Η Μπλανς Ντιμπουά μέσα από τα μάτια της Αλεξίας Καλτσίκη

Η Αλεξία Καλτσίκη δεν χρειάζεται συστάσεις. Με σπουδαία πορεία στο θέατρο και μοναδική ικανότητα να δίνει πνοή σε σύνθετους αλλά και βαθιά ανθρώπινους χαρακτήρες, καλείται τώρα να αναμετρηθεί με την Μπλανς Ντιμπουά στο έργο "Λεωφορείο ο πόθος" που σκηνοθέτησε ο Δημήτρης Καραντζάς στο Προσκήνιο

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Λεωφορείο ο Πόθος, Δημήτρης Καραντζάς 2024-25 Γκέλυ Καλαμπάκα

Η ηρωίδα του Τενεσί Ουίλιαμς στο "Λεωφορείο ο πόθος", ένα σύμβολο της αριστοκρατίας του Νότου που καταρρέει, είναι μια γυναίκα γεμάτη αντιθέσεις: ευάλωτη και μαχητική, ρομαντική και ρεαλίστρια, χαμένη στις ψευδαισθήσεις, αλλά ταυτόχρονα αφοπλιστικά ειλικρινής. Μέσα από την Μπλανς, ο Ουίλιαμς σκιαγραφεί έναν κόσμο που αλλάζει, όπου η παράδοση συγκρούεται με τη σκληρή πραγματικότητα, και οι κοινωνικές δομές που κάποτε φάνταζαν αμετακίνητες διαλύονται σαν καπνός. Η συνάντηση της Αλεξίας Καλτσίκη με τη Μπλανς είναι μια βαθιά εξερεύνηση της ανθρώπινης ψυχής, μια αναμέτρηση με τα τραύματα, τα πάθη και τις αντιφάσεις της ηρωίδας. Τι σημαίνει να δίνεις φωνή σε έναν τόσο πολυδιάστατο χαρακτήρα; Πώς ζωντανεύεις στη σκηνή έναν κόσμο όπου τα όνειρα συγκρούονται με την πραγματικότητα; Στη συνέντευξη που ακολουθεί, μιλά για την πρόκληση, τη γοητεία και την προσωπική της σύνδεση με την αινιγματική Μπλανς Ντιμπουά.

'Λεωφορείο ο Πόθος': Νέες φωτογραφίες από τη νέα σκηνοθεσία του Δημήτρη Καραντζά
Γκέλυ Καλαμπάκα©

Ποια είναι η Μπλανς του Τενεσί Ουίλιαμς;
Η Μπλανς, πρώην αριστοκράτισσα μεγαλωμένη στον Νότο, φτάνει στη Νέα Ορλεάνη για να συναντήσει τη μοναδική εν ζωή συγγενή της, την αδελφή της, Στέλλα. Τη συναντά μετά από δέκα χρόνια, στη διάρκεια των οποίων έχει χάσει γονείς, περιουσία, δουλειά, υπόληψη, το όνομά της (στον τόπο της την αποκαλούν πλέον "Loca") και, τελικά, τον ίδιο της τον εαυτό. Φτάνει στη Νέα Ορλεάνη αναζητώντας καταφύγιο και μια ευκαιρία να επιβιώσει μετά την κατάρρευση του κόσμου της. Ωστόσο, η συνάντησή της με τον Στάνλεϊ Κοβάλσκι, τον Πολωνό νεαρό σύζυγο της αδελφής της, τη φέρνει αντιμέτωπη με τους "ωκεανούς των επιθυμιών" της.

Ποια είναι η δική σου Μπλανς; Τι σε γοήτευσε σε εκείνη;
Πρωτοδιάβασα έργα του Τενεσί Ουίλιαμς στα δεκαοκτώ μου. Από τότε σκεφτόμουν ότι τα γυναικεία του πρόσωπα, όσο ευάλωτα κι αν είναι, διαθέτουν μια τεράστια δύναμη και μια ακατάπαυστη λαχτάρα για επιβίωση. Είναι ενεργητικά, με έναν ανορθόδοξο τρόπο, παρά την εμφανή αδυναμία τους. Δεν παραιτούνται. Τώρα που μου δόθηκε η ευκαιρία να ασχοληθώ πρακτικά με τη Μπλανς, ακολουθώντας όλη τη διαδρομή ενός τέτοιου χαρακτήρα και αποκτώντας εμπειρική γνώση, μπορώ να πω ότι τα πολλά που σκέφτομαι για εκείνη δεν έχουν τελικά τόσο μεγάλη σημασία. Από πολύ νωρίς ένιωσα μέσα μου ένα σκηνικό αίτημα, ένα προαπαιτούμενο για να την προσεγγίσω: να ανοίξουν οι αισθήσεις και η φαντασία μου. Σε άλλα έργα, αυτό έρχεται σταδιακά· εδώ, όμως, το ένιωσα απολύτως αναγκαίο ήδη από το πρώτο βήμα. Δεν νομίζω πως υπάρχει πιο γοητευτικό και ριψοκίνδυνο σκηνικό ζητούμενο από αυτό.

Γκέλυ Καλαμπάκα©

Λέγοντας "παραμύθια", μοιάζει να επινοεί τον εαυτό της. Γιατί;
Η λέξη "παραμύθι" στα αρχαία ελληνικά συνδέεται με την έννοια της παρηγοριάς. Η Μπλανς καταφεύγει στην επινόηση όχι μόνο για να παρηγορηθεί, αλλά και για να επιβιώσει. Ωστόσο, μέσα από τις επινοήσεις της, αναζητά και μεταδίδει τη δική της αλήθεια. Όπως λέει και η ίδια: "Μέσα στην καρδιά μου, δεν είπα ποτέ ψέματα." Αυτό δεν κάνει και η τέχνη;

Η Μπλανς έρχεται από τον Αμερικανικό Νότο, μια περιοχή που υπέστη σφοδρή εκβιομηχάνιση. Είναι παγιδευμένη σε μια κατάσταση που δημιούργησε η κοινωνία;
Η Μπλανς κουβαλά την κοινωνική της τάξη και την ανάμνηση μιας εποχής που την ευνοούσε. Το Μπελ Ρεβ, όπου μεγάλωσαν εκείνη και η Στέλλα, ήταν φυτεία. Στον χαρακτήρα της διαφαίνεται ένας υφέρπων ρατσισμός και μια άστοχη προσκόλληση σε ανέσεις που πλέον δεν υφίστανται. Ταυτόχρονα, όμως, είναι μια γυναίκα που έκανε ό,τι μπορούσε για να επιβιώσει. Παρότι στη σκηνή εμφανίζεται ως κάποια που δεν κουνά ούτε το μικρό της δαχτυλάκι, στην πραγματικότητα έχει φροντίσει ηλικιωμένους, έχει σπουδάσει, έχει εργαστεί, και διεκδικεί τον χώρο της και τη θηλυκότητά της σε έναν κόσμο που δεν την αποδέχεται. Αυτό που υπέστη η Μπλανς και η κοινωνική της τάξη μου θυμίζει ήρωες του μεσοπολέμου στα έργα των αγαπημένων μου συγγραφέων, όπως ο Ροτ και ο Φάλαντα, όπου η εποχή συνθλίβει ζωές με τη δύναμη λαίλαπας.

Γκέλυ Καλαμπάκα©

Ο κρυφός πόθος που νιώθει για τον μετανάστη κουνιάδο της είναι αληθινός έρωτας;
Στη δική μας παράσταση, η συνάντησή της με τον Στάνλεϊ ενεργοποιεί όχι μόνο την ερωτική της επιθυμία, αλλά και τη μνήμη του πρωταρχικού τραύματος της ζωής της: τον πρώτο τραγικό της έρωτα, τον Άλαν. Αυτή η συνάντηση ανοίγει μια βαθιά αναμέτρηση με τις μεγάλες αγκυλώσεις που καθόρισαν τη ζωή της.

Μέσα από τη σχέση τους, ο Ουίλιαμς κάνει ένα σχόλιο για τις κοινωνικές τάξεις;
Σε ένα πρώτο επίπεδο, ναι. Μια πρώην αριστοκράτισσα καταφεύγει στο σπίτι ενός ανερχόμενου μετανάστη αναζητώντας στέγη. Ωστόσο, πιστεύω ότι ο πυρήνας της σχέσης τους είναι πολύ πιο βαθύς. Εκπροσωπούν δύο διαφορετικές αντιλήψεις για τη ζωή.

Γκέλυ Καλαμπάκα©

Το έργο του Ουίλιαμς βασίζεται στο ρεαλισμός όμως υπάρχει κι ένα λυρικό στοιχείο. Με ποιο τρόπο ισορροπούν στην παράσταση σας;
Καταρχάς, για τη Μπλανς, αυτή η ακροβασία ανάμεσα στην πραγματικότητα και την ψευδαίσθηση, στα ορατά και τα αόρατα, είναι η ίδια της η ύπαρξη. Ο Δημήτρης έχει αναδείξει αυτόν τον πυρήνα, ξεκινώντας από τη δραματουργία. Υπάρχουν αποσπάσματα του έργου που ακούγονται σαν να βρισκόμαστε μέσα στο μυαλό της Μπλανς. Η δική του ανάγνωση του έργου έχει κάτι γυμνό και αφύλακτο, που με συγκινεί βαθιά. Στην παράσταση, τα πρόσωπα, ο χώρος (Μαρία Πανουργιά), οι κινήσεις μέσα σε αυτόν (Τάσος Καραχάλιος), το φως (Δημήτρης Κασιμάτης), ο ήχος (Γιώργος Ραμπαούνης) και τα ρούχα (Ιωάννα Τσάμη) αποτελούν αναπόσπαστα κομμάτια της αφήγησης. Όλα τους ακροβατούν σε ένα τεντωμένο σκοινί, διατηρώντας την ευαίσθητη ισορροπία ανάμεσα στον ρεαλισμό και τη λυρικότητα.

Ποια φράση της έχει τον μεγαλύτερο αντίκτυπο μέσα σου;
Ποια να πρωτοδιαλέξω; Μία από τις πολλές που έχουν εξίσου ισχυρό αντίκτυπο μέσα μου είναι αυτή: "Ένα φως απότομα εκτυφλωτικό σε κάτι πάντα μισοχωμένο στις σκιές."

Την Αλεξία Καλτσίκη στην παράσταση "Λεωφορείο ο πόθος" του Τενεσί Ουίλιζαμε, πλαισιώνει μια σπουδαία ομάδα ηθοποιών με τους Άρη Μπαλή, Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Βασίλη Μαγουλιώτη , Γιάννη Κόραβο και Ιωάννα Ραμπαούνη.

Προπώληση: more.com

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Λεωφορείο ο Πόθος

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 130 '

Η έκπτωτη μεγαλοαστή Μπλανς Ντιμπουά, που ερμηνεύει η διακεκριμένη με 2ο βραβείο γυναικείας ερμηνείας στα Θεατρικά Βραβεία Κοινού του «α» Αλ. Καλτσίκη, αντιπαρατίθεται με τον Πολωνό σύζυγο της αδερφής της Στέλλας, Στάνλεϊ Κοβάλσκι, όταν καταφθάνει ξαφνικά στη Νέα Ορλεάνη για να μείνει μαζί τους. Η συντριπτική σύγκρουση των δύο κόσμων, αυτού των ψευδαισθήσεων και της προσκόλλησης στο παρελθόν, στη φαντασίωση της ευημερίας, κι εκείνου της επιβίωσης, της ορμής και του πραγματισμού, εγείρει μεγάλα ερωτήματα περί κοινωνικής, φυλετικής και ταξικής ανισότητας. Η Μπλανς σ’ αυτόν τον τερματικό σταθμό που την αφήνει το λεωφορείο με το παράδοξο όνομα "Πόθος", θα έρθει αντιμέτωπη με το τραύμα της και όλες τις ανεκπλήρωτες επιθυμίες της.

Προσκήνιο

Καπνοκοπτηρίου 8 & Στουρνάρη, Πολυτεχνείο

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το σινεμά πάει θέατρο

Από τη μεγάλη οθόνη στο θεατρικό σανίδι: οι έξι παραστάσεις που ακολουθούν σου δίνουν την ευκαιρία να παρακολουθήσεις διάσημα έργα του κινηματογράφου με νέα ματιά.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
19/12/2025

Ψήφισες στα Θεατρικά Βραβεία Κοινού; Δες αν κερδίζεις θεατρικά δώρα

Όλα τα ονόματα των αναγνωστών/τριών που κερδίζουν διπλές προσκλήσεις για παραστάσεις ή ένα θεατρικό βιβλίο.

Ποιες παραστάσεις Καρυοθραύστη θα δούμε & γιατί είναι το απόλυτο γιορτινό παραμύθι

Ο "Καρυοθραύστης" επιστρέφει κάθε γιορτινή περίοδο στη σκηνή, γιατί ενώνει μουσική, χορό και παιδική φαντασία σε ένα μαγικό ταξίδι αγάπης, ονείρων και Χριστουγεννιάτικης θαλπωρής. Πού θα τον συναντήσουμε φέτος;

Η Φάνια Νταλιάνη για τον "Ματωμένο Γάμο" του Λόρκα

Μιλήσαμε με την ηθοποιό Φάνια Νταλιάνη για τον "Ματωμένο Γάμο" και τη διαχρονική δύναμη του λορκικού σύμπαντος, που εξακολουθεί να συγκινεί και να προβληματίζει το σύγχρονο κοινό.

"Απόψε κανείς δεν πεθαίνει" – γελάμε με τα καλά και τα κακά μας και περνάμε όμορφα

Στις γιορτές, που όλοι αναζητούμε κάτι που να μας φέρει πιο κοντά –στους άλλους και στον εαυτό μας– το "Απόψε κανείς δεν πεθαίνει" στο θέατρο Μπέλλος είναι μια υπενθύμιση ότι, παρά τις δυσκολίες, υπάρχει ακόμα χώρος για γέλιο, ποίηση και ελπίδα.

Ιδέες για δώρα με θεατρική ψυχή από το πωλητήριο του Εθνικού Θεάτρου

Αν ψάχνεις δώρα με ιστορία, αισθητική και νόημα, μια βόλτα στο πωλητήριο του Εθνικού Θεάτρου αποκαλύπτει χειροποίητες δημιουργίες, σύγχρονο design και αντικείμενα που κουβαλούν τη μαγεία της σκηνής.

'Annie': Ένα θεαματικό μιούζικαλ στο Παλλάς γεμίζει την καρδιά μας με τη χαρά του "αύριο"

Επειδή στις γιορτές πάνε πολύ τα μιούζικαλ, αξίζει να επισκεφθείτε το Θέατρο Παλλάς, και να δείτε παράσταση την "Annie", σε σκηνοθεσία και απόδοση Θέμιδας Μαρσέλλου, με πρωταγωνιστές τους Γιάννη Στάνκογλου, Δανάη Παππά, Μαρία Κατσανδρή, Αργύρη Αγγέλου και 40 ακόμη ηθοποιούς, τραγουδιστές, χορευτές, ζωντανή ορχήστρα, μικρά παιδιά και έναν σκύλο-πρωταγωνιστή.