Εθνικό Θέατρο | Γιάννης Μόσχος: Παραδίδουμε ένα θέατρο που απολαμβάνει την εμπιστοσύνη του κοινού, εξωστρεφές, "φωτεινό", συμπεριληπτικό

Ο Γιάννης Μόσχος ετοιμάζεται να παραδώσει τη σκυτάλη της καλλιτεχνικής διεύθυνσης του Εθνικού Θεάτρου και καταθέτει τον απολογισμό του για την περίοδο 2022-2025, τονίζοντας την εντυπωσιακή ανταπόκριση του κοινού στο ρεπερτόριο, η οποία αποτυπώνεται εμφατικά και σε νούμερα.

Εθνικό Θέατρο Απολογισμός 2022-2025 Αποστόλης Κουτσιανικούλης©

"Φεύγω από το Εθνικό Θέατρο ικανοποιημένος για όσα καταφέραμε, αλλά και αναπόφευκτα με μια χαρμολύπη, καθώς κλείνει ένας μεγάλος κύκλος ζωής για μένα. Είμαι βέβαιος ότι η επόμενη καλλιτεχνική διεύθυνση –στην οποία, όπως έχω δηλώσει, θα σταθώ δίπλα για μια ομαλή μετάβαση– θα αξιοποιήσει όσα θα παραλάβει και θα δώσει νέα πνοή στο Εθνικό Θέατρο". Με αυτά τα λόγια ο Γιάννης Μόσχος ολοκληρώνει τον απολογισμό της θητείας του ως καλλιτεχνικός διευθυντής για την περίοδο 2022-2025, μετά την ανακοίνωση ότι δεν θα ζητήσει την ανανέωσή της που έγινε τον περασμένο Σεπτέμβριο. Λίγο πριν παραδώσει τη σκυτάλη και ενώ βρίσκεται σε πυρετώδεις προετοιμασίες για την παράσταση "Η Κληρονομιά μας", μεταφέροντας στη σκηνή το βραβευμένο με Τόνι και Ολίβιε έργο του Μάθιου Λόπεζ, ένα φιλόδοξο θεατρικό εγχείρημα που μιλά για μια γενιά που στιγματίστηκε από την επιδημία του AIDS (από 13/2 στη σκηνή "Νίκος Κούρκουλος"), υπογραμμίζει την εντυπωσιακή ανταπόκριση του κοινού στο ρεπερτόριο του Εθνικού Θεάτρου τα τελευταία χρόνια, η οποία αποτυπώνεται εμφατικά και σε νούμερα, σημειώνοντας νέο ρεκόρ εσόδων 10ετίας το 2024 και παραδίδοντας έναν θεατρικό οργανισμό χωρίς οικονομικά βαρίδια.

Εθνικό Θέατρο Απολογισμός 2022-2025 Γιάννης Μόσχος
Αποστόλης Κουτσιανικούλης©

Ο Γιάννης Μόσχος σημειώνει

Το Εθνικό Θέατρο μεταξύ 2022-2025 υπήρξε ένα θέατρο ανοιχτό, με έμφαση στην εξωστρέφεια, τη συμπερίληψη, τους ανοιχτούς πολιτιστικούς διαλόγους, τη μέριμνα για κοινωνικές δράσεις. Σε αυτό το "άνοιγμα" συναντήθηκαν καλλιτέχνες/ιδες και κοινό σε ασφυκτικά γεμάτες αίθουσες με μια κοινή επιθυμία: την αγάπη τους για το θέατρο.

61 παραγωγές, περισσότεροι από 1.000 καλλιτέχνες, 500.000 θεατές (έως τώρα), 15 θεατρικά βραβεία, 126 εκπαιδευτικά εργαστήρια με 2.834 συμμετέχοντες/ουσες, 12 ανοιχτές ακροάσεις με περισσότερους από 10.000 συμμετέχοντες/ουσες, 17 εκδόσεις βιβλίων, 3 Showcases με περισσότερους από 150 προσκεκλημένους επιμελητές και καλλιτεχνικούς διευθυντές σημαντικών Φεστιβάλ του εξωτερικού, διοργάνωση του Διεθνούς Θεατρικού Συνεδρίου της European Theatre Convention (ETC), φιλοξενία του ExCom Meeting της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Θεάτρου, 3 κύκλοι Residencies με τη συμμετοχή 18 καλλιτεχνών/ιδων, περιοδείες σε 13 χώρες του εξωτερικού, παραστάσεις σε 15 αρχαία θέατρα όλης της ηπειρωτικής επικράτειας, τα οποία το Εθνικό Θέατρο επισκέφθηκε για πρώτη φορά, 21 κοινωνικές δράσεις και δημόσιες συζητήσεις, 6 Προγράμματα κοινωνικής ευθύνης, 9 επιδοτούμενα Ευρωπαϊκά Προγράμματα, καθιέρωση καθολικά προσβάσιμων παραστάσεων, σχεδιασμός περιοδείας της "Ορέστειας" του Αισχύλου σε σκηνοθεσία του Θεόδωρου Τερζόπουλου σε νέους διεθνείς προορισμούς το καλοκαίρι του 2025.

Εθνικό Θέατρο Απολογισμός 2022-2025
Αποστόλης Κουτσιανικούλης©
Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

Ανατρέχοντας στους στόχους που θέσαμε στην πρώτη συνέντευξη Τύπου για την τριετία, διαπιστώνω ότι μείναμε πιστοί σε όσα ονειρευτήκαμε και είμαι περήφανος για όσα κάναμε πράξη. Παραλάβαμε το Εθνικό Θέατρο σε μια δύσκολη στιγμή του. Μετά την καθοριστική μεταβατική καλλιτεχνική διεύθυνση της Έρις Κύργια, κάναμε μια προσπάθεια την τελευταία τριετία να θωρακίσουμε τον οργανισμό. Οι προκλήσεις ήταν πολλές, η διαχείριση κρίσεων καθημερινότητα. Το Εθνικό Θέατρό μας, όμως, βγήκε αλώβητο, η Δραματική Σχολή συνέχισε την ελπιδοφόρα δραστηριότητά της, το κοινό αγκάλιασε τις παραστάσεις και τις δράσεις του οργανισμού. Παραδίδουμε ένα θέατρο χωρίς οικονομικά βαρίδια, ένα θέατρο που απολαμβάνει την εμπιστοσύνη του κοινού, ένα θέατρο εξωστρεφές, "φωτεινό", συμπεριληπτικό.

Εθνικό Θέατρο Απολογισμός 2022-2025
Αποστόλης Κουτσιανικούλης©
Από την παράσταση "Πλούτος" του Αριστοφάνη, που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του νέου προγράμματος του Εθνικού Θεάτρου "Γνωριμία με Αρχαία Θέατρα της Ελλάδας" σε λιγότερα γωστά αρχαία θέατρα σε όλη την επικράτεια

Η εντυπωσιακή ανταπόκριση του κοινού στο σύνολο του καλλιτεχνικού προγραμματισμού του Εθνικού Θεάτρου αποτυπώνεται εμφατικά και σε νούμερα: τα έσοδα του Εθνικού Θεάτρου για το οικονομικό έτος 2024 ανήλθαν συνολικά στο ποσό των 4.248.288,91 ευρώ, σημειώνοντας νέο ρεκόρ εσόδων 10ετίας, ενώ το οικονομικό έτος 2023 τα έσοδα ανήλθαν στις 3.533.223,97 ευρώ, που ήταν το πρώτο ρεκόρ εσόδων 10ετίας. Συνολικά, η αύξηση των εσόδων το οικονομικό έτος 2024 είναι της τάξεως του 285% (συγκρίνοντας το 2024 με το 2021).

Την 1η Ιανουαρίου 2025 τα συνολικά ταμειακά διαθέσιμα του Εθνικού Θεάτρου ήταν 4.403.794,17 ευρώ. Ο οργανισμός δεν φέρει κανένα χρέος, ενώ δεν υπάρχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές.

Εθνικό Θέατρο Απολογισμός 2022-2025
Αποστόλης Κουτσιανικούλης©
Στιγμιότυπο από τη συζήτηση "Αναπηρία και ισότητα: προκλήσεις και προοπτικές"

Το ρεπερτόριο για τις θεατρικές περιόδους 2022-23, 2023-24 και 2024-25 περιλάμβανε μια ευρεία βεντάλια επιλογών: νέα ελληνικά και ξένα θεατρικά έργα, κλασικά έργα του παγκόσμιου δραματολογίου, συλλογικές κειμενικές συνθέσεις, πρωτότυπες δραματουργίες, μεταγραφές εμβληματικών θεατρικών έργων και λογοτεχνικών κειμένων, ενώ με τον οργανισμό συνεργάστηκαν δημιουργοί διαφορετικών αισθητικών προσεγγίσεων και τρόπων σε παραστάσεις που αναδείκνυαν κρίσιμα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα, αλλά και υπαρξιακής φύσης θέματα.

Εθνικό Θέατρο Απολογισμός 2022-2025
Αποστόλης Κουτσιανικούλης©
Από τη δημόσια συζήτηση του Εθνικού Θεάτρου "Το ελληνικό θέατρο στην εποχή του #MeToo"

Επιπλέον, το Εθνικό Θέατρο υλοποίησε μια σειρά από καινοτόμα ευρωπαϊκά προγράμματα που αφήνουν μεγάλη παρακαταθήκη στον οργανισμό (ΕΣΠΑ της Δραματικής Σχολής του ΕΘ, ΕΣΠΑ του Μικρού Εθνικού, ΕΣΠΑ ψηφιοποίησης του αρχείου, πλήθος έργων που εντάσσονται στο Ταμείο Ανάκαμψης και συνεχίζονται). 

Συνοψίζοντας, στο Εθνικό Θέατρο την τελευταία τριετία:

-Υπερασπιστήκαμε το θέατρο συνόλου, μια επιλογή μας που αγκαλιάστηκε από το κοινό

-Προσδώσαμε στις σκηνές του Εθνικού Θεάτρου διακριτή φυσιογνωμία

-Επανασυστήσαμε την Πειραματική Σκηνή ως Πειραματική Σκηνή Νέων Δημιουργών

-Μεγαλώσαμε την παραγωγική μας δραστηριότητα παρέχοντας περισσότερες θέσεις εργασίας

-Συνεργαστήκαμε με πολλούς/ες και διαφορετικούς/ες δημιουργούς του ελληνικού θεάτρου, όλων των γενεών και αισθητικών αντιλήψεων

-Εξελίξαμε και εμπλουτίσαμε προγράμματα και δράσεις προηγούμενων καλλιτεχνικών διευθύνσεων

-Συμπράξαμε με σημαντικούς πολιτιστικούς φορείς της εγχώριας πολιτιστικής ζωής

-Συμβάλαμε σημαντικά στην ορατότητα του ελληνικού θεάτρου στο εξωτερικό

-Καλλιεργήσαμε τις διεθνείς σχέσεις του οργανισμού μέσα από ταξίδια στο εξωτερικό, διοργανώσαμε Καλλιτεχνικές Φιλοξενίες (Residencies) και τα Showcases, ενταχθήκαμε και συμμετείχαμε στο European Theatre Convention (ETC) και αναλάβαμε τη διοργάνωση του Συνεδρίου της τον Απρίλιο του 2025

- Συμβάλαμε αποφασιστικά στην οικονομική ευρωστία του οργανισμού

-Αυξήσαμε την ορατότητα του οργανισμού μέσω στοχευμένων δράσεων επικοινωνιακής στρατηγικής και θέσαμε τη δραστηριότητά του στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των εγχώριων και διεθνών Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης

-Αναπτύξαμε το δίκτυο στρατηγικών συνεργασιών με χορηγούς, δωρητές και υποστηρικτές αυξάνοντας σημαντικά τα έσοδα του οργανισμού

-Απευθύναμε ανοιχτές προσκλήσεις (open call) σε νέους δημιουργούς για την Πειραματική Σκηνή και τις καλλιτεχνικές φιλοξενίες (Residencies), και σε εμψυχωτές και θεατροπαιδαγωγούς για τα εργαστήρια του Μικρού Εθνικού.

-Αξιοποιήσαμε πλείστα ευρωπαϊκά προγράμματα για την περαιτέρω ενίσχυση της δραστηριότητας και των υποδομών του Εθνικού Θεάτρου.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Εθνικό Θέατρο

Αγ. Κωνσταντίνου 22-24

Εθνικό Θέατρο

Αγ. Κωνσταντίνου 22-24

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Η Μάρθα είναι σαν κεραυνός": Η Έφη Μουρίκη ετοιμάζεται για ένα ρόλο ζωής στο 'Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ'

Η σπουδαία ηθοποιός Έφη Μουρίκη εξομολογείται για τον εμβληματικό ρόλο της Μάρθας στο "Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ" του Έντουαρντ Άλμπι, που κάνει πρεμιέρα στο Ζίνα 9 Οκτωβρίου, αλλά και για τη δική της κοινή πορεία με τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη. Μοιράζεται στιγμές τρυφερότητας, δυσκολίες και μυστικά που κρατούν ζωντανή μια σχέση επί σκηνής και στη ζωή.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
04/10/2025

"Ούτε μπρος ούτε πίσω": Η σατιρική κωμωδία των Ρέππα-Παπαθανασίου που γελάς με κάθε ατάκα

Η σατιρική κωμωδία "Ούτε μπρος ούτε πίσω" επιστρέφει με ανανεωμένο καστ: οι Αντώνης Λουδάρος, Ματθίλδη Μαγγίρα, Πάνος Σταθακόπουλος, Σταύρος Νικολαΐδης, Δήμητρα Στογιάννη, Μάνος Ιωάννου και Κατερίνα Ζαρίφη ζωντανεύουν τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα με χιούμορ και σπιρτάδα στον Ελληνικό Κόσμο.

45 χορευτές, 8 μουσικοί, άπειρα Impro Shots!

Έρχεται το Impro Shots, ένα πρώτο βήμα για έναν θεσμό που φιλοδοξεί να συνεχιστεί και να επεκταθεί με εργαστήρια, συζητήσεις και νέες δράσεις για όλους τους φίλους του χορού και της μουσικής. Η ποικιλία των προσωπικοτήτων και των στυλ γεννά τις πιο απρόβλεπτες και ζωντανές στιγμές επί σκηνής.

"Πετριχώρα: Το γιοφύρι της Άρτας ζωντανεύει στη σκηνή του Nous

Η παράσταση της Εταιρείας Θεάτρου DOT Ensemble, που συζητήθηκε στη Θεσσαλονίκη φέρνει στην Αθήνα τη μυσταγωγική ιστορία της Λυγερής, συνδυάζοντας παράδοση, μουσική, τελετουργικό θέατρο.

"Πόσο χρόνο έχω;"- Ο Βαγγέλης Χαρισόπουλος σε μια stand up παράσταση που μιλάει για όλα

Το stand up στην Ελλάδα απογειώνεται – και ο Βαγγέλης Χαρισόπουλος (ναι, η φωνή του Shopping Star) το πετάει ακόμα πιο ψηλά με την πρώτη του σόλο παράσταση "Πόσο χρόνο έχω;". Ένα σόου που μιλάει στο ενήλικο κοινό: από όσους μεγάλωσαν με το MTV, μέχρι εκείνους που ψάχνουν ακόμα το κουμπί στο TikTok.

Αυτές τις παραστάσεις θα δούμε στο HOOD art space

Το HOOD art space, το σπίτι της bijoux de kant στο Μοναστηράκι, μπαίνει σε μια νέα σεζόν με ιστορίες που μας αφορούν, μας συγκινούν και μας φέρνουν πιο κοντά.

Ποιος είναι ο 'Ευγένιος' και γιατί επέλεξε ο Γιώργος Καραμίχος να το σκηνοθετήσει;

Αυτό μας κίνησε την περιέργεια και του ζητήσαμε να μας μιλήσει γι' αυτό το γεμάτο πόνο, χιούμορ και οικογενειακά τραύματα έργο, που κάνει πρεμιέρα 3/10 στο θέατρο Σημείο.