Αλέξανδρος Ρήγας: "Το ‘Τάβλι’ του Κεχαΐδη είναι σαν ένα ‘κεντρί’ - αφιέρωμα στις παθογένειες και στ’ αρνητικά της φυλής μας"

Ο γνωστός ηθοποιός και σκηνοθέτης γράφει στο “α” για τη θρυλική παρτίδα τάβλι του ελληνικού θεάτρου που ανεβάζει στο Από Μηχανής Θέατρο, μέσα από ένα ιδιαίτερα προσωπικό κείμενο που μιλά για τις παθογένειες του Νεοέλληνα.

Αλέξανδρος Ρήγας

"Το ‘Τάβλι’ του Δημήτρη Κεχαΐδη είναι ένα πρωτοποριακό έργο με βέβηλη σάτιρα, σαρκαστικό χιούμορ και ευφυΐα, εξαιρετική πλοκή και δαιμονιώδη ρυθμό", μας λέει ο Αλέξανδρος Ρήγας για το εμβληματικό έργο του νεοελληνικού θεάτρου που σκιαγραφεί τα όνειρα του Νεοέλληνα για μεγάλη ζωή. Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης μοιράζεται φέτος τη σκηνή για δεύτερη φορά με τον Αντώνη Κρόμπα σε αυτή την διάσημη παρτίδα τάβλι που σκηνοθετεί ο ίδιος (σε δική του μουσική επιμέλεια), στο Από Μηχανής Θέατρο. Ο Ρήγας υποδύεται τον Κόλια Παγουρόπουλο και ο Κρόμπας τον Φώντα Καλαφατίδη, δύο συμπαθέστατα λαμόγια στο έργο-σταθμός που γράφτηκε και πρωτοπαρουσιάστηκε το 1972, εν μέσω της δικτατορίας, στο Θέατρο Τέχνης, από τον Κάρολο Κουν.

Το τάβλι Αλέξανδρος Ρήγας
Χάρης Γερμανίδης©

Στο θέατρο, η πρόθεσή μου ήταν πάντα να κάνω το κοινό να ψυχαγωγηθεί, να σκεφτεί, να προβληματιστεί, να χαμογελάσει, να συγκινηθεί, ν’ αποδράσει από την πραγματικότητα ή να τολμήσει να την δει. Να με ακολουθήσει στο "παραμύθι". Στο παραμύθι που του λέω, γιατί πρώτος και πριν από αυτόν πίστεψα σ’ αυτό. Το αγάπησα, το αγκάλιασα. Γέλασα. Σκέφτηκα. Προβληματίστηκα. Μόλις διάβασα "Το Τάβλι" του Δημήτρη Κεχαΐδη, πολλά χρόνια πριν, κατάλαβα αμέσως γιατί τόσοι ηθοποιοί, τόσοι σκηνοθέτες, τόσοι θεατές… μιλάνε πάντα γι’ αυτό και το ακολουθούν.

Το "Τάβλι" είναι ένα πρωτοποριακό έργο με βέβηλη σάτιρα, με σαρκαστικό και κυνικό χιούμορ κι ευφυΐα. Ένα έργο με εξαιρετική πλοκή και δαιμονιώδη ρυθμό. Το "Τάβλι" είναι σαν ένα "κεντρί" - αφιέρωμα στις παθογένειες και στ’ αρνητικά της φυλής μας. Ένα έργο, που, χωρίς ν’ απαξιώνει διόλου αυτή τη φυλή, - θα έλεγα μάλιστα ότι τρέφει και πολλές ελπίδες γι’ αυτήν-  καταφέρνει να στήσει έναν καθρέφτη απέναντί μας, μήπως και δούμε ποιοι και πώς είμαστε, μήπως και καταλάβουμε ότι εμείς οι ίδιοι ευθυνόμαστε για πολλά από τα "δεινά" της καθημερινότητάς μας.

Εγώ, τουλάχιστον, το κατάλαβα αυτό πολλές φορές στη ζωή μου. Πως φταίω. Πάντα κάποιος θα φταίει. Σωστά; Απλά, καμιά φορά, φταίμε εμείς. Αυτό μας λέει ο Δημήτρης Κεχαΐδης στο έργο του. Αυτό, μου ψιθύρισε εμένα το έργο. Με ευθύτητα, μ’ ειλικρίνεια κι αμεσότητα. Τόσο πολύ, που θέλησα να το συστήσω σε μια νεότερη γενιά θεατών. Γιατί και οι νέοι άνθρωποι, κάποτε θα μεγαλώσουν. Και είναι καλύτερο να μεγαλώσουν, γνωρίζοντας τα σωστά και τα λάθη.

Δεν υπάρχει λόγος να κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Είμαστε Έλληνες και έχουμε τόσους λόγους να είμαστε περήφανοι. Αυτούς, τους κρατάμε. Πάμε τώρα και στους λόγους, που δεν μας κάνουν περήφανους. Αυτούς, τους κοιτάμε. Μόνο έτσι, ξέρουμε πού στεκόμαστε. Όταν έχουμε συνείδηση του από πού ήρθαμε. Στο "Τάβλι" του, ο Δημήτρης Κεχαΐδης μας επισημαίνει περισσότερο απ’ όλα, αυτό το κομμάτι του νεοέλληνα, που μπορεί να παζαρέψει και εν τέλει να πουλήσει και να θυσιάσει τα πάντα, για το κατάλληλο αντίτιμο.

Αλέξανδρος Ρήγας Τάβλι Αντώνης Κρόμπας

Νιώθω ότι όλες αυτές οι παθογένειες των ανθρώπων και των διαπροσωπικών και δια-συστημικών σχέσεων που περιγράφονται με λεπτομέρεια από τον Δημήτρη Κεχαΐδη σ΄ εκείνα τα περίεργα και θολά μεταπολεμικά χρόνια, που όλα ήταν γκρεμισμένα και όλα και όλοι προσπαθούσαν να ξαναστηθούν, μοιάζουν πολύ με τη σημερινή μας κατάσταση, σε πολλά επίπεδα. Μοιάζει, επίσης, και σαν μελλοντική απειλή, για ερχόμενα χρόνια κι ερχόμενες γενιές.

Και αυτό που μένει έτσι απαράλλαχτα ίδιο και σύγχρονο, είναι αυτό είναι που ονομάζουμε διαχρονικό. Είναι αυτό που ο Δημήτρης Κεχαΐδης υπογράμμισε με τη γραφή του. Αυτή την ιντριγκαδόρικη, καλά φυτεμένη μέσα μας, σκέψη, δηλαδή, ότι κάποιος μας χρωστάει. Αυτός ο διακαής και ευκταίος πόθος του εύκολου δρόμου, που μας επιτρέπει να θυσιάσουμε αξίες, ηθικές, σχέσεις, λογική και αγάπη. Αυτά, θέλησε να μας δείξει, ο Δημήτρης Κεχαΐδης. Και όχι για να κατηγορήσει κάποιον. Αλλά για να σταθεί δίπλα του και να του δείξει πώς δεν πρέπει να είναι. Οι δικαιολογίες για τους ανθρώπους είναι πάντα πολλές. Είτε είναι το μεταπολεμικό περιβάλλον ενός κατεστραμμένου κόσμου, είτε το αβέβαιο μέλλον, είτε το άδικο παρόν. Το θέμα είναι αυτές οι δικαιολογίες να μη μας δικαιολογούν.

Η πρόκληση που είχα ν’ αντιμετωπίσω εξαρχής, δεν ήταν τι να κάνω ως σκηνοθέτης για να φωτίσω το έργο. Αλλά τι να μην κάνω, ώστε ν’ αφήσω το έργο καθαρό. Να μιλήσει αυτό, για όλα αυτά που μίλησε και σε εμένα. Η σκηνοθεσία που επέλεξα είναι ρεαλιστική. Ντοκουμενταρίστικη ίσως, θα έλεγα.

Τα μηνύματα – δηλώσεις του συγγραφέα είναι πολλά, δυνατά και σοκαριστικά. Και αυτά θέλησα να μεταφέρω στο κοινό. Καθαρά και ανεμπόδιστα. Στην παράσταση "Το Τάβλι", στο από Μηχανής θέατρο, είναι ο Δημήτρης Κεχαΐδης αυτός που κάθεται σε μία καρέκλα και μας διαβάζει το κείμενο του έργου.

Extra εορταστικές παραστάσεις: Τετάρτη 25/12, 1/1, Παρασκευή 27/12, 3/1, 9 μ.μ., Σάββατο 28/12 στις 11.15 μ.μ., Σάββατο 4/1 στις 6.15 μ.μ.

Προπώληση εισιτηρίων: more.com

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Το τάβλι

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 70 '

Ο Φώντας και ο Κόλιας, δύο φίλοι και κουνιάδοι, ξυπνάνε από τη μεσημεριανή τους σιέστα και ακολουθούν την ιεροτελεστία τους: καφές, τάβλι πρωταθλητών και αναζήτηση της μπίζνας που θα τους κάνει πλούσιους και σημαντικούς.Ο Φώντας, άεργος οραματιστής του εύκολου χρήματος, γεννάει κατά κόρον ιδέες έτοιμες προς εξαργύρωση. Ο Κόλιας, λαχειοπώλης με παρελθόν αντιστασιακού -έτσι τουλάχιστον διατείνεται ο ίδιος - αντιστέκεται στις εύκολες ιδέες. Μέχρι ο Φώντας να τον πείσει για τις μεγάλες στιγμές που έρχονται. Δυο χαρακτήρες αυθεντικοί, λαϊκοί και απόλυτα αναγνωρίσιμοι. Ανέχονται και εκμεταλλεύονται ο ένας τον άλλον. Κατά τη διάρκεια της συζήτησής τους, οι τόνοι ανεβαίνουν. Φεύγουνε οι κοινωνικοί τύποι και τα στόματα ανοίγουνε και λένε αλήθειες. Αλήθειες που πονάνε και προβληματίζουν. Σύντομα, ανακαλούν και συνεχίζουν «μονιασμένοι» να καταστρώνουν τα σχέδια τους για υπερπόντια ταξίδια και εκμετάλλευση ανθρώπων και αναγκών. Με κοινό παρονομαστή την ψευδαίσθηση, στοχεύουν στο να γίνουν σπουδαίοι άνθρωποι, μα οδεύουν στο να γίνουν τιποτένια τέρατα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Μάνος Βουλαρινός φέρνει τη "Μεγάλη αρπαχτή" στο Παλλάς

Η "Μεγάλη αρπαχτή" ξαναχτυπά! Ο Μάνος Βουλαρίνος επιστρέφει με κέφι για μια βραδιά ανελέητης σάτιρας, γέλιου και αλήθειας χωρίς να χαρίζεται σε κανέναν...ούτε στα πιο αθώα λάθη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
19/11/2025

Για τον Σάββα Στρούμπο, "το ελληνικό θέατρο γίνεται πιο εξωστρεφές"

Ο σκηνοθέτης Σάββας Στρούμπος αναλύει τις "Δούλες" του Ζενέ, εστιάζοντας στην αναζήτηση του τερατώδους και τη φόρμα του θεάτρου της εθελοδουλίας. Μιλά για τον σωματικό λόγο του Άττις και τη διαχρονική δύναμη της τέχνης ως πράξη αντίστασης στην εποχή μας.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 20 έως 26/11 και ξεχωρίζουν.

"(Love me) Tinder": Δίγλωσση performance στο Theatre of the No

"Μπορεί ο έρωτας να επιβιώσει όταν το μόνο που κάνουμε είναι swipe;", διερωτάται η κωμωδία καταστάσεων του Νίκου Φυτά γύρω από τον έρωτα στο Theatre of the No.

Σε αυτό το τεύχος έχεις όλη τη θεατρική σεζόν στα χέρια σου

Πιστή στο ραντεβού της με το θεατρόφιλο κοινό, η αγαπημένη σας ετήσια έκδοση "Θέατρο" κυκλοφορεί την Πέμπτη 20/11, δωρεάν μαζί με το "αθηνόραμα"!

Σαλόνια Γλώσσας στο Εθνικό: Γνωριμία με τη σύγχρονη ελληνική γραφή και το "Μαύρο Κουτί"

Τα "Σαλόνια Γλώσσας" του Εθνικού Θεάτρου είναι μια δράση που μετατρέπει τον θεατρικό χώρο σε εργαστήριο ιδεών, φέρνοντας σε διάλογο τη γλώσσα, την τέχνη και τον κόσμο γύρω μας και το επόμενο ραντεβού θα πραγματοποιηθεί 30 Νοεμβρίου με τις Δανάη Λιοδάκη και Μυρτώ Αλικάκη.

Το αιχμηρό έργο του Τριαρίδη επιστρέφει: Συζήτηση με τη Μάγδα Φύσσα στο Θέατρο Olvio

Το έργο του Θανάση Τριαρίδη "Να ξέρετε πως αυτό που ακούτε είναι σφύριγμα τρένου", που σημάδεψε τις δύο προηγούμενες σεζόν, επιστρέφει στο Θέατρο Olvio με νέες συζητήσεις, συμμετοχή της Μάγδας Φύσσα και μια υποψηφιότητα στα βραβεία της Ένωσης Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών.