Ο μονόλογος "Σκότωσα τον νταή του απαρτχάιντ" μετακομίζει στο Αλκμήνη

Η ιστορία του Έλληνα ομογενή Δημήτρη Τσαφέντα που άλλαξε την πορεία της Νότιας Αφρικής, επιστρέφει για δεύτερη σεζόν σε νέο θέατρο, μέσα από τον μονόλογο που ερμηνεύει ο Νίκος Ιωαννίδης, σε κείμενο Γιώργου Δαμιανού και σκηνοθεσία Κοραή Δαμάτη.

Σκότωσα τον νταή του απαρτχάιντ Γιώργος Στριφτάρης©


Ο Δημήτρης Τσαφέντας, 'Έλληνας ομογενής, μιγάς, βρέθηκε αντιμέτωπος με μια κοινωνία που δεν τον αποδεχόταν. Καταδικάστηκε και έμεινε 33 χρόνια σε φυλακή - ψυχιατρείο της Πραιτόρια, για να πεθάνει τελικά σε κελί απομόνωσης στις 10 Οκτωβρίου 1999. Η παράσταση "Σκότωσα τον νταή του απαρτχάιντ", που επιστρέφει για δεύτερη χρονιά από 5/10 στη σκηνή του θεάτρου Αλκμήνη, φωτίζει μία από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες της σύγχρονης ιστορίας: τον άνθρωπο που το 1966 άλλαξε για πάντα τη μοίρα της Νότιας Αφρικής, δολοφονώντας τον Χέντρικ Φερβούντ, τον "αρχιτέκτονα" του απαρτχάιντ. Ο ηθοποιός Νίκος Ιωαννίδης δίνει σάρκα και οστά στον Τσαφέντα ξανά τη νέα σεζόν 2025-26, και μέσα από το ρόλο του αφηγείται τη ζωή του μέσα από το κελί της φυλακής, σε κείμενο του Γιώργου Δαμιανού και σκηνοθεσία του Κοραή Δαμάτη
 

Σκότωσα τον νταή του απαρτχάιντ
Γιώργος Στριφτάρης©


Η αλήθεια πίσω από τον μύθο

'Ήταν ο Τσαφέντας ένας επαναστάτης με πάθος για δικαιοσύνη ή απλώς κυνηγημένος από την ίδια του την ύπαρξη; Μπορεί ο άνθρωπος να παραδοθεί στη μοίρα ή έχει τη δύναμη να την αλλάξει; Και μήπως η τρέλα αποτελεί μια διαφορετική μορφή λογικής σε έναν κόσμο που βυθίζεται στο παράλογο; Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα που θέτει η παράσταση.
 

Σκότωσα τον νταή του απαρτχάιντ
Γιώργος Στριφτάρης©


Ο σκηνοθέτης Κοραής Δαμάτης σημειώνει

"'Ένας άνθρωπος πεταμένος σε κελί απομόνωσης. Γυμνός. Σαν νεογέννητο που το άφησαν στην τύχη του. Μελανιασμένος από τα χτυπήματα των βασανιστών του, χωρίς καμιά προστασία… μιλάει με τα σύννεφα από το μικρό παραθυράκι του κελιού. "Τις νύχτες βρίσκω πάντα στον ουρανό καλή παρέα, ακόμα κι απ’ αυτό το παραθυράκι". Θυμάται τη μάνα που δεν γνώρισε… "Το πιο μακρινό σύννεφο ήταν εκείνη". Μιλάει για τον σκληρό, απόντα πατέρα, για τους ανθρώπους που συνάντησε, για την περιφρόνηση, τη βία και την ταπείνωση που τον σημάδεψαν από τη γέννησή του.

Μιγάς. Πατέρας 'Έλληνας, μητέρα από τη Μοζαμβίκη. Μεγάλωσε στο περιθώριο, ζώντας κρυφά. Τη νύχτα ονειρευόταν, την ημέρα προσπαθούσε να συμφιλιωθεί με τους διώκτες του. "Κατέβαινα από το πεζοδρόμιο όταν συναντούσα λευκό. Κατέβαινα από το πεζοδρόμιο κι όταν συναντούσα μαύρο".

Διαβάστε Επίσης

Μεγαλώνοντας, εργάστηκε για χρόνια ως καθαριστής σε φορτηγά πλοία, ταξιδεύοντας σε όλο τον κόσμο. Ιταλία, Ελλάδα, Γερμανία, Βιέννη, Παλαιστίνη, Χάιφα, Γιοχάνεσμπουργκ, Αίγυπτος… "Κάθε φορά που ονειρεύομαι τον παράδεισο φαντάζομαι την Αλεξάνδρεια".

Σαρανταοχτώ ετών πια, επιστρέφει στη Νότια Αφρική, κοντά στον πατέρα του, και βρίσκει δουλειά ως κλητήρας στο Κοινοβούλιο στο Κέιπ Τάουν. "Δούλευα στη Βουλή, στο παρλαμέντο της South Africa".

6 Σεπτεμβρίου 1966. Η μέρα που ο Δημήτρης Τσαφέντας συναντάει τη μοίρα του: σκοτώνει με τέσσερις μαχαιριές τον πρωθυπουργό Χέντρικ Φερβούντ, τον "αρχιτέκτονα του απαρτχάιντ".
 

Σκότωσα τον νταή του απαρτχάιντ
Γιώργος Στριφτάρης©


Συλλαμβάνεται, δικάζεται με συνοπτικές διαδικασίες και καταδικάζεται σε θάνατο. Ωστόσο, η κυβέρνηση προτιμά να τον φυλακίσει ισόβια ως ψυχασθενή, στην απομόνωση, όπου υποβάλλεται καθημερινά σε βασανιστήρια, μέχρι τον θάνατό του το 1999.

Στην παράσταση, τον βλέπουμε πεταμένο, γυμνό, μελανιασμένο, να συνομιλεί με τον άλλο του εαυτό για τη ζωή τους, τις πράξεις τους, τις αγάπες, τη μεγάλη απόφαση της δολοφονίας, τα βασανιστήρια και την κοροϊδία που υπέστη από συγκρατούμενους και δεσμοφύλακες.

Λέγεται πως συχνά αναφερόταν στον Ναζίμ Χικμέτ: "Αν δεν καώ, αν δεν καείς, αν δεν καούμε, πώς θα νικήσει το φως το σκοτάδι;".
 

Σκότωσα τον νταή του απαρτχάιντ
Γιώργος Στριφτάρης©


Τα σκηνικά υπογράφει ο Παύλος Ιωάννου, το video art ο Κάρολος Πορφύρης, την κίνηση η Άννα Αθανασιάδη και τη μουσική επιμέλεια οι ab-occasion.

Η παράσταση είναι ακατάλληλη για ανηλίκους κάτω των 15 ετών
 

Διαβάστε Επίσης


 

Διαβάστε Επίσης


 

Περισσότερες πληροφορίες

Σκότωσα τον νταή του απαρτχάιντ

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 75 '

Ο Δημήτρης Τσαφέντας, μία από τις πιο αμφισβητούμενες προσωπικότητες της σύγχρονης Ιστορίας, που το 1966 άλλαξε για πάντα την πορεία της Νότιας Αφρικής, δολοφονώντας τον «αρχιτέκτονα του απαρτχάιντ» Χέντρικ Φερβούντ. Έλληνας ομογενής, μιγάς, στάθηκε απέναντι σε μια κοινωνία που δεν τον αποδεχόταν, καταδικάστηκε και έμεινε 33 χρόνια σε φυλακή-ψυχιατρείο της Πραιτόρια. Πέθανε σε κελί απομόνωσης στις 10/10/1999. Επαναστάτης με αίσθημα δικαιοσύνης ή στοιχειωμένος από την ίδια του την ύπαρξη; Μπορεί ο άνθρωπος να παραδοθεί στη μοίρα του ή έχει την ικανότητα να την αλλάξει; Μήπως η τρέλα είναι μια άλλη μορφή λογικής σε έναν κόσμο που χάνεται;

Αλκμήνη

Αλκμήνης 12

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Μάνος Βουλαρινός φέρνει τη "Μεγάλη αρπαχτή" στο Παλλάς

Η "Μεγάλη αρπαχτή" ξαναχτυπά! Ο Μάνος Βουλαρίνος επιστρέφει με κέφι για μια βραδιά ανελέητης σάτιρας, γέλιου και αλήθειας χωρίς να χαρίζεται σε κανέναν...ούτε στα πιο αθώα λάθη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
19/11/2025

Για τον Σάββα Στρούμπο, "το ελληνικό θέατρο γίνεται πιο εξωστρεφές"

Ο σκηνοθέτης Σάββας Στρούμπος αναλύει τις "Δούλες" του Ζενέ, εστιάζοντας στην αναζήτηση του τερατώδους και τη φόρμα του θεάτρου της εθελοδουλίας. Μιλά για τον σωματικό λόγο του Άττις και τη διαχρονική δύναμη της τέχνης ως πράξη αντίστασης στην εποχή μας.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 20 έως 26/11 και ξεχωρίζουν.

"(Love me) Tinder": Δίγλωσση performance στο Theatre of the No

"Μπορεί ο έρωτας να επιβιώσει όταν το μόνο που κάνουμε είναι swipe;", διερωτάται η κωμωδία καταστάσεων του Νίκου Φυτά γύρω από τον έρωτα στο Theatre of the No.

Σε αυτό το τεύχος έχεις όλη τη θεατρική σεζόν στα χέρια σου

Πιστή στο ραντεβού της με το θεατρόφιλο κοινό, η αγαπημένη σας ετήσια έκδοση "Θέατρο" κυκλοφορεί την Πέμπτη 20/11, δωρεάν μαζί με το "αθηνόραμα"!

Σαλόνια Γλώσσας στο Εθνικό: Γνωριμία με τη σύγχρονη ελληνική γραφή και το "Μαύρο Κουτί"

Τα "Σαλόνια Γλώσσας" του Εθνικού Θεάτρου είναι μια δράση που μετατρέπει τον θεατρικό χώρο σε εργαστήριο ιδεών, φέρνοντας σε διάλογο τη γλώσσα, την τέχνη και τον κόσμο γύρω μας και το επόμενο ραντεβού θα πραγματοποιηθεί 30 Νοεμβρίου με τις Δανάη Λιοδάκη και Μυρτώ Αλικάκη.

Το αιχμηρό έργο του Τριαρίδη επιστρέφει: Συζήτηση με τη Μάγδα Φύσσα στο Θέατρο Olvio

Το έργο του Θανάση Τριαρίδη "Να ξέρετε πως αυτό που ακούτε είναι σφύριγμα τρένου", που σημάδεψε τις δύο προηγούμενες σεζόν, επιστρέφει στο Θέατρο Olvio με νέες συζητήσεις, συμμετοχή της Μάγδας Φύσσα και μια υποψηφιότητα στα βραβεία της Ένωσης Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών.