"Ο Ξεπεσμένος Δερβίσης" συνεχίζει τη διαδρομή του σε μια ατμοσφαιρική μουσικοθεατρική παράσταση

Ο λόγος του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη συναντά τις νότες και μέσα σε ένα ατμοσφαιρικό περιβάλλον συναντάμε τον “Ξεπεσμένο Δερβίση” με οδηγό την ερμηνεία της Φένιας Παπαδόδημα που χειρίζεται τη φωνή σαν ένα μουσικό όργανο.

Ο ξεπεσμένος Δερβίσης Ελευθερία Νικολαΐδου

Στο θέατρο "Μπέλλος" συνεχίζει να παίζεται η μουσικοθεατρική παράσταση "Ο Ξεπεσμένος Δερβίσης" βασισμένη στο αριστουργηματικό διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Η ηθοποιός, μουσικός, σκηνοθέτις και συγγραφέας Φένια Παπαδόδημα δίνει σάρκα κι οστά στο αριστουργηματικό κείμενο εμποτίζοντας με μουσική τον αφηγηματικό του λόγο. Η ίδια χειρίζεται τη φωνή σαν ένα μουσικό όργανο — πότε σαν πνευστό, πότε σαν κρουστό — και ταξιδεύει μέσα από λέξεις και μελωδίες στην καρδιά του κειμένου. Η μουσική και τα τραγούδια που συνθέτει αντανακλούν τη μαγευτική ατμόσφαιρα του έργου του Παπαδιαμάντη και "πλάθουν" έναν παράλληλο και πρωτότυπο μουσικό κόσμο. 

Ο ξεπεσμένος Δερβίσης
Ελευθερία Νικολαΐδου

Μαζί της, δύο μουσικοί, ο Γιώργος Παλαμιώτης στο μπάσο και ο Παναγιώτης Κωστόπουλος στα τύμπανα, ερμηνεύουν τη μουσική και το κείμενο μέσα από το πρίσμα του δικού τους προσωπικού ήχου, αλλά και εστιάζοντας στα προσωπικά τους βιώματα ως "ξένοι" σε μεγάλες μητροπόλεις της Δύσης. Ένα πλήθος από ήχους, εικόνες και εμβόλιμα κείμενα δημιουργούν ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο πεδίο, ένα dream sequence συνειρμών μέσα στο οποίο κινείται ο Δερβίσης του Παπαδιαμάντη.

Ο ξεπεσμένος Δερβίσης
Ελευθερία Νικολαΐδου

 

"Ο ξεπεσμένος Δερβίσης" είναι το κεντρικὸ πρόσωπο του ομώνυμου διηγήματος του Παπαδιαμάντη και μπορεί να είναι ένας από εμάς. Το διήγημα μας  μεταφέρει στην Ελλάδα του 19ου αιώνα, περίοδο πολεμικής έντασης με την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Ο μουσουλμάνος δερβίσης εμφανίζεται στην Αθήνα σαν ξένος, και περιπλανιέται στο κέντρο της πόλης παίζοντας το νάι του και τραγουδώντας για να ζήσει. Όμως δεν είναι ευπρόσδεκτος και αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα επιβίωσης. Το διήγημα  δημοσιεύτηκε τον Ιανουάριο του 1896 και είναι από τα καλύτερα αθηναϊκά διηγήματα του Παπαδιαμάντη. Είναι μια ελεγεία για την ανθρώπινη ύπαρξη, ένας ύμνος στην αποδοχή της ετερότητας και του αλληλοσεβασμού. Μέσα από αυτό ο συγγραφέας εκφράζει αλληλεγγύη και συμπάθεια προς ένα ξένο, αλλόθρησκο και αλλοεθνή, έναν Δερβίση ξεπεσμένο. 

Ο ξεπεσμένος Δερβίσης
Ελευθερία Νικολαΐδου

 

Ο ξεπεσμένος Δερβίσης
Ελευθερία Νικολαΐδου

Προπώληση εισιτηρίων: more

Διαβάστε Επίσης

 

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ο ξεπεσμένος δερβίσης

  • Δραματοποιημένη λογοτεχνία
  • Διάρκεια: 70 '

Το αριστουργηματικό αφήγημα για την κοινωνική απομόνωση και την πολιτισμική διαφορετικότητα εμποτίζεται με μουσική και τραγούδια, έναν παράλληλο μουσικό κόσμο εμπνευσμένο από τα προσωπικά βιώματα των ερμηνευτών και ψηφιακή ζωγραφική του Γ. Κόρδη. Ο αινιγματικός ήρωας του «Ξεπεσμένου Δερβίση» τριγυρίζει σαν αερικό στα σοκάκια της Ακρόπολης το φθινόπωρο του 1896, πίνοντας καμιά φορά τη μαστίχα του στο καφενείο «έμπροσθεν του Θησείου», αν κάποιος τον κεράσει. «Άστεγος, ανέστιος, φερέοικος, διωγμένος, εξωρισμένος», ο Δερβίσης είναι ο διαχρονικός ξένος. Κεντρικό σκηνικό της αφήγησης, το βουητό των θαμώνων που μπαινοβγαίνουν στο καφενείο μέχρι που αυτό κλείνει όταν έρχεται «η πεπρωμένη νυξ». Αυτή την κρύα και μοιραία νύχτα ο δερβίσης θα βρεθεί ολομόναχος στον δρόμο, μετά την αστυνομική διαταγή να κλείσει το καφενείο. Μην έχοντας που να κοιμηθεί, κατεβαίνει στην τότε ακόμα υπό κατασκευή σήραγγα του Θησείου.

Θέατρο «Μπέλλος»

Κέκροπος 1

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Χριστούγεννα με τον "Καρυοθραύστη" του Μπαλέτου της Όπερας της Βάρνας

Το ταξίδι στη Χώρα των Ζαχαρωτών, η λεπτότητα της μουσικής του Τσαϊκόφσκι και η ποιότητα των ερμηνειών κάνουν τον "Καρυοθραύστη" ένα παραμύθι για όλες τις ηλικίες, που μπορείτε να το απολαύσετε από το Μπαλέτο της Όπερας της Βάρνας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/11/2025

Νέες παραστάσεις για την "Καρυάτιδα!" του Γιώργου Καπουτζίδη στο Θέατρο Κάππα

Μια ανατρεπτική κωμωδία – που παρουσιάζεται για δεύτερη χρονιά – αφιερωμένη στη μεγαλειώδη και ιστορική ικανότητα του πολύπαθου αυτού τόπου, να μπλέκει μόνιμα σε κωμικοτραγικές περιπέτειες.

Δύο έξυπνες κωμωδίες που σχολιάζουν την Ελλάδα

Δύο κωμωδίες made in Greece, από Γιώργο Καπουτζίδη και Ζήση Ρούμπου κοιτάζουν με χιούμορ την Ελλάδα και την ταυτότητά της.

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου με Μάριο Μπανούσι και τον Δεκέμβριο

Η παράσταση για την απώλεια και την ενηλικίωση "Taverna Miresia - Mario, Bella, Anastasia" κάνει ένα χειμωνιάτικο πέρασμα στο πλαίσιο των δράσεων του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου "Φθινόπωρο - ΑΠΟΗΧΟΙ".

Δύο πράξεις θεατρικής απελευθέρωσης για την Παγκόσμια Ημέρα Κατά της Βίας των Γυναικών

Σε δύο παραστάσεις που αγγίζουν βαθιά τον θεατή, δύο σπουδαίες και έμπειρες πρωταγωνίστριες, η Κατερίνα Διδασκάλου και η Ελένη Κοκκίδου αναλαμβάνουν να φέρουν στο φως τη διαδρομή γυναικών που έμαθαν να σωπαίνουν – και αποφασίζουν επιτέλους να μιλήσουν.

Τελευταία παράσταση για τα "Πιρούνια σε ακριβά σπορτέξ"

Το έργο του Κωσταντή Ντίσιου, μια ιστορία ενός καλά θαμμένου τραύματος, θα παρουσιαστεί για ακόμη μία φορά στο Red Jasper, σε σκηνοθεσία Τάσου Καρακύκλα.

Νέα ημερομηνία πρεμιέρας για το "Cleansed" του Δημήτρη Καραντζά

Το τολμηρό έργο του 20ού αιώνα παρουσιάζει ο Δημήτρης Καραντζάς από 4/12 με ιδανικό θίασο: Χρήστος Λούλης, Μαίρη Μηνά, Δημήτρης Καπουράνης, Νατάσα Εξηνταβελώνη, Γιώργος Ζυγούρης, Νικολάκης Ζεγκίνογλου, Θανάσης Ραφτόπουλος.