Ράφτης κυριών

2,5

Φιλότιμο εγχείρημα με μερικές καλές ιδέες και εκτελεσμένο με κέφι, που όμως πέφτει στα συνήθη σφάλματα όσον αφορά στην απόδοση του φαρσικού είδους

Ράφτης κυριών

Φιλότιμο εγχείρημα με μερικές καλές ιδέες και εκτελεσμένο με κέφι, που όμως πέφτει στα συνήθη σφάλματα όσον αφορά στην απόδοση του φαρσικού είδους

Ράφτης κυριών - εικόνα 1

Χαριτωμένο, ευφρόσυνο και εύπεπτο, το είδος της φαρσοκωμωδίας έχει διανύσει μεγαλύτερη του ενός αιώνα σκηνική διαδρομή. Τα έργα της αφορούν κυρίως ιστορίες απιστίας ή κάθε λογής απάτης που περιπλέκονται σε ένα κουβάρι παρεξηγήσεων και μπερδεμάτων, έως ότου επέλθει το «τέλος καλό, όλα καλά», χωρίς καμία απώλεια για απατούντες και απατημένους. Το ενδιαφέρον της δεν οφείλεται στο ιδεολογικό της βάρος, αλλά στα άκρως θεατρικά χαρακτηριστικά της, ειδικά όταν συνυπάρχουν στα καλά δείγματα του είδους: κωμικότητα, πρόσωπα στα όρια της καρικατούρας, συνεχείς ανατροπές, ρυθμός. Αυτό είναι το οπλοστάσιό της, που μπορεί να αποτελέσει μάλιστα πεδίον δόξης λαμπρό για σκηνοθετικές και ερμηνευτικές δοκιμές και «πειράγματα».

Αυτά ακριβώς τα χαρακτηριστικά, όμως, είναι που αποδεικνύονται συχνά επιζήμιοι σύμβουλοι και οι σύγχρονες παραστάσεις εγκλωβίζονται σε ένα στιλ παρερμηνείας που τείνει να αποτελέσει κοινό τόπο: φωνές και εντάσεις στην προσπάθεια να κατακτηθεί ο ρυθμός, υπέρμετρη σκηνοθεσία και πλήθος ευρημάτων, σχετικά και άσχετα με το έργο, που καταλήγουν να το καπελώσουν, ευκολίες στην απόδοση των ρόλων, ίσως και μια αφ’ υψηλού θεώρηση πως το είδος θέλει πολλή «εξωτερική βοήθεια».

Ράφτης κυριών - εικόνα 2

Η παράσταση του «Ράφτη κυριών» που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Μυλωνάς, μια τυπική φάρσα συζυγικής απιστίας, πέφτει στα παραπάνω σφάλματα. Αν και η έναρξη είναι υποσχόμενη, με όλο το θίασο επί σκηνής να επιδίδεται σε χορευτικές φιγούρες παίζοντας με τον ρυθμό και το ύφος, και ακολουθεί μια σκηνή δοσμένη χαριτωμένα με γαλλικές φράσεις και λέξεις, προδιαθέτοντας πως κάτι ωραίο θα δούμε, εντέλει η παράσταση ούτε κάποια πρόταση καταθέτει αλλά ούτε και το έργο αναδεικνύει. Το κυριότερο πρόβλημα είναι η εντύπωση πως η σκηνοθεσία -και ακολούθως οι ηθοποιοί- παρωδεί τους τύπους που έχει δημιουργήσει αντί να τους υπερασπίζεται. Έτσι ακόμη και οι καλές ιδέες χαντακώνονται (η πεθερά που αποδίδεται ως Κρουέλα ντε Βιλ ή ο μονίμως τσαντισμένος μπάτλερ), κάποιοι ρόλοι αποδίδονται αναμενόμενα (η ερωμένη και η σύζυγος παίζουν τις γλυκανάλατες «γατούλες»), ενώ άλλοι υπερφορτώνονται με αδικαιολόγητα ευρήματα (όπως η πελάτισσα που παίζει εσκεμμένα ως κακή τραγωδός την Κασσάνδρα).

Έπειτα, επικρατούν σταδιακά η ευκολία των ανεβασμένων τόνων σε φωνή και κίνηση και η έλλειψη μέτρου και ισορροπιών, που ακυρώνουν κάθε αίσθηση λεπτότητας (η οποία, όμως, δεν λείπει από το φαρσικό είδος), ξεχειλώνουν τον ρυθμό και αλλοιώνουν τη σπιρτάδα του έργου. Οι ηθοποιοί εγκλωβίζονται σε ένα αμετάβλητο και, κυρίως, εξωτερικό ερμηνευτικό ύφος, που εντέλει ζημιώνει ακόμη και τις καλές ερμηνείες. Το απλό, λειτουργικό σκηνικό με τις μετακινούμενες πόρτες βοηθάει τη δράση (Αμαλία Αντώνη), ενώ τα κοστούμια (Μiltos), με ελάχιστες εξαιρέσεις, προσθέτουν στην ωραία όψη.

ΑΠΟ ΜΗΧΑΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟ, Ακαδήμου 13, Μεταξουργείο, 2105232097. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ράφτης κυριών

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Κλασική φαρσοκωμωδία γεμάτη ίντριγκες, συζυγικές απιστίες και διασκεδαστικές ανατροπές που δεν έχουν τέλος.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Το μεγάλο μας τσίρκο": Το ιστορικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη ξανά στα φώτα της σκηνής

Ο Πέτρος Ζούλιας σκηνοθετεί το έργο-σταθμός της θεατρικής και πολιτικής ιστορίας μας, σε μια μουσικοθεατρική υπερπαραγωγή, με την Ελεωνόρα Ζουγανέλη και τον Δημήτρη Γκοτσόπουλο επικεφαλής του πολυμελούς θιάσου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
05/12/2025

Τιμητική βράβευση στον σκηνοθέτη και συγγραφέα Μπάμπη Πλαϊτάκη από τον οργανισμό Heritage & Museums

Προβολή της θεατρικής του παράστασης "Δείπνο με τον Μεγαλέξανδρο".

Η "Φόνισσα" σε σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή

Η "Φόνισσα" εμπνέει τη νεοσύστατη Ομάδα "Φάος", που υπό τη σκηνοθεσία του Θοδωρή Αμπαζή μετατρέπει τον παπαδιαμαντικό λόγο σε μουσικοθεατρική παράσταση, φωτίζοντας εκ νέου τη σκοτεινή δύναμη του εμβληματικού έργου.

Το θέατρο "Τζένη Καρέζη" υποστηρίζει την απεργία των ηθοποιών

'Το θέατρο χωρίς τους ανθρώπους του, δεν μπορεί να υπάρξει': Σε ακύρωση παραστάσεων προχωράει το θέατρο "Τζένη Καρέζη", δείχνοντας την υποστήριξή του στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών.

Τι ισχύει με την απεργία που ανακοίνωσε το Σ.Ε.Η.

Διαβάστε την ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος που στηρίζει τα αιτήματα του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών.

Έξι παραστάσεις σηκώνουν ξανά αυλαία (4-10/12)

Επιστρέφουν στις σκηνές από 4 έως 10 Δεκεμβρίου κι αξίζουν οι έξι θεατρικές επαναλήψεις που ακολουθούν.

"Αγωνία Ιερή": Σπουδή πάνω στο έργο και τη ζωή της Εύας Palmer Σικελιανού

Μια τελετουργική παράσταση για τη ζωή και το όραμα της Εύας Palmer Σικελιανού. Η γυναίκα που ύφανε τον μύθο με το παρόν, αντιστάθηκε σε καθεστώτα και ανέστησε το αρχαίο δράμα επιστρέφει στη σκηνή μέσα από μια πολιτική, ποιητική σπουδή με πρωταγωνίστρια την Ελένη Νιωτάκη.