Γιώργος Αντώνογλου©
Στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, εκεί όπου συναντιούνται η παράδοση με τη σύγχρονη καλλιτεχνική τόλμη, ο Καραγκιόζης φορά για πρώτη φορά… φράκο! Η νέα παραγωγή "Ο Καραγκιόζης Ριγολέττος" επιστρέφει στην Αθήνα ύστερα από μια θριαμβευτική περιοδεία, έτοιμη να μυήσει μικρούς και μεγάλους στη μαγεία της όπερας μέσα από τους γνώριμους, φωτεινούς ήρωες του θεάτρου σκιών. Από τις 14 Δεκεμβρίου 2025 έως τις 4 Ιανουαρίου 2026, ο μπερντές μεταμορφώνεται σε μικρή Λυρική Σκηνή, όπου ο Καραγκιόζης αναλαμβάνει τον πιο αναπάντεχο ρόλο της καριέρας του: τον ίδιο τον Ριγολέττο του Βέρντι.

Σε κείμενο του συγγραφέα και κωμικού Δημήτρη Δημόπουλου και του καραγκιοζοπαίχτη Αλέξανδρου Μελισσηνού, η παράσταση παίζει ευφάνταστα με δύο κόσμους που μοιάζουν ανόμοιοι: τον λεπτεπίλεπτο, μελοδραματικό κόσμο της όπερας και τον ατίθασο, λαϊκό κόσμο του Καραγκιόζη. Το αποτέλεσμα είναι ένας ζωντανός διάλογος ανάμεσα σε δύο μορφές τέχνης που, τελικά, μοιράζονται το ίδιο πάθος: την αφήγηση ιστοριών που κάνουν τους ανθρώπους να γελούν, να συγκινούνται και να αναρωτιούνται.
"Η υπόθεση έχει ζουμί" λένε οι συντελστές της παράστασης: "Οι προετοιμασίες κορυφώνονται για τα εγκαίνια του λυρικού θεάτρου που ίδρυσε η Βεζιροπούλα στο σαράι, με εναρκτήρια παράσταση την όπερα Ριγολέττος και με την ίδια στον πρωταγωνιστικό γυναικείο ρόλο. Αναζητώντας τον ιδανικό ερμηνευτή που θα αναλάβει να ερμηνεύσει τον Ριγολέττο, τον καμπούρη γελωτοποιό της αυλής, η Βεζιροπούλα αποφασίζει να περάσει τον Καραγκιόζη από ακρόαση. Ο Καραγκιόζης τα καταφέρνει και, μετά τις ακροάσεις τενόρων για τον ρόλο του Δούκα, οι τρεις κύριοι ρόλοι της όπερας έχουν καλυφθεί και οι πρόβες ξεκινούν για τη λαμπρή πρεμιέρα, γεμάτες απρόσμενες αναποδιές και αναπάντεχες παρεξηγήσεις…".

Ο Καραγκιόζης, λοιπόν, δοκιμάζεται στις απαιτήσεις ενός λυρικού έργου, μαθαίνει τι σημαίνει φωνητική, τι είναι το λιμπρέτο, τι συμβαίνει μπροστά και πίσω από τη σκηνή. Μέσα από τις γκάφες και τα κατορθώματά του, το κοινό αποκτά μια βιωματική, παιχνιδιάρικη γνωριμία με τον κόσμο της όπερας. Η μουσική προσαρμογή της Λίνας Ζάχαρη και οι ερμηνείες των λυρικών τραγουδιστών φέρνουν αποσπάσματα του Βέρντι στα ελληνικά, δημιουργώντας μια γέφυρα ανάμεσα στο κλασικό και το λαϊκό.
Ιδιαίτερη αξία δίνει η πρόβλεψη για καθολική προσβασιμότητα στις 28 και 30 Δεκεμβρίου: υπέρτιτλοι, νοηματική, ακουστική περιγραφή και θέσεις για όλους τους θεατές. Γιατί η όπερα —και ο Καραγκιόζης— ανήκουν σε όλους. Μια παράσταση που εκπαιδεύει, γεννά περιέργεια και αποδεικνύει ότι ο μπερντές μπορεί να χωρέσει έναν ολόκληρο λυρικό κόσμο.

