
Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου είναι ένας σπουδαίος σκηνοθέτης και χορογράφος. Είναι ένα ζωντανό κεφάλαιο της σύγχρονης Ελλάδας: ένας καλλιτέχνης που μετέτρεψε την προσωπική του γλώσσα σε διεθνές σημείο αναφοράς, γεφυρώνοντας την εικαστική έρευνα, το χοροθέατρο και τη φιλοσοφία του σώματος. Από τα πρώτα του βήματα στα εικαστικά και το πειραματικό θέατρο τη δεκαετία του ’80, μέχρι τη σκηνοθεσία της τελετής έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 που καθήλωσε τον πλανήτη, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου έχτισε μια καλλιτεχνική διαδρομή που συνδύασε το ελληνικό με το οικουμενικό. Έκτοτε, με διεθνείς παραγωγές που φιλοξενήθηκαν στα μεγαλύτερα φεστιβάλ του κόσμου, συνέχισε να θέτει το ελληνικό θέατρο και χορό στο επίκεντρο του παγκόσμιου διαλόγου.

Η πρωτοβουλία του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης να του αναθέσει τη δημιουργία του έργου "This That Keeps On – a personal archaeology" για μία μοναδική fundraising βραδιά στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού, την Παρασκευή 3 Οκτωβρίου, με στόχο την ενίσχυση της "Μεταμόρφωσης" του Μουσείου, δεν είναι απλώς μια επετειακή κίνηση. Είναι ένα μήνυμα: ότι η τέχνη μπορεί να λειτουργεί ως κινητήριος δύναμη για την κοινωνία, να στηρίζει θεσμούς και να θέτει υψηλά τον πήχη για το τι σημαίνει πολιτισμός στην Ελλάδα του σήμερα.
Ο Παπαϊωάννου, ανασύροντας θραύσματα από τέσσερις δεκαετίες δημιουργίας και ταυτόχρονα ενσωματώνοντας νέες εικόνες και ιδέες, δεν φτιάχνει απλώς ένα "best of". Στήνει μια προσωπική αρχαιολογία, μια συνομιλία ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν, το αρχαίο και το σύγχρονο, το εύθραυστο και το ακατάλυτο. Αυτή η συνομιλία συνομιλεί ιδανικά με την ίδια την Κυκλαδική τέχνη: μνήμη και ύλη που αντέχει στον χρόνο, αλλάζοντας συνεχώς μορφή.

Το ερώτημα είναι αν τέτοιες κινήσεις θα μπορούσαν να γίνουν τακτική: να εμπλέκονται κορυφαίοι Έλληνες δημιουργοί σε projects που ενισχύουν πολιτιστικούς θεσμούς, παντρεύοντας το έργο τους με το όραμα για μια νέα πολιτιστική υποδομή. Η απάντηση μοιάζει θετική. Γιατί, σε μια χώρα που συχνά δυσκολεύεται να χρηματοδοτήσει επαρκώς την τέχνη, τέτοιες συνέργειες ανοίγουν δρόμους: προσκαλούν το κοινό να συμμετάσχει, να στηρίξει, να νιώσει μέρος μιας συλλογικής επένδυσης. Και όταν αυτό γίνεται με την υπογραφή ενός καλλιτέχνη όπως ο Παπαϊωάννου, αποκτά τον χαρακτήρα ενός πολιτιστικού γεγονότος με παγκόσμια ακτινοβολία.