"Ιβάν εναντίον Ιβάν" ή πώς η σάτιρα του Γκόγκολ συναντά τα πάνελ της μεσημεριανής ζώνης στο Θέατρο του Νέου Κόσμου

Δύο νέοι δημιουργοί της γενιάς των millennials, οι Σωτήρης Ρουμελιώτης και Γιάννης Αποσκίτης, «μπλέκουν» τον Νικολάι Γκόγκολ με τη σύγχρονη cancel culture, τον «κανιβαλισμό» των media και των λαϊκών δικαστηρίων στη νέα τους παράσταση.

Ιβάν εναντίον Ιβάν ©Πέτρος Καλφαμανώλης

Πώς μπορούμε να δούμε από μια άλλη οπτική την cancel culture και τον "κανιβαλισμό" των media και των λαϊκών δικαστηρίων; Μέσα από το πρίσμα του εξωφρενικού σύμπαντος του αριστοτέχνη της σάτιρας Νικολάι Γκόγκολ, είναι η απάντηση. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι ο θεατρικός συγγραφέας και μυθιστοριογράφος κατέχει ξεχωριστή θέση στις προτιμήσεις καλλιτεχνών και θεατών εξίσου. Αυτό επιχειρούν ο Σωτήρης Ρουμελιώτης και ο Γιάννης Αποσκίτης στην παράσταση "Ιβάν εναντίον Ιβάν" που ανεβαίνει στο Θέατρο του Νέου Κόσμου (Κάτω Χώρος), όπου υπογράφουν από κοινού το κείμενο, σε σκηνοθεσία του δεύτερου, με τους Μπάμπη Αλεφάντη, Λάμπρο Γραμματικό, Άγγελο-Προκόπιο Νεράντζη

Οι δύο νέοι δημιουργοί της γενιάς των millennials, εμπνεύστηκαν από τη νουβέλα "Ο καβγάς των δυο Ιβάν" και παραδίδουν μια παράσταση με φόντο τη Ρωσία του 19ου αιώνα και με αφορμή την Ελλάδα του σήμερα. Εκεί τρεις ηθοποιοί παραβιάζουν με επιθεωρησιακή διάθεση τα χωροχρονικά όρια, ακροβατούν μεταξύ της σατιρικής ιστορίας του Γκόγκολ και ενός τηλεοπτικού πάνελ της μεσημεριανής ζώνης, καυτηριάζοντας χιουμοριστικά τη διαχρονική τάση των ανθρώπων να συγκρούονται για το παραμικρό και, κυρίως, τη σύγχρονη διάθεση αλληλοσπαραγμού που κυριαρχεί στα media, ενώ ταυτόχρονα ενισχύεται από αυτά.

Ιβάν εναντίον Ιβάν
©Πέτρος Καλφαμανώλης

"Ιβάν vs Ιβάν"

Ο Ιβάν Ιβάνοβιτς είναι ευθυτενής, ευγενικός και λεπτολόγος. Ο Ιβάν Νικίφοροβιτς είναι τραχύς, βροντόφωνος και αθυρόστομος. Ωστόσο είναι και οι δύο αριστοκράτες, γείτονες και, κυρίως, στενοί φίλοι! Όταν μια μέρα, αυτοί οι δύο υποδειγματικοί φίλοι τσακώνονται για έναν εντελώς ανόητο λόγο - για μια γουρούνα και έναν "χήνο" - ξεκινάει ένας επεισοδιακός καβγάς, που εμπλέκει όλη την κοινωνία της μικρής πόλης που κατοικούν. Όλοι ασχολούνται με τον καβγά των δύο Ιβάν!

Μια παράσταση για την διαστρέβλωση του κοινού περί δικαίου αισθήματος και την κατάρρευση των κοινωνικών αξιών, που αποτελούν και τον πυρήνα του κριτικού σχολιασμού του Γκόγκολ, και εξακολουθούν να συνιστούν κρίσιμα ζητήματα - ειδικά για τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα.

Ιβάν εναντίον Ιβάν
©Πέτρος Καλφαμανώλης

Διαβάστε Επίσης

Σε μια εποχή όπου κυριαρχεί η "κουλτούρα της ακύρωσης" και σε μια κοινωνία που απολαμβάνει να "κανιβαλίζει" τις ανθρώπινες σχέσεις μέσω των media, ο τραγελαφικός καβγάς των δύο Ιβάν μοιάζει εξωφρενικά επίκαιρος: Γιατί φερόμαστε σαν γουρούνια και κράζουμε σαν χήνες; Γιατί "αλληλομαδιόμαστε" τόσο εύκολα; Με πόσο μεγάλη ευκολία "διαγράφουμε" σημαντικά κοντινά μας πρόσωπα; Και τελικά, πόσο αποκαλυπτικά "αστείος" μπορεί είναι ο συσχετισμός ανάμεσα στο μακρινό "εκεί και τότε" της Ρωσίας του 19ου αιώνα και στο σημερινό "εδώ και τώρα" της σύγχρονης ελληνικής καθημερινότητας;

Ιβάν εναντίον Ιβάν
©Πέτρος Καλφαμανώλης

Διαβάστε Επίσης

"Τα τελευταία χρόνια - με ένα έντονο μούδιασμα - παρατηρώ πολύ συχνά γύρω μου ανθρώπους μπουκωμένους από μια φορτική νευρικότητα, πνιγμένους από μια πύρινη οργή που πασχίζει να εκτονωθεί, έτοιμους να τσακωθούν με την παραμικρή αφορμή”, λέει ο σκηνοθέτης Σωτήρης Ρουμελιώτης, που υπογράφει και το κείμενο σε συνεργασία με τον Γιάννη Αποσκίτη, και συνεχίζει: "Η κατάσταση γίνεται ακόμα χειρότερη όταν παρακολουθώ τα μέσα ενημέρωσης και κοινωνικής δικτύωσης και δημοσιογράφους να εκμεταλλεύονται ανθρώπινες σχέσεις στον βωμό της τηλεθέασης. Ο καβγάς των δύο Ιβάν αποτελεί μια φαινομενικά απλή ιστορία που με έκανε να γελάω, αλλά αιφνίδια μου τράβηξε το χαλί προσγειώνοντάς με σε ένα ζοφερό υπαρξιακό παρόν…”. 

Ιβάν εναντίον Ιβάν
©Πέτρος Καλφαμανώλης

Η πρεμιέρα του "Ιβάν εναντίον Ιβάν" είναι στις 30 Ιανουαρίου. Τα σκηνικά και τα κοστούμια είναι της Ευαγγελίας Κιρκινέ, η μουσική του Γιώργου Χρυσικού, οι φωτισμοί του Σωτήρη Ρουμελιώτη και το βίντεο του Πέτρου Καλφαμανώλη.

Προπώληση εισιτηρίων: more.com

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ιβάν εναντίον Ιβάν

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Η cancel culture, ο κανιβαλισμός των μίντια και τα λαϊκά δικαστήρια περνούν μέσα από το πρίσμα του εξωφρενικού σύμπαντος του Νικολάι Γκόγκολ και της νουβέλας του «Ο καβγάς των δύο Ιβάν», ο οποίος τοποθετείται σε ένα τηλεοπτικό πάνελ της μεσημεριανής ζώνης. Ο Ιβάν Ιβάνοβιτς είναι ευθυτενής, ευγενικός και λεπτολόγος. Ο Ιβάν Νικίφοροβιτς είναι τραχύς, βροντόφωνος και αθυρόστομος. Ωστόσο είναι και οι δύο αριστοκράτες, γείτονες και, κυρίως, στενοί φίλοι. Όταν μια μέρα, τσακώνονται για έναν εντελώς ανόητο λόγο - για μια γουρούνα και έναν «χήνο» - ξεκινάει ένας επεισοδιακός καβγάς, που εμπλέκει όλη την κοινωνία της μικρής πόλης που κατοικούν.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Έξτρα παράσταση για την "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Τελευταία ευκαιρία για την παράσταση - σταθμό στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου που έδωσε νέο νόημα στις σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/09/2025

Ο Μάνος Θηραίος για τις "Λέξεις των άλλων" που μπορεί να είναι παρηγοριά ή όπλο θανάσιμο

Μια συζήτηση με αφορμή το θεατρικό μπρα ντε φερ που παίζεται στο Άβατον για δεύτερη χρονιά και μάς φέρνει αντιμέτωπους με ερωτήματα που δεν έχουν εύκολες απαντήσεις καθώς οι ήρωες του αποζητούν λύτρωση.

Η παράσταση των συνεχόμενων sold out επιστρέφει για 10η χρονιά στο Studio Μαυρομιχάλη

Μια ασφυκτικά καφκική ανάκριση λαμβάνει χώρα από τις 10 Οκτωβρίου 2025.

Επέτειος για τον Γιάννη Καλαβριανό με δύο παραστάσεις στο ιστορικό Αμφι-θέατρο

"Γιοι και κόρες, μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας" και "Η Πύλη της Κόλασης": Με δύο θεατρικές παραστάσεις κάτω από την ίδια στέγη γιορτάζει ο πολυγραφότατος δημιουργός και σκηνοθέτης τη νέα σεζόν 2025-26 τα 20 χρόνια της Εταιρείας Θεάτρου Sforaris.

Πρώτο trailer για το "Άρωμα γυναίκας" με τον Άκη Σακελλαρίου

Το διάσημο οσκαρικό έργο "Scent of a woman", που έγινε ευρέως γνωστό από τον κινηματογράφο, σκηνοθετεί φέτος για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης.

Η Μελία Κράιλινγκ από το "Emily in Paris" στους "Ερωτευμένους" του Bios

Η σκηνοθέτις και συγγραφέας Έλενα Πέγκα σκηνοθετεί μια παράσταση που αποκαλύπτει με σκληρότητα, αλλά και ποιητική ένταση την κόλαση του έρωτα και τη βαριά κληρονομιά μίας οικογένειας.

Εξτρά μέρα για το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου-Γιώργο Χρυσοστόμου

Λόγω ζήτησης, προστέθηκε επιπλέον ημέρα παραστάσεων για το έργο του Μπέκετ που έρχεται στο θέατρο Ιλίσια.