Δείπνο ηλιθίων

3

Μια σκεπτόμενη anti-bullying κωμωδία ενηλίκων, διάσημη από τον κινηματογράφο, σε μια προσεγμένη παραγωγή, με ωραία ατμόσφαιρα κι ερμηνείες στην κόψη του κωμικοτραγικού. Ο Σπύρος Παπαδόπουλος αποδεικνύεται ταιριαστός στον χαριτωμένο και αξιαγάπητο χαρακτήρα του καλοκάγαθου εφοριακού/υποψήφιου κορόιδου.

Δείπνο ηλιθίων

Μια σκεπτόμενη anti-bullying κωμωδία ενηλίκων, διάσημη από τον κινηματογράφο, σε μια προσεγμένη παραγωγή, με ωραία ατμόσφαιρα κι ερμηνείες στην κόψη του κωμικοτραγικού. Ο Σπύρος Παπαδόπουλος αποδεικνύεται ταιριαστός στον χαριτωμένο και αξιαγάπητο χαρακτήρα του καλοκάγαθου εφοριακού/υποψήφιου κορόιδου.

Δείπνο ηλιθίων - εικόνα 1

Η εκδίκηση του βλάκα.­ Πάνω σε αυτό το κλασικό φαρσικό σχήμα­ στηρίζεται το «Δείπνο ηλιθίων», το οποίο ξεκίνησε την καριέρα του ως επιτυχημένο νεο-μπουλβάρ το 1993, μεταγράφηκε σε σενάριο το 1998 και αποδείχτηκε μια ταινία-φαινόμενο, ένας καλλιτεχνικός και εισπρακτικός θρίαμβος με πολυάριθμα ριμέικ τόσο στο Χόλιγουντ όσο και στο Μπόλιγουντ. Τα πάντα διαδραματίζονται σε ένα παρισινό σαλόνι (έξοχο το «μπλε» σκηνικό της Αθανασίας Σμαραγδή, λιγότερο εμπνευσμένα τα κοστούμια της Νικόλ Παναγιώ­του). Ο μπον βιβέρ εκδότης Πιέρ­ Μπροσνάν έχει με την παρέα του ένα μάλλον ανήθικο, αλλόκοτο χόμπι: κάθε Πέμπτη στήνουν ένα δείπνο στο οποίο ο καθένας τους προσκαλεί και από έναν «ηλίθιο» για να σπάσουν πλάκα. Εκείνος, μάλιστα, που θα φέρει τον πιο «τέλειο ηλίθιο» κερδίζει. Αυτήν τη φορά όμως ο Πιέρ θα την πατήσει. Λόγω ενός λουμπάγκο θα ξεμείνει στη μεγαλοαστική οικία του παρέα με τον τελευταίο «ηλίθιό» του. Μόνο που αυτός ο τελευταίος, με τις αθέλητες γκάφες του, θα φέρει τον Πιέρ σε απόγνωση – ίσως όμως και σε μια πρωτόγνωρη αυτογνωσία.

Δείπνο ηλιθίων - εικόνα 2

«Οι φίλοι μου μου κάνουν συχνά πλάκες», ομολογεί ο Φρανσουά. Υπάρχει κάτι βαθιά τραγικό στην παραδοχή του, ειδικά αν την αντιπαραβάλουμε με εκείνην του Πιέρ: «Δεν είναι και τόσο κακό να διασκεδάζεις με τους ηλίθιους». Πέρα από την «πλάκα» του πράγματος και παρά το γέλιο που προξενεί στους θεατές της, η κωμωδία του Βεμπέρ ξεπερνά τα στενά όρια του νεο-μπουλβάρ και θίγει ένα αρκούντως σοβαρό ζήτημα – το φασισμό που εμφιλοχωρεί ακόμη και στους «καλύτερους» αστικούς κύκλους. Διότι ο καλοκάγαθος Φρανσουά γίνεται το θύμα ενός ενήλικου bullying, αποκαλυπτικού της κακοήθειας, της υφέρπουσας βίας και του ενδόμυχου ρατσισμού του οικοδεσπότη θύτη του.

Με μέτρο στα γκαγκ και σωστό timing στις αστείες ατάκες, με χορογραφημένες κλοτσοπατινάδες (κίνηση: Σοφία Σπυράτου), δουλεμένο σκέρτσο και ταυτόχρονα υπόγεια δραματικότητα και απροσδόκητο λυρισμό, ο Σπύρος Παπαδόπουλος σκηνοθετεί εύστοχα την παράσταση. Ερμηνεύει επίσης με αναπάντεχο λυρισμό τον χαριτωμένο και αξιαγάπητο χαρακτήρα του γκαφατζή Φρανσουά, ενός ιδιοσυγκρασιακού κι ευχάριστου τύπου, οπωσδήποτε «δια­φορετικού», τον οποίο κάποιοι κάλλιστα θα τοποθετούσαν στο λεγόμενο «ευρύ φάσμα του αυτισμού»: ένας εφοριακός-μανιώδης κατασκευαστής μακετών μνημείων από σπίρτα με φανερή διάσπαση προσοχής.

Ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης προσδίδει έναν εξίσου κωμικοτραγικό τόνο στον Πιέρ: είναι μεν ο κακομαθημένος ανώριμος πλούσιος εκμεταλλευτής των πάντων, ο οποίος όμως ξαφνικά, από ένα μήνυμα στον τηλεφωνητή, ηττάται κατά κράτος. Σωστός καρατερίστας ο Τάκης Παπαματθαίου, είναι μεν κάπως υπερβολικός ως τρελογιατρός με κόκκινο περουκίνι, αλλά αξιέπαινος ως ποδοσφαιρόφιλος εφοριακός. Ο Βασίλης Ρίσβας, με τη σειρά του, στο ρόλο του παλιού φίλου, ξέρει να φέρνει τη σωστή, μελαγχολικά κωμική θερμοκρασία ήδη με την είσοδό του. Λιγότερο δυνατές ερμηνευτικά είναι οι Άννα Μενενάκου και Ξανθή Γεωργίου. Συνεπής η μετάφραση της Νικολέτας Κοτσαηλίδου.

ΚΑΠΠΑ Κυψέλης 2, 2107707227. Διάρκεια: 100΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Δείπνο ηλιθίων

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Ένας κακομοίρης γκαφατζής εισβάλλει στο οργανωμένο σύμπαν ενός μεγαλοεκδότη και το διαλύει σε μια στιγμή.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Match": Το έργο για τον έρωτα στην εποχή των dating app επιστρέφει

Η ομάδα B.p.m. theater group παρουσιάζει για δεύτερη χρονιά τη σκληρή κωμωδία της Δανάης Λιοδάκη για το τέλος του έρωτα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
27/10/2025

Επανεκκίνηση για τον "Ακίνητο δρομέα"

Η πολυεπίπεδη εικαστική performance της ομάδας Πλεύσις, με στοιχεία σωματικού θεάτρου, σύγχρονου χορού και θεάτρου αντικειμένων παρουσιάζεται για 2η χρονιά σε σύλληψη, ερμηνεία, σκηνικά αντικείμενα και φωτισμούς του Αντώνη Κουτρουμπή.

Στην παράσταση που μπορείς να μείνεις 4 λεπτά αλλά και 4 ώρες - και μάλλον θα συμβεί το δεύτερο

Είδαμε τη "Διαρκή Πρόβα" της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου "ΚΑΠΟΥΤ / Πόλεμος, ένα Vaudeville" και δεν θέλαμε να φύγουμε.

"Σε βλέπω": Οι πρώτες φωτογραφίες της παράστασης αποτυπώνουν μια συνεργασία γεμάτη χημεία

Θοδωρής Αθερίδης, Πέγκυ Τρικαλιώτη και Βίκυ Βολιώτη συναντιούνται για πρώτη φορά επί σκηνής, σε μια ζεστή, ανθρώπινη ιστορία για σχέσεις και αλήθειες.

Αυτές οι έξι παραστάσεις κάνουν πρεμιέρα σήμερα

Τέσσερις ολοκαίνουργιες θεατρικές παραστάσεις και δύο αγαπημένες που επιστρέφουν στη σκηνή κάνουν πρεμιέρα σήμερα Δευτέρα 27 Οκτωβρίου.

Οι ηθοποιοί της παράστασης "Τα σκυλιά" του Ανέστη Αζά μιλούν για την εμπειρία τους στη σκοτεινή φάρσα

Μια ομάδα ηθοποιών κατεβαίνει στα τέσσερα για να σταθεί όρθια απέναντι στην αδικία. "Τα σκυλιά" είναι μια παράσταση-κραυγή, με χιούμορ, ιδρώτα και ελπίδα για μια γενιά που δεν σωπαίνει.

Γιατί έχουμε πλέον τόσες πολλές sold out παραστάσεις στην Αθήνα;

Ανιχνεύουμε τους λόγους πίσω από το φαινόμενο και τι αποκαλύπτουν για την ταυτότητα της θεατρικής Αθήνας και τις ανάγκες του κοινού της.