"Ο Ξεπεσμένος Δερβίσης" συνεχίζει τη διαδρομή του σε μια ατμοσφαιρική μουσικοθεατρική παράσταση

Ο λόγος του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη συναντά τις νότες και μέσα σε ένα ατμοσφαιρικό περιβάλλον συναντάμε τον “Ξεπεσμένο Δερβίση” με οδηγό την ερμηνεία της Φένιας Παπαδόδημα που χειρίζεται τη φωνή σαν ένα μουσικό όργανο.

Ο ξεπεσμένος Δερβίσης Ελευθερία Νικολαΐδου

Στο θέατρο "Μπέλλος" συνεχίζει να παίζεται η μουσικοθεατρική παράσταση "Ο Ξεπεσμένος Δερβίσης" βασισμένη στο αριστουργηματικό διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Η ηθοποιός, μουσικός, σκηνοθέτις και συγγραφέας Φένια Παπαδόδημα δίνει σάρκα κι οστά στο αριστουργηματικό κείμενο εμποτίζοντας με μουσική τον αφηγηματικό του λόγο. Η ίδια χειρίζεται τη φωνή σαν ένα μουσικό όργανο — πότε σαν πνευστό, πότε σαν κρουστό — και ταξιδεύει μέσα από λέξεις και μελωδίες στην καρδιά του κειμένου. Η μουσική και τα τραγούδια που συνθέτει αντανακλούν τη μαγευτική ατμόσφαιρα του έργου του Παπαδιαμάντη και "πλάθουν" έναν παράλληλο και πρωτότυπο μουσικό κόσμο. 

Ο ξεπεσμένος Δερβίσης
Ελευθερία Νικολαΐδου

Μαζί της, δύο μουσικοί, ο Γιώργος Παλαμιώτης στο μπάσο και ο Παναγιώτης Κωστόπουλος στα τύμπανα, ερμηνεύουν τη μουσική και το κείμενο μέσα από το πρίσμα του δικού τους προσωπικού ήχου, αλλά και εστιάζοντας στα προσωπικά τους βιώματα ως "ξένοι" σε μεγάλες μητροπόλεις της Δύσης. Ένα πλήθος από ήχους, εικόνες και εμβόλιμα κείμενα δημιουργούν ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο πεδίο, ένα dream sequence συνειρμών μέσα στο οποίο κινείται ο Δερβίσης του Παπαδιαμάντη.

Ο ξεπεσμένος Δερβίσης
Ελευθερία Νικολαΐδου

 

"Ο ξεπεσμένος Δερβίσης" είναι το κεντρικὸ πρόσωπο του ομώνυμου διηγήματος του Παπαδιαμάντη και μπορεί να είναι ένας από εμάς. Το διήγημα μας  μεταφέρει στην Ελλάδα του 19ου αιώνα, περίοδο πολεμικής έντασης με την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Ο μουσουλμάνος δερβίσης εμφανίζεται στην Αθήνα σαν ξένος, και περιπλανιέται στο κέντρο της πόλης παίζοντας το νάι του και τραγουδώντας για να ζήσει. Όμως δεν είναι ευπρόσδεκτος και αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα επιβίωσης. Το διήγημα  δημοσιεύτηκε τον Ιανουάριο του 1896 και είναι από τα καλύτερα αθηναϊκά διηγήματα του Παπαδιαμάντη. Είναι μια ελεγεία για την ανθρώπινη ύπαρξη, ένας ύμνος στην αποδοχή της ετερότητας και του αλληλοσεβασμού. Μέσα από αυτό ο συγγραφέας εκφράζει αλληλεγγύη και συμπάθεια προς ένα ξένο, αλλόθρησκο και αλλοεθνή, έναν Δερβίση ξεπεσμένο. 

Ο ξεπεσμένος Δερβίσης
Ελευθερία Νικολαΐδου

 

Ο ξεπεσμένος Δερβίσης
Ελευθερία Νικολαΐδου

Προπώληση εισιτηρίων: more

Διαβάστε Επίσης

 

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ο ξεπεσμένος δερβίσης

  • Δραματοποιημένη λογοτεχνία
  • Διάρκεια: 70 '

Το αριστουργηματικό αφήγημα για την κοινωνική απομόνωση και την πολιτισμική διαφορετικότητα εμποτίζεται με μουσική και τραγούδια, έναν παράλληλο μουσικό κόσμο εμπνευσμένο από τα προσωπικά βιώματα των ερμηνευτών και ψηφιακή ζωγραφική του Γ. Κόρδη. Ο αινιγματικός ήρωας του «Ξεπεσμένου Δερβίση» τριγυρίζει σαν αερικό στα σοκάκια της Ακρόπολης το φθινόπωρο του 1896, πίνοντας καμιά φορά τη μαστίχα του στο καφενείο «έμπροσθεν του Θησείου», αν κάποιος τον κεράσει. «Άστεγος, ανέστιος, φερέοικος, διωγμένος, εξωρισμένος», ο Δερβίσης είναι ο διαχρονικός ξένος. Κεντρικό σκηνικό της αφήγησης, το βουητό των θαμώνων που μπαινοβγαίνουν στο καφενείο μέχρι που αυτό κλείνει όταν έρχεται «η πεπρωμένη νυξ». Αυτή την κρύα και μοιραία νύχτα ο δερβίσης θα βρεθεί ολομόναχος στον δρόμο, μετά την αστυνομική διαταγή να κλείσει το καφενείο. Μην έχοντας που να κοιμηθεί, κατεβαίνει στην τότε ακόμα υπό κατασκευή σήραγγα του Θησείου.

Θέατρο «Μπέλλος»

Κέκροπος 1

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα" επιστρέφουν στο θέατρο Σταθμός

Η παράσταση του Κωνσταντίνου Ντέλλα συμμετέχει στο GRAPE του Φεστιβάλ Αθηνών, επιβεβαιώνοντας τη θέση της ως μία από τις πιο ιδιαίτερες θεατρικές προτάσεις των τελευταίων χρόνων. Το ευχάριστο είναι ότι "Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα" θα επαναληφθούν από τον Οκτώβριο στο Θέατρο Σταθμός.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/06/2025

Το Εθνικό Θέατρο με τα "Θραύσματα: Ευριπίδης" συναντά την αρχαιολογία

Όσα ειπώθηκαν στη συνέντευξη τύπου για το εγχείρημα του Εθνικού Θεάτρου που λαμβάνει χώρα για δεύτερη χρονιά στα γνωστά και άγνωστα αρχαία θέατρα της Ελλάδας.

"Χάσαμε τη θεία Στοπ": Η μαύρη κωμωδία του Γιώργου Διαλεγμένου επιστρέφει

Η σπαρταριστή μαύρη κωμωδία του Γιώργου Διαλεγμένου "Χάσαμε τη θεία Στοπ" ανεβαίνει φέτος στο Αίθριο του "Ελληνικού Κόσμου", με ένα λαμπερό καστ και σκηνοθεσία Χρήστου Τριπόδη.

Φεστιβάλ Αθηνών: το αποκαλυπτικό ταξίδι του "Φάουστ στην Αφρική" μας υπενθύμισε τι (μπορεί να) σημαίνει πολιτικό θέατρο

Είδαμε την υβριδική παράσταση του Ουίλιαμ Κέντριτζ, "Ο Φάουστ στην Αφρική!" στην Πειραιώς 260 και μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας.

"Θέλω να σου κρατάω το χέρι": Η μεγάλη θεατρική επιτυχία επιστρέφει

Το "Θέλω να σου κρατάω το χέρι" του Τάσου Ιορδανίδη, επιστρέφει για 5η χρονιά στο Θέατρο Άλφα -"Ληναίος-Φωτίου" , από τις 19 Σεπτεμβρίου, συνεχίζοντας να συγκινεί και να γοητεύει.

Δύο εμβληματικά έργα του μεταπολεμικού θεάτρου σε περιοδεία

Δύο αξιόλογες παραστάσεις του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου ξεκινούν περιοδεία, φέρνοντας στη σκηνή πολιτικές κωμωδίες που σχολιάζουν με χιούμορ και βάθος την κοινωνία και την πολιτική πραγματικότητα.

7 θεάματα γι' αυτή την εβδομάδα στο Φεστιβάλ Αθηνών

Η Πειραιώς 260 από τις 23/6 έως τις 29/6 υποδέχεται τον Γιάννη Τσορτέκη, τον Σίμο Κακάλα, τον Αντώνη Καφετζόπουλο, τον Κώστα Φιλίππογλου, τους Los Tre κ.ά. σε μια εβδομάδα θεάτρου, μύθου και ζωντανής μουσικής. .