"Ιππόλυτος (στα χέρια της Αφροδίτης)": Πώς η Γιολάντα Μαρκοπούλου φέρνει το μέλλον στο θέατρο

Η Γιολάντα Μαρκοπούλου δημιούργησε την παράσταση «Ιππόλυτος (στα χέρια της Αφροδίτης)», ένα πρωτοποριακό θέατρο επαυξημένης πραγματικότητας για δύο θεατές, που παρουσιάζεται στην Πειραιώς (έως 16/7) και συνδυάζει τεχνολογία με μυθικό δράμα. Διαβάστε όσα μας είπε για το τι να περιμένετε από αυτή τη διαδραστική εμπειρία.

Ιππόλυτος (στα χέρια της Αφροδίτης) Κάρολ Γιάρεκ ©

Θέατρο επαυξημένης πραγματικότητας για δύο θεατές

AR (επαυξημένη πραγματικότητα), VR (εικονική πραγματικότητα), MR (μικτή πραγματικότητα), AI (τεχνητή νοημοσύνη) -όροι άλλοι πιο γνωστοί και άλλοι πιο άγνωστοι. Bρισκόμαστε κι εμείς κατά μία έννοια στα χέρια των νέων τεχνολογιών! Εδώ θα ζήσετε μία εμπειρία - θα δείτε θέατρο επαυξημένης στα όρια της μικτής πραγματικότητας. Είναι μικρές οι πιθανότητες να έχετε ξαναδεί κάτι ανάλογο - ούτε εμείς το είχαμε βιώσει ακριβώς έτσι πριν το δημιουργήσουμε. Η παράσταση  "Ιππόλυτος (στα χέρια της Αφροδίτης)" είναι μία εμπειρία όπου δύο ηθοποιοί - η Αφροδίτη: Βιβή Φωτόπουλου και ο Ιππόλυτος: Πάρης Αλεξανδρόπουλος υποδέχονται δύο θεατές οι οποίοι φορώντας τα γυαλιά επαυξημένης πραγματικότητας θα μπουν σε μια εμπειρία όπου μπορεί να ξεκινάει από το άγνωστο αλλά στοχεύει να δημιουργήσει μία οικεία συνθήκη - οι θεατές δεν είναι απλώς παρόντες, όταν φορoύν τα γυαλιά ξαφνικά ο κόσμος γύρω τους αλλάζει, ένα επιπλέον επίπεδο πραγματικότητας εισέρχεται στο οπτικό τους πεδίο. Εχουν την δυνατότητα να επιλέξουν που θα στρέψουν το βλέμμα τους και να συνθέσουν τη δική τους μοναδική εικόνα σε συνδυασμό με την δράση των ηθοποιών.

Ιππόλυτος (στα χέρια της Αφροδίτης)
Κάρολ Γιάρεκ©

 Μία πειραματική ομαδική δημιουργία

Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου μας έδωσε μία εξαιρετική ευκαιρία να πειραματιστούμε για την δημιουργία της πρώτης παράστασης επαυξημένη πραγματικότητας. Τα τελευταία χρόνια έχω καταπιαστεί με έργα τα οποία έχουν μία ιδιαίτερη σχέση με την τεχνολογία. Ξεκίνησα με το VR 360, μετά με διαδραστικό VR και τώρα εξερευνώ το πεδίο της μικτής πραγματικότητας. Ακολουθώ πιστά τους κανόνες του θεάτρου στο ξεκίνημα της δημιουργίας του κάθε έργου που σημαίνει ότι η ύπαρξη μιας ομάδας είναι το άλφα και το ωμέγα. Ξεκινήσαμε με μία διασκευή του έργου λαμβάνοντας υπόψιν το μέσο με το οποίο θα συνομιλούσαμε, με την Αλεξάνδρα Κ*. Ο Προγραμματισμός της Όλγας Χατζηφώτη για να λειτουργήσει συνολικά το σύστημα ξεκίνησε και με την βοήθεια της Ελένης Οικονόμου στην όλη οργάνωση του πειράματος.

Οι πρόβες με τους ηθοποιούς ορίσανε τη δημιουργία του ψηφιακού χώρου. Η φαντασία ήταν απαραίτητη- ειδικά για τους ηθοποιούς που ήξεραν εξαρχής ότι θα έχουν και φανταστικούς παρτενέρ. Ύστερα αρχίσαμε να σχεδιάζουμε τα ψηφιακά στοιχεία και τα VFX. H ομάδα που συγκεντρώθηκε υλοποίησε την εμπειρία: Αλεξάνδρα Νιάκα, Χρυσούλα Κοροβέση (Μαύρα Γίδια), Χάρης Λαλούσης και Κωνσταντίνος Παγώνης, στον σχεδιασμό του surround ήχου και τη μουσική ο Μανώλης Μανουσάκης και στους φωτισμούς ο Άγγελος Παπαδόπουλος. Σχεδόν όλοι μας έχουμε δουλέψει μαζί σε προηγούμενα έργα (Λευκός Νάνος, 548 μέρες χωρίς το όνομα μου). Πολλοί ανήκουν στην ομάδα Medea Electronique - ομάδα με χρονια πειραματισμού στα ψηφιακά μέσα. Τα λέω όλα αυτά γιατί ένα τέτοιο έργο δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς προηγούμενη εμπειρία, συνεργασία και μία προσπάθεια να αναπτύξουμε μία γλώσσα μεταξύ μας. Και κάπως έτσι γεννήθηκε μια εμπειρία που δεν μοιάζει με τίποτα που είχαμε φτιάξει έως τώρα.

Ιππόλυτος (στα χέρια της Αφροδίτης)
Karol Jarek©

 Μικρή διάρκεια μεν αλλά δυνατότητα ανάπτυξης στο μέλλον

Η παράσταση κρατάει περίπου 20 λεπτά με υπότιτλους στα αγγλικά που προβάλλονται μέσα στα γυαλιά. Είναι πιλοτική, είναι το πρώτο της βήμα – αλλά ίσως μας υπόσχεται ότι μπορεί να αναπτυχθεί πολύ. Πώς μπορεί άραγε να εξελιχθεί αυτή η διάδραση του θεάτρου με τα νέα μέσα στο μέλλον; πώς μπορούμε να φέρουμε το κοινό πιο κοντά στην ιστορία που θέλουμε να αφηγηθούμε; πώς η τεχνολογία μπορεί να γίνει εργαλείο και όχι να πρωταγωνιστεί; Όλη αυτή η εμπειρία είναι και μια έρευνα όπου θέλουμε να καταλάβουμε τι λειτουργεί, τι σε αγγίζει, τι χρειάζεται αλλαγή. Το κοινό δεν είναι απλώς παρόν – είναι μέρος του πειράματος και μας ενδιαφέρει πολύ η γνώμη κάθε θεατή.

Ιππόλυτος (στα χέρια της Αφροδίτης)
Karol Jarek©

Η Αφροδίτη δεν συγχωρεί και η φύση το πληρώνει

Ο Ιππόλυτος αρνείται τον έρωτα, αρνείται την Αφροδίτη, και εκείνη απαντά. Δεν είναι απλώς μια προσωπική εκδίκηση, δημιουργείτε μια κοσμική ανισορροπία. Καθώς η οργή της Αφροδίτης φουσκώνει, ο φυσικός κόσμος καταρρέει, τα δέντρα φλέγονται, το τοπίο αποσυντίθενται και η καταστροφή αιωρείται. Το κοινό παρακολουθεί μια μυθική κατάπτωση, όπου η θεία εκδίκηση μεταμορφώνει τόσο το ανθρώπινο πεπρωμένο όσο και το φυσικό περιβάλλον. Μας απασχόλησε πολύ αυτή η σύνδεση ανάμεσα στον μύθο και τον κόσμο που ζούμε τώρα: πώς μια πράξη απόρριψης απέναντι στον έρωτα, στη ζωή, στη φύση – μπορεί να πυροδοτήσει μια αλυσιδωτή καταστροφή.

Η πιλοτική αξιολόγηση του VOXReality είναι ανοιχτή στο κοινό μέσω διαδικασίας εγγραφής. Εάν επιθυμείτε μπορείτε να λάβετε και εσείς μέρος στη πιλοτική αξιολόγηση του ερευνητικού έργου VOXReality, με δωρεάν συμμετοχή. Για περισσότερες πληροφορίες αναφορικά με τη συμμετοχή σας, μπορείτε να δηλώσετε το ενδιαφέρον σας στο email:e.oikonomou@aefestival.gr

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ιππόλυτος (στα χέρια της Αφροδίτης)

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 15 '

Μια εμβυθιστική θεατρική εμπειρία επαυξημένης πραγματικότητας που αντλεί από τον «Ιππόλυτο» του Ευριπίδη, όπου οι θεατές γίνονται συμμέτοχοι στο σχέδιο εκδίκησης της θεάς Αφροδίτης κατά του κεντρικού ήρωα. Ο Ιππόλυτος, ακόλουθος της Άρτεμης, έχει απαρνηθεί το σαρκικό έρωτα και αυτό προκαλεί το θυμο της θεάς, η οποία τον καταριέται, κάνοντας τη μητριά του Φαίδρα να τον ερωτευτεί παράφορα. Το έργο συνδυάζει τη ζωντανή περφόρμανς με τον ηχητικό σχεδιασμό στο χώρο και την επαυξημένη πραγματικότητα. Καθώς η οργή της Αφροδίτης φουσκώνει, ο φυσικός κόσμος καταρρέει. Το κοινό παρακολουθεί μια μυθική κατάπτωση, όπου η θεία εκδίκηση μεταμορφώνει τόσο το ανθρώπινο πεπρωμένο όσο και το φυσικό περιβάλλον.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Η Μάρθα είναι σαν κεραυνός": Η Έφη Μουρίκη ετοιμάζεται για ένα ρόλο ζωής στο 'Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ'

Η σπουδαία ηθοποιός Έφη Μουρίκη εξομολογείται για τον εμβληματικό ρόλο της Μάρθας στο "Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ" του Έντουαρντ Άλμπι, που κάνει πρεμιέρα στο Ζίνα 9 Οκτωβρίου, αλλά και για τη δική της κοινή πορεία με τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη. Μοιράζεται στιγμές τρυφερότητας, δυσκολίες και μυστικά που κρατούν ζωντανή μια σχέση επί σκηνής και στη ζωή.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
04/10/2025

"Ούτε μπρος ούτε πίσω": Η σατιρική κωμωδία των Ρέππα-Παπαθανασίου που γελάς με κάθε ατάκα

Η σατιρική κωμωδία "Ούτε μπρος ούτε πίσω" επιστρέφει με ανανεωμένο καστ: οι Αντώνης Λουδάρος, Ματθίλδη Μαγγίρα, Πάνος Σταθακόπουλος, Σταύρος Νικολαΐδης, Δήμητρα Στογιάννη, Μάνος Ιωάννου και Κατερίνα Ζαρίφη ζωντανεύουν τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα με χιούμορ και σπιρτάδα στον Ελληνικό Κόσμο.

45 χορευτές, 8 μουσικοί, άπειρα Impro Shots!

Έρχεται το Impro Shots, ένα πρώτο βήμα για έναν θεσμό που φιλοδοξεί να συνεχιστεί και να επεκταθεί με εργαστήρια, συζητήσεις και νέες δράσεις για όλους τους φίλους του χορού και της μουσικής. Η ποικιλία των προσωπικοτήτων και των στυλ γεννά τις πιο απρόβλεπτες και ζωντανές στιγμές επί σκηνής.

"Πετριχώρα: Το γιοφύρι της Άρτας ζωντανεύει στη σκηνή του Nous

Η παράσταση της Εταιρείας Θεάτρου DOT Ensemble, που συζητήθηκε στη Θεσσαλονίκη φέρνει στην Αθήνα τη μυσταγωγική ιστορία της Λυγερής, συνδυάζοντας παράδοση, μουσική, τελετουργικό θέατρο.

"Πόσο χρόνο έχω;"- Ο Βαγγέλης Χαρισόπουλος σε μια stand up παράσταση που μιλάει για όλα

Το stand up στην Ελλάδα απογειώνεται – και ο Βαγγέλης Χαρισόπουλος (ναι, η φωνή του Shopping Star) το πετάει ακόμα πιο ψηλά με την πρώτη του σόλο παράσταση "Πόσο χρόνο έχω;". Ένα σόου που μιλάει στο ενήλικο κοινό: από όσους μεγάλωσαν με το MTV, μέχρι εκείνους που ψάχνουν ακόμα το κουμπί στο TikTok.

Αυτές τις παραστάσεις θα δούμε στο HOOD art space

Το HOOD art space, το σπίτι της bijoux de kant στο Μοναστηράκι, μπαίνει σε μια νέα σεζόν με ιστορίες που μας αφορούν, μας συγκινούν και μας φέρνουν πιο κοντά.

Ποιος είναι ο 'Ευγένιος' και γιατί επέλεξε ο Γιώργος Καραμίχος να το σκηνοθετήσει;

Αυτό μας κίνησε την περιέργεια και του ζητήσαμε να μας μιλήσει γι' αυτό το γεμάτο πόνο, χιούμορ και οικογενειακά τραύματα έργο, που κάνει πρεμιέρα 3/10 στο θέατρο Σημείο.