Έλενα Πέγκα: Σκηνοθετώντας "Τους ερωτευμένους" μέσα στη σκόνη της ερήμου

Η Έλενα Πέγκα, ως guest editor, μοιράζεται σκέψεις σκηνοθετώντας τους "Ερωτευμένους" (Fool for Love) του Σαμ Σέπαρντ. Μιλά για την πάλη των φύλων, την αλήθεια, τη φωτιά του έρωτα και τη σκηνική ελευθερία που προσφέρει το Bios.

ΕΛΕΝΑ ΠΕΓΚΑ Άρης Ράμμος©

"Οι ερωτευμένοι" (Fool for Love)  ξεκινούν ως μία ερωτική ιστορία, με τον άντρα, τον Έντυ (Παναγιώτης Γαβρέλας) να αδυνατεί να δεχτεί τα μυστικά που τoν βαραίνουν, τις προδοσίες και τα ψέματα. Nα εξακολουθεί να διεκδικεί την γυναίκα, την Μέι (Μελία Κράιλινγκ) παραπλανώντας την, ενώ η γυναίκα επιμένει στην αλήθεια, ζητά να αποκαλυφτεί η αλήθεια. Στο τέλος, είναι η γυναίκα που αφηγείται την αληθινή ιστορία που στοιχειώνει την σχέση τους. Ο Σέπαρντ λατρεύει τη Μέι. Σκηνοθετώντας το έργο το νιώθω αυτό: πως ο συγγραφέας θαυμάζει την πρακτικότητα και την γήινη αμεσότητα της ηρωίδας του. Καθώς το σκηνοθετώ, σκέφτομαι την εύστοχη παρατήρηση της Αμερικανίδας δοκιμιογράφου Τζόαν Ντίντιον: ότι, στη Δύση, "οι άνδρες έχουν την τάση να πυροβολούν, να δέχονται πυροβολισμούς, και να φεύγουν. Οι γυναίκες αφηγούνται ιστορίες".

Οι ερωτευμένοι του Σαμ Σέπαρντ
Τάσος Βρεττός©

Για να ξεφύγει από την αμφιθυμία του Έντι, την ανάγκη του για προσοχή και τα ατελείωτα πισωγυρίσματά του, η Μέι μετακόμισε σε ένα άθλιο δωμάτιο μοτέλ στην άκρη της ερήμου Μοχάβε, στα σύνορα του Μεξικού. Έχει σχεδόν πάρει μια ανάσα, έχει αρχίσει να βγαίνει με έναν καλό τύπο, τον Μάρτιν (Νίκος Βατικιώτης) και έχει βρει δουλειά σε εστιατόριο, όταν εμφανίζεται ο Έντι. Ο Έντι, όμως, δεν ενδιαφέρεται για την ανάγκη της Μέι να αλλάξει τη ζωή της. Με τζιν, μπότες και καουμπόικο καπέλο, ο Έντι είναι πολύ σίγουρος για την γοητεία του: η αποπλάνηση είναι μέρος της μοναχικής καουμπόικης ταυτότητάς του. Ξεκινά ένας χορός θυμού και έλξης που καταλαμβάνει πολύ ψυχικό χώρο και θυμίζει τα δράματα του Στρίντμπεργκ. Στη δική μας παράσταση αυτός ο χορός δεν αποδίδεται μόνο με λόγια, αλλά θα έχει και πολλή μουσική. Ήχοι κιθάρας θα διαπερνούν την δράση.

Οι ερωτευμένοι του Σαμ Σέπαρντ
Τάσος Βρεττός©

H Μέι και ο Έντι ποτέ δεν είναι πραγματικά μόνοι. Μαζί τους υπάρχει και η μυστηριώδης παρουσία του Γέρου (Δημήτρης Καραβιώτης). Κάθεται στο μισοσκόταδο, παρακολουθεί, και κάποιες στιγμές παρεμβαίνει. Αν το έργο είναι ένα είδος υπαρξιακού αγώνα πυγμαχίας, ο Γέρος δεν είναι διαιτητής, παλεύει με τα δικά του προβλήματα και λάθη. Και κάποιες φορές γίνεται και πειραχτήρι. Στη δική μου σκηνοθεσία βλέπω τον Γέρο σαν έναν Τζόκερ. Ο Γέρος είναι επικίνδυνα άτακτος, και είναι ονειροπαρμένος. Δεν αγαπώ τις ηθογραφίες, και η σκηνοθεσία μου στο συγκεκριμένο έργο, αν και πατάει στον ρεαλισμό, επιδιώκει μία αίσθηση ποιητική. Το έργο διαρκεί εβδομήντα πέντε λεπτά και μέσα σε αυτά τίποτα δεν θα ήθελα να είναι σχηματικό, μαύρο ή άσπρο. Με ενδιαφέρει να αποδώσω τους σύνθετους και μοιραίους τρόπους με τους οποίους σχετίζονται οι άνθρωποι.

Οι ερωτευμένοι του Σαμ Σέπαρντ
Τάσος Βρεττός©

Είμαστε στο αγαπημένο Bios στην Πειραιώς 84. Η παράσταση ταιριάζει στο Bios. Ταιριάζει στην μοντέρνα αισθητική του χώρου, που έχει χαρακτήρα, και που έχει παραμείνει αναλλοίωτη εικοσιπέντε χρόνια τώρα. Το διατηρητέο γκρίζο κτίριο με τις τζαμαρίες γύρω γύρω και τις χαρακτηριστικές καμπύλες γραμμές του ρυθμού Bauhaus στο κεντρικό αλλά και ήσυχο σημείο της Πειραιώς με κάνει να νιώθω πως θα μπορούσα να είμαι σε κάποια άλλη ευρωπαϊκή μητρόπολη. Θα μπορούσα να είμαι στο Βερολίνο, στην Βιέννη, στο Μιλάνο. Ξεχνώ πού είμαι, και αυτή είναι μία αίσθηση ελευθερίας. Την ίδια αίσθηση ελευθερίας διακρίνω και στους ηθοποιούς μου.

Οι ερωτευμένοι του Σαμ Σέπαρντ
Τάσος Βρεττός©

Εδώ και δύο μήνες είμαστε καθημερινά πολλές ώρες εδώ, όλες μας οι πρόβες είναι εδώ, ο χώρος έχει γίνει πλέον για μας "το μοτέλ". Αν κάποιος ηθοποιός έρθει νωρίτερα, λέει: "μέχρι να έρθετε και οι υπόλοιποι, εγώ θα οικειοποιηθώ το μοτέλ". Ο βιομηχανικός εναλλακτικός χώρος και η έντονη ατμόσφαιρά του προσκαλεί και τους θεατές σε μία εμπειρία που, καθώς δεν συμβαίνει σε παραδοσιακό θέατρο, έχει μία ιδιαίτερη αμεσότητα. Θα ήθελα να νιώσουν πως έρχονται στο μοτέλ να δουν τί συμβαίνει μέσα στο δωμάτιο και έπειτα να βγουν έξω στο μπαρ να πιούν, να συζητήσουν τί είδαν μέσα.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Οι ερωτευμένοι

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Οι ήρωες καλούνται να αναμετρηθούν με το πάθος, τη βία και τα μυστικά στο εμβληματικό έργο που αποκαλύπτει με σκληρότητα, αλλά και ποιητική ένταση την κόλαση του έρωτα και τη βαριά κληρονομιά μιας οικογένειας. Το «Fool for Love» (πρωτότυπος τίτλος) είναι η ιστορία δύο ανθρώπων που βρίσκονται παγιδευμένοι σε έναν έρωτα ικανό να τους καταστρέψει. Η Μέι και ο Έντι συναντιούνται ξανά σ’ ένα παλιό μοτέλ, χαμένο μέσα στην έρημο της Καλιφόρνιας. Ο χώρος, απομονωμένος και κλειστοφοβικός, γίνεται το πεδίο μιας ανελέητης αναμέτρησης, όπου η αγάπη μετατρέπεται σε εμμονή και η έλξη σε βία. Πάθος, ζήλια, πόθος και οργή εναλλάσσονται με καταιγιστικό ρυθμό, καθώς οι δυο τους παλεύουν να μείνουν μακριά ο ένας από τον άλλον, την ίδια στιγμή που συνειδητοποιούν πως δεν μπορούν να ζήσουν χωριστά. Καθώς η νύχτα προχωρά, το παιχνίδι της έλξης και της απόρριψης αποκαλύπτει κάτι βαθύτερο: η σχέση τους είναι δεμένη όχι μόνο με το πάθος αλλά και με ένα μυστικό που βαραίνει σαν κατάρα.

Bios

Πειραιώς 84

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Έξι παραστάσεις σηκώνουν ξανά αυλαία (4-10/12)

Επιστρέφουν στις σκηνές από 4 έως 10 Δεκεμβρίου κι αξίζουν οι έξι θεατρικές επαναλήψεις που ακολουθούν.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
04/12/2025

"Αγωνία Ιερή": Σπουδή πάνω στο έργο και τη ζωή της Εύας Palmer Σικελιανού

Μια τελετουργική παράσταση για τη ζωή και το όραμα της Εύας Palmer Σικελιανού. Η γυναίκα που ύφανε τον μύθο με το παρόν, αντιστάθηκε σε καθεστώτα και ανέστησε το αρχαίο δράμα επιστρέφει στη σκηνή μέσα από μια πολιτική, ποιητική σπουδή με πρωταγωνίστρια την Ελένη Νιωτάκη.

"Last Dance of Ivan Vasiliev"- Μια ιστορική βραδιά στο Christmas Theater

Ο Ιβάν Βασίλιεφ, ένας από τους σπουδαιότερους χορευτές της εποχής μας, επιστρέφει στις 8 Δεκεμβρίου στο Christmas Theater για μια στιγμή που ήδη γράφει ιστορία: το "Last Dance of Ivan Vasiliev". Μια παράσταση–εξομολόγηση, ένας τελευταίος χορός γεμάτος πάθος, αλήθεια και βαθιά ευγνωμοσύνη.

Δρώμενο πάνω σε κείμενο του Δημητριάδη με τη μορφή της Κερασίας Σαμαρά

Ένα πρωτότυπο ψηφιακό-εικαστικό δρώμενο του Δημήτρη Κωτσή, βασισμένο στο κείμενο του Δημήτρη Δημητριάδη, ζωντανεύει με τη μορφή της Κερασίας Σαμαρά στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης", εξερευνώντας τη διαρκή ανθρώπινη πορεία προς αυτογνωσία και μεταμόρφωση.

"Μακριά νύχτα στη γη του Νοντ": Θεατρικό ταξίδι στην Αυστραλιανή Ενδοχώρα

Συνεχίζεται το αφιέρωμα στους σύγχρονους Αυστραλούς συγγραφείς στο Αγγέλων Βήμα και μόλις έκανε πρεμιέρα το έργο του Duncan Graham "Μακριά νύχτα στη γη του Νοντ", που αναφέρεται στη δυνατή ιστορία δύο αδελφών.

Χρήστος Λούλης: "Για να ενωθείς πραγματικά, πρέπει να περάσεις από μια κόλαση"

Ο Χρήστος Λούλης, πρωταγωνιστής στο "Cleansed" της Σάρα Κέιν σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά, που ανεβαίνει στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης" από 4/12, μιλά ανοιχτά για τη σχέση του με το θέατρο και τη ζωή, την πατρότητα, αλλά και για την ουσία των ανθρώπινων σχέσεων και μας αποκαλύπτει πώς το έργο αντικατοπτρίζει καθημερινές μάχες ψυχής.

Ρολά κατεβάζουν τα θέατρα: Η απεργία των ηθοποιών φέρνει ξανά στο προσκήνιο τα άλυτα αιτήματα

Την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου οι ηθοποιοί απεργούν, διεκδικώντας υπογραφή συλλογικής σύμβασης και πληρωμές για πρόβες. Τα βασικά τους αιτήματα παραμένουν άλυτα, ενώ τα θέατρα προχωρούν σε αναβολές παραστάσεων.