Το στρίψιμο της βίδας

3

Στην καταπιεσμένη σεξουαλικότητα εστιάζει αυτή η διασκευή του περίφημου μυθιστορήματος. Η Θάλεια Ματίκα και ο Ιάσων Παπαματθαίου αντεπεξέρχονται ικανοποιητικά, όμως η ανησυχαστική αίσθηση οντολογικού τρόμου του έργου δεν στοιχειώνει τη σκηνή.

Το στρίψιμο της βίδας

Στην καταπιεσμένη σεξουαλικότητα εστιάζει αυτή η διασκευή του περίφημου μυθιστορήματος. Η Θάλεια Ματίκα και ο Ιάσων Παπαματθαίου αντεπεξέρχονται ικανοποιητικά, όμως η ανησυχαστική αίσθηση οντολογικού τρόμου του έργου δεν στοιχειώνει τη σκηνή.

Το στρίψιμο της βίδας - εικόνα 1

Γραμμένη το 1898, στο γύρισμα του αιώνα, με τον Νίτσε να έχει αποφανθεί πως «δεν υπάρχουν γεγονότα, μόνο οι ερμηνείες τους», η περίφημη νουβέλα του Χένρι Τζέιμς είναι πολλά περισσότερα από μια ιστορία φαντασμάτων. Με αυτό το πρόσχημα –μια γκουβερνάντα βλέπει απειλητικά οράματα όταν αναλαμβάνει τη φροντίδα δύο ορφανών–, ο συγγραφέας προκαλεί ένα ανησυχαστικό, οντολογική υφής «στρίψιμο της βίδας» στο μυαλό του αναγνώστη.
Είναι όντως στοιχειωμένη η έπαυλη; Όσα συμβαίνουν είναι τεχνάσματα δύο σατανικών παιδιών ή νοσηρές φαντασιώσεις της γκουβερνάντας; Και ακόμη, είναι η αντίληψή μας ένας ασφαλής οδηγός για την αλήθεια και οι λέξεις μας για τον ορισμό του κόσμου;

Η παραδοξότητα, η αμφισημία, η υποκειμενικότητα και η αβεβαιότητα είναι οι μόνες σταθερές στο «Στρίψιμο της βίδας». Η μετάφραση-διασκευή του Δημοσθένη Παπαδόπουλου, στην ουσία ένα μπρα-ντε-φερ στιχομυθιών για δύο υποκριτές, όπως περίπου η προγενέστερη του Τζέφρι Άτσερ, διατηρεί κάτι από την αινιγματική αίσθηση του έργου, αλλά την ακυρώνει με το λογικοφανές φινάλε «όλα ήταν παιχνίδι του μυαλού». Στενεύει γενικότερα τον ορίζοντα της νουβέλας η ψυχαναλυτικής διάθεσης παράστασή του έτσι όπως εστιάζει στην καταπιεσμένη σεξουαλικότητα και τη θρησκόληπτη νεύρωση της συμπλεγματικής γκουβερνάντας.

Το στρίψιμο της βίδας - εικόνα 2

Ημίφως, σκιές και περιγράμματα, κουρτίνες και ριντό, η επιβλητική πρασιά ενός κατάφυτου κήπου, ομίχλη, καπνός, αιφνίδια σκοτάδια και κηροπήγια... Η σκηνογραφική αντιμετώπιση του Σταύρου Λίτινα παρουσιάζει ενδιαφέρον, το ίδιο και οι ερμηνείες τού –φωνητικά άγουρου, έγκυρου όμως ως σκηνική παρουσία– Ιάσονα Παπαματθαίου και της –πιο έμπειρης και με σωστά κλιμακούμενες εντάσεις– Θάλειας Ματίκα. Κοντράρονται όμως άτσαλα με το βικτοριανό κέλυφος της παράστασης και ξενίζουν, ως παράταιρες ή ιδιοσυγκρασιακά άστοχες, κάποιες πολύ χτυπητές επιλογές: οι μεσογειακές εξάρσεις, τα βίντεο, το «σύνθετο» που θέλει να είναι καθρέφτης, πιάνο αλλά και φέρετρο και, βέβαια, το ποντιακό νανούρισμα.

ΑΝΕΣΙΣ Λεωφ. Κηφισίας 14, Αμπελόκηποι, 2107488881-2. Διάρκεια: 85΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Το στρίψιμο της βίδας

  • Δραματοποιημένη Νουβέλα
  • Διάρκεια: 85 '

Όταν αναλαμβάνει τη φροντίδα δύο ορφανών παιδιών, μια γκουβερνάντα συναντιέται με τους «δαίμονές» της σε ένα παιχνίδι νοητικών παραδοξοτήτων και μεταφυσικού τρόμου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τι συμβαίνει στο θεατρικό wine bar "Taniko";

Ένα κοινωνικό δράμα του Κωνσταντίνου Αβράμη για το ολοένα αυξανόμενο κόστος της υγείας, το gentrification και την κοινωνική ασφυξία, στο Studio Μαυρομιχάλη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
04/11/2025

"Ένας καταπληκτικός καταθλιπτικός": Η ευτυχία θέλει θάρρος

Ο "Καταπληκτικός καταθλιπτικός" του Αντώνη Καλομοιράκη επιστρέφει στο Θέατρο Καλλιρρόης, μπλέκοντας το χιούμορ με τη μελαγχολία σε μια τρυφερή ιστορία για την ευτυχία, τη μοναξιά και τη συμφιλίωση με τη ζωή όπως είναι.

Όταν ο Πόε συναντά τη μουσική: "Το Κοράκι" της ομάδας Νοσταλγία

Η ομάδα Νοσταλγία επιστρέφει με μια ιδιαίτερη θεατρική πρόταση που γεφυρώνει τη λογοτεχνία με τη μουσική πράξη: το "Κοράκι [Ένα Μουσικό Αναλόγιο]" του Έντγακρ Άλαν Πόε σε σκηνοθεσία και μουσική σύνθεση Τώνιας Ράλλη.

"Oops!- Το παράλογο γίνεται θέαμα από τη Nova Melancholia

Η ομάδα Nova Melancholia επιστρέφει με το "Oops!", μια παράσταση που ακροβατεί ανάμεσα στη φάρσα, το σκοτάδι και την υπαρξιακή ειρωνεία.

Η "Λόλα" της Τρούμπας στο Παλλάς με Τρίγγου, Στάνκογλου, Γάλλο

Για πρώτη φορά θα δούμε στο θέατρο Παλλάς το 2026 την κινηματογραφική "Λόλα" που καθόρισε μια ολόκληρη εποχή, σε σκηνοθεσία Χρήστου Σουγάρη.

Όλα όσα θα δούμε τον Νοέμβριο στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ο Νοέμβριος στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά μάς καλεί να ονειρευτούμε, να φροντίσουμε και να συνομιλήσουμε μέσα από νέες πρεμιέρες, δυνατές επιστροφές και παραστάσεις που φωτίζουν με ευαισθησία τον άνθρωπο, την πόλη και τον χρόνο.

Ρούλα Πατεράκη στο ΚΘΒΕ: Στιγμές από την πρωτοποριακή παράσταση για τον Τζον φον Νόιμαν

Η Ρούλα Πατεράκη επιστρέφει στο ΚΘΒΕ με το "SILLILAB: No Difference Between Ho Ho Ho!!!", αποκαλύπτοντας τη ζωή και το έργο του Τζον φον Νόιμαν μέσα από μια θεατρική γλώσσα γεμάτη κίνηση, φως και έκφραση.