Η Μπλανς Ντιμπουά μέσα από τα μάτια της Αλεξίας Καλτσίκη

Η Αλεξία Καλτσίκη δεν χρειάζεται συστάσεις. Με σπουδαία πορεία στο θέατρο και μοναδική ικανότητα να δίνει πνοή σε σύνθετους αλλά και βαθιά ανθρώπινους χαρακτήρες, καλείται τώρα να αναμετρηθεί με την Μπλανς Ντιμπουά στο έργο "Λεωφορείο ο πόθος" που σκηνοθέτησε ο Δημήτρης Καραντζάς στο Προσκήνιο

Λεωφορείο ο Πόθος, Δημήτρης Καραντζάς 2024-25 Γκέλυ Καλαμπάκα

Η ηρωίδα του Τενεσί Ουίλιαμς στο "Λεωφορείο ο πόθος", ένα σύμβολο της αριστοκρατίας του Νότου που καταρρέει, είναι μια γυναίκα γεμάτη αντιθέσεις: ευάλωτη και μαχητική, ρομαντική και ρεαλίστρια, χαμένη στις ψευδαισθήσεις, αλλά ταυτόχρονα αφοπλιστικά ειλικρινής. Μέσα από την Μπλανς, ο Ουίλιαμς σκιαγραφεί έναν κόσμο που αλλάζει, όπου η παράδοση συγκρούεται με τη σκληρή πραγματικότητα, και οι κοινωνικές δομές που κάποτε φάνταζαν αμετακίνητες διαλύονται σαν καπνός. Η συνάντηση της Αλεξίας Καλτσίκη με τη Μπλανς είναι μια βαθιά εξερεύνηση της ανθρώπινης ψυχής, μια αναμέτρηση με τα τραύματα, τα πάθη και τις αντιφάσεις της ηρωίδας. Τι σημαίνει να δίνεις φωνή σε έναν τόσο πολυδιάστατο χαρακτήρα; Πώς ζωντανεύεις στη σκηνή έναν κόσμο όπου τα όνειρα συγκρούονται με την πραγματικότητα; Στη συνέντευξη που ακολουθεί, μιλά για την πρόκληση, τη γοητεία και την προσωπική της σύνδεση με την αινιγματική Μπλανς Ντιμπουά.

'Λεωφορείο ο Πόθος': Νέες φωτογραφίες από τη νέα σκηνοθεσία του Δημήτρη Καραντζά
Γκέλυ Καλαμπάκα©

Ποια είναι η Μπλανς του Τενεσί Ουίλιαμς;
Η Μπλανς, πρώην αριστοκράτισσα μεγαλωμένη στον Νότο, φτάνει στη Νέα Ορλεάνη για να συναντήσει τη μοναδική εν ζωή συγγενή της, την αδελφή της, Στέλλα. Τη συναντά μετά από δέκα χρόνια, στη διάρκεια των οποίων έχει χάσει γονείς, περιουσία, δουλειά, υπόληψη, το όνομά της (στον τόπο της την αποκαλούν πλέον "Loca") και, τελικά, τον ίδιο της τον εαυτό. Φτάνει στη Νέα Ορλεάνη αναζητώντας καταφύγιο και μια ευκαιρία να επιβιώσει μετά την κατάρρευση του κόσμου της. Ωστόσο, η συνάντησή της με τον Στάνλεϊ Κοβάλσκι, τον Πολωνό νεαρό σύζυγο της αδελφής της, τη φέρνει αντιμέτωπη με τους "ωκεανούς των επιθυμιών" της.

Ποια είναι η δική σου Μπλανς; Τι σε γοήτευσε σε εκείνη;
Πρωτοδιάβασα έργα του Τενεσί Ουίλιαμς στα δεκαοκτώ μου. Από τότε σκεφτόμουν ότι τα γυναικεία του πρόσωπα, όσο ευάλωτα κι αν είναι, διαθέτουν μια τεράστια δύναμη και μια ακατάπαυστη λαχτάρα για επιβίωση. Είναι ενεργητικά, με έναν ανορθόδοξο τρόπο, παρά την εμφανή αδυναμία τους. Δεν παραιτούνται. Τώρα που μου δόθηκε η ευκαιρία να ασχοληθώ πρακτικά με τη Μπλανς, ακολουθώντας όλη τη διαδρομή ενός τέτοιου χαρακτήρα και αποκτώντας εμπειρική γνώση, μπορώ να πω ότι τα πολλά που σκέφτομαι για εκείνη δεν έχουν τελικά τόσο μεγάλη σημασία. Από πολύ νωρίς ένιωσα μέσα μου ένα σκηνικό αίτημα, ένα προαπαιτούμενο για να την προσεγγίσω: να ανοίξουν οι αισθήσεις και η φαντασία μου. Σε άλλα έργα, αυτό έρχεται σταδιακά· εδώ, όμως, το ένιωσα απολύτως αναγκαίο ήδη από το πρώτο βήμα. Δεν νομίζω πως υπάρχει πιο γοητευτικό και ριψοκίνδυνο σκηνικό ζητούμενο από αυτό.

Γκέλυ Καλαμπάκα©

Λέγοντας "παραμύθια", μοιάζει να επινοεί τον εαυτό της. Γιατί;
Η λέξη "παραμύθι" στα αρχαία ελληνικά συνδέεται με την έννοια της παρηγοριάς. Η Μπλανς καταφεύγει στην επινόηση όχι μόνο για να παρηγορηθεί, αλλά και για να επιβιώσει. Ωστόσο, μέσα από τις επινοήσεις της, αναζητά και μεταδίδει τη δική της αλήθεια. Όπως λέει και η ίδια: "Μέσα στην καρδιά μου, δεν είπα ποτέ ψέματα." Αυτό δεν κάνει και η τέχνη;

Η Μπλανς έρχεται από τον Αμερικανικό Νότο, μια περιοχή που υπέστη σφοδρή εκβιομηχάνιση. Είναι παγιδευμένη σε μια κατάσταση που δημιούργησε η κοινωνία;
Η Μπλανς κουβαλά την κοινωνική της τάξη και την ανάμνηση μιας εποχής που την ευνοούσε. Το Μπελ Ρεβ, όπου μεγάλωσαν εκείνη και η Στέλλα, ήταν φυτεία. Στον χαρακτήρα της διαφαίνεται ένας υφέρπων ρατσισμός και μια άστοχη προσκόλληση σε ανέσεις που πλέον δεν υφίστανται. Ταυτόχρονα, όμως, είναι μια γυναίκα που έκανε ό,τι μπορούσε για να επιβιώσει. Παρότι στη σκηνή εμφανίζεται ως κάποια που δεν κουνά ούτε το μικρό της δαχτυλάκι, στην πραγματικότητα έχει φροντίσει ηλικιωμένους, έχει σπουδάσει, έχει εργαστεί, και διεκδικεί τον χώρο της και τη θηλυκότητά της σε έναν κόσμο που δεν την αποδέχεται. Αυτό που υπέστη η Μπλανς και η κοινωνική της τάξη μου θυμίζει ήρωες του μεσοπολέμου στα έργα των αγαπημένων μου συγγραφέων, όπως ο Ροτ και ο Φάλαντα, όπου η εποχή συνθλίβει ζωές με τη δύναμη λαίλαπας.

Γκέλυ Καλαμπάκα©

Ο κρυφός πόθος που νιώθει για τον μετανάστη κουνιάδο της είναι αληθινός έρωτας;
Στη δική μας παράσταση, η συνάντησή της με τον Στάνλεϊ ενεργοποιεί όχι μόνο την ερωτική της επιθυμία, αλλά και τη μνήμη του πρωταρχικού τραύματος της ζωής της: τον πρώτο τραγικό της έρωτα, τον Άλαν. Αυτή η συνάντηση ανοίγει μια βαθιά αναμέτρηση με τις μεγάλες αγκυλώσεις που καθόρισαν τη ζωή της.

Μέσα από τη σχέση τους, ο Ουίλιαμς κάνει ένα σχόλιο για τις κοινωνικές τάξεις;
Σε ένα πρώτο επίπεδο, ναι. Μια πρώην αριστοκράτισσα καταφεύγει στο σπίτι ενός ανερχόμενου μετανάστη αναζητώντας στέγη. Ωστόσο, πιστεύω ότι ο πυρήνας της σχέσης τους είναι πολύ πιο βαθύς. Εκπροσωπούν δύο διαφορετικές αντιλήψεις για τη ζωή.

Γκέλυ Καλαμπάκα©

Το έργο του Ουίλιαμς βασίζεται στο ρεαλισμός όμως υπάρχει κι ένα λυρικό στοιχείο. Με ποιο τρόπο ισορροπούν στην παράσταση σας;
Καταρχάς, για τη Μπλανς, αυτή η ακροβασία ανάμεσα στην πραγματικότητα και την ψευδαίσθηση, στα ορατά και τα αόρατα, είναι η ίδια της η ύπαρξη. Ο Δημήτρης έχει αναδείξει αυτόν τον πυρήνα, ξεκινώντας από τη δραματουργία. Υπάρχουν αποσπάσματα του έργου που ακούγονται σαν να βρισκόμαστε μέσα στο μυαλό της Μπλανς. Η δική του ανάγνωση του έργου έχει κάτι γυμνό και αφύλακτο, που με συγκινεί βαθιά. Στην παράσταση, τα πρόσωπα, ο χώρος (Μαρία Πανουργιά), οι κινήσεις μέσα σε αυτόν (Τάσος Καραχάλιος), το φως (Δημήτρης Κασιμάτης), ο ήχος (Γιώργος Ραμπαούνης) και τα ρούχα (Ιωάννα Τσάμη) αποτελούν αναπόσπαστα κομμάτια της αφήγησης. Όλα τους ακροβατούν σε ένα τεντωμένο σκοινί, διατηρώντας την ευαίσθητη ισορροπία ανάμεσα στον ρεαλισμό και τη λυρικότητα.

Ποια φράση της έχει τον μεγαλύτερο αντίκτυπο μέσα σου;
Ποια να πρωτοδιαλέξω; Μία από τις πολλές που έχουν εξίσου ισχυρό αντίκτυπο μέσα μου είναι αυτή: "Ένα φως απότομα εκτυφλωτικό σε κάτι πάντα μισοχωμένο στις σκιές."

Την Αλεξία Καλτσίκη στην παράσταση "Λεωφορείο ο πόθος" του Τενεσί Ουίλιζαμε, πλαισιώνει μια σπουδαία ομάδα ηθοποιών με τους Άρη Μπαλή, Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Βασίλη Μαγουλιώτη , Γιάννη Κόραβο και Ιωάννα Ραμπαούνη.

Προπώληση: more.com

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Λεωφορείο ο Πόθος

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 130 '

Η έκπτωτη μεγαλοαστή Μπλανς Ντιμπουά αντιπαρατίθεται με τον Πολωνό σύζυγο της αδερφής της Στέλλας, Στάνλεϊ Κοβάλσκι, όταν καταφθάνει ξαφνικά στη Νέα Ορλεάνη για να μείνει μαζί τους. Η συντριπτική σύγκρουση των δύο κόσμων, αυτού των ψευδαισθήσεων και της προσκόλλησης στο παρελθόν, στη φαντασίωση της ευημερίας, κι εκείνου της επιβίωσης, της ορμής και του πραγματισμού, εγείρει μεγάλα ερωτήματα περί κοινωνικής, φυλετικής και ταξικής ανισότητας. Η Μπλανς σ’ αυτόν τον τερματικό σταθμό που την αφήνει το λεωφορείο με το παράδοξο όνομα "Πόθος", θα έρθει αντιμέτωπη με το τραύμα της και όλες τις ανεκπλήρωτες επιθυμίες της.

Προσκήνιο

Καπνοκοπτηρίου 8 & Στουρνάρη, Πολυτεχνείο

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο "Ήρωας με παντούφλες" επιστρέφει στο Θέατρο Βέμπο με τον Λάκη Λαζόπουλο

Η εμβληματική κωμωδία των Σακελλάριου–Γιαννακόπουλου, σε σκηνοθεσία Γιάννη Μπέζου, ανεβαίνει ξανά στο ανανεωμένο Θέατρο Βέμπο. Ο Λάκης Λαζόπουλος πρωταγωνιστεί, ζωντανεύοντας έναν ρόλο-ορόσημο της ελληνικής σκηνής με σεβασμό και συγκίνηση.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/09/2025

Ποιο έργο αποτελεί την πρώτη σκηνοθετική απόπειρα της Λένας Δροσάκη;

Η Λένα Δροσάκη, βραβευμένη με το "Μελίνα Μερκούρη", περνά για πρώτη φορά πίσω από τη σκηνή και σκηνοθετεί ένα δυνατό έργο του Τζον Πάτρικ Σάνλεϊ για δύο στο Θέατρο Μεταξουργείο.

"Μα" της Ρηνιώς Κυριαζή στο Ανοιχτό Θέατρο Κολωνού – Μια συμπεριληπτική θεατρική παράσταση

Η Ρηνιώ Κυριαζή παρουσιάζει το έργο "Μα", μια παράσταση με υπερτιτλισμό και διερμηνεία στην ελληνική νοηματική γλώσσα, που ανοίγει τον διάλογο για την αυτιστική εμπειρία και την ουσία της επικοινωνίας.

Για πρώτη φορά στη χώρα μας ο κωμικός Charlie Mac

Το Athens English Comedy Club υποδέχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα τον Αμερικανό κωμικό Charlie Mac με την παράστασή του στα ισπανικά "FCK THEM KIDS"*.

30 παραστάσεις που ανυπομονούμε να δούμε τη σεζόν 2025-26

Οι πρώτες πρεμιέρες έχουν ανακοινωθεί, οι παρουσιάσεις των ρεπερτορίων πληθαίνουν και η αδημονία μεγαλώνει. Εμείς, σε πρώτη φάση, ξεχωρίσαμε μερικές από τις παραστάσεις της επερχόμενης σεζόν.

"Wonnangatta": Ένα αυστραλιανό γουέστερν στο Αγγέλων Βήμα

Το Αγγέλων Βήμα εγκαινιάζει τη θεματική ενότητα "Αυστραλία: Γοητευτική χώρα – Συγκλονιστικό θέατρο" με το βραβευμένο έργο "Wonnangatta" του Άνγκους Τσερίνι· μια σκοτεινή ιστορία εξαφάνισης, φιλίας και ηθικών διλημμάτων.

Ο "Φάουστ" επιστρέφει στο Εθνικό με πρωταγωνιστή τον Χάρη Φραγκούλη

Μια παράσταση έντονης μουσικότητας για τη δριμεία σύγκρουση ανάμεσα στο σώμα και το πνεύμα, το βίωμα και τη γνώση, το απολλώνιο και το διονυσιακό είναι ο "Φάουστ" σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη που επιστρέφει στο Εθνικό με τους Χάρη Φραγκούλη (Φάουστ) και Ανδρέα Κοντόπουλο (Μεφιστοφελή).