ.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου συνεχίζει την καλοκαιρινή της περιοδεία

Έχοντας ήδη επισκεφτεί κάποια θέατρα της Ελλάδας και του εξωτερικού, η κατά Τερζόπουλο "Ορέστεια" συνεχίζει να περιοδεύει με τελευταίο σταθμό το Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου.

Αποκλειστικό: Ένα θερινό σινεμά γεννιέται στο Επί Κολωνώ

Το Επί Κολωνώ είναι μια κυψέλη πολιτισμού που δεν σταματά να ονειρεύεται και να μοιράζεται ιδέες και εμπειρίες. Φέτος, μετατρέπει την αυλή του σε θερινό σινεμά, προσκαλώντας μας σε βραδιές ποιοτικού ανεξάρτητου κινηματογράφου, κάτω απ’ τον πλάτανο.

"Ιφιγένεια / Βορά": Από τον βωμό της Αυλίδας, στη σκηνή της Πειραιώς

"Ήρθα εδώ, να δω τη θάλασσα, να διαλογιστώ, ν’ αλλάξω. Πάντα μπορείς να ξαναρχίζεις…". Με αυτή τη φράση ξεκινά το ταξίδι της Ιφιγένειας, όχι στην Αυλίδα αυτή τη φορά, αλλά στην Πειραιώς 260, μέσα από τον θεατρικό μονόλογο "Ιφιγένεια / Βορά", σε κείμενο της Βίβιαν Στεργίου και σκηνοθεσία της Αικατερίνης Παπαγεωργίου.