Πάτροκλος Σκαφίδας©
Στην τριάδα των πιο πολυπαιγμένων στην Ελλάδα ξένων συγγραφέων συγκαταλέγεται ο Χένρικ ΄Ίψεν, δίπλα στον Τσέχοφ και τον Σαίξπηρ. Για περισσότερα από εκατόν είκοσι χρόνια από την πρώτη ελληνική παράσταση, τα δράματά του δεν έχουν σταματήσει να παρουσιάζονται στην Ελλάδα σε κάθε είδους ανεβάσματα, από κλασικότροπες αναγνώσεις μέχρι -ειδικά τα τελευταία χρόνια- πειραματικές δοκιμές.
Ο προσανατολισμός του ΄Ίψεν σε θέματα που αφορούν την κοινωνία και ειδικά τον πυρήνα της οικογένειας τον κατέστησε γρήγορα ως έναν από τους τολμηρότερους συγγραφείς της εποχής του και τροφοδότησε το ενδιαφέρον γύρω από το έργο του - ενώ στους ήρωές του αναγνωρίζουμε τον άνθρωπο που βρίσκεται σε πάλη με τον εαυτό του αλλά και με τον περίγυρό του: ανθρώπους που αντιμετωπίζουν μεγάλα διλήμματα, που εγκλωβίζονται σε καταστροφικά "ζωτικά ψεύδη", ανθρώπους με αδυναμίες στο κατώφλι των πιο κρίσιμων αποφάσεών τους.

Και φέτος, ο πατριάρχης του νορβηγικού κοινωνικού δράματος παραμένει δημοφιλής αλλά και ανοιχτός σε σύγχρονες αναγνώσεις, αποδεικνύοντας πόσο άξιος είναι να σταθεί στο θέατρο του 21ου αιώνα ως κλασικός αλλά και αποτελώντας πρόσφορο πεδίο σκηνικών πειραματισμών.
Με τεράστια επιτυχία παρουσιάζεται με ΄Έλληνες ηθοποιούς η προσωπική διασκευή του Τόμας Οστερμάιερ στον "Εχθρό του λαού" (Κνωσός): η ιστορία του γιατρού που καταγγέλει -με τεράστιο προσωπικό & επαγγελματικό κόστος- τη μόλυνση των ιαματικών λουτρών της πόλης του μεταφέρεται σε σύγχρονη συνθήκη σε μία βιωματική παράσταση-μανιφέστο, που ανοίγει ζωντανό διάλογο με τους θεατές για θέματα ηθικής, ιδιωτικού κέρδους και δημόσιου συμφέροντος.

Επίσης, ο Γιώργος Σκεύας (που έχει παραδώσει ένα αξιοσημείωτο "Κουκλόσπιτο") σκηνοθετεί τον εμβληματικό "Αρχιμάστορα Σόλνες", με τον ΄Άρη Λεμπεσόπουλο στην κεντρική ερμηνεία (και τους ΄Άγγελο Μπούρα, Νικολίτσα Ντρίζη κ.ά): ένα δράμα έντονων εξωτερικών και εσωτερικών συγκρούσεων, που διερευνά τα όρια της δημιουργίας, την ανάγκη του ανθρώπου να ονειρεύεται χωρίς όρια και το τίμημα που πληρώνει γι’ αυτό, μέσα από την ιστορία της ανόδου και της πτώσης ενός οραματιστή αρχιτέκτονα (Θέατρο της Οδού Κυκλάδων). Το ίδιο έργο θα δούμε και από τον Κωνσταντίνο Ασπιώτη, ο οποίος θα σκηνοθετήσει την Κάτια Δανδουλάκη και τον Θόδωρο Γράμψα (Τέχνης-Υπόγειο, από 16/4/26).

Για δεύτερη σεζόν σκηνοθετεί η Αναστασία Παπαστάθη τους "Βρικόλακες", το κοινωνικό δράμα του ΄Ίψεν που φωτίζει με αιχμηρότητα τις συνέπειες του καθωσπρεπισμού και της κοινωνικής υποκρισίας. Πρόκειται για την ιστορία μίας γυναίκας που προσπαθεί να κρύψει το σκοτεινό παρελθόν του συζύγου της, προκειμένου να προστατέψει τον γιο της, ο οποίος όμως κληρονομεί από τον πατέρα του μια καταστροφική ασθένεια (Radar). Ακόμη, η Μαρία Πανουργιά εμπνέεται από το "Κουκλόσπιτο", το κλασικό δράμα για τη χειραγώγηση (και τη χειραφέτηση) των γυναικών, και ετοιμάζει την "Κουκλίτσα" στο Εθνικό, με ερμηνείες των Στέλλας Βογιατζάκη, Ελεάνας Γεωργούλη, Αινεία Τσαμάτη κ.ά. (από 1/4/26).
φωτό εξωφύλλου: "Εχθρός του λαού"
Περισσότερες πληροφορίες
Βρικόλακες
Μέσα από την μικρογραφία της οικογένειας Άλβινγκ που καταρρέει, το σημαντικό έργο καταδικάζει την κοινωνική υποκρισία που κρύβεται πίσω από μια βιτρίνα ηθικής, μιλώντας με τόλμη για τη γυναικεία αυτοδιάθεση και την ισότητα των φύλων. Σύμφωνα με την υπόθεση, η Ελένα Άλβινγκ διοργανώνει μια μεγάλη γιορτή για να τιμήσει τον άσωτο άντρα της που έχει πεθάνει, ώστε να συντηρήσει την καλή εικόνα του λοχαγού Άλβινκ απέναντι στον γιο της Όσβαλτ και απέναντι στην κοινωνία. Πιστεύει ότι έτσι θα σκεπάσει τα μυστικά της οικογένειας και θα κλείσει τους λογαριασμούς με το σκοτεινό παρελθόν. Όμως οι εξελίξεις και τα γεγονότα την υπερβαίνουν και γρήγορα θα έρθει αντιμέτωπη με τον εαυτό της και τις επιλογές της.
Εχθρός του λαού
Μια ανατρεπτική εκδοχή του εμβληματικού έργου, που έχει παρουσιαστεί σε περισσότερες από 40 χώρες, όπου αποκαλύπτονται με αιχμηρό τρόπο οι μηχανισμοί εξουσίας, διαφθοράς και κοινωνικής συνενοχής, στη διεθνή συμπαραγωγή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και της βερολινέζικης Σαουμπίνε, με την υπογραφή του παγκοσμίου φήμης Γερμανού σκηνοθέτη Τόμας Οστερμάιερ. Μια παράσταση με καταιγιστικό ρυθμό, πολιτική και ριζοσπαστική, όπου η σκηνή μετατρέπεται σε δημόσιο χώρο και ο θεατής δεν παρακολουθεί απλά, αλλά καλείται να πάρει θέση, να αφυπνιστεί. Ηθική ευθύνη ή οικονομικά συμφέροντα, διαφάνεια ή απόκρυψη της αλήθειας; Ως ευσυνείδητος επιστήμονας, ο γιατρός Στόκμαν, που πρώτος υποστήριξε ότι η πόλη του μπορούσε να γίνει μια υποδειγματική λουτρόπολη, δεν θα διστάσει να αποκαλύψει δημοσίως ότι τα ιαματικά λουτρά αποδείχτηκαν μολυσμένα: αντιμέτωπος με τον δήμαρχο αδερφό του και την ιδιοτέλεια των συμπολιτών του, θα γίνει «εχθρός του λαού».
Αρχιμάστορας Σόλνες
Στο αποκαλυπτικό, ώριμο έργο του Νορβηγού συγγραφέα, ο Σόλνες, ένας αρχιτέκτονας που κάποτε ονειρεύτηκε να χτίζει ναούς, έρχεται αντιμέτωπος με τα ερείπια της ζωής του και την ορμή της νιότης. Στο επίκεντρο το ζήτημα της ανθρώπινης ταυτότητας. Μέσα από αυτήν την εσωτερική πάλη, ο Ίψεν χαρτογραφεί το μυστήριο της ανθρώπινης συνείδησης. Ο Σόλνες είναι ταυτόχρονα θύτης και θύμα, δημιουργός και καταστροφέας, οραματιστής και άνθρωπος που ζαλίζεται από τα ίδια τα ύψη του. Η Χίντε η νεαρή γυναίκα του εμφανίζεται ξανά στη ζωή του, λειτουργεί σαν καθρέφτης και καταλύτης. Φέρνει στο φως την δύναμη που νόμιζε πως είχε χάσει και τον οδηγεί σε εκείνη την τελική αναρρίχηση - σωματική και πνευματική - όπου το όνειρο συναντά το τέλος.