4 λόγοι για να δεις το "Όνειρο ενός Γελοίου" των Έφης Μπίρμπα & Άρη Σερβετάλη

Το «Όνειρο ενός Γελοίου», που πρωτοπαρουσιάστηκε το 2022 γνωρίζοντας sold-out παραστάσεις και έντονη ανταπόκριση κοινού και κριτικών, επιστρέφει στο Κιβωτός (από 18/11) ως μια ανανεωμένη, μυσταγωγική σκηνική πρόταση, όπου η Έφη Μπίρμπα και ο Άρης Σερβετάλης μετατρέπουν τον ντοστογιεφσκικό στοχασμό σε τελετουργία· μια πράξη όπου το όνειρο γίνεται σώμα και η γελοιότητα υπαρξιακή αποκάλυψη, φωτίζοντας τα βαθύτερα όρια της ανθρώπινης ψυχής.

Το όνειρο ενός γελοίου Έφη Μπίρμπα 2025-26 Γιώργος Καπλανίδης©

Υπαρξιακή κατάδυση στη φιλοσοφία του Ντοστογιέφσκι

Η παράσταση επιχειρεί μια μελετημένη φιλοσοφική συζήτηση γύρω από το νόημα της ύπαρξης, την ματαιότητα, τη γνώση και την ανθρώπινη φιλοδοξία. Ο Ντοστογιέφσκι, μέσω του μονόλογου του "γελοίου", αποκαλύπτει τις αλήθειες της ανθρώπινης ψυχής, καθώς ο πρωταγωνιστής αναζητά τη λύτρωση σε όνειρο που ανατρέπει την πραγματικότητα. Η παράσταση ανοίγει ρωγμές και ερωτήματα στον θεατή, προκαλώντας εσωτερική αναμέτρηση με το σκοτάδι και το φως. Κι έτσι υπηρετεί τον θεμελιώδη ρόλο του θεάτρου: να αφυπνίζει, να αναστατώνει και να μετακινεί. Σε αυτή την προαιώνια λειτουργία της θεατρικής πράξης, το "Όνειρο ενός Γελοίου" ανταποκρίνεται πλήρως, μετατρέποντας την υπαρξιακή κατάδυση σε στοχαστική εμπειρία και καθιστώντας την παράσταση έναν καθρέφτη της δικής σου ύπαρξης.

Το όνειρο ενός γελοίου Έφη Μπίρμπα 2025-26
Γιώργος Καπλανίδης©

Ερμηνεία υψηλού επιπέδου από τον Άρη Σερβετάλη

Ο Άρης Σερβετάλης προσφέρει μια έντονα συγκινητική ερμηνεία του Γελοίου, "βυθιζόμενος ολοκληρωτικά στην ψυχή του ήρωα". Η καθοδήγηση της Έφης Μπίρμπα – στη σκηνοθεσία, την εικαστική εγκατάσταση και τον σχεδιασμό κοστουμιών – τον οδηγεί σε μια ερμηνεία όπου η τραγικότητα, το κωμικό και το ονειρικό στοιχείο συνυπάρχουν οργανικά, χαρίζοντας στο ρόλο μια σχεδόν υπερβατική υπόσταση. Η χαρακτηριστική πλαστικότητα της κίνησής του, η λεπτομερής εκφραστική του ακρίβεια και η ικανότητά του να μετατρέπει το σώμα σε πεδίο μετάβασης ανάμεσα στο πραγματικό και το φαντασιακό, δημιουργούν μια σωματική υποκριτική που σπάνια συναντά κανείς στο ελληνικό θέατρο. Στην ερμηνεία αυτή συμβάλλει ουσιαστικά και η δραματουργική επεξεργασία των Άρη Σερβετάλη και Έφης Μπίρμπα, που φωτίζει τα υπαρξιακά στρώματα του ντοστογιεφσκικού κειμένου με ακρίβεια και ευαισθησία. Η μουσική του Vangelino Currentzis, σε συνδυασμό με τον ατμοσφαιρικό φωτισμό του Γιώργου Καρβέλα, ενισχύει την τελετουργική διάσταση της παράστασης, δημιουργώντας έναν σκηνικό παλμό που συνομιλεί άμεσα με τον ρυθμό του ηθοποιού. Έτσι, ο θεατής δεν βλέπει απλώς έναν χαρακτήρα, αλλά αισθάνεται ότι ζει το όνειρό του, παλεύοντας μαζί του μέσα στην παράσταση, με την ερμηνεία να λειτουργεί ως γέφυρα ανάμεσα στο κείμενο του Ντοστογιέφσκι και τη δική του εσωτερική διαδρομή.

Το όνειρο ενός γελοίου Έφη Μπίρμπα 2025-26
Γιώργος Καπλανίδης©

Σκηνοθετική ματιά της Έφης Μπίρμπα: αισθητική και συμβολισμοί

Η Έφη Μπίρμπα ανέλαβε όχι μόνο τη σκηνοθεσία, αλλά και την εικαστική εγκατάσταση και τον σχεδιασμό κοστουμιών, προσφέροντας μια ενιαία, συμβολική και ποιητική σκηνική εικόνα. Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά στοιχεία της παράστασης είναι η χρήση του νερού ως κεντρικού εικαστικού μοτίβου — λειτουργεί ως καθρέφτης της ανθρώπινης ύπαρξης, χώρος ονείρου και ταλάντευσης μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας. Η αισθητική αυτή δεν είναι απλώς διακοσμητική: ενισχύει το συμβολικό βάθος του κειμένου και δημιουργεί μια ατμόσφαιρα που μοιάζει τελετουργική, σχεδόν μυσταγωγική. Η σκηνοθετική ματιά της Μπίρμπα κάνει το έργο πιο οικουμενικό — δεν απευθύνεται μόνο στους γνώστες του Ντοστογιέφσκι, αλλά σε οποιονδήποτε θεατή επιθυμεί να στοχαστεί την ύπαρξη.

Το όνειρο ενός γελοίου Έφη Μπίρμπα 2025-26
Γιώργος Καπλανίδης©

Αυτό το έργο είναι καλέ­σμα για προσωπική αναμέτρηση

 Το διήγημα του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι "Το Όνειρο ενός Γελοίου" αφηγείται την ιστορία ενός ανθρώπου που, μέσα από ένα όνειρο, βιώνει την ακραία γελοιότητα και μοναξιά του, αναζητώντας νόημα και λύτρωση απέναντι στην ανθρώπινη αδυναμία και την κοινωνική αδικία. Η παράσταση αναδεικνύει αυτό το υπαρξιακό ταξίδι με τελετουργική σκηνική πράξη: ο Γελοίος γίνεται όχημα και αφορμή για κάθε θεατή να αναμετρηθεί με το δικό του "όνειρο" — με τις αμφιβολίες, τις ελπίδες, τις απογοητεύσεις και τα βαθύτερα ερωτήματα. Μέσα από τον συνδυασμό πλαστικότητας στην κίνηση, εκφραστικής λεπτομέρειας και μουσικής, η σκηνή διασχίζει την πτώση, την αποκάλυψη, το σκοτάδι και το φως, προσφέροντας μια πορεία αναγέννησης. Είναι μια πρόσκληση όχι μόνο στο θέατρο, αλλά στη δική σου ύπαρξη — να αναμετρηθείς με όσα σχολιάζει, να προβληματιστείς και, ίσως, να ανακαλύψεις κάτι νέο για σένα.

Διάβασε κριτική για την παράσταση

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Το όνειρο ενός γελοίου

  • Δραματοποιημένο Διήγημα
  • Διάρκεια: 80 '

Οι δύο ηθοποιοί μοιράζονται επί σκηνής –σε δική τους απόδοση– τον πολυεπίπεδο μονόλογο ενός μοναχικού ανθρώπου που ονειρεύεται να αγαπηθεί και να ευτυχήσει, εκφράζοντας τα αδιέξοδα της ανθρώπινης φύσης. Το κορυφαίο θεατρικό δίδυμο καταδύεται για δεύτερη φορά σε ένα από τα πιο συγκλονιστικά κείμενα της παγκόσμιας λογοτεχνίας, σε ένα έργο που, μέσα από την προφητική του δύναμη, αγγίζει τα πιο μύχια ερωτήματα της ανθρώπινης ύπαρξης και αποκαλύπτει τον αγώνα του ανθρώπου να βρει νόημα ανάμεσα στην απελπισία και στη λύτρωση. Η σκηνική πράξη ερευνά τα όρια της ανθρώπινης φύσης, από την πτώση στην αποκάλυψη, από το σκοτάδι της απελπισίας στο φως της αλήθειας, σε μια παράσταση που βιώνεται ως τελετουργία.

Κιβωτός

Πειραιώς 115

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

6 παραστάσεις stand up comedy για να διαλέξεις

Φρέσκο υλικό από αγαπημένους κωμικούς μέσα από έξι stand up comedy παραστάσεις.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
16/11/2025

Για τον Γιώργο Νανούρη, η Μαρία Κίτσου είναι μια σπουδαία ηθοποιός με απίστευτο βάθος

Παρουσιάζει την παράσταση "Η Δούκισσα της Πλακεντίας" (Θέατρο Βεάκη, από 19/11) και μιλήσαμε μαζί του για την προσωπικότητα της δούκισσας και τη συνεργασία του με τη Μαρία Κίτσου.

"Killing Godot": Ο Νίκος Καμτσής παίζει, σκηνοθετεί και γράφει για την παγκόσμια πρεμιέρα

Στην παγκόσμια πρεμιέρα του "Killing Godot" του Νίκολας Καζάν, ο Νίκος Καμτσής σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί μαζί με τον Δημήτρη Φραγκιόγλου στο Τόπος Αλλού (από 21/11). Η Ναταλί Φλουρή προσθέτει μια μυστηριώδη, αλλόκοτη παρουσία, γεμάτη ένταση και συγκίνηση. Διαβάστε όσα μας είπε για την παράσταση.

"Tick, Tick… Boom!: Γιορτή της νεότητας στην Εναλλακτική Λυρική

Το "Tick, Tick… Boom!" φέρνει στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ ένα εκρηκτικό ροκ μιούζικαλ για τη νεότητα, τα όνειρα και τον χρόνο που περνά, μέσα από μουσική, συγκίνηση και απρόσμενες στιγμές μαγείας.

Οι αθόρυβοι αγώνες μιας γυναίκας που αρνείται να σιωπήσει, με πρωταγωνίστρια την Ελένη Κοκκίδου

Το έργο του Εντουάρ Λουί "Αγώνες και μεταμορφώσεις μιας γυναίκας" ζωντανεύει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, φωτίζοντας τη σιωπηλή μάχη μιας γυναίκας για αξιοπρέπεια, ελευθερία και φωνή. Μια παράσταση ευαισθησίας και προβληματισμού σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Σωτηρίου.

"Ο χορός των εραστών" επιστρέφει και πρέπει να τον δείτε: H αγάπη και η τρυφερότητα στη Στέγη

Ο Νίκος Καραθάνος και η Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου συναντιούνται και πάλι στη σκηνή της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση και οι φωνές τους ηχούν σαν μία. "Ο χορός των εραστών" του Τιάγκο Ροντρίγκες μάς οδηγεί στην καρδιά της αγάπης, της έντασης και της τρυφερότητας. Μια παράσταση που πρέπει να δείτε.

6 επιστροφές που αξίζει να δεις από αυτήν την εβδομάδα

Έξι ξεχωριστές παραστάσεις επιστρέφουν στη σκηνή από αυτήν την εβδομάδα, φέρνοντας μαζί τους σπουδαίες ερμηνείες, δυνατές ιστορίες και σκηνοθετικές υπογραφές. Από Σοφοκλή έως Ντοστογιέφσκι, το αθηναϊκό θέατρο γεμίζει ξανά με ένταση, ποίηση και ουσιαστικό λόγο.