Αποκλειστικό: Κονιόρδου – Σουγάρης – Παπαδόπουλος: Μια εκρηκτική σύμπραξη στην "Ελένη-Η δίκη μιας πόρνης"

Μια σπουδαία καλλιτεχνική συνεύρεση θα ζήσουμε το φετινό καλοκαίρι. Ο Χρήστος Σουγάρης σκηνοθετεί τη Λυδία Κονιόρδου και τον Μπάμπη Παπαδόπουλο στην παράσταση «Ελένη – Η δίκη μιας πόρνης» που θα περιοδεύσει.

Ελένη-Η δίκη μιας πόρνης Γκέλυ Καλαμπάκα

Όταν οι σημαντικοί συναντούν τις ωραίες ιδέες, γεννιούνται παραστάσεις που μένουν. Το φετινό θεατρικό καλοκαίρι φωτίζεται από μία τέτοια συνάντηση: η "Ελένη – Η δίκη μιας πόρνης" του Μιγκέλ Ντελ Άρκο, σε σκηνοθεσία Χρήστου Σουγάρη, με την εμβληματική Λυδία Κονιόρδου στον ρόλο της πιο παρεξηγημένης γυναίκας της αρχαιότητας και τον θρυλικό κιθαρίστα Μπάμπη Παπαδόπουλο να συνομιλεί ζωντανά με την κιθάρα του, δημιουργούν μια παράσταση-πρόκληση.

Ελένη-Η δίκη μιας πόρνης
© Γκέλυ Καλαμπάκα

 

Από τη μία, η Λυδία Κονιόρδου, κορυφαία Ελληνίδα τραγωδός, με μια σπάνια ικανότητα να ενσαρκώνει το βάθος και τις αντιφάσεις των γυναικείων μορφών της αρχαιότητας. Από την άλλη, ο σκηνοθέτης Χρήστος Σουγάρης, γνωστός για την ευαίσθητη προσέγγιση στα κλασικά κείμενα, μετά την επιτυχία του με τις "Τρωάδες" στο Φεστιβάλ Επιδαύρου. Και φυσικά, η ζωντανή μουσική του συνθέτη και ερμηνευτή Μπάμπη Παπαδόπουλου – της θρυλικής μπάντας "Τρύπες" – προσθέτει ένα σύγχρονο, συναισθηματικά φορτισμένο ηχοτοπίο στη σκηνή.

Ελένη-Η δίκη μιας πόρνης
© Γκέλυ Καλαμπάκα

Ο συγγραφέας και το έργο

Ο Μιγκέλ Ντελ Άρκο είναι ένας από τους πιο σημαντικούς σύγχρονους Ισπανούς θεατρικούς συγγραφείς και σκηνοθέτες. Γεννήθηκε το 1965 στη Μαδρίτη και ξεκίνησε την καριέρα του ως ηθοποιός, προτού στραφεί με επιτυχία στη συγγραφή και τη σκηνοθεσία. Έχει τιμηθεί με πολλά βραβεία στην Ισπανία, μεταξύ των οποίων και το Εθνικό Βραβείο Θεάτρου. Το ύφος του χαρακτηρίζεται από αιχμηρή κοινωνική κριτική, βάθος ψυχολογικής ανάλυσης και έναν τολμηρό συνδυασμό ρεαλισμού και θεατρικότητας. Το έργο του "Ελένη – Η δίκη μιας πόρνης" είναι ένας σύγχρονος μονόλογος εμπνευσμένος από τη μυθική Ωραία Ελένη και αποδομεί τη στερεοτυπική αφήγηση της ιστορίας της. Βασισμένο στο "Ελένης εγκώμιον" του Γοργία, στην "Ελένη” του Ευριπίδη και σε ομηρικά στοιχεία, το έργο τοποθετεί την Ελένη στο κέντρο μιας φανταστικής δίκης, όπου καλείται να υπερασπιστεί τον εαυτό της απέναντι στις κατηγορίες που την βαρύνουν εδώ και αιώνες: ότι στάθηκε η αιτία για τον Τρωικό Πόλεμο και την ανείπωτη καταστροφή.

Η Ελένη του Ντελ Άρκο δεν ζητά συγγνώμη. Αντίθετα, σηκώνει το ανάστημά της απέναντι σε πατριαρχικές αφηγήσεις, αμφισβητεί την εκδοχή της ιστορίας που γράφτηκε από τους νικητές και απαιτεί το δικαίωμα να ειπωθεί η δική της αλήθεια. Εξαπολύει κατηγορίες εναντίον θεών, ηρώων και βασιλιάδων, αναρωτιέται για τη φύση της ενοχής και του έρωτα και δίνει φωνή σε όλες τις γυναίκες που παρουσιάστηκαν ως "σκύλες", "πόρνες" ή "μοιραίες", για να καλύψουν τις ευθύνες των ανδρών και των συστημάτων τους.

Ελένη-Η δίκη μιας πόρνης © Γκέλυ Καλαμπάκα

Ένα απόσπασμα από το έργο:

"Εγώ πήρα μόνο μια απόφαση. Ίσως τη μοναδική στη ζωή μου. Την απόφαση να αγαπώ έναν άνδρα, τον Πάρη, πάνω από όλα. Τα γεγονότα που την ακολούθησαν ήταν αποφάσεις ισχυρών ανδρών που είχαν εμμονή με την υστεροφημία και τον πλούτο. Ναι, το ομολογώ. Ομολογώ πως εγκατέλειψα την κόρη μου και τους γονείς μου, κι έναν σύζυγο που ποτέ δεν αγάπησα και ποτέ δεν με αγάπησε. Εκείνοι όμως, ανάγκασαν τους λαούς τους να θυσιαστούν για να κερδίσουν οι ίδιοι δόξα και χρυσάφι, ασήμι, σίδερο, κιννάβαρι, ξύλο, λάδι, νεφρίτη και άλλα πολύτιμα εμπορεύματα που η διακίνησή τους γινόταν από τον Ελλήσποντο. Την είπαν τιμή, αλλά ήταν απληστία. Έψαξαν να βρουν λογικά αίτια για κάτι που ήταν απλώς περηφάνεια. Κι όταν μπορούσαν να το σταματήσουν, δεν το έκαναν. Στ’ αλήθεια ήμουν εγώ ο λόγος που σάρωσαν όλες τις συμμαχικές πόλεις της Τροίας; Γιατί έκαψαν τη Λέσβο, τη Φώκαια, την Κολοφώνα, τη Σμύρνη, τις Κλαζομενές, την Κύμη, τον Αιγιαλό, την Τήνο, το Αδραμύττιο, τη Σίδη και τόσες άλλες την ώρα που στραγγάλιζαν την Τροία; Γιατί σκότωσαν τους κατοίκους τους που δεν ήξεραν καν ποια είμαι; Γιατί κράτησε δέκα ατέλειωτα χρόνια ο θάνατος και η καταστροφή και στις δυο πλευρές;”

Χρήστος Σουγάρης

 

Η παράσταση και σταθμοί της περιοδείας

Σε μια εποχή όπου η συλλογική αφήγηση επανεξετάζεται και οι γυναίκες σε όλο τον κόσμο διεκδικούν τον λόγο και την ορατότητά τους, κείμενα όπως αυτό του Ντελ Άρκο αποκτούν καθοριστική σημασία. Η Ελένη, παραδοσιακά στιγματισμένη ως "η γυναίκα που πρόδωσε", επιστρέφει για να ξαναδιεκδικήσει την ταυτότητά της, έξω από τη σιωπή και τη μονοδιάστατη ιστορική καταδίκη. Η μετατροπή της από "αντικείμενο κρίσης" σε "υποκείμενο αφήγησης" αποτελεί μια πράξη θεατρικής και κοινωνικής δικαιοσύνης. Μέσα από αυτόν τον μονόλογο, ο θεατής καλείται να αναλογιστεί ποιοι μηχανισμοί γράφουν την Ιστορία – και κυρίως, ποιοι τη σιωπούν. Η μετάφραση είναι της Μαρίας Χατζηεμμανουήλ, η σκηνοθεσία - δραματουργική επεξεργασία του Χρήστου Σουγάρη, η σκηνική επεξεργασία μετάφρασης του σκηνοθέτη και της Λυδίας Κονιόρδου. Τα σκηνικά είναι της Τίνας Τζόκα, τα κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη, η κίνηση του Ερμή Μαλκότση και ο σχεδιασμός φωτισμών του Αλέκου Αναστασίου.

 

Η προπώληση έχει ήδη ξεκινήσει για τις πρώτες στάσεις σε Χαλάνδρι (10/7), Βεάκειο (11/7) και Ηλιούπολη (12/7), με νέες ημερομηνίες σε όλη την επικράτεια να ανακοινώνονται σύντομα.

 

Προπώληση εισιτηρίων: more.com

Διαβάστε Επίσης

  

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Σε αυτή την "Κουζίνα" ετοιμάζεται μια από τις hot παραστάσεις της σεζόν

Όλα περνούν από το στομάχι- και η ζωή δεν διαφέρει. Στην "Κουζίνα" του Άρνολντ Γουέσκερ, ο Γιώργος Κουτλής με πρωταγωνιστή τον Μιχάλη Σαράντη στήνει ένα εκρηκτικό, μουσικό θέατρο για τον άνθρωπο που βράζει μέσα στον σύγχρονο κόσμο.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
10/10/2025

Η "Κόμισσα της φάμπρικας" με τη Ματσούκα και τον Πυρπασόπουλο – Νέες εντυπωσιακές φωτογραφίες από την παράσταση

Η "Κόμισσα της φάμπρικας" έρχεται να βάλει τάξη, αναστάτωση και… έρωτα στο Embassy Theater με πρωταγωνιστές τους Δήμητρα Ματσούκα, Γιώργο Πυρπασόπουλο, Σάρα Γανωτή, Αντιγόνη Δρακουλάκη και οχτώ ακόμα ηθοποιούς, σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή.

Ο Άρης Λάσκος για τη "Χαμένη άνοιξη": "Ας αναλάβουμε δράση. Να μην χαθεί άλλη Άνοιξη"

Πρωταγωνιστεί μαζί με έναν εξαιρετικό θίασο και διασκευάζει πρώτη φορά για το θέατρο τη το πολιτικό και υπαρξιακό μυθιστόρημα του Στρατή Τσίρκα "Χαμένη Άνοιξη". Μια συζήτηση με τον Άρη Λάσκο για την παράσταση στο θέατρο Πορεία.

"Genica: ο πίδακας του αίματος μου"-Ο έρωτας του Αρτό που γεννά θέατρο

Η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης, μέσα από μια δεκαετία έρευνας πάνω στον Αντονέν Αρτό παρουσιάζουν το νέο τους έργο "Genica: ο πίδακας του αίματος μου" με πρωταγωνιστές τους Gene Gillette, Γεράσιμο Γεννατά και Βανέσα Αδαμοπούλου.

Murmuration στο Ηρώδειο: είδαμε τα σώματα να γίνονται ποίηση

Πενήντα σώματα, ένα συγχρονισμός, αέρας γεμάτος κίνηση. Το Murmuration ταξίδεψε χτες το βράδυ το Ηρώδειο σ' έναν ονειρικό κόσμο ακρίβειας, φωτός και μαγείας.

Πρεμιέρα για το "Ακρωτήρι" με τη συγκλονιστική Μαρία Ναυπλιώτου και νέο παρτενέρ τον Νικόλα Παπαγιάννη

"Το ακρωτήρι" του Σαρ Γουάιτ επιστρέφει για δεύτερη σεζόν στο Θέατρο Ιλίσια, σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου- με τη συγκλονιστική Μαρία Ναυπλιώτου και νέο παρτενέρ τον Νικόλα Παπαγιάννη.

"Big Top Fesrival"- Ένα σύγχρονο τσίρκο στήνει την τέντα του στο Γαλάτσι

Μια γιορτή για όλες τις ηλικίες, για όσους αγαπούν τη δημιουργία, την έκφραση και τη χαρά του "μαζί" είναι το Athens Big Top Festival και θα πραγματοποιηθεί 15 & 16 Νοεμβρίου.