Ο Μιχάλης Σαράντης ιδανικός "Αίαντας" σε έναν υποκριτικό άθλο

Η σκηνοθεσία του Γιώργου Νανούρη που μεταφέρει το σοφόκλειο δράμα σε κλειστό χώρο αναδεικνύεται μέσα από τις ερμηνευτικές ικανότητες του ταλαντούχου ηθοποιού που υποδύεται όλους τους ρόλους του έργου στη σκηνή του θεάτρου Αλκυονίς.

Αίας Ελίνα Γιουνανλή

Εννιά ρόλους ερμηνεύει ο Μιχάλης Σαράντης στην παράσταση "Αίας” που συνεχίζεται με επιτυχία με την σκηνοθετική υπογραφή του Γιώργου Νανούρη στο θέατρο Αλκυονίς μέχρι την Κυριακή των Βαΐων. Η παράσταση που ξεκίνησε την πορεία της το 2019 και μεταφέρει την ομώνυμη τραγωδία του Σοφοκλή σε κλειστό χώρο, ξεχώρισε στη συνείδηση του κοινού και των κριτικών. 

Αίας

Ο ταλαντούχος ηθοποιός, βραβευμένος με το βραβείο Χορν κι ένας από τους ικανότερους της σύγχρονης γενιάς, συνομιλεί με το ζωγραφικό σύμπαν του Απόστολου Χαντζαρά, καθώς υποδύεται πρωτίστως τον μεγαλύτερο πολεμιστή του στρατοπέδου των Ελλήνων στον Τρωικό Πόλεμο, τον Αίαντα, αλλά και τον Οδυσσέα, τον Μενέλαο, τον Αγαμέμνονα, τον Τεύκρο, την Τέκμησσα, τον Αγγελιοφόρο και την παρεμβατική θεά Αθηνά. 

Πρόκειται για την αρχαιότερη από τις επτά σωζόμενες τραγωδίες του Σοφοκλή, η οποία διδάχτηκε περί τα 440 π.Χ. Ήταν ένα από τα πιο δημοφιλή έργα του, αν και κατακρίθηκε γιατί δεν έμεινε πιστό στην ενότητα της δράσης και του χώρου. Μετά το θάνατο του Αχιλλέα, ο Αίας και ο Οδυσσέας διεκδικούν τα όπλα του. Όταν αυτά καταλήγουν με δολοπλοκία στα χέρια του Οδυσσέα, αποφασίζει να εκδικηθεί. Η Θεά Αθηνά όμως θολώνει τα λογικά του και αντί να σκοτώσει εκείνους που τον αδίκησαν, σφάζει τα ζώα που είχαν πάρει στο στρατόπεδο ως λάφυρα. Όταν συνέρχεται και συνειδητοποιεί τι έκανε, οδηγείται στην παραφροσύνη και στην αυτοχειρία. Στην εκδοχή του Σοφοκλή, οι Ατρείδες στη συνέχεια απαγορεύουν την ταφή του, αλλά με παρέμβαση του Οδυσσέα, όλα βαίνουν όπως αρμόζει. Ο Αίαντας είναι ο πρώτος -από τα σωζόμενα έργα του Σοφοκλή - ήρωας από μία σειρά αυτοχείρων πρωταγωνιστών. Όταν η ηθική του συγκρούεται με αυτήν του κατεστημένου, επιλέγει το θάνατο για να σώσει την τιμή του. 

Αίας

Η παράσταση λειτουργεί ως ένας ζωντανός διάλογος ανάμεσα σε δύο από τα πιο ευγενή είδη των τεχνών, της υποκριτικής και της ζωγραφικής. Τα έργα του ζωγράφου Απόστολου Χαντζαρά, που αποτελούν τα σκηνικά της παράστασης, συμβολίζουν τα αρχέτυπα, τη νομοτέλεια αλλά και την πληρότητα των πραγμάτων, όπως το απόλυτο της ζωής και του θανάτου. 

Τη μετάφραση έχει κάνει ο ποιητής Νίκος A. Παναγιωτόπουλος. Ο Γιώργος Νανούρης υπογράφει επίσης την επιμέλεια του σκηνικού και τους φωτισμούς, ενώ έχει διασκευάσει και προσαρμόσει το πρωτότυπο κείμενο του Σοφοκλή από κοινού με τον Μιχάλη Σαράντη. 

Αίας

Όπως διαβάζουμε στην κριτική του "α” για την παράσταση: "Πρωτοτυπία, ένταση κι εσωτερικότητα· αυτά είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της σκηνικής πρότασης που κατέθεσε ο Γιώργος Νανούρης για τον "Αίαντα". Αν ο στόχος του ήταν να καταλάβει σε ένα πρώτο επίπεδο ο θεατής την ιστορία του προδομένου Αίαντα από τους Αχαιούς συμπολεμιστές του, και ταυτόχρονα να αναδειχθεί η ψυχική ένταση του σπουδαίου αυτού μαχητή, το κατάφερε με εξαιρετικό τρόπο”.

Προπώληση εισιτηρίων μέσω viva.gr

Περισσότερες πληροφορίες

Αίας

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 80 '

Ο Μιχάλης Σαράντης ερμηνεύει και τους εννιά ρόλους της τραγωδίας που έγραψε ο Σοφοκλής, συνομιλώντας την ίδια στιγμή με το ζωγραφικό σύμπαν του Απόστολου Χαντζαρά σε μια πρωτότυπη παράσταση, μια εξωστρεφή σκηνική συνάντηση λόγου, κινήσεων και αισθήσεων. Κεντρικό πρόσωπο του έργο είναι ο Αίας, ο μεγαλύτερος πολεμιστής στο στρατόπεδο των Ελλήνων, ο οποίος δικαιούται τα όπλα του Αχιλλέα μετά τον θάνατό του. Όταν αυτά, όμως, με δολοπλοκία καταλήγουν στον Οδυσσέα, αποφασίζει να πάρει εκδίκηση. Ωστόσο, τελικά καταλήγει έρμαιο της θεάς Αθηνάς και όντας πια περίγελος του στρατεύματος των Αργείων, νιώθοντας πλήρως ατιμασμένος και απεγνωσμένος, δίνει τέλος στη ζωή του.

Αλκυονίς

Ιουλιανού 42-46

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μάρτυρας κατηγορίας"- Μυστήριο και αμείωτο σασπένς και 3η χρονιά στο "Δημήτρης Χορν"

Με ένα καστ γεμάτο ταλέντο και ενέργεια, η παράσταση "Μάρτυρας κατηγορίας" ζωντανεύει το θρυλικό δικαστικό θρίλερ της Άγκαθα Κρίστι στο θέατρο "Δημήτρης Χορν". Για 3η χρονιά η ένταση και η αληθοφάνεια κρατούν το κοινό καθηλωμένο από την πρώτη στιγμή ως το συγκλονιστικό φινάλε.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/12/2025

"Το μεγάλο μας τσίρκο": Το ιστορικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη ξανά στα φώτα της σκηνής

Ο Πέτρος Ζούλιας σκηνοθετεί το έργο-σταθμός της θεατρικής και πολιτικής ιστορίας μας, σε μια μουσικοθεατρική υπερπαραγωγή, με την Ελεωνόρα Ζουγανέλη και τον Δημήτρη Γκοτσόπουλο επικεφαλής του πολυμελούς θιάσου.

Τιμητική βράβευση στον σκηνοθέτη και συγγραφέα Μπάμπη Πλαϊτάκη από τον οργανισμό Heritage & Museums

Προβολή της θεατρικής του παράστασης "Δείπνο με τον Μεγαλέξανδρο".

Η "Φόνισσα" σε σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή

Η "Φόνισσα" εμπνέει τη νεοσύστατη Ομάδα "Φάος", που υπό τη σκηνοθεσία του Θοδωρή Αμπαζή μετατρέπει τον παπαδιαμαντικό λόγο σε μουσικοθεατρική παράσταση, φωτίζοντας εκ νέου τη σκοτεινή δύναμη του εμβληματικού έργου.

Το θέατρο "Τζένη Καρέζη" υποστηρίζει την απεργία των ηθοποιών

'Το θέατρο χωρίς τους ανθρώπους του, δεν μπορεί να υπάρξει': Σε ακύρωση παραστάσεων προχωράει το θέατρο "Τζένη Καρέζη", δείχνοντας την υποστήριξή του στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών.

Τι ισχύει με την απεργία που ανακοίνωσε το Σ.Ε.Η.

Διαβάστε την ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος που στηρίζει τα αιτήματα του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών.

Έξι παραστάσεις σηκώνουν ξανά αυλαία (4-10/12)

Επιστρέφουν στις σκηνές από 4 έως 10 Δεκεμβρίου κι αξίζουν οι έξι θεατρικές επαναλήψεις που ακολουθούν.