
Κυρίες και κύριοι καθίστε αναπαυτικά, καθώς άρχεται η συνεδρίασις έξι έργων που φέρνουν τις δικαστικές αντιμαχίες σε απόσταση αναπνοής από τη θεατρική πλατεία. Η θερμή ανταπόκριση του κοινού στα έργα που διαδραματίζονται σε δικαστήρια έχει δημιουργήσει μια τάση, που κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος στην αθηναϊκή θεατρική πραγματικότητα. Κι αυτό, γιατί τα δικαστικά έργα περιέχουν συγκρούσεις με υψηλό συναισθηματικό και ηθικό φορτίο. Δημιουργούν μια καθηλωτική αίσθηση αναμονής και μας φέρνουν αντιμέτωπους με τις δικές μας αξίες και απόψεις.

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως οι "12 Ένορκοι" του Ρέτζιναλντ Ρόουζ ψηφίζουν για 10η συνεχή χρονιά για την τύχη ενός δεκαεξάχρονου που κατηγορείται για πατροκτονία. Στην παράσταση που σκηνοθετεί η Κωνσταντίνα Νικολαΐδη στο Αλκμήνη κάθε φορά το αποτέλεσμα της ετυμηγορίας αλλάζει. Σταθερή παραμένει ωστόσο η δωδεκάδα των πρωταγωνιστών, που απαρτίζεται από τους Αντώνη Βαρθαλίτη, Τάσο Γιαννόπουλο, Μάνο Ζαχαράκο, Νικόλα Καλιδώνη, Αλέξανδρο Καλπακίδη, Βαγγέλη Κρανιώτη, Κωνσταντίνο Μπάζα, Παντελή Παπαδόπουλο, Τάσο Παπαδόπουλο, Πήτερ Ραντλ, Ορέστη Τρίκα, Γιάννη Φιλίππου, Αλέξη Σταυριανό.

Η δημοφιλία τέτοιων έργων δεν οφείλεται μόνο στο σασπένς της θεματικής τους, αλλά και στη διάδραση με το κοινό. Εκτός από την προαναφερθείσα παράσταση, ρόλο ενόρκων έχουν οι θεατές και στο "Terror" του Φέρντιναντ φον Σίραχ, που συνεχίζεται για τέταρτη σεζόν συνολικά και για δεύτερη στο "Κατερίνα Βασιλάκου - Μαριάννα Τόλη". Θα αθωώσουν ή όχι τον κατηγορούμενο πιλότο Λαρς Κοχ, που σε καιρό ειρήνης με μια απόφασή του προκάλεσε τον βίαιο θάνατο 164 ανθρώπων; Το δυνατό δικαστικό θρίλερ σκηνοθετεί ο Γιώργος Οικονόμου και πρωταγωνιστούν οι Νίκος Ορφανός, Θεοδώρα Σιάρκου, Λάζαρος Βαρτάνης, Δημήτρης Λιόλιος, Μαρία-Νεφέλη Δούκα, Βασίλειος Μπατσακούτσας.

Στο "Αθώος ή ένοχος", πάλι, του Τζέφρι 'Άρτσερ, που επιστρέφει για τρίτη χρονιά στο Eliart σε σκηνοθεσία Γιώργου Φρατζεσκάκη, το κοινό αποφασίζει αν ο Δρ. Σέργουντ δολοφόνησε τη γυναίκα του λαμβάνοντας υπόψη το άλλοθί του. Παίζουν οι Νόνη Ιωαννίδου, Αντώνης Ραμπαούνης, Γιώργος Φρατζεσκάκης, Αννέτα Παπαθανασίου, Σαράντος Γεωγλερής, Κώστας Ζέκος, Βαρβάρα Λάρμου, Στάθης Λαγκάδας. Στο επίκεντρο του "Μάρτυρα κατηγορίας" της Αγκάθα Κρίστι βρίσκεται ένας δαιμόνιος ποινικολόγος, ο οποίος υπερασπίζεται έναν άνδρα που κατηγορείται για τη δολοφονία μιας πλούσιας χήρας.

Ο Νικορέστης Χανιωτάκης σκηνοθετεί και παίζει μαζί με τους Μελίνα Βαμβακά, Χάρη Γρηγορόπουλο, Ευγενία Δημητροπούλου, Γιάννη Δρακόπουλο, Κώστα Κόκλα, Θανάση Κουρλαμπά, Νίκη Παλληκαράκη, 'Όμηρο Πουλάκη στο "Δημήτρης Χορν". Το τρομερά επίκαιρο θέμα της απονομής δικαιοσύνης πραγματεύεται και η πολυεπίπεδη ιστορία της "Ετυμηγορίας" του Μπάρι Ριντ στο Κέντρο Πολιτισμού "Ελληνικός Κόσμος". Ο Πέτρος Ζούλιας σκηνοθετεί τον Γρηγόρη Βαλτινό στο ρόλο του μαχητικού και αδέκαστου δικηγόρου μιας περίπλοκης υπόθεσης. Το καστ της παράστασης που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα συμπληρώνουν οι Ζέτα Δούκα, Γιώργος Σουξές, Νίκος Αρβανίτης, Βασίλης Χαλακατεβάκης, Κώστας Καζάκας, Χριστίνα Τσάφου κ.ά.

Εγχώρια πρεμιέρα είναι και το "Prima facie", το έργο που άλλαξε παγκοσμίως τον τρόπο με τον οποίο το σύστημα ποινικής δικαιοσύνης αντιμετωπίζει τη σεξουαλική κακοποίηση. Το έργο-φαινόμενο της Σούζι Μίλερ παίζεται στο Θέατρο Πορεία σε σκηνοθεσία Γιώργου Οικονόμου, με τη Λένα Παπαληγούρα στον συγκλονιστικό ρόλο της δικηγόρου Τέσα 'Ένσλερ, που ένα απροσδόκητο γεγονός τη φέρνει αντιμέτωπη με το όριο όπου η πατριαρχική εξουσία του νόμου, το βάρος της απόδειξης και η ηθική παύουν να συμπίπτουν.
Περισσότερες πληροφορίες
Αθώος ή ένοχος
Ένας διακεκριμένος γιατρός κατηγορείται ότι δολοφόνησε την γυναίκα του για να κληρονομήσει την περιουσία της και ο καλύτερος του φίλος, γνωστός ποινικολόγος αναλαμβάνει την υπεράσπισή του. Μια γιατρός, η Τζένιφερ Μίτσελ, ισχυρίζεται ότι είχαν ερωτική σχέση και πως το βράδυ του φόνου ήταν μαζί. Ωστόσο, τα στοιχεία της ενοχής είναι εξίσου ισχυρά με τα στοιχεία της αθωότητάς του. Τότε μπαίνουν στο παιχνίδι μία Πρόεδρος Δικαστηρίου, μία φαρμακοποιός, ένας δημόσιος κατήγορος, ένας Καθηγητής τοξικολογίας, ένας φύλακας και φυσικά οι θεατές, οι οποίοι καλούνται να γίνουν ένορκοι και να βγάλουν την τελική ετυμηγορία. "Αθώος ή ένοχος" τελικά ο Δρ. Σέργουντ; Το κοινό αποφασίζει για την έκβαση της δίκης σε ρόλο ενόρκου για τέταρτη χρονιά.
Οι 12 ένορκοι
Για 11η χρονιά και με ανανεωμένο καστ δώδεκα ένορκοι πρέπει να αποφασίσουν ομόφωνα για τη ζωή ενός ανθρώπου, αντιμετωπίζοντας ο καθένας τη συνείδησή του και ταυτόχρονα τις συνειδήσεις των υπολοίπων. Στη Νέα Υόρκη του 1957 ένα αλλοδαπό αγόρι 16 χρόνων κατηγορείται για πατροκτονία. Η ζωή του βρίσκεται στα χέρια δώδεκα ενόρκων οι οποίοι θα αποφασίσουν αν είναι τελικά ένοχο και η απόφασή τους θα πρέπει να είναι ομόφωνη. Στην περίπτωση που ο κατηγορούμενος βρεθεί ένοχος, η θανατική ποινή είναι υποχρεωτική. Οι δώδεκα άντρες, κλειδωμένοι σ’ ένα μικρό δωμάτιο, άλλοτε συγκρούονται κι άλλοτε ταυτίζονται αντικατοπτρίζοντας τις προκαταλήψεις της κοινωνίας μέσα από δώδεκα πεντακάθαρα ψυχογραφήματα που ξετυλίγονται βίαια μπροστά στα μάτια του θεατή.
Terror
Στις 26 Μαΐου και λίγο μετά τις οχτώ το απόγευμα, ένα αεροπλάνο της Lufthansa ταξιδεύει από το Βερολίνο προς στο Μόναχο με 164 επιβάτες, υπό καθεστώς ομηρίας. Η διαταγή του τρομοκράτη προς τον πιλότο είναι να το ρίξει στο γήπεδο Allianz Arena του Μονάχου, κατά τη διάρκεια του αγώνα Γερμανίας - Αγγλίας, τον οποίο παρακολουθούν 70.000 φίλαθλοι. Η Γερμανική κυβέρνηση ενημερώνεται άμεσα και δύο μαχητικά αεροσκάφη απογειώνονται. Παρακολουθούν την κατάσταση από απόσταση αναπνοής περιμένοντας οδηγίες. Ο νόμος απαγορεύει ρητά στους πιλότους των μαχητικών να καταρρίψουν το πολιτικό αεροσκάφος. Δεν σκοτώνεις αθώους για να προστατέψεις άλλους αθώους. Παραβαίνοντας τις διαταγές όμως ο σμηναγός Λαρς Κοχ το καταρρίπτει για να προστατέψει τους φιλάθλους του γηπέδου.. Η παράσταση αφορμάται από το γεγονός αυτό και καλεί τους θεατές να γίνουν ένορκοι: θα αθωώσουν ή όχι τον Κοχ;
Prima facie
Η δικηγόρος Τέσα Ένσλερ έρχεται αντιμέτωπη με την ποινική αντιμετώπιση της σεξουαλικής κακοποίησης στο παγκοσμίως φημισμένο συγκλονιστικό έργο που άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζεται από το σύστημα αντιμετωπίζει το θέμα της παρενόχλησης. Η Tessa είναι μια νέα και λαμπρή δικηγόρος, εθισμένη στη νίκη. Έχει σφυρηλατήσει όλη την καριέρα της με απόλυτη αποφασιστικότητα, φροντίζοντας να ξεπεράσει την καταγωγή της από την εργατική τάξη για να μπορέσει να φτάσει στην κορυφή και τα καταφέρνει. Ξέρει καλά πως σε ένα ανδροκρατούμενο και βαθιά συντηρητικό σύστημα το «ποιον ξέρεις» και το «από που κατάγεσαι» είναι εξίσου σημαντικό με το «ποιος είσαι». Δουλεύοντας σκληρά κάθε της υπόθεση έχει εξελιχθεί σε κορυφαία συνήγορο υπεράσπισης. Ένα βράδυ, ένα ραντεβού με έναν συνάδελφό της και μια απρόσμενη τροπή των γεγονότων μετατοπίζει την ηρωίδα στην άλλη πλευρά του μαρτυρίου. Η ανερχόμενη δικηγόρος βρίσκεται ξαφνικά ανυπεράσπιστη μετά από σεξουαλική κακοποίηση και διαπιστώνει, για πρώτη φορά, ότι οι κανόνες του παιχνιδιού, που και η ίδια κατά καιρούς χρησιμοποίησε, τώρα μπορεί να μην την προστατεύσουν.
Η ετυμηγορία
Ένας ξεπεσμένος αλκοολικός δικηγόρος, ο Φρανκ Γκάλβιν, αναλαμβάνει να δικαιώσει τη νεαρή πελάτισσά του Ντέμπορα Κέιτ που πέφτει σε κώμα από ιατρικό λάθος στο δικαστικό θρίλερ με φόντο το νοσοκομείο της καθολικής εκκλησίας «Αγία Αικατερίνη» στη Βοστώνη. Εναγόμενοι στην υπόθεση είναι οι μεγαλογιατροί του νοσοκομείου, τους οποίους εκπροσωπεί ο αδίστακτος ισχυρός δικηγόρος Εντ Κονκάνον. Η αναζήτηση της αλήθειας και η ηθική δικαίωση του θύματος περνά μέσα από πολλά εμπόδια και ανατροπές. Ο Φρανκ Γκάλβιν θα τα βάλει με τη φαιδρότητα των θεσμών και την υποκρισία των ισχυρών. Η Ντέμπορα Κέιτ θα γίνει η αφετηρία μιας άλλης σχέσης με τον εαυτό του και την ουσία της ζωής του. Η ιστορία της “Ετυμηγορίας” που έγινε ευρέως γνωστή από την ομώνυμη ταινία του Σίντνεϊ Λουμέτ με πρωταγωνιστή τον Πολ Νιούμαν, πραγματεύεται τη σύγκρουση του διεφθαρμένου συστήματος εξουσίας και της ανθρώπινης μονάδας που παλεύει με εντιμότητα και αξιοπρέπεια για έναν πιο δίκαιο και ανθρώπινο κόσμο.