Εθνικό Θέατρο: Πρεμιέρα μετά το Πάσχα για την "Βεγγέρα"

Η αδυσώπητα σαρκαστική κωμωδία του Ηλία Καπετανάκη φέρνει ανατροπές και παρεξηγήσεις στο θέατρο Χώρος το. Μάιο, με την υπογραφή της Σοφίας Μαραθάκη.

Βεγγέρα του Ηλία Καπετανάκη Πάτροκλος Σκαφίδας©

Η "Βεγγέρα” του Ηλία Καπετανάκη, ένα έργο "οδοστρωτήρ" σύμφωνα με τον ίδιο τον συγγραφέα, μία σαρκαστική κωμωδία γεμάτη ανατροπές, μια "ηθογραφία εις πράξιν" που αντλεί έμπνευση από τη συνήθεια των οικογενειών να ανταλλάσσουν επισκέψεις, κάνει πρεμιέρα στις 3 Μαΐου στο θέατρο Χώρος, σε σκηνοθεσία της Σοφίας Μαραθάκη. Η φαιδρότητα του μικροαστικού κόσμου, η χαμένη τρυφερότητα αλλά και η κρυμμένη βία που χαρακτηρίζουν κάθε εποχή, βρίσκονται στο επίκεντρο του έργου, που παρουσιάζεται στο πλαίσιο του αφιερώματος του Εθνικού Θεάτρου στο νεοελληνικό έργο

Βεγγέρα του Ηλία Καπετανάκη
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Η οικογένεια Νερουλού δέχεται ξαφνικά την επίσκεψη του κυρίου και της κυρίας Στενού, οι οποίοι συνοδεύονται από τον εργένη ανιψιό τους Νίκο. Εκείνος δράττεται της ευκαιρίας προκειμένου να δει από κοντά τις κόρες της οικογένειας που τόσο θαυμάζει από μακριά στους περιπάτους και τα νυφοπάζαρα. Στην ουσία, ελπίζει ότι θα μπορούσε μία εξ αυτών να είναι η μελλοντική του συμβία.  Οικοδεσπότες και επισκέπτες αδυνατούν να συνεννοηθούν, το πρωτόκολλο καλής συμπεριφοράς πάει περίπατο και ένα κωμικό χάος προκαλεί ανατροπές και παρεξηγήσεις οδηγώντας τη βεγγέρα στην απόλυτη καταστροφή. Η αμάθεια, η ξενομανία, η υποκρισία και η φαιδρότητα έρχονται στην επιφάνεια μαζί με τον μιμητισμό, την κούφια ρητορεία και τον καθωσπρεπισμό.

Βεγγέρα του Ηλία Καπετανάκη
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Η Σοφία Μαραθάκη, μετά τον "Γενικό Γραμματέα” που είχε σκηνοθετήσει με μεγάλη επιτυχία για το Εθνικό Θέατρο το 2017, συναντιέται ξανά με τον ξεχωριστό αυτόν θεατρικό συγγραφέα σε ένα έργο που έχει, πράγματι, εκτόπισμα οδοστρωτήρα λόγω του αδυσώπητα σαρκαστικού του χαρακτήρα. Μέσα από την ακραία παρωδία και γελοιοποίηση, τον εγκλωβισμό των ηρώων στους τύπους, στο πρωτόκολλο αλλά και στη γλώσσα -ένα κράμα δημοτικής και καθαρεύουσας- τα μεγεθυμένα ελαττώματα και κουσούρια τους, Η Βεγγέρα αποκαλύπτει ή καλύτερα επιβεβαιώνει την ασφυξία που επιβάλλουν οι κοινωνικές εκδηλώσεις, τονίζοντας ταυτόχρονα τη γελοιότητα και μαζί την τραγικότητα των προσώπων· την αμηχανία μίας ολόκληρης κοινωνίας.

Πρωταγωνιστούν οι ηθοποιοί: Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου, Γιάννης Κλίνης, Γιώργος Κριθάρας, Σοφία Μαραθάκη, Οδύσσεια Μπουγά, Ειρήνη Μπούνταλη, Κατερίνα Πατσιάνη, Δανάη Σαριδάκη, Χρήστος Σταθούσης,  Γιώργος Σύρμας.

Βεγγέρα του Ηλία Καπετανάκη
Πάτροκλος Σκαφίδας©

'Όπως σημειώνει η σκηνοθέτρια: "Μέσα από το φλερτ, την παρεξήγηση, την προσβολή και το χιούμορ, τα πρόσωπα της ‘Βεγγέρας’ διασκεδάζουν την πλήξη τους, αποφεύγουν το απόλυτο υπαρξιακό τους κενό. Παρά την ακατάσχετη, όμως, μπουρδολογία τους, οι ήρωες είναι πλάσματα αξιαγάπητα και ζωντανά, επειδή διατηρούν και αναδεικνύουν αυτή την αφέλεια του παιδιού, την ανικανότητα ελέγχου του θυμικού τους. Είναι, όμως και επικίνδυνα επειδή είναι δυνητικά βίαια, κακοποιητικά, ψάχνουν αφορμή για να επιτεθούν. Είναι ανήλικοι σε σώματα ενηλίκων, όπως, άλλωστε, είμαστε όλοι. Αδαείς, ανεύθυνοι, αμέριμνοι και γι’ αυτό μοιραίοι". 

Στη "Βεγγέρα”, γκάφες, συγκρούσεις, τραγούδια, καυγάδες και πολλά… επιφωνήματα, αποκαλύπτουν με τρόπο αμείλικτο την επιθυμία κάθε ανθρώπου να χωρέσει σε κοστούμια άλλων. Με διάθεση σχεδόν φαρσική για τη συνύπαρξη της κωμικής και της τραγικής πλευράς της ζωής, το έργο μας οδηγεί μπροστά στον καθρέφτη και με ένα μειδίαμα, αυτοσαρκασμό και χιούμορ, μας φέρνει αντιμέτωπους με την μικρούλα ζωή μας, την ατομική και συλλογική μας ταυτότητα.

Βεγγέρα του Ηλία Καπετανάκη
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Η "Βεγγέρα” του Ηλία Καπετανάκη ακολουθεί την παράδοση των μονόπρακτων κωμωδιών του τέλους του 19ου αιώνα. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τον Μάρτιο του 1894 στο "Θέατρο των Κωμωδιών" από τον θίασο του Δημήτριου Κοτοπούλη, έναν μόλις χρόνο μετά από τη μεγάλη επιτυχία του "Γενικού Γραμματέα”. Ο κόσμος της Μπελ Επόκ, ένας κόσμος μεγάλων αλλαγών, προσπαθούσε να δει τη ζωή με αισιοδοξία, όμως στο βάθος του ήταν ένας κόσμος αναβρασμού, που εγκυμονούσε απρόσμενες εξελίξεις. Στην Ελλάδα βρισκόμαστε στην πτώχευση του Δεκεμβρίου του 1893, ενώ στο θέατρο κυριαρχεί το κωμειδύλλιο και το δραματικό ειδύλλιο. Ο συγγραφέας είχε συσσωρεύσει πλούσιες εμπειρίες από τη ζωή του στην πρωτεύουσα και την επαρχία αλλά και από τις πολυπληθείς επαγγελματικές του ενασχολήσεις, όταν έκανε το σύντομο πέρασμά του από τον χώρο του θεάτρου. Στα μόλις τέσσερα έργα του κατάφερε να δημιουργήσει μεγάλες αναταράξεις και να σημαδέψει καθοριστικά τα θεατρικά δρώμενα.

Τα σκηνικά υπογράφει ο Κωνσταντίνος Ζαμάνης, τα κοστούμια η Αλεξάνδρα Ντεληθέου, τη μουσική ο Θοδωρής Αμπαζής, την κίνηση η Χρυσηίς Λιατζιβίρη και τους φωτισμούς η Χριστίνα Θανάσουλα.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Η Βεγγέρα

  • Κωμωδία

Η σαρκαστική κωμωδία ηθών του 19ου αιώνα είναι γεμάτη ανατροπές και παρεξηγήσεις με το πρωτόκολλο καλής συμπεριφοράς να πηγαίνει περίπατο και ένα συνοικέσιο να οδηγείται στην καταστροφή. Η οικογένεια Νερουλού δέχεται ξαφνικά την επίσκεψη του κυρίου και της κυρίας Στενού, οι οποίοι συνοδεύονται από τον εργένη ανιψιό τους Νίκο. Εκείνος δράττεται της ευκαιρίας προκειμένου να δει από κοντά τις κόρες της οικογένειας που τόσο θαυμάζει από μακριά στους περιπάτους και τα νυφοπάζαρα, ελπίζοντας ότι μία εξ αυτών θα μπορούσε να είναι η μελλοντική του συμβία. Το έργο που σατιρίζει τον καθωσπρεπισμό, αντλεί έμπνευση από τη συνήθεια των οικογενειών να ανταλλάσσουν επισκέψεις, για να μιλήσει για τη φαιδρότητα του μικροαστικού κόσμου εκείνης αλλά και κάθε εποχής, τη χαμένη τρυφερότητα αλλά και την κρυμμένη βία.

Χώρος Θέατρο

Πραβίου 6

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Έξι παραστάσεις σηκώνουν ξανά αυλαία (4-10/12)

Επιστρέφουν στις σκηνές από 4 έως 10 Δεκεμβρίου κι αξίζουν οι έξι θεατρικές επαναλήψεις που ακολουθούν.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
04/12/2025

"Αγωνία Ιερή": Σπουδή πάνω στο έργο και τη ζωή της Εύας Palmer Σικελιανού

Μια τελετουργική παράσταση για τη ζωή και το όραμα της Εύας Palmer Σικελιανού. Η γυναίκα που ύφανε τον μύθο με το παρόν, αντιστάθηκε σε καθεστώτα και ανέστησε το αρχαίο δράμα επιστρέφει στη σκηνή μέσα από μια πολιτική, ποιητική σπουδή με πρωταγωνίστρια την Ελένη Νιωτάκη.

"Last Dance of Ivan Vasiliev"- Μια ιστορική βραδιά στο Christmas Theater

Ο Ιβάν Βασίλιεφ, ένας από τους σπουδαιότερους χορευτές της εποχής μας, επιστρέφει στις 8 Δεκεμβρίου στο Christmas Theater για μια στιγμή που ήδη γράφει ιστορία: το "Last Dance of Ivan Vasiliev". Μια παράσταση–εξομολόγηση, ένας τελευταίος χορός γεμάτος πάθος, αλήθεια και βαθιά ευγνωμοσύνη.

Δρώμενο πάνω σε κείμενο του Δημητριάδη με τη μορφή της Κερασίας Σαμαρά

Ένα πρωτότυπο ψηφιακό-εικαστικό δρώμενο του Δημήτρη Κωτσή, βασισμένο στο κείμενο του Δημήτρη Δημητριάδη, ζωντανεύει με τη μορφή της Κερασίας Σαμαρά στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης", εξερευνώντας τη διαρκή ανθρώπινη πορεία προς αυτογνωσία και μεταμόρφωση.

"Μακριά νύχτα στη γη του Νοντ": Θεατρικό ταξίδι στην Αυστραλιανή Ενδοχώρα

Συνεχίζεται το αφιέρωμα στους σύγχρονους Αυστραλούς συγγραφείς στο Αγγέλων Βήμα και μόλις έκανε πρεμιέρα το έργο του Duncan Graham "Μακριά νύχτα στη γη του Νοντ", που αναφέρεται στη δυνατή ιστορία δύο αδελφών.

Χρήστος Λούλης: "Για να ενωθείς πραγματικά, πρέπει να περάσεις από μια κόλαση"

Ο Χρήστος Λούλης, πρωταγωνιστής στο "Cleansed" της Σάρα Κέιν σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά, που ανεβαίνει στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης" από 4/12, μιλά ανοιχτά για τη σχέση του με το θέατρο και τη ζωή, την πατρότητα, αλλά και για την ουσία των ανθρώπινων σχέσεων και μας αποκαλύπτει πώς το έργο αντικατοπτρίζει καθημερινές μάχες ψυχής.

Ρολά κατεβάζουν τα θέατρα: Η απεργία των ηθοποιών φέρνει ξανά στο προσκήνιο τα άλυτα αιτήματα

Την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου οι ηθοποιοί απεργούν, διεκδικώντας υπογραφή συλλογικής σύμβασης και πληρωμές για πρόβες. Τα βασικά τους αιτήματα παραμένουν άλυτα, ενώ τα θέατρα προχωρούν σε αναβολές παραστάσεων.