Καντίντ ή η αισιοδοξία

4

Αποτελεί ρίσκο και φανερώνει τόλμη η επιλογή του Θωμά Μοσχόπουλου να διασκευάσει για τη σκηνή το μάλλον άγνωστο στο ευρύ κοινό διήγημα του Βολταίρου – και μάλιστα με μια ομάδα νέων ηθοποιών.

Καντίντ ή η αισιοδοξία

Αποτελεί ρίσκο και φανερώνει τόλμη η επιλογή του Θωμά Μοσχόπουλου να διασκευάσει για τη σκηνή το μάλλον άγνωστο στο ευρύ κοινό διήγημα του Βολταίρου – και μάλιστα με μια ομάδα νέων ηθοποιών.

Καντίντ ή η αισιοδοξία - εικόνα 1

O σκηνοθέτης βρήκε στήριγμα στη συνθήκη του «θεάτρου μέσα στο θέατρο», για να μεταφέρει στη σκηνή την ιστορία του νεαρού Καντίντ, που μια σειρά μαρτυρικών περιπετειών τον κάνουν να απορρίψει­ την αφελώς αισιόδοξη θεώρησή­ του πως «ό,τι γίνεται γίνεται για καλό» και «ο κόσμος μας είναι ο καλύτερος δυνατός». Η φιλοσοφική ρητορική ενός έργου του Διαφωτισμού που σαρκάζει τις κοινωνικές συμβάσεις, την υποκρισία της αριστοκρατίας και του κλήρου, την ιδεολογική ακαμψία της αυθεντίας, «καμουφλάροντας» την πολεμική του κάτω από την περιπετειώδη φόρμα και το απλό, αλληγορικό ύφος της παραβολής, δίνεται επί σκηνής ως δραματοποιημένη αφήγηση και ως παιχνίδι ρόλων, σε ένα αριστοκρατικό σαλόνι όπου οι ευγενείς ακροατές του Καντίντ αναπαριστούν μαζί του το περιπετειώδες ταξίδι του.

Την παράσταση χαρακτηρίζουν το χαρίεν, άκρως θεατρικό ύφος, η λεπτή ειρωνεία και μια ανάλαφρη θεατρικότητα σε αισθητή αντίθεση με τις φρικαλεότητες που υφίσταται ο Καντίντ (μεταξύ άλλων επιβιώνει ενός ναυαγίου, φυλακίζεται, εξαπατάται, βρίσκεται αντιμέτωπος με μια φυλή ανθρωποφάγων κ.ά.), επιλογή που αποδεικνύεται λειτουργικότερη από οποια­δήποτε προσπάθεια ρεαλισμού, ενώ παράλληλα αποτελεί ένα εύστοχο σχόλιο για το τότε και το τώρα, για τη διαχρονικά βίαιη ιστορία της ανθρωπότητας.

Καντίντ ή η αισιοδοξία - εικόνα 2

Καθοριστικό εργαλείο εφαρμογής της σκηνοθετικής ιδέας η όψη, μεγεθύνει τη μη ρεαλιστική συνθήκη στα όρια της καρικατούρας: κοστούμια που αναμειγνύουν την αισθητική του 18ου αιώνα, επί τούτου υπερτονισμένη, με δάνεια από το μιούζικ χολ, ακόμη και από το punk (Κλερ Μπρέισγουελ), δισδιάστατα σκηνικά, μια μακέτα θεάτρου με μινιατούρες που συμπληρώνουν τη φυσική παρουσία των ηθοποιών­, παιχνίδι με το φως και τις σκιές, όλα λειτουργούν προς ενίσχυση του παιχνιδιού με τη θεατρικότητα (σκηνικά: Ευαγγελία Θεριανού, ­φωτισμοί: Σοφία Αλεξιάδου).

Η σκηνοθετική ιδέα, εκτελεσμένη με ζέση από τους ηθοποιούς (γύρω από τον Μιχάλη Συριόπουλο ως Καντίντ συγκεντρώνονται οι υπόλοιποι ηθοποιοί σε πολλαπλούς ρόλους), αναπληρώνει τη θεατρικότητα που λείπει από το πρωτότυπο κείμενο. Όμως, παρά τις «ενέσεις» θεατρικότητας, η παράσταση δεν αποφεύγει μια χωρίς διακυμάνσεις γραμμικότητα, η οποία ενδεχομένως οδηγεί σε κόπωση τον θεατή ακριβώς τη στιγμή που χρειάζεται η προσοχή του. στο φινάλε δηλαδή, όταν ο Καντίντ, αμφισβητώντας ό,τι θεωρούσε μέχρι τότε προϊόν αυθεντίας, κάνει το καθοριστικό βήμα προς την ωριμότητα και την ουσιαστική ενηλικίωση. Ενδεχομένως λίγο περισσότερο «ξεσκόνισμα» του κειμένου να αναδείκνυε πλήρως τις αστραφτερές ιδέες, αλλά δεν χρεώνω απόλυτη ευθύνη στον σκηνοθέτη για τα βαρίδια της παράστασης. Έχοντας υπόψη ανάλογα παθητικά και άλλων παραστάσεων που δραματοποιούν λογοτεχνικά κείμενα, αναρωτιέμαι μήπως έφτασε η στιγμή να επιστρέψουν οι σκηνοθέτες σε έργα κατεξοχήν προορισμένα για τη σκηνή.

ΘΕΑΤΡΟ ΠΟΡΤΑ Λεωφ. Μεσογείων 59, Αμπελόκηποι, 2107711333. Διάρκεια: 110΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Καντίντ ή η αισιοδοξία

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 110 '

Μια παραβολή πάνω στη στάση που οφείλει να έχει ο άνθρωπος κάθε εποχής, σε ένα έργο κριτικής και αμφισβήτησης, όπου συγκλίνουν μοναδικά η λογοτεχνία με τη φιλοσοφία

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Κατερίνα Γώγου: Το Γαμώτο που Δεν Έζησα" για 5η συνεχή χρονιά

Μετά από τέσσερις σεζόν sold-out παραστάσεων, η θεατρική αναμέτρηση με τη ζωή και το έργο της Κατερίνας Γώγου επιστρέφει στη Σκηνή "Brecht"-2510 με αλλαγές στο καστ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/09/2025

Μπαλέτα Μπεζάρ και Κιέβου: Δύο μαγικά ταξίδια στον κόσμο του χορού

Δύο κορυφαία μπαλετικά σχήματα, δύο διαφορετικές προσεγγίσεις του χορού, που όμως συναντιούνται στη μαγεία της κίνησης και στην παγκόσμια γλώσσα του σώματος.

"Το μεγάλο μας τσίρκο" με φωτογραφίες από την mega μουσικοθεατρική παράσταση

Ελεωνόρα Ζουγανέλη, Δημήτρης Γκοτσόπουλος, Γιάννης Ζουγανέλης και ο μουσικός και τραγουδιστής Κώστας Τριανταφυλλίδης πρωταγωνιστούν στο εμβληματικό έργο του Καμπανέλλη "Το μεγάλο μας τσίρκο", σε μουσική Σταύρου Ξαρχάκου και σκηνοθεσία Πέτρου Ζούλια στο Κέντρου Πολιτισμού 'Ελληνικός Κόσμος'.

Η επιστήμη συναντά την κωμωδία στο νέο stand-up των Science Reactors

Η ομάδα που έχει ως σκοπό να δούμε τη χιουμοριστική πλευρά των επιστημών διοργανώνει stand-up στο Μουσείο Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Η Μυρτώ Αλικάκη είναι η "Linda" στο Επί Κολωνώ

Η Μυρτώ Αλικάκη πρωταγωνιστεί φέτος στη "Linda" της Πενέλοπε Σκίνερ σε σκηνοθεσία Ελένης Σκότη, που συνεχίζεται για δεύτερη χρονιά στο θέατρο Επί Κολωνώ. Η προπώληση έχει ήδη ξεκινήσει και η διαθεσιμότητα είναι ήδη περιορισμένη.

Τέσσερις δυνατές επιστροφές από τη Happy Productions στη νέα θεατρική σεζόν

Η θεατρική εταιρεία Happy Productions επανέρχεται δυναμικά στη νέα σεζόν, παρουσιάζοντας τέσσερις αγαπημένες παραγωγές που έχουν ήδη κερδίσει το κοινό και συνεχίζουν με ανανεωμένη ενέργεια.

"Οι 12 ένορκοι" συνεχίζουν για 11ο χρόνο στο Θέατρο Αλκμήνη

Η σπουδαία παράσταση "Οι 12 ένορκοι" του Ρέτζιναλντ Ρόουζ, σε μετάφραση και σκηνοθεσία Κωνσταντίνας Νικολαΐδη, επιστρέφει για 11η σεζόν στο Θέατρο Αλκμήνη, κερδίζοντας κοινό και διακρίσεις με συνεχόμενα sold-out.