Ήταν όλοι τους παιδιά μου

4

Το εμβληματικό έργο δικαιώνεται σε αυτήν την παράσταση-πρότυπο μοντέρνου και σκεπτόμενου αστικού θεάτρου. Το ηθικό τέλμα του καπιταλισμού αναγορεύεται σε υπαρξιακό τέλμα και ο ρεαλισμός σε τραγωδία, με τους Δημήτρη Καταλειφό, Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου και Κώστα Βασαρδάνη επικεφαλής ενός αξιοπρόσεκτου θιάσου.

Ήταν όλοι τους παιδιά μου

Το εμβληματικό έργο δικαιώνεται σε αυτήν την παράσταση-πρότυπο μοντέρνου και σκεπτόμενου αστικού θεάτρου. Το ηθικό τέλμα του καπιταλισμού αναγορεύεται σε υπαρξιακό τέλμα και ο ρεαλισμός σε τραγωδία, με τους Δημήτρη Καταλειφό, Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου και Κώστα Βασαρδάνη επικεφαλής ενός αξιοπρόσεκτου θιάσου.

Ήταν όλοι τους παιδιά μου - εικόνα 1

Αύγουστος 1947, κυρια­κάτικο πρωινό, κάπου στην Αμερική. «Καλημέρες», νωχελικό ξεφύλλισμα των εφημερίδων, πειράγματα με τους γείτονες. Σχεδόν τίποτα στην έπαυλη της οικογένειας Κέλερ δεν προμηνύει πως η Ημέρα της Κρίσεως έχει φτάσει. Ο βιο­μήχανος πατέρας που έκανε περιουσία τον καιρό του πολέμου, κατασκευάζοντας εξαρτήματα για τα βομβαρδιστικά της αεροπορίας, θα βρεθεί –επιτέλους– υπόλογος για την ελαττωματική παρτίδα κυλίνδρων που κόστισε τη ζωή είκοσι ενός πιλότων. και όχι μόνο γι’ αυτό και όχι μόνο αυτός. Δεν γράφονται εύκολα τέτοια έργα.

Οι σπάνιες αρετές τού «Ήταν όλοι τους παιδιά μου» φανερώνονται σταδιακά στην ενδελεχώς μελετημένη και άκρως προσεγμένη παράσταση του Γιάννη Μόσχου, ο οποίος, με θεατρολογική εμβρίθεια και σκηνοθετική προσοχή, ξεκινά με έναν σχεδόν ανέμελο τσεχοφισμό και από ένα ρεαλιστικό πλαίσιο για να αποκαλύψει μειλίχια και υπομονετικά, μέσα από καίριες­ δραματικές κορυφώσεις κι εξαίσιες­ συγκρούσεις, το τραγικό υπόβαθρο του έργου. Με απαράμιλλη δεξιοτεχνία ύφους, αδρά μελετημένους χαρακτήρες, αγέρωχο ιδεαλισμό και στοχευμένη κριτική τοποθέτηση απέναντι στον καπιταλισμό, ο Άρθουρ Μίλερ θέτει ζητήματα προσωπικής ηθικής και κοινωνικής ευθύνης, επαναστατικότητας και συμβιβασμού, αφήνοντας μια πυρακτωμένη υπενθύμιση για την αναγκαιότητα του κοινού νου και του ανθρωπισμού σε καιρούς παράλογους και αντι-ουμανιστικούς.

Ήταν όλοι τους παιδιά μου - εικόνα 2

Ένας απερίσκεπτος κι επιπόλαιος αριβίστας, ένας χαριτωμένος αλαζών, είναι ο Τζο Κέλερ έτσι όπως τον ερμηνεύει ο Δημήτρης Καταλειφός. Κανένα μεγαλείο δεν διαθέτει αυτό το εγκληματικό ανθρωπάκι. γι’ αυτό και η τελική συντριβή του σοκάρει. Στον ρόλο της συζύγου του στέκει μία από τις ίσως ελάχιστα αναγνωρισμένες μεγάλες πρωταγωνίστριες του ελληνικού θεάτρου, η σαγηνευτική Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου ως μια Λαίδη Μακμπέθ του 20ού αιώνα, η οποία συγκαλύπτει τα εγκλήματα πίσω από το πειστικό προσωπείο της πονεμένης μητέρας και υποδειγματικής νοικοκυράς.

Χαμηλότονος και όμως εξαιρετικά αποτελεσματικός είναι ο Γιώργος Βουρδάμης στον «άχαρο» ρόλο του ηθικολόγου γιου, αινιγματική λάμψη διαθέτει η Δανάη Επιθυμιάδη (υποψήφια νύφη), με τη σφοδρότητα και το ανισόρροπο πάθος του φιλοσοφημένου τιμωρού προβάλλει ο Κώστας Βασαρδάνης και πραγματικά ξεχωριστοί στους περιφερειακούς τους ρόλους είναι οι Δημήτρης Καραμπέτσης, Ευγενία Αποστόλου, Γιώργος Τζαβάρας και Ιωάννα Παππά. Αν και αρχικά ξενίζει έτσι όπως επιβάλλεται και δεν αξιοποιείται σκηνοθετικά, το μνημειακό σκηνικό της Τίνας Τζόκα –σαν φόρος τιμής στον Γκόρντον Κρεγκ και σαν υπόμνημα τραγωδίας– αποκτά νόημα καθώς το τέλος πλησιάζει, υποβοηθούμενο και από τους δραματικούς φωτισμούς του Λευτέρη Παυλόπουλου. Ο Άγγελος Τριανταφύλλου, με τους υπαινικτικούς ήχους και τις εξαίσιες μελωδίες του, συνθέτει το ιδανικό υπόστρωμα της παράστασης. Μοντέρνα κι εναργής είναι, τέλος, η μετάφραση της Δάφνης Οικονόμου.

ΕΜΠΟΡΙΚΟΝ Σαρρή 11, Ψυρρή, 2103211750. Διάρκεια: 135΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ήταν όλοι τους παιδιά μου

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 135 '

Έργο-ορόσημο της μεταπολεμικής αμερικανικής δημιουργίας, με πρωταγωνιστή έναν κατασκευαστή πολεμικού υλικού που προκαλεί, άθελά του, το θάνατο 21 πιλότων.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Το τρίτο στεφάνι": Ο Στάθης Λιβαθινός σκηνοθετεί το μυθιστόρημα - σταθμός

Ένα από τα κορυφαία έργα της ελληνικής μεταπολεμικής λογοτεχνίας που με την διαχρονικότητά του μιλά για το σήμερα είναι το βαθιά ελληνικό, σκληρό και συγκινητικό "Τρίτο στεφάνι" του Κώστα Ταχτσή.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/10/2025

Η τολμηρή κωμωδία "Αι Γυμνισταί" έρχεται στο Rabbithole

Στην κωμωδία του Γιώργου Σίμωνα, "Αι Γυμνισταί", δύο άνδρες υποδύονται τέσσερις χαρακτήρες, φέρνοντας στη σκηνή χιούμορ, ελευθερία και μια απρόσμενα τρυφερή ματιά στην ανθρώπινη φύση.

"Μέχρι να σβήσουν τ’ άστρα": Η νέα παράταση του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου στο θέατρο Χώρα

Το τελευταίο έργο της Μπεθ Στιλ, που ενθουσίασε το κοινό του Εθνικού Θεάτρου της Αγγλίας και του West End, για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

Η Άννα Κοκκίνου επιστρέφει με το "Συμπόσιο" του Πλάτωνα

Μια τολμηρή ανάγνωση του "Συμποσίου" παρουσιάζει για 2η χρονιά η Άννα Κοκκίνου. Η παράσταση του Σφενδόνη εξερευνά τον Έρωτα μέσα από τους λόγους οκτώ ξεχωριστών προσωπικοτήτων της αθηναϊκής κοινωνίας.

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα: 21 παγκόσμια επιτυχημένα έργα στη σκηνή

Η σεζόν 2025–2026 σηματοδοτεί την ελληνική πρεμιέρα μιας σειράς διεθνών και σύγχρονων έργων, από κλασικές αναγνώσεις μέχρι κινηματογραφικές μεταφορές, φέρνοντας στο κοινό νέες φωνές, πρωτοποριακές ιστορίες. Και για να είστε στην ώρα σας στη παράσταση και χωρίς άγχος, μπορείτε να μοιραστείτε ένα UberTaxi με τη παρέα σας και με την επιλογή του Split fare να διαμοιράσετε το τελικό κόστος του ταξί.

Αποκλειστικό: "Εραστή" του Πίντερ σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Κοέν

Στο θέατρο Μικρό Γκλόρια κάνει πρεμιέρα τον Νοέμβριο σε μετάφραση και σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Κοέν το ευφυές ντουέτο για τον έρωτα.

Η θανατερά απολαυστική παράσταση που επιστρέφει για 11η χρονιά

Έντεκα χρόνια μετά την πρώτη του εμφάνιση, ο Γιώργος Γαλίτης αποδεικνύει πως οι έξυπνες κωμωδίες δεν πεθαίνουν ποτέ. "Τα ραδίκια ανάποδα" επιστρέφουν στο Altera Pars, πιο ζωντανά και ξεκαρδιστικά από ποτέ.