Νικόλας Βαγιονάκης: "Το θέατρο δε χρειάζεται σωσίες, αλλά πρωτότυπες και ολοκληρωμένες δημιουργίες"

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Νικόλας Βαγιονάκης πρωταγωνιστεί στον μονόλογο “Paranoia”, ένα έργο που εξερευνά τα όρια της λογικής και της ψυχικής κατάρρευσης. Με ατμόσφαιρα εξπρεσιονισμού και έντονη σωματικότητα, μας μιλάς για την παράσταση που αποδίδει την αγωνία ενός ανθρώπου που βυθίζεται στον παραλογισμό.

Paranoia Νικόλας Βαγιονάκης

Κύριε Βαγιονάκη πρωταγωνιστείτε στο μονόλογο "Paranoia”. Ο τίτλος είναι φορτισμένος. Τι σημαίνει για εσάς και πώς αποδίδεται σκηνικά;
Στο βιωματικό αυτό διήγημα του Μωπασσάν, το υποκείμενο αδυνατεί να αναγνωρίσει τον διαλυμένο και κατεστραμμένο του εαυτό, που έχει απορροφηθεί εντελώς από τον καταπιόνα της ψυχασθένειας. Η αγωνία, ο τρόμος και οι παραισθήσεις, ορίζουν μια εφιαλτική καθημερινότητα. Ο σκηνικός χώρος που δημιούργησα και κινείται ο ήρωας, υπογραμμίζει έντονα τη μανία και το φόβο μέσα από την παράνοια αυτή η οντότητα.

Ο συγγραφέας του έργου Γκυ νετ Μωπασάν είναι γνωστός για τον ρεαλισμό και την ψυχολογική διείσδυση στα έργα του. Πώς αυτά τα στοιχεία μεταφέρονται στη σκηνή;
Ο Μωπασσάν πέρα από μέγιστος διηγηματογράφος και οραματιστής αποδεικνύεται μέσα από τα έργα του και ένας διορατικός ψυχολόγος, κοιτάζοντας την ανθρώπινη ράτσα κατάματα. Τη σκληρή ρεαλιστική του γραφή, την αποδίδω με έντονο εξπρεσιονισμό και καφκική ατμόσφαιρα, μέσα από βαθιά μελέτη, έρευνα και παρατήρηση στο άδυτο του νου. Η πραγματικότητα είναι ρευστή καθώς η καταγραφή και η αποκωδικοποίηση στον εγκέφαλο του κάθε ανθρώπου είναι μοναδική.

Paranoia Νικόλας Βαγιονάκης

 

Το έργο παρουσιάζεται για πρώτη φορά παγκοσμίως. Πώς προσεγγίσατε τη διασκευή του Μωπασάν και τι αλλαγές έγιναν για τη θεατρική του απόδοση;
ε πρόκειται για διασκευή. Δεν έχει κανείς το δικαίωμα να καπηλεύεται κείμενα τέτοιου μεγέθους. Έχει γίνει μια επεξεργασία χειρουργική και δραματουργική επιμέλεια ώστε να αναδειχτεί η θεατρική υπόσταση του κειμένου, με φράσεις του συγγραφέα που ώστε να αναδεικνύεται η φιλοσοφική αλλά και πολιτική του ταυτότητα.

Το έργο χαρακτηρίζεται ως "Τραγωδία Παραλογισμού”. Πώς ορίζετε αυτόν τον όρο και τι θέλετε να πάρει το κοινό από αυτήν την παράσταση;
Ναι, μια τραγωδία παραλογισμού στα όρια της παραφροσύνης. Είναι τόσο έντονο και δυνατό κείμενο, που το προσέγγισα σαν μια τραγωδία μαζί με τα χορικά της. Κανένα ίχνος ωραιοποίησης ή μελοδραματισμού. Το κοινό θα αναγνωρίσει κομμάτια του εαυτού του. Θα νιώσει έντονα συναισθήματα όπως συγκίνηση, ανάταση, προβληματισμό, αφύπνιση, απογείωση, προβληματισμό, λύτρωση.

Πώς είναι να σκηνοθετείτε και ταυτόχρονα να ερμηνεύετε τον κεντρικό ρόλο; Υπήρχαν στιγμές που νιώσατε ότι οι δύο ρόλοι συγκρούονταν μέσα σας;
Επιδιώκω η κάθε μου θεατρική δουλειά να είναι μια πρόταση. Μια αυθεντική προσωπική ταυτότητα σαν γνήσιος εργάτης του θεάτρου. Το θέατρο δε χρειάζεται σωσίες, αλλά πρωτότυπες και ολοκληρωμένες δημιουργίες. Σιχαίνομαι τις τάσεις και τις κάλπικες παραστάσεις. Δε προδίδω τη δική μου αλήθεια την αντίληψη και με οδηγό τον συγγραφέα που καταπιάνομαι δημιουργώ μια θεατρική δράση. Αναλαμβάνω πολλαπλούς ρόλους. Τον σχεδιασμό όλης της παράστασης. Δύσκολο, συναρπαστικό, απογειωτικό και επικίνδυνο ταξίδι. Με προβληματισμό, πάθος, ένταση, σύγκρουση, και κάθαρση. Αναλαμβάνοντας και την ευθύνη του αποτελέσματος.

Paranoia Νικόλας Βαγιονάκης

Η παράνοια στη θεατρική πράξη συχνά απαιτεί έντονη σωματικότητα και συναισθηματική ένταση. Υπάρχει κάποια ιδιαίτερη τεχνική ή μέθοδος που χρησιμοποιήσατε για να αποδώσετε αυτή την ψυχολογική κατάσταση;
Πρώτα και πάνω από όλα υπάρχει η αλήθεια. Η βαθιά αλήθεια η προσωπική αλήθεια. Η κατάθεση ψυχής και σώματος. Ο λόγος και η κίνηση είναι δυο ισοδύναμα όργανα, που αξιοποιώ στο έπακρο πάνω στη σκηνή. Μαθαίνεις πολλές τεχνικές και είναι απαραίτητο. Στο τέλος προτείνεις τη δική σου τεχνική, και τότε αρχίζει η πραγματική δημιουργία.

Σε μια εποχή όπου η ψυχική υγεία και ο παραλογισμός της πραγματικότητας είναι πιο επίκαιρα από ποτέ, πώς το έργο συνομιλεί με το σήμερα;
Το έργο είναι ένας διαχρονικός καθρέφτης μιας κοινωνίας που νοσεί μέσα στη σύγχυση, στο σκοταδισμό και τη συναισθηματική αδράνεια. Μέσα από τον ήρωα, καταρρέει ολόκληρο το οικοδόμημα του πολιτισμού προβάλλοντας την κακοποίηση των αδυνάμων, που οφείλεται στην αρχέγονη και άγρια φύση του ανθρώπου. 

Paranoia Νικόλας Βαγιονάκης

Υπάρχουν σχέδια για την παράσταση πέρα από την Αθήνα; Ποια είναι τα επόμενα θεατρικά σχέδια που κάνετε;
Η παράσταση πρόκειται να ταξιδέψει σε Αγγλία και Γαλλία. Ζω αποκλειστικά με το παρόν και όλα τα σχέδια αφορούν την δικαίωση και την εξωστρέφεια της τωρινής μου παράστασης. Η τέχνη είναι πρωτεύων κίνητρο της ύπαρξης μου.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Paranoia

  • Δραματοποιημένη λογοτεχνία
  • Διάρκεια: 70 '

Αντλώντας από το αυτοβιογραφικό διήγημα του σπουδαίου Γάλλου διηγηματογράφου Γκι Ντε Μοπασάν ο «Εξαποδώ», η παράσταση, ως μια τραγωδία παραλογισμού, αποτυπώνει την σταδιακή καταβύθιση στην ψύχωση που σιγά σιγά κυριεύει τον ήρωα. Καταλήγει σε ένα κρεσέντο παράνοιας, καθώς η προσωπικότητα του μοιάζει να έχει αποδομηθεί και καταρρεύσει ολοσχερώς λόγω της σύφιλης. Ο πόλεμος κατά της Πρωσίας από την αυτοκρατορική Γαλλία και ο φανατικός πατριωτισμός δημιουργούν τρόμο στον Μοπασάν, που θα ταχθεί με τους περιθωριακούς, τους επαναστάτες, και τις πόρνες. Η φρενήρης πορεία του συγγραφέα, μοιράζεται ανάμεσα σε γράψιμο, ναρκωτικά και έρωτα, με την αντίστροφη μέτρηση να έχει αρχίσει.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας ξεκινά με Χρήστο Παπαδόπουλο και την επετειακή έκθεση "Καλαμάτα, η πόλη του χορού"

Την Παρασκευή 18 Ιουλίου κάνει πρεμιέρα το διεθνές φεστιβάλ που φέρνει την αφρόκρεμα του σύγχρονου χορού από την Ελλάδα και το εξωτερικό στην Καλαμάτα και μας καλεί να το επισκεφθούμε.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
11/07/2025

"Athletes of the Gods" στο Ηρώδειο: 12 κορυφαίοι χορευτές σε μια μοναδική (φιλανθρωπική) βραδιά

Ένα ξεχωριστό γκαλά χορού που περιλαμβάνει κλασικό και μοντέρνο ρεπερτόριο ενώνει ταλαντούχους χορευτές σε μια βραδιά για καλό σκοπό στο ρωμαϊκό ωδείο, λίγο πριν κλείσει τις πόρτες του για τα επόμενα τρία χρόνια.

Οι κομματάρχες επιστρέφουν με "Δάφνες και Πικροδάφνες"

Βλαβιανός, Ζιόβας, Σοφιανός, Τσουρουνάκης φέρνουν την πολιτική στο σανίδι με τις "Δάφνες και Πικροδάφνες" των Δημήτρη Κεχαΐδη και Ελένης Χαβιαρά σε σκηνοθεσία Μάνου Καρατζογιάννη.

Η Μαρία Πρωτόπαππα για πρώτη φορά στην Επίδαυρο με την "Ανδρομάχη" του Ευριπίδη

Πρώτες φωτογραφίες από το σκηνοθετικό ντεμπούτο της χαρισματικής ηθοποιού και σκηνοθέτριας που συμπρωταγωνιστεί με τους Αργύρη Ξάφη, Γιάννη Νταλιάνη κι έναν εξαιρετικό θίασο ηθοποιών στην τραγωδία για την ανθρώπινη δικαιοσύνη και τη θέση της γυναίκας.

Ακρόαση | "Άμλετ" ανεβάζει το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης και αναζητά ηθοποιούς

Μετά την παράσταση "Ριχάρδος III*", η σκηνοθέτρια Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη και ο συγγραφέας Ανδρέας Φλουράκης συνεργάζονται ξανά σε μια ακόμα ελεύθερη διασκευή σαιξπηρικού έργου.

3 θεατρικές επαναλήψεις που θα μας συγκινήσουν

Open air ραντεβού με τέσσερις θεατρικές παραστάσεις σε περιοδεία: "Η Θάλασσα και ο Γέρος", "Lemon", "Μέσα στο μυαλό σου".

Αποκλειστικό: Αντώνης Καφετζόπουλος και Ζερόμ Καλούτα σε μια υπαρξιακή σύγκρουση στο "Άσπρο-Μαύρο" του Κόρμακ ΜακΚάρθι

Ο Αντώνης Καφετζόπουλος μεταφράζει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί δίπλα στον Ζερόμ Καλούτα στο "Άσπρο-Μαύρο", το βαθιά φιλοσοφικό έργο του Κόρμακ ΜακΚάρθι, που ανεβαίνει από τον Οκτώβριο στο Θέατρο Επί Κολωνώ, με early bird προσφορά.