«Κοκκινοσκουφίτσα: το Πρώτο Αίμα»

3,5

Ένα χάπενινγκ που αποδομεί το γνωστό παραμύθι των Γκριμ και τη νεύρωση του κομφορμισμού. Το ωμό χιούμορ και οι χοντροκομμένες πλάκες προκαλούν ευφορία, ο θίασος παίζει εξαιρετικά, όμως το δεύτερο μέρος ανακυκλώνει ό,τι προηγήθηκε.

«Κοκκινοσκουφίτσα: το Πρώτο Αίμα»

Ένα χάπενινγκ που αποδομεί το γνωστό παραμύθι των Γκριμ και τη νεύρωση του κομφορμισμού. Το ωμό χιούμορ και οι χοντροκομμένες πλάκες προκαλούν ευφορία, ο θίασος παίζει εξαιρετικά, όμως το δεύτερο μέρος ανακυκλώνει ό,τι προηγήθηκε.

«Κοκκινοσκουφίτσα: το Πρώτο Αίμα» - εικόνα 1

«Όχι ρε π…η μου! Πόσα χρόνια θα γίνεται αυτό;» Η –κατά Λένα Κιτσοπούλου–Κοκκινοσκουφίτσα (Έμιλυ Κολιανδρή), απηυδισμένη από τη ρουτίνα­ του παραμυθώδους βίου της, με αυτοκαταστροφικές τάσεις, καταλήγει με ύφος θυμόσοφου: «Δεν αξίζει τελικά να ζεις. Δεν έχει πολλή έκπληξη το πράγμα». Όπως και σε προηγούμενα έργα της, από τη «Μ.Α.Ι.Ρ.Ο.Υ.Λ.Α.» μέχρι το «Χαίρε Νύμφη», η Κιτσοπούλου γράφει ένα κείμενο που τελεί σε συνθήκη χάπενινγκ. Τα πάντα μοιάζουν να γεννιούνται τη στιγμή που παίζονται, προκύπτοντας εν θερμώ από αυτοσχεδιασμούς, σκόρπια και χύμα κι εκλύοντας μια πρωτόγνωρη θέρμη­. «Το θέατρο είναι η διαστολή της στιγμής»: σε αυτήν τη φράση ίσως θεμελιώνεται η δραματουργική φιλοσοφία της συγγραφέως.
Η πλοκή της ξεχαρβαλωμένης «Κοκκινοσκουφίτσας» της θυμίζει κακόγουστο αστείο – διάχυτοι είναι ο κυνισμός και η κριτική (και αυτοκριτική) διάθεση της Κιτσοπούλου να ρίξει ανάθεμα στον κομφορμισμό της πρωτοπορίας, χρησιμοποιώντας τα ήδη πολυκαιρισμένα μέσα της. Δεν είναι τυχαίο ότι η παράσταση ξεκινά με ένα ξεκαρδιστικό stand up σόλο της Νεφέλης Μαϊστράλη, η οποία μας μπάζει στο κόλπο υποδυόμενη την αγριεμένη ταξιθέτρια που μας βρίζει, κατ’ αναλογία με τα πρόσωπα του έργου του 1966 του Πέτερ Χάντκε «Βρίζοντας το κοινό»: «Γιατί ήρθες ρε; Τι νόμιζες ότι θα πάθεις; Μέθεξη; Κάτσε τώρα να φας στη μάπα πρωτοπορία!» Οι ήρωες της Κιτσοπούλου, απομαγευμένοι και αποπροσανατολισμένοι, δίχως πίστη ή ελπίδα, πάσχουν από δομικές διαταραχές.

«Κοκκινοσκουφίτσα: το Πρώτο Αίμα» - εικόνα 2

Παγιδευμένοι στη συναισθηματική τους ανωριμότητα, ομολογούν: «Δεν μπορούμε να αλλάξουμε την Ιστορία». Όλοι λειτουργούν σαν φωνές off της ίδιας της συγγραφέως. δεν είναι χαρακτήρες, αλλά τα άπειρα πιθανά alter ego της, οι φορείς της αφοριστικής, αναρχικής, προβοκατόρικης –έως και μηδενιστικής– ιδεολογίας της Κιτσοπούλου, η οποία δεν παραλείπει να εμφανιστεί στη σκηνή ως παραπαίουσα Σταχτοπούτα-λαϊκή αοιδός σε μεγάλα ντέρτια. Η μπαναλιτέ επικροτείται, η χοντροκομμένη πλάκα γίνεται καθεστώς και το χιούμορ του έργου διαγράφεται ως σχολικό (επιπέδου «Αmerican pie») ή ακόμη και φαιδρό, με πορνογραφικές αναφορές, αθυροστομία και αρκετές κραυγαλέες επιλογές: η εμφάνιση­ του από μηχανής Κοκκινοσκουφίτσου (Γιάννης Κότσιφας) και του Κυνηγού/αυνανιστή (Γιάννος Περλέγκας) ή ακόμη και ο splatter θάνατος της μητέρας (Ιωάννα Μαυρέα) κάτω από τα χριστουγεννιάτικα δέντρα. Οι εμμονές της Κιτσοπούλου είναι παρούσες – οι βιασμοί, τα λαϊκά άσματα, η Μερκούρη, η κουζίνα που γεμίζει αίμα, δάκρυα και σπέρμα...
Η διάπυρη δυναμική της γραφής της, η συνθετική της ικανότητα να παντρεύει το ναΐφ με το μεγαλειώδες και το κιτς με τη συγκίνηση όσο και η αδιαπραγμάτευτη αφοσίωση του θιάσου ανάγουν αυτό το παράταιρο και άνισο θέαμα σε απολαυστικό δείγμα «ζωντανού» θεάτρου. Μόνο που στο δεύτερο μέρος η πλοκή εξοκέλλει, ανακυκλώνοντας τα αρχικά θέματα με μετεφηβικό τσαμπουκά, αλλά χωρίς προορισμό. Οι ήρωες σωριάζονται νεκροί και η ευθύνη της παραγωγής νοήματος αφήνεται στον θεατή.

ΣΤΕΓΗ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΩΝ Λεωφ. Συγγρύ 107-109, Νέος Κόσμος, 2109005800. Διάρκεια: 120΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Κοκκινοσκουφίτσα, το πρώτο αίμα

  • Performance

Σε αυτήν την ανατρεπτική εκδοχή του γνωστού παραμυθιού η Κοκκινοσκουφίτσα έρχεται –σε ρόλο εκδικητή– να υπογραμμίσει πως «κανείς δεν έζησε καλά και κανείς δεν θα ζήσει καλύτερα»

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Έξτρα παράσταση για την "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Τελευταία ευκαιρία για την παράσταση - σταθμό στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου που έδωσε νέο νόημα στις σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/09/2025

Ο Μάνος Θηραίος για τις "Λέξεις των άλλων" που μπορεί να είναι παρηγοριά ή όπλο θανάσιμο

Μια συζήτηση με αφορμή το θεατρικό μπρα ντε φερ που παίζεται στο Άβατον για δεύτερη χρονιά και μάς φέρνει αντιμέτωπους με ερωτήματα που δεν έχουν εύκολες απαντήσεις καθώς οι ήρωες του αποζητούν λύτρωση.

Η παράσταση των συνεχόμενων sold out επιστρέφει για 10η χρονιά στο Studio Μαυρομιχάλη

Μια ασφυκτικά καφκική ανάκριση λαμβάνει χώρα από τις 10 Οκτωβρίου 2025.

Επέτειος για τον Γιάννη Καλαβριανό με δύο παραστάσεις στο ιστορικό Αμφι-θέατρο

"Γιοι και κόρες, μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας" και "Η Πύλη της Κόλασης": Με δύο θεατρικές παραστάσεις κάτω από την ίδια στέγη γιορτάζει ο πολυγραφότατος δημιουργός και σκηνοθέτης τη νέα σεζόν 2025-26 τα 20 χρόνια της Εταιρείας Θεάτρου Sforaris.

Πρώτο trailer για το "Άρωμα γυναίκας" με τον Άκη Σακελλαρίου

Το διάσημο οσκαρικό έργο "Scent of a woman", που έγινε ευρέως γνωστό από τον κινηματογράφο, σκηνοθετεί φέτος για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης.

Η Μελία Κράιλινγκ από το "Emily in Paris" στους "Ερωτευμένους" του Bios

Η σκηνοθέτις και συγγραφέας Έλενα Πέγκα σκηνοθετεί μια παράσταση που αποκαλύπτει με σκληρότητα, αλλά και ποιητική ένταση την κόλαση του έρωτα και τη βαριά κληρονομιά μίας οικογένειας.

Εξτρά μέρα για το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου-Γιώργο Χρυσοστόμου

Λόγω ζήτησης, προστέθηκε επιπλέον ημέρα παραστάσεων για το έργο του Μπέκετ που έρχεται στο θέατρο Ιλίσια.