Ο "Φάουστ" επιστρέφει στο Εθνικό με πρωταγωνιστή τον Χάρη Φραγκούλη

Μια παράσταση έντονης μουσικότητας για τη δριμεία σύγκρουση ανάμεσα στο σώμα και το πνεύμα, το βίωμα και τη γνώση, το απολλώνιο και το διονυσιακό είναι ο "Φάουστ" σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη που επιστρέφει στο Εθνικό με τους Χάρη Φραγκούλη (Φάουστ) και Ανδρέα Κοντόπουλο (Μεφιστοφελή).

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Φάουστ, Εθνικό 2025-26 Χρήστος Συμεωνίδης©

Από τον Γκαίτε στον Μάρλοου και τον ντε Σαντ, από τον Φρόιντ στον Γιουνγκ, ο "Φάουστ" του Άρη Μπινιάρη είναι μια διαδρομή στο υποσυνείδητο ενός από τους πιο συναρπαστικούς χαρακτήρες της δυτικής λογοτεχνίας. Ένα περιπετειώδες ψυχικό ταξίδι, μια περιπλάνηση στις ανεξάντλητες πτυχές ενός ήρωα που παραμένει μέχρι σήμερα σύμβολο της ανθρώπινης εξερεύνησης, των ηθικών διλημμάτων, του υπαρξιακού αδιεξόδου. Η παράσταση, βασισμένη στο ομώνυμο έργο του Γιόχαν Βόλφγκανγκ φον Γκαίτε, ενθουσίασε το κοινό που έσπευσε να τη δει πέρυσι στο Εθνικό Θέατρο και από τις 8 Οκτωβρίου επιστρέφει με δύο βασικές αλλαγές στο καστ: τον ομώνυμο ρόλο κρατά ο Άρης Φραγκούλης και του Μεφιστοφελή ο Ανδρέας Κοντόπουλος.

Στη σκηνική εκδοχή του Μπινιάρη, ο παραδοσιακός ρόλος του Μεφιστοφελή μετασχηματίζεται. Δεν είναι πλέον απλώς ο δαίμονας-πειρασμός, αλλά μια έκφραση της εσωτερικής σκιάς του Φάουστ — των καταπιεσμένων επιθυμιών, των φόβων και της ενοχής που εκείνος προσπαθεί να αγνοήσει. Η παράσταση επιστρέφει με αλλαγές στο καστ, αλλά πιο ουσιαστική είναι η αλλαγή του νοήματος της σύγκρουσης: ο Φάουστ δεν συνάπτει συμβόλαιο με έναν εξωτερικό διάβολο, αλλά με τον ίδιο του τον εσωτερικό κόσμο, με ό,τι κρύβεται μέσα του.

Ο Μεφιστοφελής λειτουργεί ως καθρέφτης που αποκαλύπτει τον ήρωα. Μέσα από την αντιπαράθεση με αυτές τις σκιώδεις πλευρές, ο Φάουστ κατασκευάζει μια νέα ταυτότητα, όχι ως θύτης ή θύμα, αλλά ως όρος ενός εσωτερικού διαλόγου. Δεν παίρνει την ψυχή του· τον βοηθά να την αποκαλύψει, να αντιμετωπίσει τα απωθημένα και τους φόβους του. Η συμβολή των σκηνικών, των κοστουμιών και των μασκών του Πάρι Μέξη είναι καθοριστική, καθώς δεν λειτουργούν διακοσμητικά, αλλά αποτυπώνουν την ψυχική κατάσταση του ήρωα.

Φάουστ του Άρη Μπινιάρη 2025-26
Χρήστος Συμεωνίδης©

"Με έναν τρόπο, ο σκηνοθέτης συνεχίζει την προβληματική που εξέθεσε στον Προμηθέα του…", διαβάζουμε στην κριτική του Αθηνοράματος. Δεν καταπιάνεται αυτή τη φορά με την πολιτική τυραννία, αλλά με τις δυνάμεις που εμποδίζουν την ανθρώπινη ολοκλήρωση: τη θρησκεία και την εκκλησία με το σκληρό πρόσωπο της Ιεράς Εξέτασης, καθώς και τα αισθήματα του φόβου, της ενοχής, της τιμωρίας. Συνεχίζει, επίσης, τη σπουδή του πάνω στη μουσικότητα και τη χορικότητα (συνδημιουργός ο Τζεφ Βάγγερ), προσδίδοντας τελετουργικό χαρακτήρα στην παράσταση, που αποσκοπεί στην απελευθέρωση του ανθρώπου/Φάουστ από τους φόβους του και στην απενοχοποίηση του έρωτά του για τη Μαργαρίτα.

Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): Κατερίνα Αμπλιανίτη, Μπάμπης Γαλιατσάτος, Ηλέκτρα Καρτάνου, Ειρήνη Κατσινούλα, Νάντια Κατσούρα, Μάριος Κρητικόπουλος, Ανδρέας Κοντόπουλος, Μαρία Μαντά, Ιωάννα Μαυρέα, Βασίλης Παπαδόπουλος, Στέφανος Πίττας, Κωνσταντίνα Τάκαλου, Ειρήνη Τσέλλου, Χάρης Φραγκούλης,  Αλεξάνδρα Χασάνι. Η μετάφραση είναι του Ιωάννη Ν. Θεοδωρακόπουλου, σύμβουλος δραματουργίας η Νεφέλη Παπαναστασοπούλου, μουσική και ηχητικός σχεδιασμός του Τζεφ Βάγγερ, χορογραφία της Φαίδρας Νταϊόγλου και φωτισμοί της Στέλλας Κάλτσου. Η παράσταση προτείνεται για θεατές άνω των 16 ετών.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Εθνικό Θέατρο

Αγ. Κωνσταντίνου 22-24

Εθνικό Θέατρο

Αγ. Κωνσταντίνου 22-24

Εθνικό Θέατρο

Αγ. Κωνσταντίνου 22-24

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ας περιμένουν οι γυναίκες": Η ταινία του Σταύρου Τσιώλη πρώτη φορά στο θέατρο

Στο Θέατρο Ψυρρή θα δούμε την κλασική ταινία του Σταύρου Τσιώλη "Ας περιμένουν οι γυναίκες", η οποία μεταφέρεται για πρώτη φορά στη σκηνή. Μια κωμωδία για άνδρες που ταξιδεύουν, ονειρεύονται και γελούν με τη ζωή, γεμάτη χιούμορ, ειρωνεία και αλήθεια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/12/2025

Ο Λάκης Λαζόπουλος στο Βέμπο: Τελευταία ευκαιρία για τον "Ήρωα με παντούφλες"

Ο Λάκης Λαζόπουλος ξανασυστήνει τον "Ήρωα με παντούφλες", μια κωμωδία που παραμένει πεισματικά επίκαιρη. Προλαβαίνετε να την δείτε έως 4/1 στο Βέμπο.

Οι ακούραστοι του ελληνικού θεάτρου

Σημαντικοί δημιουργοί και ηθοποιοί, όπως ο Θανάσης Παπαγεωργίου, η Μαίρη Ραζή, ο Σωτήρης Τσόγκας, ο Αντώνης Αντωνίου και η Νατάσα Ασίκη, παραμένουν δραστήριοι, χαράζοντας δρόμους και αφηγούμενοι ανθρώπινες ιστορίες στη σκηνή.

Αι γυμνισταί

Σουρεαλιστικής υφής κωμωδία για το νόημα και τις απρόσμενες συναντήσεις της ζωής, παρουσιάζεται σε μια ευφρόσυνη παράσταση με ωραία αισθητική και χαρακτηριστικές ερμηνείες. | Powered by Uber

Απόψε κανείς δεν πεθαίνει

Η νέα δουλειά της ομάδας The Young Quill, "Απόψε κανείς δεν πεθαίνει" στο Θέατρο Μπέλλος, είναι από τις πιο ενδιαφέρουσες και ευχάριστες παραστάσεις της φετινής σεζόν. Είναι από αυτές που φεύγεις και σκέφτεσαι: "ναι, κάτι μου είπε". Και μάλιστα χωρίς διδακτισμό ή βαρύ φορτίο.| Powered by Uber

Αυτοί είναι οι νικητές των πρώτων βραβείων του D-Athens Διονύσια Greek 2025

Δείτε σε ποιους απονεμήθηκαν τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής, οι έπαινοι, αλλά και τα Βραβεία Κοινού, στην πρώτη διοργάνωση του νέου θεσμού.

Τι ανεβάζει ο Βασίλης Μπισμπίκης τη νέα χρονιά;

Μετά τα συνεχόμενα sold out του "Άνθρωποι και ποντίκια" και τις ανθρώπινες ιστορίες στα όρια, ο Βασίλης Μπισμπίκης ετοιμάζει νέα πρεμιέρα. Τον Ιανουάριο ανεβάζει στο Cartel τον "Σωσμένο" του Μποντ, ένα έργο που απαγορεύτηκε αρχικά από τις βρετανικές θεατρικές αρχές.