Ελένη

3,5

Ο Βασίλης Παπαβασιλείου κηρύσσει την υπεροχή του ποιητή και, αποκαθαίροντας το κείμενο από ρητορικότητες, συνομιλεί με το κοινό σε μια παράσταση-εμπειρία για ταγμένους θεατρόφιλους.

Ελένη

Ο Βασίλης Παπαβασιλείου κηρύσσει την υπεροχή του ποιητή και, αποκαθαίροντας το κείμενο από ρητορικότητες, συνομιλεί με το κοινό σε μια παράσταση-εμπειρία για ταγμένους θεατρόφιλους.

Ελένη - εικόνα 1

Πού πήγαν η ομορφιά και τα νιάτα της μυθικής Ελένης; Γερασμένη παρατηρεί τη ζωή από την πολυθρόνα της. Τη ζωή που πέρασε, τη ζωή που έζησε, τη ζωή που έχασε... με βαθιά γνώση πια για τις Ιθάκες, για τους έρωτες και τους πολέμους. Θυμάται τον Μενέλαο και τον Πάρι που μονομάχησαν για χάρη της, αναγνωρίζει τη δύναμη των θεών, την Κλυταιμνήστρα και τη δίκαιη πράξη του Ορέστη, τους Τρώες και τους Αχαιούς, θυμάται τα πλούτη και τις δόξες. Τίποτα δεν ψηλώνει, τίποτα δεν χαμηλώνει στην ανάμνηση και όλα έχουν το ίδιο μέγεθος μπροστά στη φθορά του χρόνου. Οι νεκροί κατοικούν στο σπίτι της, αλλά δεν τους φοβάται, οι δούλες της την περιγελούν, της βάφουν το πρόσωπο, αλλά εκείνη τις πληρώνει με το νόμισμα μιας σκληρής διαπίστωσης: «Μια μέρα όλοι θα πεθάνουμε». Το παλιό σπίτι της είναι ο χώρος όπου οι σκέψεις της Ελένης, του αλλοτινού συμβόλου της ομορφιάς, ξεδιπλώνονται ως ιστορία του μύθου της αλλά και της ανθρωπότητας.

Ο Γιάννης Ρίτσος έγραψε την «Ελένη», το πεζόμορφο ποίημα από τη συλλογή «Τέταρτη Διάσταση», το 1970, όντας σε κατ’ οίκον περιορισμό κατά την περίοδο της δικτατορίας. Ο Βασίλης Παπαβασιλείου πρωτοσυναντήθηκε θεατρικά με το κείμενο το 1999, όταν ανέβασε στην Πνύκα μια ανθολόγηση από το έργο του. Πιστεύοντας ότι το θέατρο του Ρίτσου είναι ένα θέατρο γλώσσας και ιδεών, ένα θέατρο που δεν αφορά την αντρική ή τη γυναικεία ψυχή αλλά το πάθος, επέλεξε τον εαυτό του για τον ρόλο αυτής της ηρωίδας χωρίς ηλικία. Άλλωστε, το πρόσωπο του έργου δεν είναι παρά ένα πρόσχημα.

Ελένη - εικόνα 2

Η εκφραστική ευθύτητα του Βασίλη Παπαβασιλείου μας συγκινεί πάντα. Το ερμηνευτικό του σόλο είναι μια μαθητεία πάνω στην τέχνη της εκφοράς του λόγου καθώς και στην τέχνη της ανάκλησης του βιώματος και της συναισθηματικής μνήμης. Συνυπάρχοντας στη σκηνή με ένα βουβό πρόσωπο (Νίκος Σακαλίδης), απλοποιεί την υποκριτική για χάρη του λόγου. Θέλεις να τα ακούσεις όλα, όμως η πανομοιότυπη και παρατατική ανάπτυξη της εξηντάλεπτης αφήγησης κάποιες φορές «μπλοκάρει» την κλιμάκωση της έντασης, την ανάδυση του πικρού χιούμορ, ίσως και την ολοκληρωτική συγκίνηση.

ΘΕΑΤΡΟ ΤΕΧΝΗΣ «ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ» Φρυνίχου 14, Πλάκα, 2103222464. Διάρκεια 60΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ελένη

  • Δραματοποιημένη Ποίηση
  • Διάρκεια: 60 '

Το ανθρώπινο πάθος φωτίζεται στοργικά και συνάμα ανελέητα, έρμαιο μιας υπέρτερης διαπλοκής δυνάμεων, καθώς ο πόθος, η δόξα και η ομορφιά συνθέτουν το δίχτυ της μοίρας μας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μάρτυρας κατηγορίας"- Μυστήριο και αμείωτο σασπένς και 3η χρονιά στο "Δημήτρης Χορν"

Με ένα καστ γεμάτο ταλέντο και ενέργεια, η παράσταση "Μάρτυρας κατηγορίας" ζωντανεύει το θρυλικό δικαστικό θρίλερ της Άγκαθα Κρίστι στο θέατρο "Δημήτρης Χορν". Για 3η χρονιά η ένταση και η αληθοφάνεια κρατούν το κοινό καθηλωμένο από την πρώτη στιγμή ως το συγκλονιστικό φινάλε.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/12/2025

"Το μεγάλο μας τσίρκο": Το ιστορικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη ξανά στα φώτα της σκηνής

Ο Πέτρος Ζούλιας σκηνοθετεί το έργο-σταθμός της θεατρικής και πολιτικής ιστορίας μας, σε μια μουσικοθεατρική υπερπαραγωγή, με την Ελεωνόρα Ζουγανέλη και τον Δημήτρη Γκοτσόπουλο επικεφαλής του πολυμελούς θιάσου.

Τιμητική βράβευση στον σκηνοθέτη και συγγραφέα Μπάμπη Πλαϊτάκη από τον οργανισμό Heritage & Museums

Προβολή της θεατρικής του παράστασης "Δείπνο με τον Μεγαλέξανδρο".

Η "Φόνισσα" σε σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή

Η "Φόνισσα" εμπνέει τη νεοσύστατη Ομάδα "Φάος", που υπό τη σκηνοθεσία του Θοδωρή Αμπαζή μετατρέπει τον παπαδιαμαντικό λόγο σε μουσικοθεατρική παράσταση, φωτίζοντας εκ νέου τη σκοτεινή δύναμη του εμβληματικού έργου.

Το θέατρο "Τζένη Καρέζη" υποστηρίζει την απεργία των ηθοποιών

'Το θέατρο χωρίς τους ανθρώπους του, δεν μπορεί να υπάρξει': Σε ακύρωση παραστάσεων προχωράει το θέατρο "Τζένη Καρέζη", δείχνοντας την υποστήριξή του στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών.

Τι ισχύει με την απεργία που ανακοίνωσε το Σ.Ε.Η.

Διαβάστε την ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος που στηρίζει τα αιτήματα του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών.

Έξι παραστάσεις σηκώνουν ξανά αυλαία (4-10/12)

Επιστρέφουν στις σκηνές από 4 έως 10 Δεκεμβρίου κι αξίζουν οι έξι θεατρικές επαναλήψεις που ακολουθούν.