Φλόρενς Φόστερ Τζένκινς - Ενθύμιο

3,5

Η φωνή της; Ανέκδοτο. Η μεγαλομανία της; Μνημειώδης. Κι όμως, η Φλόρενς Φόστερ Τζένκινς καθιερώθηκε ως σοπράνο (έστω και με τον τίτλο «της χειρότερης»). Η Ναταλία Τσαλίκη την ερμηνεύει μοναδικά, ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος τη συνοδεύει επάξια και ο Γιάννος Περλέγκας τους σκηνοθετεί ιδιαίτερα κι εμπνευσμένα.

Φλόρενς Φόστερ Τζένκινς - Ενθύμιο

Η φωνή της; Ανέκδοτο. Η μεγαλομανία της; Μνημειώδης. Κι όμως, η Φλόρενς Φόστερ Τζένκινς καθιερώθηκε ως σοπράνο (έστω και με τον τίτλο «της χειρότερης»). Η Ναταλία Τσαλίκη την ερμηνεύει μοναδικά, ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος τη συνοδεύει επάξια και ο Γιάννος Περλέγκας τους σκηνοθετεί ιδιαίτερα κι εμπνευσμένα.

Φλόρενς Φόστερ Τζένκινς - Ενθύμιο - εικόνα 1

Δεν είναι απλώς εκκεντρική, αλλά μια κανονική ντίβα της αντικανονικότητας. Δεν είναι μόνο μια μεγαλομανής με παντελή έλλειψη αυτογνωσίας, αλλά μια λοξή ιέρεια της υπέρβασης – το δηλώνει ευθαρσώς και η ίδια: «Έσπασα τα δεσμά του φόβου». Δεν είναι δηλαδή τόσο μια cult φιγούρα όσο μια αρχετυπικά queer περσόνα. Έτσι παρουσιάζεται η κοσμική κυρία Φλόρενς Φόστερ Τζένκινς (1868-1944) από τη Ναταλία Τσαλίκη στην παράσταση του Θεάτρου Θησείον, δικαιώνοντας τόσο την Αμερικανίδα σοπράνο όσο και την Ελληνίδα πρωταγωνίστρια. Απογειώνοντας τη θεατρικότητα, υιοθετώντας αισθητικές τόσο της κομεντί όσο και του drag show, του ψυχολογικού δράματος όσο και του freak show, ο Γιάννος Περλέγκας «τεντώνει» ένα περιορισμένου ενδιαφέροντος και δυσανάλογα εκτενές έργο για δύο πρόσωπα έτσι όπως φέρνει σε πρώτο πλάνο τις αρετές και απαλείφει εν μέρει τις φλυαρίες του, για να καταθέσει ένα φάλτσο ύμνο στην ελευθερία με αφορμή την πιο παράφωνη σοπράνο όλων των εποχών.

Αν εξαιρέσουμε τις μεγαλόσχημες παύσεις και τους –ενίοτε– ράθυμους ρυθμούς, η παράσταση δίνει την αίσθηση μιας μονοκοντυλιάς έτσι όπως οι δύο ηθοποιοί κινούνται αυτόνομα κι έπειτα τέμνονται και ξαναχωρίζουν, πάντα αρμονικά ή έντεχνα δυσαρμονικά, σαν κάποιος να σχεδιάζει/χορογραφεί επιτόπου τη δράση τους στα ελάχιστα τετραγωνικά μιας αιωρούμενης πλατφόρμας-αναφορά στην αιθεροβάμονα ηρωίδα (κίνηση: Δήμητρα Ευθυμιοπούλου). Η Λουκία Χουλιάρα μπορεί να καυχιέται τόσο για το σκηνικό όσο και για τα κοστούμια-σημείο αναφοράς που φιλοτέχνησε, μπλέκοντας τα έπιπλα εποχής με τα πολυτελή κι ευτελή υφάσματα και τις παλέτες χρωματισμών προκειμένου να συνθέσει το ιδιοσυγκρασιακό σκηνογραφικό κι ενδυματολογικό τοπίο της παράστασης.

Φλόρενς Φόστερ Τζένκινς - Ενθύμιο - εικόνα 2

Ιδανικοί είναι στον ρόλο τους ­τόσο η Ναταλία Τσαλίκη όσο και ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος ως πια­νίστας-συνοδός της Κόσμο ΜακΜουν. Με φόντο το ρεσιτάλ (υποκριτικό αλλά και φωνητικό) της πρώτης, εκείνος εγείρει τα θεμελιώδη ερωτήματα γύρω από τον ορισμό του εαυτού και της τέχνης (αλλά και της αντι-τέχνης), για το σωφρονισμό στο ευρέως αποδεκτό και την αμφισημία της «τελειότητας», για τη συνάφεια του καλλιτέχνη με το χρήμα, ακόμη και για την έλξη του μη κανονικού ή, τέλος, για την αποδοχή του ατελούς και δη του ξεχωριστού. Αδιαπραγμάτευτη είναι η σκηνική χημεία των δύο πρωταγωνιστών, όπως και η ισχύς στη σκηνή-πασαρέλα μεταμορφώσεων της Φλόρενς.

Δεν είμαι βέβαιη ότι οι προβολές με τα ιστορικά ντοκουμέντα και τις παρεμφερείς πληροφορίες (όπως ο υπαινιγμός για τη σύφιλη που επιβάρυνε την ακοή της Φλόρενς) προσφέρουν κάτι στην παράσταση, εκτός από τη βεβαιότητα πως οι δύο ήρωες του έργου διήγαγαν το βίο τους αδιαφορώντας για τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Όπως επίσης δεν είμαι βέβαιη ότι αυτή η παράσταση απευθύνεται στο ευρύ κοινό – ξέρω όμως αρκετούς που θα συγκινηθούν με αυτήν τη στρεβλή ιστορία για το αμφιλεγόμενο της τελειότητας.

Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Φλόρενς Φόστερ Τζένκινς - Ενθύμιο

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Η αληθινή ιστορία της χειρότερης τραγουδίστριας του κόσμου, η οποία έμεινε πιστή στο όνειρό της και ανάγκασε το κοινό να υποκλιθεί όχι στη φωνή της, αλλά στην αγάπη της για την όπερα

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Το τρίτο στεφάνι": Ο Στάθης Λιβαθινός σκηνοθετεί το μυθιστόρημα - σταθμός

Ένα από τα κορυφαία έργα της ελληνικής μεταπολεμικής λογοτεχνίας που με την διαχρονικότητά του μιλά για το σήμερα είναι το βαθιά ελληνικό, σκληρό και συγκινητικό "Τρίτο στεφάνι" του Κώστα Ταχτσή.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/10/2025

Η τολμηρή κωμωδία "Αι Γυμνισταί" έρχεται στο Rabbithole

Στην κωμωδία του Γιώργου Σίμωνα, "Αι Γυμνισταί", δύο άνδρες υποδύονται τέσσερις χαρακτήρες, φέρνοντας στη σκηνή χιούμορ, ελευθερία και μια απρόσμενα τρυφερή ματιά στην ανθρώπινη φύση.

"Μέχρι να σβήσουν τ’ άστρα": Η νέα παράταση του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου στο θέατρο Χώρα

Το τελευταίο έργο της Μπεθ Στιλ, που ενθουσίασε το κοινό του Εθνικού Θεάτρου της Αγγλίας και του West End, για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

Η Άννα Κοκκίνου επιστρέφει με το "Συμπόσιο" του Πλάτωνα

Μια τολμηρή ανάγνωση του "Συμποσίου" παρουσιάζει για 2η χρονιά η Άννα Κοκκίνου. Η παράσταση του Σφενδόνη εξερευνά τον Έρωτα μέσα από τους λόγους οκτώ ξεχωριστών προσωπικοτήτων της αθηναϊκής κοινωνίας.

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα: 21 παγκόσμια επιτυχημένα έργα στη σκηνή

Η σεζόν 2025–2026 σηματοδοτεί την ελληνική πρεμιέρα μιας σειράς διεθνών και σύγχρονων έργων, από κλασικές αναγνώσεις μέχρι κινηματογραφικές μεταφορές, φέρνοντας στο κοινό νέες φωνές, πρωτοποριακές ιστορίες. Και για να είστε στην ώρα σας στη παράσταση και χωρίς άγχος, μπορείτε να μοιραστείτε ένα UberTaxi με τη παρέα σας και με την επιλογή του Split fare να διαμοιράσετε το τελικό κόστος του ταξί.

Αποκλειστικό: "Εραστή" του Πίντερ σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Κοέν

Στο θέατρο Μικρό Γκλόρια κάνει πρεμιέρα τον Νοέμβριο σε μετάφραση και σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Κοέν το ευφυές ντουέτο για τον έρωτα.

Η θανατερά απολαυστική παράσταση που επιστρέφει για 11η χρονιά

Έντεκα χρόνια μετά την πρώτη του εμφάνιση, ο Γιώργος Γαλίτης αποδεικνύει πως οι έξυπνες κωμωδίες δεν πεθαίνουν ποτέ. "Τα ραδίκια ανάποδα" επιστρέφουν στο Altera Pars, πιο ζωντανά και ξεκαρδιστικά από ποτέ.